Misschien een beetje een verkeerde titel maar het gaat om het volgende. Mijn schoonzus is met volledig pensioen en wil alles achter laten in Belgie om zich officieel te vestigen in Kreta. Gaat dit iets veranderen aan het pensioentje dat ze nu krijgt?
En wat met de mutualiteit ?
Pensioen en mutualiteit in het buitenland
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3754 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Pensioen
In principe verandert er niets. Ze zal haar Belgisch pensioen in Kreta ontvangen (dit geldt zowel in Europa of waar ook ter wereld).
Gewoon de adreswijziging doorgeven aan de RVP, alsook het eventuele nieuwe rekeningnummer (IBAN).
Dat kan online via mypension.be (aanmelden met EID en kaartlezer). Voor inlichtingen bel 1765 (Pensioenlijn).
- Als ze gaat samenwonen zal ze dat natuurlijk ook moeten melden (verschil in pensionenbedrag tussen alleenstaande en samenwonende).
- Jaarlijks moet ze een "levensbewijs" opsturen naar de RVP (tenzij je in een land woont die dit elektronisch uitwisselt, voorlopig is Griekenland daar niet bij.
Mutualiteit
- Als ze haar hele loopbaan in België heeft gewerkt, en dus alleen een pensioen uit België krijgt, dan blijft ze verzekerd via de Belgische mutualiteit.
Ze heeft dan recht op volledige toegang tot het zorgstelsel in het land waar ze woont (Griekenland) en het land dat uw pensioen betaalt (België).
Ze zal zich moeten inschrijven bij een plaatselijke zorgverzekeraar (ze krijgt in BelgIië het formulier S1).
- Als je in uw loopbaan gedeeltelijk in het buitenland gewerkt hebt, en je een pensioen krijgt uit verschillende landen, blijf je verzekerd in het land die jouw grootste pensioen uitbetaald.
- Uitgezonderd: als je een pensioen krijgt uit het land waar je woont, ben je verzekerd in dat land.
Voorbeeld:
Ik heb in mijn jonge jaren 4 jaar in Duitsland gewoond/gewerkt.
Naast mijn Belgisch pensioen krijg ik dus een pensioen uit Duitsland (193 EUR per maand
). Mijn Belgisch pensioen is (gelukkig) groter dan mijn Duits pensioen.
In principe verandert er niets. Ze zal haar Belgisch pensioen in Kreta ontvangen (dit geldt zowel in Europa of waar ook ter wereld).
Gewoon de adreswijziging doorgeven aan de RVP, alsook het eventuele nieuwe rekeningnummer (IBAN).
Dat kan online via mypension.be (aanmelden met EID en kaartlezer). Voor inlichtingen bel 1765 (Pensioenlijn).
- Als ze gaat samenwonen zal ze dat natuurlijk ook moeten melden (verschil in pensionenbedrag tussen alleenstaande en samenwonende).
- Jaarlijks moet ze een "levensbewijs" opsturen naar de RVP (tenzij je in een land woont die dit elektronisch uitwisselt, voorlopig is Griekenland daar niet bij.
Mutualiteit
- Als ze haar hele loopbaan in België heeft gewerkt, en dus alleen een pensioen uit België krijgt, dan blijft ze verzekerd via de Belgische mutualiteit.
Ze heeft dan recht op volledige toegang tot het zorgstelsel in het land waar ze woont (Griekenland) en het land dat uw pensioen betaalt (België).
Ze zal zich moeten inschrijven bij een plaatselijke zorgverzekeraar (ze krijgt in BelgIië het formulier S1).
- Als je in uw loopbaan gedeeltelijk in het buitenland gewerkt hebt, en je een pensioen krijgt uit verschillende landen, blijf je verzekerd in het land die jouw grootste pensioen uitbetaald.
- Uitgezonderd: als je een pensioen krijgt uit het land waar je woont, ben je verzekerd in dat land.
Voorbeeld:
Ik heb in mijn jonge jaren 4 jaar in Duitsland gewoond/gewerkt.
Naast mijn Belgisch pensioen krijg ik dus een pensioen uit Duitsland (193 EUR per maand

- * Als ik verhuis naar Spanje, blijf ik verzekerd door de Belgische mutualiteit. Ik heb volledige toegang tot het zorgstelsel in België als in Spanje.
* Als ik verhuis naar Duitsland, word ik verzekerd door de Duitse Krankenkasse (gezien ik een pensioen ontvang uit Duitsland).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- jphermans
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
- Bedankt: 109 keer
Zeer mooie en duidelijke uitleg waar mijn schoonzus heel tevreden mee zal zijn. Ik dacht dat er meer bij kwam kijken maar toch niet.
Bedankt voor de uitleg.
Bedankt voor de uitleg.
Internet via Mobile Vikings