Ik heb een laatstejaarsstudent Economie wiskunde ASO ( katholiek onderwijs ) en
heeft ruime belangstelling voor opleiding elektronica ICT of informatica.
Mogelijk Gent, technologiecampus Odisee ofwel Hoge school Gent.
Wie heeft ervaring met deze opleidingen , alle info is welkom vooraleer we beslissen welke richting / school
Dank
opleiding professionele bachelor elektronica ICT of informatica
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Hoofdvraag is natuurlijk "waar ligt de feitelijke interesse in IT, indien gekend?"
IT is een breed gegeven en dingen aanraden zonder te weten wat het einddoel is, is vrij moeilijk.
Vaak kan het ook geen kwaad in geval van twijfel om met aspecten van IT in aanraking te komen die men nog niet (goed) kent.
IT is een breed gegeven en dingen aanraden zonder te weten wat het einddoel is, is vrij moeilijk.
Vaak kan het ook geen kwaad in geval van twijfel om met aspecten van IT in aanraking te komen die men nog niet (goed) kent.
- heist_175
- Moderator
- Berichten: 16426
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Vaak kan het ook geen kwaad om behoorlijk Nederlands te praten.
"Ik heb een student" -> je draait voor minder in de bak
Ben jij de student? Of ben jij een leerkracht die iemand wil begeleiden in zijn of haar studiekeuze?
Of gaat het over uw zoon of dochter?
" en
heeft ruime "
Heb jij interesse? Of heeft "uw" student interesse?
ontopic: Ga eens kijken, luisteren, horen bij de desbetreffende scholen en campussen?
Wat doet de persoon die de keuze moet maken graag?
Wat is de leerhouding van de persoon in kwestie?
Waarom overweegt hij of zij geen universitaire opleiding?
cfr discussie Rik Torfs vs Lieve Sterckx
Rik Torfs - rector KULeuven: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170122_02689223
Nog even over de industriële ingenieurs waar Torfs naar verwees:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170215_02733655
"Ik heb een student" -> je draait voor minder in de bak
Ben jij de student? Of ben jij een leerkracht die iemand wil begeleiden in zijn of haar studiekeuze?
Of gaat het over uw zoon of dochter?
" en
heeft ruime "
Heb jij interesse? Of heeft "uw" student interesse?
ontopic: Ga eens kijken, luisteren, horen bij de desbetreffende scholen en campussen?
Wat doet de persoon die de keuze moet maken graag?
Wat is de leerhouding van de persoon in kwestie?
Waarom overweegt hij of zij geen universitaire opleiding?
cfr discussie Rik Torfs vs Lieve Sterckx
Rik Torfs - rector KULeuven: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170122_02689223
Lieve Sterckx - Lector, verbonden aan UCLeuven/Limburg, schrijft in eigen naam - http://www.standaard.be/cnt/dmf20170130_02704094Zonder een bredere persoonsvorming en kritisch denken is een universitaire opleiding niet universitair. Ze is er niet om toekomstige loonslaven klaar te stomen voor de arbeidsmarkt, maar om mensen te vormen die in staat zijn de regie van hun leven in handen te nemen. Nu en later.
Daarin schuilt precies het risico van arbeidsgerichte competenties. Vandaag zijn ze nuttig. Maar hoe functioneren mensen over tien of twintig jaar, als de wereld is veranderd en de markt andere eisen stelt? Wie enkel over onmiddellijk inzetbare arbeidsgerichte competenties beschikt, vindt vandaag weliswaar een baan maar wordt werkloos als hij veertig is. Dat was een tijdlang het grote probleem van sommige industrieel ingenieurs. Pas afgestudeerd zeer gegeerd, waren ze op latere leeftijd te duur. En zuiver technisch konden ze tegen nieuwe cohorten jongeren niet langer op.
Studeren aan een hogeschool is inderdaad anders dan aan de universiteit. Minder abstract, meer toegepast, meer arbeidsmarktgericht. Maar u gebruikt dat ‘arbeidsmarktgerichte’ bijna als een scheldwoord.
Hogescholen stomen geen ‘toekomstige loonslaven’ klaar – hoe denigrerend – maar kritische en goed opgeleide werknemers voor, inderdaad, de arbeidsmarkt. Mensen die zeer zeker de regie van hun leven in handen nemen. Dat doen ze en kunnen ze dankzij de beroepsspecifieke (dus arbeidsgerichte) competenties die ze in de loop van hun opleiding ontwikkelen. Maar, en daar zit een fout in uw redenering, daar stopt het niet. Hogescholen zetten ook in op algemene competenties en bieden in die zin een brede vorming aan.
in het kort: hoge scholen zetten in op teamwerk en een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, universiteiten op persoonsvorming met cursussen als filosofie en sociologieVoorbeelden? Een kleine greep: samenwerken als lid van een team, handelen vanuit diversiteit, vanuit ethische en deontologische principes, het eigen functioneren kritisch evalueren, een kwaliteitsvolle redenering opbouwen, initiatief nemen, kwaliteitsvol handelen door flexibel te werken. Deze soft skills zijn veel langer nuttig dan de eerstvolgende tien jaar.
Nog even over de industriële ingenieurs waar Torfs naar verwees:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170215_02733655
Bij VDAB zijn er 4.120 vacatures, vooral voor industrieel ingenieurs, schrijft De Tijd.
Maar het plaatje van de ingenieur die de jobaanbiedingen maar voor het uitkiezen heeft, klopt niet. Want tegelijk zitten er steeds meer ingenieurs thuis. Vandaag zijn het er tussen de 1.800 en 2.200, en dat aantal stijgt nog. Ook daar zijn het vooral industrieel ingenieurs. Volgens de technologiefederatie Agoria komt dat vooral omdat oudere ingenieurs niet altijd meer mee zijn met de nieuwste technologieën, en moet er meer geïnvesteerd worden in bijscholing.
-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Het lijkt mij vrij duidelijk dat het over een derde persoon gaat, zijnde zoon of dochter / leerling / ...heist_175 schreef:Vaak kan het ook geen kwaad om behoorlijk Nederlands te praten.
"Ik heb een student" -> je draait voor minder in de bak
Ben jij de student? Of ben jij een leerkracht die iemand wil begeleiden in zijn of haar studiekeuze?
Of gaat het over uw zoon of dochter?
Los daarvan: Vraagstelling is nogal onduidelijk. Alle keuzes zijn ok en hangen af van de interesse en capaciteiten van de student in kwestie. Ik zou eerder bij de scholen zelf gaan informeren naar inhoud en de student zelf zijn keuze laten maken.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Keuze tussen elektronica ICT of informatica is inderdaad niet echt makkelijk.
Heb zelf geen problemen ondervonden met gemiste voorkennis/praktijk voor elektronica/elektriciteit door ASO richting.
Zal er vooral van afhangen wat je graag wilt doen. Elektronica ICT ligt de nadruk minder op programmeren dan informatica.
Zou het nu eerlijk gezegd nog een moeilijke keuze vinden.
Heb zelf geen problemen ondervonden met gemiste voorkennis/praktijk voor elektronica/elektriciteit door ASO richting.
Zal er vooral van afhangen wat je graag wilt doen. Elektronica ICT ligt de nadruk minder op programmeren dan informatica.
Zou het nu eerlijk gezegd nog een moeilijke keuze vinden.
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Informatica legt mss een nadruk op programmeren, maar laatst nog met een paar laatstejaars toegepaste informatica (optie netwerkbeheer) gesproken, en die noemen zichzelf "allesbehalve programmeurs".
Ik ken de inhoud van de richtingen spijtig genoeg niet, dus ik kan ook niet oordelen.
Weet wel dat, door de afstudeeroptie, zelfs binnen eenzelfde richting er grote verschillen kunnen liggen.
Ik ken de inhoud van de richtingen spijtig genoeg niet, dus ik kan ook niet oordelen.
Weet wel dat, door de afstudeeroptie, zelfs binnen eenzelfde richting er grote verschillen kunnen liggen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 935
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Met een opleiding economie-wiskunde kan je trouwens ook kijken naar ingenieur of master toegepaste informatica, als hij/zij sterk genoeg is in wiskunde. Kan zijn dat richtingen à la (N)MCT en bachelor informatica dan wat te basic zijn. De master informatica (zonder toegepaste) raad ik (uit ervaring
) af behalve voor de echte wiskundeknobbels.

@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Pro Member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
- Locatie: Kapelle op den Bos
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 12 keer
Dank aan allen voor de positieve bijdrage, uiteindelijk is jullie mening zeer waardevol.
Ik zal met mijn zoon een bezoekje brengen aan enkele Gentse Hogescholen en Universiteiten.
De juiste studiekeuze is bepalend voor verdere professionele loopbaan.
Electronica ICT of een informatica opleiding kan ik alleen maar aanmoedigen
Ik zal met mijn zoon een bezoekje brengen aan enkele Gentse Hogescholen en Universiteiten.
De juiste studiekeuze is bepalend voor verdere professionele loopbaan.
Electronica ICT of een informatica opleiding kan ik alleen maar aanmoedigen
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Qua informatica valt studiekeuze>loopbaan nogal mee hoor (of tegen, naargelang de invalshoek).
De materie verandert snel, dus bijblijven is echt wel het motto.
En er zijn nog wel wat avondschool opleidingen om te herscholen van bv programmeur naar netwerkbeheerder ofzo.
Netwerken of telecom is bv al vaker een iets meer "onbekend is onbemind" deel van IT; temeer omdat dit al vaker wat aanschaf van hardware vereist om mee te "spelen", terwijl programmeren veel sneller opgepikt kan worden zonder investering.
Anker je dus niet te hard vast in wat je denkt te willen doen.
Een goeie opleiding zou je eigenlijk wat moeten laten proeven van de verscheidene onderdelen alvorens je te verplichten een keuze te maken.
Een waarheid die voor alle opleidingen geldt eigenlijk. Nog te vaak moeten jongeren beslissen "wat ze willen doen" zonder er echt mee in aanraking geweest te zijn.
De materie verandert snel, dus bijblijven is echt wel het motto.
En er zijn nog wel wat avondschool opleidingen om te herscholen van bv programmeur naar netwerkbeheerder ofzo.
Netwerken of telecom is bv al vaker een iets meer "onbekend is onbemind" deel van IT; temeer omdat dit al vaker wat aanschaf van hardware vereist om mee te "spelen", terwijl programmeren veel sneller opgepikt kan worden zonder investering.
Anker je dus niet te hard vast in wat je denkt te willen doen.
Een goeie opleiding zou je eigenlijk wat moeten laten proeven van de verscheidene onderdelen alvorens je te verplichten een keuze te maken.
Een waarheid die voor alle opleidingen geldt eigenlijk. Nog te vaak moeten jongeren beslissen "wat ze willen doen" zonder er echt mee in aanraking geweest te zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1294
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Er zijn zeer veel zij-instromers in de IT, dus zo beslissend is die uiteindelijke studiekeuze niet.
Maar, beperk u in de zoektocht niet tot één stad. En denk na over wat exact je in de IT wilt doen,
"Ik wil IT'er worden " is al zo globaal als zeggen "Ik wil sportman worden".
Maar, beperk u in de zoektocht niet tot één stad. En denk na over wat exact je in de IT wilt doen,
"Ik wil IT'er worden " is al zo globaal als zeggen "Ik wil sportman worden".
-
- userbase crew
- Berichten: 9536
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Juist, we zijn de jaren 90 niet meer, waar een ITer die netwerk en systeembeheer deed effe tussendoor ook nog een website opzette die niet moest onderdoen voor de professionele sites.
IT is een heel gespecialiseerd gegeven geworden, en nog meer eenmaal je voorbij de studies in de beroepswereld terechtkomt.
Er zijn mensen die bv niks anders doen dan een exchange of sharepoint beheren, of SAP proberen in werking te kloppen.
De grote IT vakgebieden die ik nu zo direct kan bedenken zijn system admin, network admin (hoewel die in veel bedrijven overlappen), programmeren, testing (een vak op zich), webdesign & webdevelopment (ni hetzelfde, devs houden zich bezig met de code die de site doet draaien, designers meer met de layout).
IT is een heel gespecialiseerd gegeven geworden, en nog meer eenmaal je voorbij de studies in de beroepswereld terechtkomt.
Er zijn mensen die bv niks anders doen dan een exchange of sharepoint beheren, of SAP proberen in werking te kloppen.
De grote IT vakgebieden die ik nu zo direct kan bedenken zijn system admin, network admin (hoewel die in veel bedrijven overlappen), programmeren, testing (een vak op zich), webdesign & webdevelopment (ni hetzelfde, devs houden zich bezig met de code die de site doet draaien, designers meer met de layout).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Als je uit school komt ken je bij wijze van spreken ook totaal niets... 6 maand verder realiseer je dan dat je plots meer kennis hebt opgedaan dan de voorbije 3 of meer jaren. Probeer dus voor zover mogelijk een richting te kiezen die je een ruime basis geeft... uiteindelijk zal je eerste job nog het meeste bepalen welke richting je uitgaat.ITnetadmin schreef:IT is een heel gespecialiseerd gegeven geworden, en nog meer eenmaal je voorbij de studies in de beroepswereld terechtkomt.