Geoblock vervalt binnen de EU

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 262 keer

Bericht

Blijkbaar vervalt dit voorjaar de Geoblock binnen de EU. Wat betekent dat je ook buiten het land naar (bijna) alle tv programma's kan kijken alsof je thuis bent.
... vanaf april 2018 ook in het buitenland te bekijken. Vanaf begin die maand vervalt de ‘geoblock’ binnen de EU. Het houdt in dat je veel meer programma’s van Nederlandse zenders online kunt bekijken, ook als je een deel van het jaar in het buitenland zit. Of je nu vakantieganger, pensionado, expat of Nederlandse emigrant bent: je kijkt deze zomer naar alle tv-programma’s van thuis. ...
https://www.iculture.nl/nieuws/nlziet-a ... pa-kijken/

Ben benieuwd wat Proximus, Telenet, Orange, Vier, Vijf, VTM, Q2, één, Canvas, .... allemaal zullen uit hun duim zuigen om deze EU regel zo lang mogelijk te blokkeren en/of uit te stellen. We zijn al een derdewereldland binnen de EU, zie o.a. de eCommerce. Dus zullen ze dit ook tegen houden om binnen tien jaar te gaan janken.

Is wel een artikel uit Nederland, maar aangezien wij ook tot de EU behoren, veronderstel ik dat dit ook voor ons van toepassing is.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 363 keer

Bericht

Ben benieuwd wat Proximus, Telenet, Orange, Vier, Vijf, VTM, Q2, één, Canvas, .... allemaal zullen uit hun duim zuigen om deze EU regel zo lang mogelijk te blokkeren en/of uit te stellen.
En waarom zouden Telenet, Proximus en Orange dingen uit hun duim zuigen om deze EU regel zo lang mogelijk te blokkeren en/of uit te stellen?
Wat een ongefundeerde opmerking.
We zijn al een derdewereldland binnen de EU, zie o.a. de eCommerce. Dus zullen ze dit ook tegen houden om binnen tien jaar te gaan janken.
hoeveel keer ben jij ondertussen gewisseld van wc-pot? Man zeg, wat ben jij negatief. Hoezo België is een derdewereldland?
AndrewBourgeois
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 9 keer

Bericht

Het is niet geldig voor videos.

https://euobserver.com/digital/139964
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 534 keer

Bericht

Ik kan muziekbos wel bijtreden in zijn redenering. Je hoort wel vaker op de radio of tv dat België voor 1 of ander feit door Europa op de vingers getikt wordt omdat bepaalde richtlijnen niet binnen de geldende termijn omgezet werden in nationale wetten. Vaak wordt België ook veroordeeld tot het betalen van boetes omdat die omzetting niet vlug genoeg gebeurt. En wat dat derde wereldland betreft: ook daar heeft hij overschot van gelijk. Op sommige vlakken leven we hier inderdaad nog in de Middeleeuwen.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 851 keer
Bedankt: 542 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik denk dat je eens goed moet rondkijken, want middeleeuwse praktijken zie ik hier toch niet meer... ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

En ik dacht dat het 30 dagen zonder zagen en klagen was. :?
We hebben enorm veel geluk hier te wonen! Landen waar het beter is...? Ze zijn op 1, of laat ons zeggen 2, hand(en) te tellen. En ja, er zijn altijd dingen die beter kunnen. Dat is het verschil met zuurpuimen/azijnzeikers, die focussen op het slechte, niet op AL het goede.

Andere landen krijgen ook echt wel boetes van Europa hoor. Maar dat bv. Italië een boete krijgt omdat ze de richtlijnen qua luchtvervuiling niet halen, dat komt hier echt niet op het nieuws.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 264 keer
Bedankt: 534 keer

Bericht

devilkin schreef:Ik denk dat je eens goed moet rondkijken, want middeleeuwse praktijken zie ik hier toch niet meer... ;)
Alvast een openertje, en zo zijn er honderden voorbeelden die Middeleeuwse praktijken hier te lande goed illustreren:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ve ... p~adf64102
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 93 keer
Provider

Bericht

In geval van middeleeuwse praktijken zou er zelfs geen proces zijn. Gewoon kop eraf en indien onschuldig, tja pech gehad.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 293 keer
Bedankt: 130 keer

Bericht

ddd schreef:En ik dacht dat het 30 dagen zonder zagen en klagen was. :?
Oei, je doet het nu zelf :-)

"En hoe gaat het met jou ?", de zo vaak gehoorde smalltalk op kantoor is deze maand nog onbenulliger als het antwoord zoals steeds is:
"Ik mag niet klagen" :lol:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 85 keer

Bericht

Dat het beter is hangt er vanaf van door welke ogen je dat bekijkt, da's relatief. België is geen derdewereldland, maar dat hangt er ook een beetje vanaf waar je gaat kijken. Er zijn heus plaatsen in België dat je denkt waar ben ik terecht gekomen.

Eigenlijk dat het niet of wel beter zou zijn op een ander is voor iedereen anders, .. da's maar wat je zelf verwacht en wilt. Maar als je denkt dat België een derdewereldland is dan denk ik dat je eens moet rondreizen, voornamelijk naar landen waar ze afraden naartoe te reizen.

Dan langs de andere kant denk ik dat het ook maar een sarcastische opmerking was, misschien moet iedereen het niet zo letterlijk nemen.

* 30 dagen zonder klagen? Dit is een forum speciaal om te klagen !? Het gross van de gebruikers die dit forum wil aantrekken zijn klagers.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1695 keer

Bericht

ddd schreef:En ik dacht dat het 30 dagen zonder zagen en klagen was. :?
"30 dagen zonder" begint toch wel absurde vormen aan te nemen. Straks worden we allemaal doodbrave watjes die slaafs opvolgen wat buitenlandse multinationals ons dicteren.

Ik hoop dat illegale praktijken toch nog mogen aangeklaagd worden.
Als je niet klaagt of protesteert, verlies je op termijn al je vrijheden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Wat betreft VRT is er geen probleem. VRTNU werkt nu al overal, ook buiten de EU. Twee jaar terug kon ik Bevergem alleen bekijken via mijn VPN (Australie), nu (Ecuador) geen problemen.
VRT was al langer binnen de EU te bekijken (Journaal). In Mauritius "U kan dit programma niet bekijken op uw locatie", een beetje verder in Reunion werkte het wel.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 7 keer

Bericht

on4bam schreef:Wat betreft VRT is er geen probleem. VRTNU werkt nu al overal, ook buiten de EU. Twee jaar terug kon ik Bevergem alleen bekijken via mijn VPN (Australie), nu (Ecuador) geen problemen.
VRT was al langer binnen de EU te bekijken (Journaal). In Mauritius "U kan dit programma niet bekijken op uw locatie", een beetje verder in Reunion werkte het wel.
Sommige programma's zijn niet bekijkbaar zonder VPN (bv. Before you Die dat op zaterdag wordt uitgezonden).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Hoe zit dat nu met geoblock?

Ik zit nu in de UK. GoPlay werkt hier niet. Geen De Mol dus voor mij. (No spoilers please)
Vorige week nog naar Dag van Vandaag gekeken op VRTMAX. Nu werkt dat niet meer. Ook live stream 1 en Canvas geblocked. Sommige VRT programma’s kunnen wel.

UK is niet meer EU, I know. Maar toch hoe zit dat nu?
En waarom vorige week wel en nu niet meer?
Vorige week wel een ander hotel. Blocking op IP range misschien?
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Er is zeker nog geo-block. Verleden week in IJsland kon de zoon ook een programma niet bekijken (weet niet meer van welke zender). Na verbinden via onze home VPN geen probleem meer.
Met hotels weet je echter nooit wat ze blokkeren.
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

In de familie iemand die privé en voor z'n werk geregeld in het EU-buitenland is en hij vroeg me hoe hij een VPN kon opzetten om VRT-Max te bekijken. Heel wat content is buiten België niet te bekijken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 502 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Is het niet mogelijk om een VPN naar huis op te zetten?
Dan heb je daar allemaal geen last van en het kost je niets.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geen ervaring met VPN en daar zit toch ook een kost aan ?
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 10 keer

Bericht

Lord Utopia schreef: 25 jan 2018, 23:34
Ben benieuwd wat Proximus, Telenet, Orange, Vier, Vijf, VTM, Q2, één, Canvas, .... allemaal zullen uit hun duim zuigen om deze EU regel zo lang mogelijk te blokkeren en/of uit te stellen.
En waarom zouden Telenet, Proximus en Orange dingen uit hun duim zuigen om deze EU regel zo lang mogelijk te blokkeren en/of uit te stellen?
Wat een ongefundeerde opmerking.
Het lijkt me voor hun ook geen nadeel. Je betaald toch gewoon ervoor, ook als je in een ander EU land zit. Alleen voor de staatsomroepen heeft het nadeel (VRT/NPO), want belastinggeld uit het buitenland krijgen ze niet.

Netflix wordt dan wel leuk, veel content maar wel een allegaartje met alle verschillende EU talen :)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3523 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Bericht

R2D2 schreef: 1 maand geleden Geen ervaring met VPN en daar zit toch ook een kost aan ?
Geen kost als je thuis een VPN server hebt draaien (vb een router of NAS met VPN mogelijkheid)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Met een Fritzbox heb je een ingebouwde VPN en ook een NAS (hier een Synology) kan je bv OpenVPN draaien. Weg van huis connecteer je dan naar je FB of NAS en heb je je thuis IP en lijk je dus altijd in België te zitten. Werkt overal.
Bye, Maurice
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer

Bericht

marzman schreef: 1 maand geleden Het lijkt me voor hun ook geen nadeel.
Het nadeel voor de TV-zenders zit elders.
Zij sluiten deals voor de Vlaamse of Belgische markt en moeten aan de contenproviders aantonen dat ze wel degelijk aan geoblock doen en met welke technologie.
Doen ze niet aan geoblock, moeten ze of veel meer betalen of krijgen ze de content gewoon niet.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 178 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Bericht

Het is ook zeker niet alleen België.
Het is al gebeurd dat ik een Spaanse film van TVEi had opgenomen, dat hij er niet helemaal opstond, wel online te bekijken was, maar er opkwam dat ik hem niet kon bekijken omdat ze de rechten niet hadden voor mijn regio.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Eigenlijk zou de geoblock er niet moeten zijn. Als Belg kan je gewoon thuis alles bekijken mits je een account hebt, dat wordt zelfs geverifieerd aan de hand van een Belgisch telefoonnummer (voor VRTmax toch). Vanaf dan zou het niet mogen toe doen waar je kijkt.
Ik vraag mij trouwens af over welk percentage van de kijkers het gaat die bv. een VRTmax account hebben en in het buitenland geblokkeerd worden?
Bye, Maurice
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 81 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

heist_175 schreef: 1 maand geleden In de familie iemand die privé en voor z'n werk geregeld in het EU-buitenland is en hij vroeg me hoe hij een VPN kon opzetten om VRT-Max te bekijken. Heel wat content is buiten België niet te bekijken.
Volgens de VRT is dat eerder uitzondering: https://www.vrt.be/nl/ons-aanbod/vrt-ma ... buitenland
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

R2D2 schreef: 1 maand geleden Geen ervaring met VPN en daar zit toch ook een kost aan ?
Niet altijd.
Je kan gebruik maken van een externe VPN, daar zit een kost aan vast.
Dan kan je verbinding maken via hen en een server van hen. Meestal kan je dan kiezen via welk land je surft.

Een andere optie is zelf een VPN opzetten. Dat klinkt veel moeilijker dan het is als je de juiste toestellen hebt.
Ik heb enkel ervaring met een Fritzbox. Daar kan je met een paar klikken een profiel aanmaken. Dan installeer je een app op je mobiele toestel en scan je de QR code die de fritzbox gemaakt heeft.
Vanaf dan surf je via je thuis verbinding.
Als ik een speedtest doe via mijn gsm staat er dat ik surf via edpnet, terwijl ik voor mobiel bij Hey zit.
Een nadeel van deze setup is wel dat alles via jouw router gaat, dus je downloadsnelheid op je mobiel kan niet hoger zijn dan de upload van je thuis internet verbinding.
Concreet, ik heb thuis 150/50 en haal in een speedtest op mobiel rond de 40 down via vpn, 80 via mobiel netwerk.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt voor de bevattelijke uitleg.
Voorlopig nog geen optie voor mij want op telenetmodem zal dat niet werken.
Maar ongeduldig aan het wachten op de fiber die al op de gevel ligt (Proximus) maar nog niet aansluitbaar is.
Flippi schreef: 1 maand geleden Volgens de VRT is dat eerder uitzondering: https://www.vrt.be/nl/ons-aanbod/vrt-ma ... buitenland
De "woonplaats of nationaliteit te bevestigen" lukt me niet zoals daar beschreven.
infas
Starter
Starter

Bericht

Vorig jaar in de Filippijnen naar de ronde van Frankrijk gekeken via VRT MAX en betalende vpn, werkt perfect!
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 92 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

cadsite schreef: 1 maand geleden Een andere optie is zelf een VPN opzetten. Dat klinkt veel moeilijker dan het is als je de juiste toestellen hebt.
Klopt, maar dan moet je ook kijken vanop het mobiel toestel.

Ter info:
Ik heb graag een chromecast mee op reis om op een TV te kijken, maar dat gaat niet met enkel een VPN op je mobiele device (je kan de stream dan wel oproepen maar niet 'doorsturen' naar de chromecast)
Dat kan je dan wel weer oplossen met een eigen router die je meeneemt en als VPN client gebruikt, maar dan wordt het complexer.

Verder vorige week in Spanje de 'Telenet TV app' geinstalleerd op een GoogleTV. Live kijken lukte, bepaalde programmas op Play4 waren niet terug te kijken. Via VRT (één) lukte het wel
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

of je gaat voor een chromecast met afstandsbediening. Daar kan je de app wel op installeren en ben je vertrokken.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 92 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Neen, niet in het VPN verhaal.

Ik wilde met mijn post twee dingen duidelijk maken:
-Zonder VPN geen volledige functionaliteit in het buitenland omwille van geoblock (cfr. het Spanje stukje)
-Met VPN naar België wel een volledige functionaliteit in het buitenland
o) 'makkelijk' te doen als het device (PC/GSM) de VPN kan opzetten (client) en je op dat device wil kijken
o) complexer met devices genre chromecast die zelf geen VPN kunnen opzetten (afstandbediening of niet)
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 18 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

R2D2 schreef: 1 maand geleden Voorlopig nog geen optie voor mij want op telenetmodem zal dat niet werken.
Ook bij Telenet kan je nu een eigen Fritzbox gebruiken als modem. Maar dan zit je natuurlijk met de aankoop er van, en moet je die ook installeren.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Je moet inderdaad wat meer moeite doen, maar het kan perfect.
https://support.unlocator.com/article/4 ... -google-tv

Maar als je enkel daarvoor een fritz zou moeten kopen is het nemen van een maandje betalende VPN waarschijnlijk een veel handigere oplossing.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 81 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

R2D2 schreef: 1 maand geledenVoorlopig nog geen optie voor mij want op telenetmodem zal dat niet werken.
Sommige routers bieden de mogelijkheid om VPN serversoftware op de router zelf te installeren. Heb je geen aparte router, dan kan dit ook op bijv. op een NAS zoals reeds vermeld door philippe_d.

Of je installeert het op een Raspberry Pi. Heel eenvoudig zelf op te zetten via de talloze tutorials die hierover te vinden zijn, bijv. https://pimylifeup.com/raspberry-pi-vpn-server/.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

R2D2 schreef: 1 maand geleden Bedankt voor de bevattelijke uitleg.
Voorlopig nog geen optie voor mij want op telenetmodem zal dat niet werken.
Maar ongeduldig aan het wachten op de fiber die al op de gevel ligt (Proximus) maar nog niet aansluitbaar is.
Flippi schreef: 1 maand geleden Volgens de VRT is dat eerder uitzondering: https://www.vrt.be/nl/ons-aanbod/vrt-ma ... buitenland
ja zeker je koopt een fritz dewelke vpn ondersteunt, sluit de lan1 aan op de telenet modem, doet een port forward in die modem voor wireguard , en je bent de baan op