r2504 schreef:De vraag bij home-automation is wat je ermee wil bereiken of besturen ?
Zelf heb ik Somfy RTS voor de rolluiken, EvoHome voor de verwarming, LIFX voor een lamp en Sonos voor muziek... de meeste zijn inderdaad proprietary systemen en integratie is dan ook niet echt eenvoudig (al zijn van allen de details voor aansturen wel bekend) maar op dit moment zie ik ook geen link tussen beide.
Ik vraag me dan soms af of het zinvol is voor dingen als KNX te gaan ?
Bwa, er kan erg breed mee gegaan worden. Wat basis als verlichting en de rolluiken wil ik al zeker gaan doen, en dan gaat het als hobby wat uitbreiden zijn en zien wat ik verkocht krijg aan de wederhelft

. Dingen zoals KNX zijn net handig omdat het een standaard is die voor dezelfde zaken werkt als waar je zelf Somfy, EvoHome, Lifx en Sonos voor gebruikt, maar dan in 1 pakket. En een brede waaier aan fabrikanten ondersteund het. Eigenlijk puur om te voorkomen dat het een kakofonie gaat worden van apps en losse systemen.
road rebel schreef:Het is alleen gebaseerd op buskabel, dus tenzij je naast jouw traditionele leidingen ook buskabel hebt laten leggen denk ik niet dat jouw huis zooo knx proof is.
Wel, dat is hetgene me nog niet heel duidelijk is. Gezien de elektricien voorzien had voor Niko HC liggen er naar de schakelaars wel buskabels, maar bijvoorbeeld naar de lichtpunten niet. Volgens die persoon op Bouw en Reno was dat ook niet noodzakelijk als alles afzonderlijk naar de kast loopt, maar zeker ben ik daar dus niet van. Die bedrijven bieden dan wel diensten aan voor een zelfbouwpakket, maar bvb. puur een plan uittekenen daar haken ze dan op af omdat ze liever een compleet pakket verkopen (terwijl dat momenteel het enige is dat ik nodig zou hebben, de rest komt achteraf).
road rebel schreef:google's home, Apple HomeKit enz.
De trend van 2017 is trouwens Amazon's Alexa
Ik wil proberen onafhankelijk te zijn van de cloud. Als ik iets remote wil bedienen werk ik liever via een VPN naar huis. Stembediening en dergelijke hoeft voor mij niet. Moest dat mij in de toekomst toch aanspreken zou ik liever dan achteraf de mogelijkheid hebben dit toe te voegen. Openhab heb ik wel al eens bekeken omdat ik op Tweakers gelezen had dat het overweg kon met KNX.
liegebeestig schreef:kies eerst een goeie elektricien en volg hem dan in het systeem. Tenzij je alles zelf doet natuurlijk.
Ik probeer zoveel mogelijk alles zelf te doen, mijn elektricien werkt met Niko en dat is zeker geen slecht systeem (heeft hij thuis ook allemaal en tis best wel knap wat hij daar allemaal heeft/kan). Dat is op zich ook geen slecht systeem natuurlijk.
Het perfecte systeem bestaat ook niet volgens mij