yvesvn schreef:Dus de instelling in de 7490 aangepast nml
Telefonie>Anrufe
Wahlhilfe : nu ISDN und Schnurlose
als ik dan de test doe hoor ik een telefoon rinkelen
Deze instelling heeft er niets mee te maken
Wahlhilfe (engels: Click to dial) gebruik je, als je via de PC een nummer wilt bellen vanuit de call list of het telefoonboek.
yvesvn schreef:Wat zou ik nog in de Fritzbox 7490 moeten aanpassen ?
In eerste instantie niets.
Gezien er vroeger de EURACOM achter de So bus aangesloten was, en het werkte (inkomend en uitgaand), staat in de FritzBox alles goed

.
Wat je wel moet veranderen zijn de instellingen in jouw ISDN telefoons. Jouw ISDN telefoons staan nu geconfigureerd als "binneposten" van je EURACOM centrale (21, 22, 23, ... t.e.m 28, waarbij 20 = algemene oproep).
Deze moeten nu geconfigureerd worden om te werken achter de FritzBox So.
Ik neem aan dat je in de FritzBox 2 nummers hebt geconfigureerd bij Internet telefonie:
- 1) 03 385 xxxx voor Weepee (inkomend).
2) 00323 385 xxxx voor FreeVoipDeal (uitgaand).
Deze nummers moet je nu instellen als "msn" in jouw ISDN telefoons:
- - als éérste msn stel je het FreeVoipDeal nummer in (daarmee gaat het toestel uitbellen).
- als 2de msn stel je het WeePee nummer in (hiermee zal het toestel meebellen met het weepee nummer).
Hiermee zou het al moeten werken op te bellen en gebeld te worden.
Als je nu ook nog intern wil bellen tussen jouw telefoons, moet je ieder toestel ook nog een "binnen nummer" toewijzen:
In de FritzBox moet je dan nieuwe telefoons toevoegen.
Telefonie Geräte (telephony devices) > Neues Gerät einrichten > Telephon > FON S0 (ISDN-Telefon).
Geef het toestel een naam (vb "Living") en bevestig. Het toestel zal het nummer "51" toegewezen krijgen.
Doe dit voor iedere ISDN telefoon die je wil toevoegen. Ze krijgen dan 52, 53, ... t.e.m 58 (50 = algemene oproep op de ISDN bus).
Nu moet je nog in de configuratie van jouw ISDN telefoon dit nummer (51, 52, ..) toevoegen als 3de msn.
Sorry, als het een beetje ingewikkeld overkomt...
TLNR
1) Je moet de correcte msn's instellen in jouw isdn telefoons, zodat je kan bellen (msn1) en gebeld worden (msn2).
2) als je ook nog intern wil bellen tussen je isdn telefoons moet je "toestellen" toevoegen in de fritzBox, en deze dan ook als msn instellen op de isdn telefoons (msn3).