Vlekje in zoeker / beeld Canon EOS 700D reflexcamera
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Beste allen
Vorig jaar in maart een Canon EOS 700D reflex gekocht met 18-200 mm zoom om dit objectief nooit te moeten vervangen wegen risico op vuil op spiegel, sensor edm.
Ik heb de lens nog nooit verwijderd en toch heb ik nu bovenaan in het scherm (ongeveer in het midden) een vlekje of stofje.
Lens al gecontroleerd en gereinigd maar zonder succes. Sensor automatisch gereinigd (door toestel zelf) evenzeer zonder succes. Wanneer ik in live view modus foto's maak met opgeklapte spiegel, zie ik het vuiltje niet.
Wat raden jullie aan? Naar een speciaalzaak gaan om toestel te laten reinigen ? Eens proberen met lucht 'spuitje' spiegel te reinigen? Andere adviezen?
Dank bij voorbaat!
Vorig jaar in maart een Canon EOS 700D reflex gekocht met 18-200 mm zoom om dit objectief nooit te moeten vervangen wegen risico op vuil op spiegel, sensor edm.
Ik heb de lens nog nooit verwijderd en toch heb ik nu bovenaan in het scherm (ongeveer in het midden) een vlekje of stofje.
Lens al gecontroleerd en gereinigd maar zonder succes. Sensor automatisch gereinigd (door toestel zelf) evenzeer zonder succes. Wanneer ik in live view modus foto's maak met opgeklapte spiegel, zie ik het vuiltje niet.
Wat raden jullie aan? Naar een speciaalzaak gaan om toestel te laten reinigen ? Eens proberen met lucht 'spuitje' spiegel te reinigen? Andere adviezen?
Dank bij voorbaat!
-
- Elite Poster
- Berichten: 921
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
- Bedankt: 83 keer
Zit waarschijnlijk op het focusing screen.
Makkelijk op te lossen door iemand die weet wat hij doet. Je kan proberen Canon te contacteren met wat gelukt valt dit onder garantie ( mocht je die nog hebben ) aangezien de camera nooit is open geweest.
Makkelijk op te lossen door iemand die weet wat hij doet. Je kan proberen Canon te contacteren met wat gelukt valt dit onder garantie ( mocht je die nog hebben ) aangezien de camera nooit is open geweest.
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Op te controleren of er stof op je sensor is maak je met de volgende instellingen een foto van een wit vlak, bijvoorbeeld een wit plafond.
- AF manueel en op oneindig ingesteld.
- Ingesteld op diafragma-voorkeur-stand.
- Diafragma volledig gesloten bijvoorbeeld : 1/32
Je zal merken dat de sluitertijd lang zal duren, maar dit is normaal. De camera mag je bewegen, zolang je maar naar het wit vlak blijft gericht.
Je kan best de foto op een computerscherm controleren om te controleren waar er zwarte spots zijn
- AF manueel en op oneindig ingesteld.
- Ingesteld op diafragma-voorkeur-stand.
- Diafragma volledig gesloten bijvoorbeeld : 1/32
Je zal merken dat de sluitertijd lang zal duren, maar dit is normaal. De camera mag je bewegen, zolang je maar naar het wit vlak blijft gericht.
Je kan best de foto op een computerscherm controleren om te controleren waar er zwarte spots zijn
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank voor de reactie. Deze morgen de lens eens er af gehaald en zie dus nog altijd het vuiltje.lanadekat schreef:Zit waarschijnlijk op het focusing screen.
Makkelijk op te lossen door iemand die weet wat hij doet. Je kan proberen Canon te contacteren met wat gelukt valt dit onder garantie ( mocht je die nog hebben ) aangezien de camera nooit is open geweest.
Kan ik iets verkeerd doen door eens met een lucht blaasalgje ter hoogte van de spiegel proberen het vuiltje te verwijderen. Vermoed dat focusing screen niet hetzelfde is als de spiegel ...
Dank alleszins voor de reactie !!!
-
- Elite Poster
- Berichten: 1597
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Best is een speciaal "zuig"-toestel gebruiken dat werkt op gecomprimeerde lucht. (Venturi effect)
Daarmee zuig het stofje weg.
Let wel : niet met de lucht in camera blazen natuurlijk!
Green Clean heeft dergelijk gereedschap
Je volgt de procedure om spiegel omhoog te klappen, verwijder dan de lens.
Dan goed kijken of je het stofje ziet liggen op de sensor.
Niet wegblazen want dan blijft het stof in het toestel.
Werken in goed verlichte ruimte met weinig stof uiteraard.
Daarmee zuig het stofje weg.
Let wel : niet met de lucht in camera blazen natuurlijk!
Green Clean heeft dergelijk gereedschap
Je volgt de procedure om spiegel omhoog te klappen, verwijder dan de lens.
Dan goed kijken of je het stofje ziet liggen op de sensor.
Niet wegblazen want dan blijft het stof in het toestel.
Werken in goed verlichte ruimte met weinig stof uiteraard.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 01 maa 2017, 13:36, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1682
- Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
- Locatie: Lokeren
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 156 keer
Spiegel omhoog klappen heeft juist geen zin als stofje op focuscreen zit.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 5295
- Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
ooit eens een vuiltje op de sensor
spiegel zelf clean
diafragma open, en dan met een wattenstaafje er af gekregen, was iets wat op een haartje/pluisje trok
moest bijna geen kracht gebruiken
spiegel zelf clean
diafragma open, en dan met een wattenstaafje er af gekregen, was iets wat op een haartje/pluisje trok
moest bijna geen kracht gebruiken
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Naar wat ik opmaak uit deze post is dat er wel stof op zijn sensor ligt.
Om misverstanden te vermijden wil ik wel eens weten op welk scherm je het stofje ziet.
Wat je door je zoeker ziet, word niet door de sensor waargenomen, tenzij de spiegel opgeklapt word, zoals in live-view of wanneer de foto genomen word. Bij een opgeklapte spiegel zie je alleen maar zwart door de zoeker.
Zie je stof door de zoeker, dan is je spiegel vuil, of kleeft er stof aan de het pantaprisma in je toestel.
Ook is het zo dat je bij een gesloten diafragma meer stof kan waarnemen op een sensor, dan dat dit bij een open diafragma gebeurd. In live-view kan het dus zijn dat je diafragma open staat en je daarom geen stof waarneemt op je sensor
Om misverstanden te vermijden wil ik wel eens weten op welk scherm je het stofje ziet.
Wat je door je zoeker ziet, word niet door de sensor waargenomen, tenzij de spiegel opgeklapt word, zoals in live-view of wanneer de foto genomen word. Bij een opgeklapte spiegel zie je alleen maar zwart door de zoeker.
Zie je stof door de zoeker, dan is je spiegel vuil, of kleeft er stof aan de het pantaprisma in je toestel.
Ook is het zo dat je bij een gesloten diafragma meer stof kan waarnemen op een sensor, dan dat dit bij een open diafragma gebeurd. In live-view kan het dus zijn dat je diafragma open staat en je daarom geen stof waarneemt op je sensor
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank voor de snelle reacties !mailracer schreef:Naar wat ik opmaak uit deze post is dat er wel stof op zijn sensor ligt.
Om misverstanden te vermijden wil ik wel eens weten op welk scherm je het stofje ziet.
Wat je door je zoeker ziet, word niet door de sensor waargenomen, tenzij de spiegel opgeklapt word, zoals in live-view of wanneer de foto genomen word. Bij een opgeklapte spiegel zie je alleen maar zwart door de zoeker.
Zie je stof door de zoeker, dan is je spiegel vuil, of kleeft er stof aan de het pantaprisma in je toestel.
Ook is het zo dat je bij een gesloten diafragma meer stof kan waarnemen op een sensor, dan dat dit bij een open diafragma gebeurd. In live-view kan het dus zijn dat je diafragma open staat en je daarom geen stof waarneemt op je sensor
Ik zie het stofje als ik door de zoeker kijk. In live view zie ik het stofje niet (kijk dan uiteraard op het LCD scherm). Het is ook niet merkbaar op gemaakte foto's.
Als ik de lens verwijder van de camerbody zie ik het vuiltje ook.
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Het stofje bevind zich dan onder het prisma van je zoeker. Je kan hier moeilijk aan. Best is een hand-blaasbalg gebruiken om het stofje vrij te blazen. Je kan hier niet aan met een stofzuigertje omdat de spiegel in de weg komt als die open klapt naar boven.
Door de lensopening kan je wel de onderkant van het prisma zien op je spiegel
Door de lensopening kan je wel de onderkant van het prisma zien op je spiegel
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank voor de reactie.
Wat doe ik dan best. Met lucht blaasbalgje enkele keren lucht spuiten in het bovenste gedeelte van de body ?
Wat doe ik dan best. Met lucht blaasbalgje enkele keren lucht spuiten in het bovenste gedeelte van de body ?
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
kijk eerst door de lensopening of je via de spiegel het stofje ziet zitten.
Wanneer je eraan kan, dan kan je met een peertje het stofje opzuigen, of een wattenstaafje gebruiken om het stofje aan te trekken.
Kan je er niet aan, dan kan je het wegblazen, maar zit het ergens in je body en kan je later het stofje op je sensor opmerken.
Of je kan je toestel laten reinigen bij een speciaalzaak.
Wanneer je eraan kan, dan kan je met een peertje het stofje opzuigen, of een wattenstaafje gebruiken om het stofje aan te trekken.
Kan je er niet aan, dan kan je het wegblazen, maar zit het ergens in je body en kan je later het stofje op je sensor opmerken.
Of je kan je toestel laten reinigen bij een speciaalzaak.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Ik heb bij Art en Craft een sensorreinigingsset gekocht. Op het internet zijn er voldoende tutorials te vinden hoe je je sensor moet kuisen.
Het is niet omdat je nooit lenzen verwisselt dat je geen vuil op je sensor kunt krijgen. Een zoomlens met lucht van buiten naar binnen kunnen verplaatsen (en omgekeerd) want anders zou je een vacuüm of overdruk creëren tussen je lens en sensor.
En zelfs zonder zoomlens kun je vlekken op je sensor krijgen zonder ooit je lens te wisselen. Ik heb een Nikon D7000 en deze is erom gekend om vet van het spiegelmechanisme op de sensor achter te laten. Ik moet deze toch minstens 1x per jaar kuisen.
Het is niet omdat je nooit lenzen verwisselt dat je geen vuil op je sensor kunt krijgen. Een zoomlens met lucht van buiten naar binnen kunnen verplaatsen (en omgekeerd) want anders zou je een vacuüm of overdruk creëren tussen je lens en sensor.
En zelfs zonder zoomlens kun je vlekken op je sensor krijgen zonder ooit je lens te wisselen. Ik heb een Nikon D7000 en deze is erom gekend om vet van het spiegelmechanisme op de sensor achter te laten. Ik moet deze toch minstens 1x per jaar kuisen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Heb met een blaasbalgje stofje kunnen verwijderen maar zit nu met vuiltje rechts. Stop nu de eigen pogingen uit schrik schade te veroorzaken.
Ik heb Canon aangeschreven (quasi-zeker geen garantie meer alhoewel het toestel nog maar een jaar oud is) en wacht af wat zijn me adviseren.
Iemand die in de regio Gent een speciaalzaak kent die eventueel de klus zou klaren en het apparaat reinigt voor het geval Canon zou suggereren een service center te contacteren? Art en Craft?
Iemand idee van de prijs?
Dank Johan.devos: weet nu hoe het vlekje er kan komen zonder de lens te verwijderen.
Ik heb Canon aangeschreven (quasi-zeker geen garantie meer alhoewel het toestel nog maar een jaar oud is) en wacht af wat zijn me adviseren.
Iemand die in de regio Gent een speciaalzaak kent die eventueel de klus zou klaren en het apparaat reinigt voor het geval Canon zou suggereren een service center te contacteren? Art en Craft?
Iemand idee van de prijs?
Dank Johan.devos: weet nu hoe het vlekje er kan komen zonder de lens te verwijderen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Mijn gedacht: Waarom begot al die moeite voor een stofje dat niet op je sensor ligt? Je camera is nog nooit open geweest, om hem te kuisen moet je hem wél openmaken en komt er wellicht nog meer stof binnen dat op termijn mogelijk op je sensor komt en wel vlekken op je foto's maakt.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Bij A&C vragen ze 40€ voor een sensorcleaning.
Je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen en je moet hiervoor enkel je lens verzijderen en de spiegel opklappen.
Aangezien het in mijn geval om vet gaat, heb ik bij A&C reinigingsvloestof en swabs gekocht en doe ik dit regelmatig zelf.
https://www.artencraft.be/nl/fotografie ... -cleaning/
Je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen en je moet hiervoor enkel je lens verzijderen en de spiegel opklappen.
Aangezien het in mijn geval om vet gaat, heb ik bij A&C reinigingsvloestof en swabs gekocht en doe ik dit regelmatig zelf.
https://www.artencraft.be/nl/fotografie ... -cleaning/
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank u wel Johan.
Mijn toestel is wel daar niet aangekocht.Zou dit voor A&C een bezwaar zijn? Wil anders wel eens tot daar rijden.
Van Canon stellen ze Bergen Op Zoom als service center voor. Waarborg is geen evidentie. Rijd dan liever eens naar Gent want de verzendingskost bedraagt alleen al misschien zoveel.
Mijn toestel is wel daar niet aangekocht.Zou dit voor A&C een bezwaar zijn? Wil anders wel eens tot daar rijden.
Van Canon stellen ze Bergen Op Zoom als service center voor. Waarborg is geen evidentie. Rijd dan liever eens naar Gent want de verzendingskost bedraagt alleen al misschien zoveel.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Het toestel is binnen bij Art and Craft. De verkoper aan de balie zag onmiddellijk de 2 stofjes.
Met het blaasbalgje was ik erin geslaagd het vuiltje dat ik eerst opgemerkt had te verwijderen maar ik had er 2 andere in de plaats. Ook nog eens geprobeerd met wattenstaafje op spiegel maar niet direct resultaat. Bovendien blijkt dat als je een vlekje rechts door de zoeker ziet dat het links zit en vice versa (voor zover het al op de spiegel zit ...?)
Ik wou geen verder risico nemen door zaken mogelijk te beschadigen. Vandaar, professionele cleaning. Kost 40€ maar verzending naar een Canon repair Centrum kost ook geld en je bent blijkbaar je toestel 4 weken kwijt. Als ze dan nog eens reinigingskosten aanrekenen (wegens geen garantie) leek A&C me de meest aangewezen optie.
De verkoper zie dat het vuil mogelijk ook in de zoeker kon zitten en dat dit iets moeilijker te verwijderen is. Heb evenwel op het net gelezen dat een nieuwe zoeker maar iets van een 40 € kost. Zou toch graag een clean toestel hebben rekening houdend met de ouderdom (1j) en het feit dat het vuil alsnog overal terecht kan komen.
Houd jullie verder op de hoogte. Indien dit vlekkeloos verloopt zal ik inderdaad mijn toestel om het jaar à anderhalf jaar eens laten reinigen voor onderhoud.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
Met het blaasbalgje was ik erin geslaagd het vuiltje dat ik eerst opgemerkt had te verwijderen maar ik had er 2 andere in de plaats. Ook nog eens geprobeerd met wattenstaafje op spiegel maar niet direct resultaat. Bovendien blijkt dat als je een vlekje rechts door de zoeker ziet dat het links zit en vice versa (voor zover het al op de spiegel zit ...?)
Ik wou geen verder risico nemen door zaken mogelijk te beschadigen. Vandaar, professionele cleaning. Kost 40€ maar verzending naar een Canon repair Centrum kost ook geld en je bent blijkbaar je toestel 4 weken kwijt. Als ze dan nog eens reinigingskosten aanrekenen (wegens geen garantie) leek A&C me de meest aangewezen optie.
De verkoper zie dat het vuil mogelijk ook in de zoeker kon zitten en dat dit iets moeilijker te verwijderen is. Heb evenwel op het net gelezen dat een nieuwe zoeker maar iets van een 40 € kost. Zou toch graag een clean toestel hebben rekening houdend met de ouderdom (1j) en het feit dat het vuil alsnog overal terecht kan komen.
Houd jullie verder op de hoogte. Indien dit vlekkeloos verloopt zal ik inderdaad mijn toestel om het jaar à anderhalf jaar eens laten reinigen voor onderhoud.
Nogmaals dank voor jullie reacties.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Update: vorige week zaterdag toestel binnen, ging woensdag ll. klaar zijn. Vandaag, vrijdag, klantendienst gecontacteerd van A&C > gaan me iets laten weten over de stand van zaken ...
De finale afloop ofte Art and Craft = één grote teleurstelling !!!!
Eventjes de feiten op een rij:
- zaterdag toestel binnen in Sint-Denijs-Westrem met vraag naar volledige reiniging en duidelijk gezegd dat er geen vlekken op foto's te zien zijn waardoor vermoedelijk vuil niet op sensor. Vraag naar volledige reiniging met eventueel bestek van Canon zelf.
Mededeling van de verkoper dat tegen woensdag toestel klaar zou zijn en dat ik zou bericht krijgen per mail
- Woensdag en donderdag ll.: no mail
- deze morgen tel naar klantendienst en ik citeer "reiniging gebeurt enkel in Sint-Martens-Latem". Medewerker duidelijk gezegd dat op bestelbon "afhaling na bestelling in Sint-Denijs-Westrem" vermeld stond maar de man wis niet goed waar mijn toestel zich bevond en ging informeren naar de stand van zaken. Hij wist wel niet of hij me vandaag nog zou kunnen antwoorden. Ik kreeg enkel te horen dat het toestel normaliter al lang moest klaar zijn ... Maar ja, waar dan afhalen, vroeg ik hem? Sint-Denijs-Westrem of Latem? Antwoord: zal dat moeten uitvissen.
- in de late namiddag nog niets vernomen, dus maar de chat-tour op. Na een 20- tal minuten vernam ik dat mijn toestel zich in Sint-Denijs bevond en klaar was voor afhaling.
- men had problemen met de afrekening want het order was aan niemand toegewezen ... ????? Dus nieuwe bestelbon ingevoerd en 40 € lichter, ik naar buiten. Met grote verwachting kijk ik door zoeker en ... identiek dezelfde vlekken op dezelfde plaats.
- Ik terug naar binnen en de verkoper deed dezelfde vaststelling: identiek dezelfde vlekken op dezelfde plaats. Ik vroeg hem of het vuil zich op de spiegel zich kon bevinden. Antwoord: dat kan, maar die kunnen we niet reinigen want een spiegel mag je niet aanraken .... ????
- Vraag: waar zit het vuil dan wel: op de spiegel of op de zoeker of op het prisma. In de laatste 2 gevallen moet, aldus de verkoper, het toestel naar Canon, hetgeen bijna evenveel zou kosten qua "herstelling" dan een nieuwe body ...
- De man heeft de lens er af gehaald, body naar beneden gehouden en er eens tegen getikt. Resultaat: nihil.
- Op de vraag het toestel (minder dan 1 jaar oud) toch naar Canon te sturen, repliceerde hij met de melding dat het sop de kool niet waard is. Ben gerust bereid te betalen want de stofjes hebben hetzelfde effect als een dode pixel op een scherm. Eens je weet dat het er is, wordt je aandacht er naar toe gezogen.
- Moraal van het verhaal: 40€ kwijt en sta nog altijd even ver Heb vragen bij het feit:
* dat een hersteller op een bepaald moment je toestel niet kan lokaliseren
* het niet "toegewezen is"
* je het in identiek dezelfde staat terug krijgt. Ik mag toch veronderstellen dat de sensor effectief gereinigd is en dat het toestel in Sint-Martens-Latem geweest is ... ? Ik heb van bij aanvang duidelijk gevraagd om eventueel prijs na te vragen voor vervanging van de zoeker (die kosten op zich blijkbaar geen mensenleven, eventuele reiniging door Canon zelf tegen betaling indien zij het niet konden, ...
Resultaat: noppes.
Niemand echt nog een advies ?
De finale afloop ofte Art and Craft = één grote teleurstelling !!!!
Eventjes de feiten op een rij:
- zaterdag toestel binnen in Sint-Denijs-Westrem met vraag naar volledige reiniging en duidelijk gezegd dat er geen vlekken op foto's te zien zijn waardoor vermoedelijk vuil niet op sensor. Vraag naar volledige reiniging met eventueel bestek van Canon zelf.
Mededeling van de verkoper dat tegen woensdag toestel klaar zou zijn en dat ik zou bericht krijgen per mail
- Woensdag en donderdag ll.: no mail
- deze morgen tel naar klantendienst en ik citeer "reiniging gebeurt enkel in Sint-Martens-Latem". Medewerker duidelijk gezegd dat op bestelbon "afhaling na bestelling in Sint-Denijs-Westrem" vermeld stond maar de man wis niet goed waar mijn toestel zich bevond en ging informeren naar de stand van zaken. Hij wist wel niet of hij me vandaag nog zou kunnen antwoorden. Ik kreeg enkel te horen dat het toestel normaliter al lang moest klaar zijn ... Maar ja, waar dan afhalen, vroeg ik hem? Sint-Denijs-Westrem of Latem? Antwoord: zal dat moeten uitvissen.
- in de late namiddag nog niets vernomen, dus maar de chat-tour op. Na een 20- tal minuten vernam ik dat mijn toestel zich in Sint-Denijs bevond en klaar was voor afhaling.
- men had problemen met de afrekening want het order was aan niemand toegewezen ... ????? Dus nieuwe bestelbon ingevoerd en 40 € lichter, ik naar buiten. Met grote verwachting kijk ik door zoeker en ... identiek dezelfde vlekken op dezelfde plaats.
- Ik terug naar binnen en de verkoper deed dezelfde vaststelling: identiek dezelfde vlekken op dezelfde plaats. Ik vroeg hem of het vuil zich op de spiegel zich kon bevinden. Antwoord: dat kan, maar die kunnen we niet reinigen want een spiegel mag je niet aanraken .... ????
- Vraag: waar zit het vuil dan wel: op de spiegel of op de zoeker of op het prisma. In de laatste 2 gevallen moet, aldus de verkoper, het toestel naar Canon, hetgeen bijna evenveel zou kosten qua "herstelling" dan een nieuwe body ...
- De man heeft de lens er af gehaald, body naar beneden gehouden en er eens tegen getikt. Resultaat: nihil.
- Op de vraag het toestel (minder dan 1 jaar oud) toch naar Canon te sturen, repliceerde hij met de melding dat het sop de kool niet waard is. Ben gerust bereid te betalen want de stofjes hebben hetzelfde effect als een dode pixel op een scherm. Eens je weet dat het er is, wordt je aandacht er naar toe gezogen.
- Moraal van het verhaal: 40€ kwijt en sta nog altijd even ver Heb vragen bij het feit:
* dat een hersteller op een bepaald moment je toestel niet kan lokaliseren
* het niet "toegewezen is"
* je het in identiek dezelfde staat terug krijgt. Ik mag toch veronderstellen dat de sensor effectief gereinigd is en dat het toestel in Sint-Martens-Latem geweest is ... ? Ik heb van bij aanvang duidelijk gevraagd om eventueel prijs na te vragen voor vervanging van de zoeker (die kosten op zich blijkbaar geen mensenleven, eventuele reiniging door Canon zelf tegen betaling indien zij het niet konden, ...
Resultaat: noppes.
Niemand echt nog een advies ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Gisteren iemand gehoord die gewoon nieuwe body gekocht heeft ... ????
-
- Elite Poster
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Dat is balen
en helaas is goede service tegenwoordig ver te zoeken.
Heb je die 40€ betaald? Ik zou op zijn minst dat geld terugvragen want ze hebben waarschijnlijk gewoon een nutteloze sensorreiniging gedaan en voor de rest niet wat je had gevraagd.

Heb je die 40€ betaald? Ik zou op zijn minst dat geld terugvragen want ze hebben waarschijnlijk gewoon een nutteloze sensorreiniging gedaan en voor de rest niet wat je had gevraagd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dank voor uw reactie Johan.
Ik heb als brave burger de 40€ betaal. Mijn zoon studeert rechten en hij zei dat, om niet te betalen, ik zou moeten kunnen aantonen dat ze de sensor niet gereinigd hebben ... Begin maar eens ... Volgens mij is het toestel in Sint-Denijs zelfs niet buiten geweest. Prolemen lossen zich simpel op: bij A&C zien ze mij nooit meer.
Ik dacht dat zij dè specialisten waren maar ze herstellen zelf ook niets.
Dan maar terug naar Vandenborre waar ik het toestel gekocht heb aan een zeer voordelige prijs. Zij hebben het opgestuurd voor reiniging en indien ik kosten heb, zullen ze iets laten weten. Als het niet volledig proper is stuur ik het toch naar Canon. Zelfs al zit het stof op het prima (wat dat ook moge wezen) het irriteert me enorm. Zelfde effect als bij dode pixel: is het eerste waar je naar kijkt als je weet dat het er is.
Het kan toch niet dat ze voor een prisma reiniging even veel rekenen als een nieuwe body of de helft van dergelijke kostprijs? Wat denk jij?
Nogmaals dank voor uw opvolging van dit topic.
Ik heb als brave burger de 40€ betaal. Mijn zoon studeert rechten en hij zei dat, om niet te betalen, ik zou moeten kunnen aantonen dat ze de sensor niet gereinigd hebben ... Begin maar eens ... Volgens mij is het toestel in Sint-Denijs zelfs niet buiten geweest. Prolemen lossen zich simpel op: bij A&C zien ze mij nooit meer.
Ik dacht dat zij dè specialisten waren maar ze herstellen zelf ook niets.
Dan maar terug naar Vandenborre waar ik het toestel gekocht heb aan een zeer voordelige prijs. Zij hebben het opgestuurd voor reiniging en indien ik kosten heb, zullen ze iets laten weten. Als het niet volledig proper is stuur ik het toch naar Canon. Zelfs al zit het stof op het prima (wat dat ook moge wezen) het irriteert me enorm. Zelfde effect als bij dode pixel: is het eerste waar je naar kijkt als je weet dat het er is.
Het kan toch niet dat ze voor een prisma reiniging even veel rekenen als een nieuwe body of de helft van dergelijke kostprijs? Wat denk jij?
Nogmaals dank voor uw opvolging van dit topic.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Hoe het allemaal afgelopen is en het GESJOEMEL VAN ART&CRAFT
Uit angst mijn toestel enkele weken kwijt te zijn en gezien A&C de reputatie heeft van foto-apparatuur expert, mijn toestel door hen laten reinigen.
Afloop: zie vorige posts
Alle wanhoop nabij (want als een expert het zelfs niet kan ..) mijn toestel aangemeld bij mijn verkoper (Vandenborre Aalst) met als resultaat:
- onmiddellijke verzending naar Canon want de gerant daar vond het onverantwoord zelf reiniging te proberen (brengt meestal meer schade aan dan dat het oplost)
- toestel aan de balie direct heel stevig ingepakt ifv. verzending met als belofte een herstellingsduur van 14 dagen
- vandaag mijn toestel - exact na 14 d. !!! - gaan ophalen bij Vandenborre Aalst met als resultaat:
* geen vuiltje meer te bespeuren (toestel precies als nieuw)
* zorg voor het toestel tijdens het herstellingsproces subliem (zeer stevige verpakking, folie over tft schermpje om krassen edm te vermijden)
* gedetailleerd rapport van het technisch nazicht en de herstelling waarbij de zoeker vervangen werd en de sensor gereinigd wegens volgende
bevinding na nazicht door de technicus van Canon: [b"]Sensor soiled and cleaned on goodwill with invoice if cleaning necessary again in the future
ze me bij A&C 2 weken voordien 40 € hebben." Voor mij de bevestiging dat mijn toestel door A&C niet onder handen genomen is voor sensor
reiniging. Ik ben wel onder handen genomen om 40€ achter te laten en werd voor dit bedrag "opgelicht" voor een zgn. gereinigde sensor. [/b]
Ben al bij al blij dat mijn toestel vrij is van vlekken op het binnenwerk en als ik door de zoeker kijk de indruk geeft van helemaal vernieuwd te zijn.
Ik ga dit toch even melden aan A&C met de herstellingsnota van Canon achter de hand. Een gecleande sensor kan op 14 dagen onmogelijk opnieuw vuil zijn, zeker aangezien het feit dat de camera niet gebruikt is die tijd (heb heb van A&C onmiddellijk ingediend bij Vandeborre).
Uit angst mijn toestel enkele weken kwijt te zijn en gezien A&C de reputatie heeft van foto-apparatuur expert, mijn toestel door hen laten reinigen.
Afloop: zie vorige posts
Alle wanhoop nabij (want als een expert het zelfs niet kan ..) mijn toestel aangemeld bij mijn verkoper (Vandenborre Aalst) met als resultaat:
- onmiddellijke verzending naar Canon want de gerant daar vond het onverantwoord zelf reiniging te proberen (brengt meestal meer schade aan dan dat het oplost)
- toestel aan de balie direct heel stevig ingepakt ifv. verzending met als belofte een herstellingsduur van 14 dagen
- vandaag mijn toestel - exact na 14 d. !!! - gaan ophalen bij Vandenborre Aalst met als resultaat:
* geen vuiltje meer te bespeuren (toestel precies als nieuw)
* zorg voor het toestel tijdens het herstellingsproces subliem (zeer stevige verpakking, folie over tft schermpje om krassen edm te vermijden)
* gedetailleerd rapport van het technisch nazicht en de herstelling waarbij de zoeker vervangen werd en de sensor gereinigd wegens volgende
bevinding na nazicht door de technicus van Canon: [b"]Sensor soiled and cleaned on goodwill with invoice if cleaning necessary again in the future
ze me bij A&C 2 weken voordien 40 € hebben." Voor mij de bevestiging dat mijn toestel door A&C niet onder handen genomen is voor sensor
reiniging. Ik ben wel onder handen genomen om 40€ achter te laten en werd voor dit bedrag "opgelicht" voor een zgn. gereinigde sensor. [/b]
Ben al bij al blij dat mijn toestel vrij is van vlekken op het binnenwerk en als ik door de zoeker kijk de indruk geeft van helemaal vernieuwd te zijn.
Ik ga dit toch even melden aan A&C met de herstellingsnota van Canon achter de hand. Een gecleande sensor kan op 14 dagen onmogelijk opnieuw vuil zijn, zeker aangezien het feit dat de camera niet gebruikt is die tijd (heb heb van A&C onmiddellijk ingediend bij Vandeborre).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
Wat heeft dit gekost?
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Beste Johan,
0 € ofte gratis !!!! ... Ongelooflijk maar waar. Wel wordt op de herstelnota van 'Canon' (service Centre Bergen-Op-Zoom) duidelijk vermeld dat een volgende sensorreiniging kosten met zich zal mee brengen.
De vaststelling van de bevuiling van de sensor staat, zoals vermeld in mijn bericht, duidelijk en ontegensprekelijk op de service-nota van 'Canon'.
Er staat ook duidelijk op vermeld in detail wat precies gecontroleerd, goed bevonden en zo niet hersteld is: reiniging sensor (gezien duidelijk bevuild of 'soiled' zoals ze letterlijk vermelden), vervanging zoeker (diagnose was ook duidelijk dat vuiltjes op zoeker zaten), afstelling toestel na vervanging zoeker, etc., etc. . Tot zelfs de aanwezige uv-filter van 'hoya' is geïnspecteerd door 'Canon' en conform de door Canon gevalideerde accessoires bevonden.
Ongelooflijke service ...
Ik heb dan ook een gepeperde mail gestuurd naar A&C. Ze hebben me daar overigens ook dikke leugens wijs gemaakt over de lokatie van herstel (in Frankrijk ergens volgens A&C) evenals de duur: minimaal 4 weken (A&C). Volgens A&C zou de herstelling door Canon minstens 200€ bedragen.
Desnoods scan ik de herstelnota van 'Canon' eens in indien je geïnteresseerd bent.
0 € ofte gratis !!!! ... Ongelooflijk maar waar. Wel wordt op de herstelnota van 'Canon' (service Centre Bergen-Op-Zoom) duidelijk vermeld dat een volgende sensorreiniging kosten met zich zal mee brengen.
De vaststelling van de bevuiling van de sensor staat, zoals vermeld in mijn bericht, duidelijk en ontegensprekelijk op de service-nota van 'Canon'.
Er staat ook duidelijk op vermeld in detail wat precies gecontroleerd, goed bevonden en zo niet hersteld is: reiniging sensor (gezien duidelijk bevuild of 'soiled' zoals ze letterlijk vermelden), vervanging zoeker (diagnose was ook duidelijk dat vuiltjes op zoeker zaten), afstelling toestel na vervanging zoeker, etc., etc. . Tot zelfs de aanwezige uv-filter van 'hoya' is geïnspecteerd door 'Canon' en conform de door Canon gevalideerde accessoires bevonden.
Ongelooflijke service ...
Ik heb dan ook een gepeperde mail gestuurd naar A&C. Ze hebben me daar overigens ook dikke leugens wijs gemaakt over de lokatie van herstel (in Frankrijk ergens volgens A&C) evenals de duur: minimaal 4 weken (A&C). Volgens A&C zou de herstelling door Canon minstens 200€ bedragen.
Desnoods scan ik de herstelnota van 'Canon' eens in indien je geïnteresseerd bent.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dan vraag je toch gewoon je geld terug ?koenraaddeconinck schreef:- Ik terug naar binnen en de verkoper deed dezelfde vaststelling: identiek dezelfde vlekken op dezelfde plaats.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Heb mail gestuurd naar A&C met de verwijzing naar een eerdere uiterst negatieve beoordeling (vragenlijst die ik ontving ter evaluatie van klanttevredenheid) onmiddellijk na herstelling + daarbij verwezen naar het herstellingsverslag van 'Canon' met duidelijke vermelding van de vuile sensor en de vraag om mij geld alsnog terug te storten.
Indien ze dit niet doen, zal ik voor hen gepaste reclame maken. Mond aan mond reclame is uiteraard van kapitaal belang voor een zaak.
Heb ik gelijkaardige omstandigheden toch enkele jaren al bij al een 10- tal mensen ervan weerhouden om een TV aan te kopen bij een bepaalde lokale dealer (die ondertussen gestopt is)...
Aan hen nu de keuze ...
Indien ze dit niet doen, zal ik voor hen gepaste reclame maken. Mond aan mond reclame is uiteraard van kapitaal belang voor een zaak.
Heb ik gelijkaardige omstandigheden toch enkele jaren al bij al een 10- tal mensen ervan weerhouden om een TV aan te kopen bij een bepaalde lokale dealer (die ondertussen gestopt is)...
Aan hen nu de keuze ...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Waarom mails als je daar ter plekke was en de persoon zelfs hebt laten zien dat je probleem niet opgelost was ?koenraaddeconinck schreef:Heb mail gestuurd naar A&C
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Op mijn duidelijke vraag of de sensor nu al dan niet gereinigd was, werd bij afhaling van het toestel in SDW volmondig 'ja' geantwoord.
Toen ik buiten door de zoeker keek zag en juist dezelfde vuilresten zag als bij indiening voor herstelling, gaf de verkoper volgende uitleg toen ik terug naar binnen ging:
Hij zei was dat mijn sensor gereinigd was maar dat de vuilresten zich op de spiegel of in de zoeker bevonden en dat zij enkel de sensor reinigden en dat indien de vuiltjes ook op foto's te zien waren ik altijd mijn toestel terug mocht binnen doen. Voor een foto-speciaalzaak dacht ik dat ze ook de zoeker of de spiegel konden vervangen of reinigen. Ik heb meerdere infobronnen geconsulteerd en het vervangen van de zoeker (het glas) of het matlas blijkt echt geen zeer gecompliceerde zaak te zijn. Hoe dan ook, bij A&C blijkt dit niet te kunnen.
Ik kreeg argwaan gezien de globale gang van zaken (niet terug vinden toestel door klantendienst > in SDW of SML ?, order niet toegewezen en opmaak nieuwe bestelbon bij afhaling in SDW na de zgn. reiniging, toestel was ook in SDW niet zo maar terug te vinden en lag ergens op kant, ...) . Zij (A&C) vonden het niet de moeite waard om dit toestel - einde reeks blijkbaar nu - op te sturen met het risico op +200 euro kosten (wegens vuil waar dan ook niet onder waarborg) én het feit dat ik het minstens 4 weken kwijt zou geweest zijn.
Mijn zoon studeert rechten en volgens hem was/is het aan mij om te bewijzen dat mijn sensor niet gereinigd was door A&C om juridisch gelijk te halen ...
Verder bleek niets maar dan ook niets waar te zijn van hetgeen men mij bij A&C op de mouw gespeld heeft: in het verslag van Canon staat duidelijk bij 'technical inspection sensor': 'soiled' of maw. vuil. Ik had mijn toestel immers van bij A&C onmiddellijk bij Vandeborre gedaan (verkoper) en op 2 weken was de zaak geklaard én kosteloos. Ik had nochtans duidelijk bij A&C gezegd dat eventuele kosten gezien de ouderdom van het toestel (amper 1 j) voor mij geen probleem waren als het maar grondig gereinigd was.
Nu heb ik met het technisch verslag van Canon wel het bewijs dat mijn sensor nog vuil was nadat hij door A&C zogezegd gereinigd was. Een sensor kan niet terug vuil worden op enkele uren tijd toch ... Bij Canon gaan ze dit toch ook niet in een herstellingsrapport vermelden indien dit niet het geval is ... ?
Heb gewoon gemaild naar A&C met alle feiten op een rij en de mededeling dat hun 'sorry-kaartje' dat ze me gestuurd hebben op mij geen enkele indruk maakt en dat 'good practice' in deze alleen maar de terugbetaling van de 40€ impliceert voor prestaties die ze ook niet geleverd hebben ... Uiteraard kunnen ze altijd een kopij krijgen van het herstellingsverslag van Canon.
Toen ik buiten door de zoeker keek zag en juist dezelfde vuilresten zag als bij indiening voor herstelling, gaf de verkoper volgende uitleg toen ik terug naar binnen ging:
Hij zei was dat mijn sensor gereinigd was maar dat de vuilresten zich op de spiegel of in de zoeker bevonden en dat zij enkel de sensor reinigden en dat indien de vuiltjes ook op foto's te zien waren ik altijd mijn toestel terug mocht binnen doen. Voor een foto-speciaalzaak dacht ik dat ze ook de zoeker of de spiegel konden vervangen of reinigen. Ik heb meerdere infobronnen geconsulteerd en het vervangen van de zoeker (het glas) of het matlas blijkt echt geen zeer gecompliceerde zaak te zijn. Hoe dan ook, bij A&C blijkt dit niet te kunnen.
Ik kreeg argwaan gezien de globale gang van zaken (niet terug vinden toestel door klantendienst > in SDW of SML ?, order niet toegewezen en opmaak nieuwe bestelbon bij afhaling in SDW na de zgn. reiniging, toestel was ook in SDW niet zo maar terug te vinden en lag ergens op kant, ...) . Zij (A&C) vonden het niet de moeite waard om dit toestel - einde reeks blijkbaar nu - op te sturen met het risico op +200 euro kosten (wegens vuil waar dan ook niet onder waarborg) én het feit dat ik het minstens 4 weken kwijt zou geweest zijn.
Mijn zoon studeert rechten en volgens hem was/is het aan mij om te bewijzen dat mijn sensor niet gereinigd was door A&C om juridisch gelijk te halen ...
Verder bleek niets maar dan ook niets waar te zijn van hetgeen men mij bij A&C op de mouw gespeld heeft: in het verslag van Canon staat duidelijk bij 'technical inspection sensor': 'soiled' of maw. vuil. Ik had mijn toestel immers van bij A&C onmiddellijk bij Vandeborre gedaan (verkoper) en op 2 weken was de zaak geklaard én kosteloos. Ik had nochtans duidelijk bij A&C gezegd dat eventuele kosten gezien de ouderdom van het toestel (amper 1 j) voor mij geen probleem waren als het maar grondig gereinigd was.
Nu heb ik met het technisch verslag van Canon wel het bewijs dat mijn sensor nog vuil was nadat hij door A&C zogezegd gereinigd was. Een sensor kan niet terug vuil worden op enkele uren tijd toch ... Bij Canon gaan ze dit toch ook niet in een herstellingsrapport vermelden indien dit niet het geval is ... ?
Heb gewoon gemaild naar A&C met alle feiten op een rij en de mededeling dat hun 'sorry-kaartje' dat ze me gestuurd hebben op mij geen enkele indruk maakt en dat 'good practice' in deze alleen maar de terugbetaling van de 40€ impliceert voor prestaties die ze ook niet geleverd hebben ... Uiteraard kunnen ze altijd een kopij krijgen van het herstellingsverslag van Canon.
- buthead
- Elite Poster
- Berichten: 2738
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 130 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Einde reeks hmm dat is minder goed, Enig idee welke de opvolger gaat worden?koenraaddeconinck schreef:Op mijn duidelijke vraag of de sensor nu al dan niet gereinigd was, werd bij afhaling van het toestel in SDW volmondig 'ja' geantwoord.
Toen ik buiten door de zoeker keek zag en juist dezelfde vuilresten zag als bij indiening voor herstelling, gaf de verkoper volgende uitleg toen ik terug naar binnen ging:
Hij zei was dat mijn sensor gereinigd was maar dat de vuilresten zich op de spiegel of in de zoeker bevonden en dat zij enkel de sensor reinigden en dat indien de vuiltjes ook op foto's te zien waren ik altijd mijn toestel terug mocht binnen doen. Voor een foto-speciaalzaak dacht ik dat ze ook de zoeker of de spiegel konden vervangen of reinigen. Ik heb meerdere infobronnen geconsulteerd en het vervangen van de zoeker (het glas) of het matlas blijkt echt geen zeer gecompliceerde zaak te zijn. Hoe dan ook, bij A&C blijkt dit niet te kunnen.
Ik kreeg argwaan gezien de globale gang van zaken (niet terug vinden toestel door klantendienst > in SDW of SML ?, order niet toegewezen en opmaak nieuwe bestelbon bij afhaling in SDW na de zgn. reiniging, toestel was ook in SDW niet zo maar terug te vinden en lag ergens op kant, ...) . Zij (A&C) vonden het niet de moeite waard om dit toestel - einde reeks blijkbaar nu - op te sturen met het risico op +200 euro kosten (wegens vuil waar dan ook niet onder waarborg) én het feit dat ik het minstens 4 weken kwijt zou geweest zijn.
Mijn zoon studeert rechten en volgens hem was/is het aan mij om te bewijzen dat mijn sensor niet gereinigd was door A&C om juridisch gelijk te halen ...
Verder bleek niets maar dan ook niets waar te zijn van hetgeen men mij bij A&C op de mouw gespeld heeft: in het verslag van Canon staat duidelijk bij 'technical inspection sensor': 'soiled' of maw. vuil. Ik had mijn toestel immers van bij A&C onmiddellijk bij Vandeborre gedaan (verkoper) en op 2 weken was de zaak geklaard én kosteloos. Ik had nochtans duidelijk bij A&C gezegd dat eventuele kosten gezien de ouderdom van het toestel (amper 1 j) voor mij geen probleem waren als het maar grondig gereinigd was.
Nu heb ik met het technisch verslag van Canon wel het bewijs dat mijn sensor nog vuil was nadat hij door A&C zogezegd gereinigd was. Een sensor kan niet terug vuil worden op enkele uren tijd toch ... Bij Canon gaan ze dit toch ook niet in een herstellingsrapport vermelden indien dit niet het geval is ... ?
Heb gewoon gemaild naar A&C met alle feiten op een rij en de mededeling dat hun 'sorry-kaartje' dat ze me gestuurd hebben op mij geen enkele indruk maakt en dat 'good practice' in deze alleen maar de terugbetaling van de 40€ impliceert voor prestaties die ze ook niet geleverd hebben ... Uiteraard kunnen ze altijd een kopij krijgen van het herstellingsverslag van Canon.
Update Blijkbaar 750D en 760D zijn de nieuwe
Daarnaast die 40 moeten ze wel terug geven, vraag eventueel naar de verantwoordelijke en stuur hen een kopie

Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Streaming
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Dat van die 'einde reeks' was info van A&C.
Heb eens gekeken op de sites van andere groothandels (Coolblue, Vandeborre, ....) Toestel is daar nog heel vlot verkrijgbaar en naar ik verneem, moet ik concluderen dat ze mij ook bij A&C op dat vlak nog eens voor aap gezet hebben.
Heb eens gekeken op de sites van andere groothandels (Coolblue, Vandeborre, ....) Toestel is daar nog heel vlot verkrijgbaar en naar ik verneem, moet ik concluderen dat ze mij ook bij A&C op dat vlak nog eens voor aap gezet hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik denk dat je dit tegenwoordig bij 99% van de winkels met een stevige korrel (ganse zak) zout moet nemen.koenraaddeconinck schreef:Voor een foto-speciaalzaak
Art & Craft is volgens mij gewoon een box-mover (net zoals Coolblue) dus ik geloof nooit dat men daar zelf veel aan je toestel gaat doen. Ik zou wel eens willen weten welke winkel in Belgie zelf een zoeker gaat vervangen... volgens mij zelfs geen Konijnenberg of Grobet.
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Dus ze hebben je zoeker onder garantie vervangen, Dan kan ik alleen concluderen dat het geen stofje was, maar een fout in het glas van je zoeker.
Een sensorreiniging doen ze standaard bij herstellingen, of deze nu vuil, of proper was.
Je kan alleen maar je 40 euro terugeisen van A&C. Maar juridisch sta je nergens. Het document van canon geeft idd wel aan dat je sensor vuil was en dat kan je als drukking gebruiken om je 40 euro terug te eisen, maar of je in een rechtszaak hier je gelijk mee gaat halen is maar de vraag.
Een sensorreiniging doen ze standaard bij herstellingen, of deze nu vuil, of proper was.
Je kan alleen maar je 40 euro terugeisen van A&C. Maar juridisch sta je nergens. Het document van canon geeft idd wel aan dat je sensor vuil was en dat kan je als drukking gebruiken om je 40 euro terug te eisen, maar of je in een rechtszaak hier je gelijk mee gaat halen is maar de vraag.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1352
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
- Bedankt: 178 keer
A&C een box mover noemen is er wel wat over. Deze zijn, volgens de Nikon website, een "Erkende Nikon Pro dealer" en zo zijn er toch niet veel in Belgie. Maar deze zaak is in mijn opinie toch niet correct afgehandeld 

-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
En mogelijk heeft A&C dan wel degelijk een reiniging gedaan maar was het probleem daarmee niet opgelost omdat het probleem niks met stofjes te maken had?mailracer schreef:Dus ze hebben je zoeker onder garantie vervangen, Dan kan ik alleen concluderen dat het geen stofje was, maar een fout in het glas van je zoeker.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 2507
- Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
- Bedankt: 142 keer
Bij deze de finale reactie van A&C
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uw aanvraag (76006) is bijgewerkt. Als u aanvullende opmerkingen wilt toevoegen, reageer dan op dit e-mailbericht.
Luisa Barber (Art & Craft)
27 mrt. 16:02 CEST
Beste Koen
Wij zullen dit inderdaad terugbetalen.
Er moet iets fout gegaan zijn in de uitvoering van de service
Ik heb uw gegevens doorgegeven aan onze financiële dienst zodat zij de terugbetaling zo spoedig mogelijk kunnen uitvoeren.
U ontvangt hiervan nog een bevestigingsmail.
Onze oprechte excuses voor het ongemak
Met vriendelijke groeten
Luisa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uw aanvraag (76006) is bijgewerkt. Als u aanvullende opmerkingen wilt toevoegen, reageer dan op dit e-mailbericht.
Luisa Barber (Art & Craft)
27 mrt. 16:02 CEST
Beste Koen
Wij zullen dit inderdaad terugbetalen.
Er moet iets fout gegaan zijn in de uitvoering van de service
Ik heb uw gegevens doorgegeven aan onze financiële dienst zodat zij de terugbetaling zo spoedig mogelijk kunnen uitvoeren.
U ontvangt hiervan nog een bevestigingsmail.
Onze oprechte excuses voor het ongemak
Met vriendelijke groeten
Luisa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien het een fabricagefout was in het glas van de zoeker, waarom was dit dan bij ingebruikname van het toestel niet direct merkbaar ... ???mailracer schreef:Dus ze hebben je zoeker onder garantie vervangen, Dan kan ik alleen concluderen dat het geen stofje was, maar een fout in het glas van je zoeker.
Het enige probleem waren de irriterende vuiltjes bij het kijken door de zoeker ... De foto's waren OK; heb dit 'as such' ook vermeld bij inlevering van het toestel bij A&Cvverbeke schreef:En mogelijk heeft A&C dan wel degelijk een reiniging gedaan maar was het probleem daarmee niet opgelost omdat het probleem niks met stofjes te maken had?
- mailracer
- Elite Poster
- Berichten: 3872
- Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Waarom het nu pas zichtbaar is, is van minder belang. Het kan Vanalles zijn, bijv een erger geworden barstje. het is binnen garantie en je krijgt je 40 euro terug. Eind goed, al goed.