Eens een allesbehalve technisch topic openen hier.
Dit jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen, en ik zou natuurlijk liefst op een goede partij gaan stemmen.
Aangezien ik net na de vorige verkiezingen verhuisd ben naar Oostkamp, zal dit de eerste maal zijn dat ik in deze gemeente ga stemmen, met ook als gevolg dat ik geen van de partijen noch van de politiekers op zich ken hier.
Nu laat ik mij niet leiden door populistische zaken die men op pakweg facebook plaatst, of aan de reclamegevels zal ophangen, maar ik wil mij goed geïnformeerd laten leiden door effectief alle programma's goed te doorlezen.
Wel nu een simpele vraag: weet er iemand hoe ik te weten kan komen welke partijen allemaal zullen deelnemen in Oostkamp, alsook hoe ik aan de partijprogramma's geraak?
Dat laatste lijkt mij eenvoudig: de partij aanspreken (per mail, telefonisch, ...) en hiernaar vragen, maar voor hetzelfde geld zijn er anno 2018 meer gestroomlijndere manieren dan dit, waar ik niet van op de hoogte ben.
Gemeenteraadsverkiezingen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 111 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 602 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hier in Vlaanderen hebben politici zichzich heel veel tijd gegund om formeel alles in orde te maken en dan op het gemakje nog wat campagne te voeren. Een en ander heeft tot gevolg dat ze maar liefst tot 15 september nog kandidaten mogen aandragen, tot minder dan een maand voor de verkiezingen dus.
Op 20 september worden de definitieve kieslijsten en deelnemende partijen gepubliceerd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur die deze verkiezingen organiseert: https://vlaanderenkiest.be/ - ik kan dan ook niets anders zeggen dat je nog 4 maanden moet wachten alvorens je je daar kan informeren over wie er officieel allemaal zal deelnemen. Partijprogramma's kan je vanaf dan consulteren op hun websites.
Het is lovenswaardig dat je je goed wil informeren, maar de politici liggen nog niet echt wakker van deze verkiezingen, dus veel info ga je nog niet vinden. Van campagne is er ook in het straatbeeld nog niet veel (om niet te zeggen niets) te merken. Dit is Amerika niet waar men een bitse strijd voert voor elke stem met lange, zware en dure campagnes. Hier is het dankzij het partijensysteem allemaal op het gemak met na de zomer wat affiches kleven hier en daar, in vele kleinere gemeentes ligt de uitslag toch al vast.
Case in point, in jouw gemeente zal CD&V quasi zeker weer "winnen". Op hun lokale website vind je vandaag enkel nog maar placeholders voor de verkiezingen. In het laatste nieuws op hun site wensen ze je wel een goed 2018:
Op 20 september worden de definitieve kieslijsten en deelnemende partijen gepubliceerd op de website van het Agentschap Binnenlands Bestuur die deze verkiezingen organiseert: https://vlaanderenkiest.be/ - ik kan dan ook niets anders zeggen dat je nog 4 maanden moet wachten alvorens je je daar kan informeren over wie er officieel allemaal zal deelnemen. Partijprogramma's kan je vanaf dan consulteren op hun websites.
Het is lovenswaardig dat je je goed wil informeren, maar de politici liggen nog niet echt wakker van deze verkiezingen, dus veel info ga je nog niet vinden. Van campagne is er ook in het straatbeeld nog niet veel (om niet te zeggen niets) te merken. Dit is Amerika niet waar men een bitse strijd voert voor elke stem met lange, zware en dure campagnes. Hier is het dankzij het partijensysteem allemaal op het gemak met na de zomer wat affiches kleven hier en daar, in vele kleinere gemeentes ligt de uitslag toch al vast.
Case in point, in jouw gemeente zal CD&V quasi zeker weer "winnen". Op hun lokale website vind je vandaag enkel nog maar placeholders voor de verkiezingen. In het laatste nieuws op hun site wensen ze je wel een goed 2018:
Mogelijks hebben ze door het cumuleren van de vele goed betaalde mandaten ook niet echt veel tijd over om campagne te voeren of hun website up to date te houden.CD&V Oostkamp wenst u een prettig en gezond 2018 en verwelkomt u op zijn nieuwjaarsreceptie van 21 januari 2018.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 93 keer
- Recent bedankt: 2 keer
De agenda en de verslagen van uw gemeente zijn toch raadpleegbaar als ge wilt weten wat voor vlees ge in de kuip hebt en niet actief deelneemt aan het dorpsleven.blaatpraat schreef:maar ik wil mij goed geïnformeerd laten leiden door effectief alle programma's goed te doorlezen.
En met een beetje geluk is er zelf een podcast ter beschikking.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 323 keer
- Bedankt: 726 keer
- Recent bedankt: 6 keer
't Is maar een kleintje, maar enkele lokale politici volgen op twitter vind ik ook best interessant.
Nu is het er een beetje laat voor, maar als je dat een paar jaar doet prik je beter door de façade die sommigen trekken.
Nu is het er een beetje laat voor, maar als je dat een paar jaar doet prik je beter door de façade die sommigen trekken.