Na m'n 7700K in m'n DAN A4-SFX v1 en m'n 8700K in m'n DAN A4-SFX v2 is het sinds gisteren tijd voor m'n 8086K in m'n nieuwe Louqe Ghost S1.
Louqe Ghost S1 is een "sandwich design" (dus met een riser) SFF case, het idee hierachter is dat je alle componenten vastmaakt op de "spine" en dan daarna de voor- achter en zij-panelen erop schuift. Maar als onderscheidend kenmerk is de ondersteuning voor een 240mm radiator via een zogenaamde "Large Top-hat" toch wel de grootste. Deze top-hats zijn modulair, en kunnen gebruikt worden om extra case-fans te installeren. Je kan uiteraard de Ghost ook zonder top-hat gebruiken, dan zijn de afmetingen binnenin wat je zou kunnen verwachten van een SFF case.
Deze Zweedse Kickstarter heeft wel wat aarde in de voeten gehad, zo was de 1ste versie geannuleerd, om bij de 2de versie de eerste backers terug op te pikken. De ontwikkeling heeft lang geduurd, er is veel overleg gepleegd met de community. Voor de productie is er gekozen voor een onbekende Chinese fabriek, Lian-Li biedt namelijk het productieproces van de geanodiseerde aluminium panelen niet aan.
Helaas bleek achteraf dat deze Chinese fabriek helemaal geen ervaring had met een productierun van deze grootte. Tel daarbij op dat de bezielers van het project gekozen hebben voor goedkopere verzendopties en dat er gekozen werd voor een gratis versie van Slack voor communicatie (dus 10K berichten limiet).
Tot overmaat van ramp bleek na een tijdje dat de Paypal het geld niet vrijgaf aan Louqe totdat de cases geleverd waren kan je je wel al voorstellen dat het er een tijdje heeft uitgezien dat de case niet geleverd zou worden.
Maar nu is ie er dus wél eindelijk! Hoewel het een prijzige case is, en dat er duidelijk een verminderde (of geen?) kwaliteitscontrole in de fabriek werd gedaan vind ik de case toch de moeite.
Om te beginnen is hier al een foto van de eerste opbouw van m'n PC.
Meer foto's vind je hier: https://imgur.com/gallery/eUzJIed
De specificaties vind je hier: https://pcpartpicker.com/list/BBMTq4
Zoals je kan zien in 1 van de laatste foto's had ik geprobeerd om m'n build te filmen, en daarna er een time-lapse filmpje van te maken. Helaas had ik de camera op 4K ingesteld en was in de helft van m'n build het geheugenkaartje van 256GB al vol. Heb het dan maar uitgezet en me erbij neergelegd dat het niets geworden was.
Enkele opmerkingen over de case.
Het algemene beeld van de case is wel degelijk top-kwaliteit. Het ziet er mooi premium uit, en de meeste van de onderdelen voelen ook echt premium. De finish op de aluminium panelen is mooi, en voelt zeer goed aan, zelfs zachter dan m'n Macbook Pro.
Helaas zijn er wel veel kleine beschadigingen, zoals deukjes of waar de anodisatie niet goed gepakt heeft, of achteraf beschadigd in de fabriek bij het verder werken van de panelen. Maar dat zou inderdaad niet mogen voor een case met een premium prijs. Mogelijk zoeken ze een andere fabriek, of maken ze betere afspraken zodat bij de volgende versies van de case dit toch opgelost moet zijn.
Er circuleren veel berichten van panelen die gebogen zijn, en dat er bij het ineensteken van de kast overal spleten zijn en dat het niet goed op elkaar aansluit, maar hier heb ik maar beperkt last van. Er zit een lichte kromming in 1 van de zijpanelen, maar erg stoort dit niet. De krommingen zouden komen door het productieprocess, als je te snel freest of milled, dan zal aluminium buigen, en dat krijg je achteraf nooit meer goed.
De top-hats zijn een selling point, maar het ontwerp hiervan zou toch nog enkele updates kunnen gebruiken. Zo is het lang zoeken naar de sweet-spot omdat bij het niet vast genoeg draaien de top hat uit elkaar valt, maar bij het te vast draaien plooit de zijkant te veel mee. Na een tijdje heb je wel door hoe het moet, maar het zou mooier zijn als dit "out of the box" al goed was.
Het bouwen van de case was wel leuk, al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat ik meer plezier had bij de A4-SFX cases. Mogelijks komt dat doordat de A4-SFX een conventioneel ontwerp is, en deze Ghost een heel nieuwe aanpak van een SFF case. Bij de Ghost had ik de grootste moeite om alles mooi weg te steken, zelfs al was er meer plaats dan in de A4-SFX.
Momenteel kan ik 1 zijpaneel niet gebruiken omdat de Asus ROG Ruyjin 70mm hoog is, en dit 4mm te hoog is voor in de Ghost. Ik ben van plan om "richels" te ontwerpen in Fusion 360 (vertrekkende van het CAD design van de Ghost, deze krijg je er digitaal bij). En dan een plexi paneel op maat laten snijden zodat hier een uitsparing is voor de pomp van de AIO. Ik heb daar al wel wat ervaring mee door de custom sidepanels op m'n Ghost.
Over de performantie van de onderdelen die ik gekozen heb kunnen we heel kort zijn, top-notch! Dit is een userbenchmark van de standaard installatie zonder optimalisatie of overclocken: https://www.userbenchmark.com/UserRun/12904674
Moesten er nog vragen zijn, shoot!
Nieuwe SFF PC: Louqe Ghost S1
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- TimoLimo
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 42 keer
Niets op aan te merken, wou me ook nog aan de Louqe Ghost wagen maar toch besloten deze te laten passeren.
In de benchmarks scoort de 1080 Ti 'below expectations', het valt gewoon wat op aangezien al de rest zoals je zegt top-notch is.
Zou dit komen omdat
- het niet echt een OC-model is (had deze ook op het oog voor m'n A4-SFX case, maar had besloten om te wachten op de RTX-kaarten.. Maar daar zijn de prijzen zo belachelijk hoog voor een 2080 Ti... Waarschijnlijk zal ik toch overstag gaan, maar met veel tegenzin en gemompel
)?
- of toch eerder omdat je 970 Evo wat PCIe-lanes inpikt van je GPU? Hoe zou de performantie zijn moest je bv. het andere M.2 slot gebruiken (in SATA-modus dus)
Is misschien niet zo belangrijk en in the end zal het maar om een beperkt aantal frames gaan dat je wint (of niet).
In de benchmarks scoort de 1080 Ti 'below expectations', het valt gewoon wat op aangezien al de rest zoals je zegt top-notch is.
Zou dit komen omdat
- het niet echt een OC-model is (had deze ook op het oog voor m'n A4-SFX case, maar had besloten om te wachten op de RTX-kaarten.. Maar daar zijn de prijzen zo belachelijk hoog voor een 2080 Ti... Waarschijnlijk zal ik toch overstag gaan, maar met veel tegenzin en gemompel

- of toch eerder omdat je 970 Evo wat PCIe-lanes inpikt van je GPU? Hoe zou de performantie zijn moest je bv. het andere M.2 slot gebruiken (in SATA-modus dus)
Is misschien niet zo belangrijk en in the end zal het maar om een beperkt aantal frames gaan dat je wint (of niet).
- selder
- Moderator
Hier is een album met de foto's van vandaag:
- alle interne kabels beter gelegd en weggestopt
- de AIO tubes vastgezet zodat ze niet meer uit de kast steken
- uiteraard als laatste een LEDstrip met RGB toegevoegd.
M'n GTX1080Ti is een blower style, die is "trager" dan de dikke "overclockte" custom coolers met drie fans. En ik had G-Sync ook nog aanstaan. Anyway, in games is er echt geen probleem en ik kan alle games op 2440x1440 aan 100 FPS spelen. PCIe lanes is geen probleem, de z390 chipset en 8086K CPU hebben er met overschot, UEFI geeft ook mooi aan dat de GPU op PCI-e 16x draait.
Laatste benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/12950224
- alle interne kabels beter gelegd en weggestopt
- de AIO tubes vastgezet zodat ze niet meer uit de kast steken
- uiteraard als laatste een LEDstrip met RGB toegevoegd.
M'n GTX1080Ti is een blower style, die is "trager" dan de dikke "overclockte" custom coolers met drie fans. En ik had G-Sync ook nog aanstaan. Anyway, in games is er echt geen probleem en ik kan alle games op 2440x1440 aan 100 FPS spelen. PCIe lanes is geen probleem, de z390 chipset en 8086K CPU hebben er met overschot, UEFI geeft ook mooi aan dat de GPU op PCI-e 16x draait.
Laatste benchmark: https://www.userbenchmark.com/UserRun/12950224
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
- selder
- Moderator
Gallery met de laatste foto's: