bijzetten 2de router

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
maikel35
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

graag zou ik 2 de router bijzetten omwille van dan nog een ander netwerk te creeren, hoe doe ik best heb al veel verschillende
dingen gehoord de ene zegt 2de ppoee sessie opzetten met login proximus en die 2de router met de gele lan op bbox3 verbinden en de andere kant kabel dan op wan 2de router (blauwe poort).
Maar zijn 2 ppoee sessies wel goed?? indien ja hoeveel mag je er opzetten.Of moet 2de router via dhcp of een staisch ip krijgen.
ik denk statisch ip velen hebben me gezegd statisch ip toe te kennen.Kan iemand hierop antwoorden aub hoe het beste moet.
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Kan je verduidelijken waarvoor je 2e netwerk moet dienen? Ik bedoel waarom wil je een 2e netwerk en moeten de 2 netwerken met elkaar verbonden zijn? Welke functionaliteit wens je?
dovo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 39 keer

Zoals hierboven wordt gezegd: waar heb je een tweede netwerk voor nodig.
Als het bijvoorbeeld voor een gast wifi netwerk is kan je bij sommige vendors client isolation doen. Dan zitten ze nog dezelfde router en kunnen ze naar internet, maar hebben ze geen toegang tot de andere devices op het netwerk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

maikel35 schreef:graag zou ik 2 de router bijzetten omwille van dan nog een ander netwerk te creeren, hoe doe ik best.
Je geeft dus zelf aan dat je een tweede netwerk wil creeren.
Dan zou ik de volgende stappen doen:
  1. Laat je TV decoders aangesloten op de B-box (indien B-box2: op LAN3/4)
  2. sluit de apparaten van je eerste netwerk aan op de B-box (indien B-box2: op LAN1/2)
  3. Geen enkele wijziging vereist op de B-box (zoals "in bridge mode zetten"). De B-box ondersteunt standaard PPPoE passtrough.
  4. Verbind een LAN poort van de B-box met de WAN poort van je eigen router, en stel PPPoE in op de eigen router
  5. Zorg ervoor dat het LAN adres van je eigen router niet hetzelfde is als dat van de B-box (192.168.1.1), dus eventueel wijzigen naar bijvoorbeeld 192.168.2.1)
  6. sluit de apparaten van je tweede netwerk aan op de eigen router. Geef de WiFi van je tweede netwerk een eigen naam/paswoord.
maikel35 schreef:moet 2de router via dhcp of een staisch ip krijgen.
Maakt niets uit, ik zou daar niets aan wijzigen, gewoon PPPoE instellen, en je Proximus logon invullen.
maikel35 schreef:Maar zijn 2 ppoee sessies wel goed?? indien ja hoeveel mag je er opzetten.
Dat is onduidelijk, en verschilt volgens abonnement. Sommige spreken van maximum 4, anderen van maximum 2.
In jouw geval heb je er maar twee nodig (een voor de B-box, één voor het tweede netwerk).

Er is geen enkel probleem met meerdere PPPoE sessies. Indien een sessie onderbroken geraakt, zal de router die onmiddellijk terug opbouwen.
Een tweede PPPoE sessie heeft zelfs voordelen:
De totale bandbreedte die je krijgt wordt bepaald door de sync snelheid van de router, en kan dus hoger liggen dan de bandbreedte van het abonnement.
Bijvoorbeeld: je hebt internet Start (4 mbps upload) of Internet Comfort (6 mbps upload).
Ieder netwerk zal 4 of 6 mbps upload ter beschikking hebben (indien de modemsync voldoende upload geeft).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”