ben aan't proberen internet en Proximus TV 200 meter verder te transfereren.
internet lukt zonder één enkel probleem
Proximus TV lukt niet , de decoder krijgt geen ip in de range 10.135.xxx.xxx en dus geen beeld
het betreft een goedkope bridge van het merk Tenda type O6 >> http://www.tendacn.com/en/product/O6.html
op gebied van internet werkt het nochtans heel goed ; op die 200 meter verlies ik omzeggens geen downloadsnelheid (91 Mbps) en ook de ping is slechts 1 ms hoger (van 8 naar 9 ms)
in het verleden heb ik deze setup ook al gedaan met andere fabrikanten van hardware-materiaal (Ubiquiti en Engenius) en deze werkten steeds zonder problemen (internet én TV) maar waren ondertussen achterhaald op gebied van snelheid.
wat zou de technische reden zijn dat de decoder van Proximus TV niet het juiste IP-adres krijgt met die Tenda bridge ??
in de config van router en bridge zie ik dat de decoder een ip krijgt maar in de range van mijn lan : 192.168.0.x
en vooral : waar moet ik op letten bij de specificaties wanneer ik nieuw materiaal aankoop ??
heeft dat te maken met het bridgen van ip-adressen in verschillende lagen ??
maar dat staat nergens bij de specificaties voor zover ik kan zien
internet en Proximus TV via wireless bridge
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3753 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Waarom zou de decoder een ip in de range 10.135.xxx.xxx moeten krijgen?pwr schreef:Proximus TV lukt niet , de decoder krijgt geen ip in de range 10.135.xxx.xxx en dus geen beeld
Je hebt er ook niet bij verteld of je een b-box2 of een b-box3 hebt
- in het geval van een b-box 2 (default: TV mode bridged).
- heb je het IPTV signaal op LAN 3 + 4 en het internet signaal op LAN 1 + 2
- kan je dus onmogelijk met één bridge verbinding, internet en TV te combineren.
- krijgt jouw TV decoder een IP adres van de Proximus TV server.
- in het geval van een b-box 3 (default: TV mode routed).
- heb je het internet + IPTV signaal op alle LAN poorten
- kan je dus wel met één bridge verbinding, internet en TV te combineren.
- krijgt jouw TV decoder een IP adres binnen het LAN van de b-box (default 192.168.1.64 en volgende).
Nog een vraag:
Gebruik je voor de bridge 2 stuks (één aan de modem kant, en één aan de decoder kant) ?
Met een b-box3 is dit in principe niet nodig. Je kan met één apparaat (ingesteld als WLAN client of "Station mode") op de 5GHz band van de b-box3 verbinden (via WPS).
Wij hebben dus meer info nodig om je te kunnen helpen
Dit is volledig normaal.pwr schreef:in de config van router en bridge zie ik dat de decoder een ip krijgt maar in de range van mijn lan : 192.168.0.x
- in geval van een B-box2 zal de decoder, aangesloten via LAN 1 of LAN 2 een lokaal IP krijgen, maar dit is niet gerouted naar VLAN30 voor IPTV.
- in geval van een B-box3 zal de decoder altijd een lokaal IP krijgen (192.168.x.64), dat wordt door de modem gerouted naar VLAN30 voor IPTV.
- Controleer ook eens of jouw bridges niet ingesteld staan als "Router"!pwr schreef:Wat zou de technische reden zijn dat de decoder van Proximus TV niet het juiste IP-adres krijgt met die Tenda bridge ??
- Als je met 2 stuks werkt, moet de ene in "Station" mode ingesteld staan, en de andere in "AP" mode.
- Als je met 2 stuks werkt, probeer ze dan eens te verwisselen (Station aan de kant van de modem, AP aan de kant van de decoder).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
wanneer ik wél beeld heb op mijn TV ga ik kijken in de instellingen van mijn decoder en daar zie ik dan dat IP in de range van 10.135......philippe_d schreef: Waarom zou de decoder een ip in de range 10.135.xxx.xxx moeten krijgen?
vandaar dat ik er van uit ging dat hij dit moet hebben om te kunnen werken
geen van beide ; een Fritzbox 7490 met firmware 6.52 dynamic bridge op ISP Proximus (zonder TV) >> op 4 lan-poorten TV toch ??philippe_d schreef:Je hebt er ook niet bij verteld of je een b-box2 of een b-box3 hebt
voor alle zekerheid heb ik eens aangesloten op lan 3 en lan 4 maar het maakt niet uit , het werkt niet met de Tenda-bridge maar wel wanneer ik de UTP met de decoder rechtstreeks op de FB aansluit
ja,inderdaad : één aan elke kantphilippe_d schreef:Nog een vraag:
Gebruik je voor de bridge 2 stuks (één aan de modem kant, en één aan de decoder kant) ?
heb ik ook geprobeerd (eerder per ongeluk) maar dan werkt ook het internet niet aan de andere kant van de bridgephilippe_d schreef:- Als je met 2 stuks werkt, probeer ze dan eens te verwisselen (Station aan de kant van de modem, AP aan de kant van de decoder).
-
- Moderator
Die mogelijkheid had ik over het hoofd gezienpwr schreef:geen van beide ; een Fritzbox 7490 met firmware 6.52 dynamic bridge op ISP Proximus (zonder TV) >> op 4 lan-poorten TV toch ??philippe_d schreef:Je hebt er ook niet bij verteld of je een b-box2 of een b-box3 hebt

De FritzBox "dynamic bridge" is een soort compromis tussen de "b-box2 bridged" mode en de "b-box3 routed" mode.
- - het is een bridge mode (vandaar inderdaad het IP in de 10.135.x.x range)
- maar het gebeurt dynamisch (vandaar dat je TV en internet op dezelfde poorten hebt)
Dit gebeurt op basis van DHCP "option 60" (Vendor class identifier)
De technische reden is wellicht dat de FritzBox de correcte informatie niet krijgt tijdens het DHCP proces, als de decoder aangesloten is via de bridge.pwr schreef:wat zou de technische reden zijn dat de decoder van Proximus TV niet het juiste IP-adres krijgt met die Tenda bridge ??
in de config van router en bridge zie ik dat de decoder een ip krijgt maar in de range van mijn lan : 192.168.0.x
Ik ben niet genoeg thuis in deze materie om hier een uitspraak over te doen.
Ik dacht dat zo'n bridge (net als een switch) transparant zou moeten zijn, en alle DHCP info correct doorlaat?
Je bent er toch zeker van dat de bridges niet ingesteld staan als router, en de DHCP request van de decoder zelf interpreteert?
Ik zie één mogelijke work-around:
Zelf in de FritzBox config file een kleine wijziging aanbrengen, die ervoor zorgt dat de FritzBox de decoder in de bridge steekt, op basis van zijn MAC adres. Iets als volgt toevoegen:
Code: Selecteer alles
classifiers {
enabled = yes;
name = "iptv";
type = qos_cfg_hidden;
iface = qos_lan;
rule = "eth.sourceoui == AA:BB:CC"; >>> hier de eerste 6 cijfers van het MAC adres van de decoder
result {
tos = -1;
vlan_prio = -1;
queueref = "hrealtime";
bridgeref = "iptv";
}

-
- Pro Member
Dag Philippe,
alvast bedankt voor de hulp
heb de test gedaan met het aanpassen van de config-file maar het geeft helaas niet de oplossing
(voor het uitvoeren ervan heb ik jouw instructies en die van honda4life gevolgd in een ander topic van dit forum)
Heb wel alleen maar toegevoegd ,helemaal bovenaan juist onder classifiers , wat je had voorgesteld
Mogelijk moet ik ergens nog iets verwijderen ook?
in de originele config-file komt bij de name "iptv" wel niet voor
ik zie er wel staan "STB0" en "STB1" waar iets verder dan wordt gekoppeld naar "tvbridge"
het heeft er misschien niets mee te maken,het valt mij alleen op
of misschien moet ik het volledig mac-adres er in zetten ipv. alleen de eerste 6 cijfers/letters ??
alvast bedankt voor de hulp
heb de test gedaan met het aanpassen van de config-file maar het geeft helaas niet de oplossing
(voor het uitvoeren ervan heb ik jouw instructies en die van honda4life gevolgd in een ander topic van dit forum)
Heb wel alleen maar toegevoegd ,helemaal bovenaan juist onder classifiers , wat je had voorgesteld
Mogelijk moet ik ergens nog iets verwijderen ook?
in de originele config-file komt bij de name "iptv" wel niet voor
ik zie er wel staan "STB0" en "STB1" waar iets verder dan wordt gekoppeld naar "tvbridge"
het heeft er misschien niets mee te maken,het valt mij alleen op
of misschien moet ik het volledig mac-adres er in zetten ipv. alleen de eerste 6 cijfers/letters ??
-
- Moderator
Vervang eventueel "iptv" door "tvbridge"?
-
- Moderator
bij bridgeref
-
- Pro Member
juist geprobeerd maar het lukt nog steeds niet..philippe_d schreef:Vervang eventueel "iptv" door "tvbridge"?
de decoder krijgt niet het juiste ip