Wireless snelheid

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 14 keer

Onlangs overgestapt van een stokoud Expressnet naar een Whop internet aansluiting. Een Docsis 3.0 witte moem/router meegekregen en geïnstaleerd.
Modem staat op ongever 3 meter van een niuewe Asus laptop K756U.
Met kabel heb ik de normale 100 Mbps maar draadloos geraak ik nooit boven de 55 Mbps. Ik heb al het 2.4 GHz kanaal gewijzigd naar 4 (minder overlapping met buren). Ik heb al de nutteloze 5GHz uitgeschakeld, niets geeft verbetering. Heb ook de meest recente wifi drivers die ik kon vinden op de laptop geïnstalleerd. Allemaal boter aan de galg.
Ik heb ook continu problemen met mijn draadloos verbonden printer (dat schijnt HET probleem te zijn met die routers). Als ik de printer aanzet moet ik de helft van de tijd de wireless key terug ingeven om te kunnen printen.
Ik ondervind dus in feite een verslechting tov het oude Expressnet met een oude niet draadloze modem en een eigen Linksys router.

Zit ik met een slechte modem ?
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Wat bedoel je met verslechtering?
- Procentueel tov je maximum snelheid via kabel
- of absoluut in die zin dat je vroeger significant méér dan 55 Mbps draadloos haalde?

Kan je eens het exacte type van je draadloze netwerkkaart posten?
Vermoedelijk is die 55 Mbps gewoon normaal voor jouw type draadloze netwerkkaart. Kijk dus eens naar de physical rate die je er mee haalt (status van je draadloze verbinding.
Hoogstwaarschijnlijk zal daar 72 Mbps staan en dan is jouw 55 Mbps meer dan perfect.

Wil je sneller? Upgrade dan je draadloze netwerkkaart in je laptop (die huidige brol er uit gooien) naar een 802.11ac (kan je de 5 GHz gebruiken, die niet zo nutteloos is als jij beweert) kaartje met minstens 2x2:2 eigenschappen.

Kanaal 4 zou ik niet nemen. Kanaal 1, 6 of 11 zouden moeten werken.

Dat de printer zijn wireless key vergeet, kan volgens mij niet echt aan de modem liggen.
nete
Pro Member
Pro Member

Alvast bedankt voor de reactie.

Netwerkkaart is een Qualcomm Atheros AR956x. Laptop 2 weken terug aangeschaft.

Kanaal 4 geeft bij mij de minste overlapping met de buren, waarom zou ik dan moeten een meer bezet kanaal kiezen ?

Met mijn oude modem met afzonderlijke eigen router had ik vrijwel nooit enig probleem met mijn printer, en ik moest al zeker nooit de key opnieuw ingeven. Kan dus moeilijk aan de printer liggen.

Liefst zou ik een modem only hebben zodat ik mijn eigen router terug kan gebruiken. Ik meen gelezen te hebben dat je bij de nieuwste modems het routergedeelte onmogelijk kan uitschakelen.
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

De AR956x is een single band & single stream adapter. Het mag dus een wonder heten dat je er al 55 Mbps mee haalt :) Dat is zowat het maximum dat je er uit zal halen.
Hoewel je laptop spiksplinternieuw is, is deze draadloze netwerkkaart de zwakke schakel uit je setup.
De meeste mensen kijken naar de CPU, RAM en grafische kaart, maar helaas kijkt bijna niemand naar de draadloze netwerkkaart...

Sneller dan dit zal je nieuwe laptop dus draadloos niet gaan.

Kanaal 4 raad ik af omdat CCI (co channel interference) in theorie minder nefast is dan ACI (Adjacent channel interference).
zie http://www.metageek.com/training/resour ... stion.html

Wat de printer betreft:
Je zou een modem-only kunnen vragen, maar je zou ook evengoed jouw vorige router kunnen instellen als accesspoint (niet als router, of je zal nooit kunnen printen vanuit een ander subnet (als je niet met dezelfde router verbonden bent)) en deze enkel gebruiken voor de printer. Op die manier heb je de voordelen van een draadloze modem (geen switch nodig voor de digitale TV) en toch nog een extra draadloze WiFi accesspoint voor de printer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nete schreef:Netwerkkaart is een Qualcomm Atheros AR956x. Laptop 2 weken terug aangeschaft.
Dit lees ik elders over die kaart; "In short, AR956x hase single channel capability. That means WLAN card can connect to router at 20MHz bandwidth only on speed of 72,2Mbts. If you can switch bandwidth to 40MHz the connection speed will 150Mbts."

Dat laatste is trouwens totaal niet aangeraden op 2.4 GHz... je hebt extra last van storingen en het is totaal associaal.
nete schreef:Kanaal 4 geeft bij mij de minste overlapping met de buren, waarom zou ik dan moeten een meer bezet kanaal kiezen ?
Eigenlijk zijn er maar drie niet overlappende kanalen (wireless gebruikt namelijk meer dan één kanaal) en dat zijn 1, 6 en 11... door een kaart op kanaal 4 te zetten zorg je er dus voor dat er zelfs nog maar twee niet overlappende kanalen zijn !
nete schreef:Ik meen gelezen te hebben dat je bij de nieuwste modems het routergedeelte onmogelijk kan uitschakelen.
Dit heeft NOOIT gekunnen... niet bij de oude, niet bij de nieuwe.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

nete schreef:Kanaal 4 geeft bij mij de minste overlapping met de buren, waarom zou ik dan moeten een meer bezet kanaal kiezen ?
Omdat je met kanaal 4 met overlapping zit op zowel kanaal 1 als 6. Daarom wordt aangeraden van enkel 1, 6 of 11 te gebruiken. Kans is uiteraard reëel dat er op elk kanaal al mensen in de buurt zitten, maar dan neem je gewoon het kanaal waar het minste andere op zitten, of beter waar de andere opzitten met het zwakste kanaal (al zal je daarvoor wel een app of dergelijke voor moeten gebruiken om dat te meten).

Ik snap ook niet waarom je zegt 'nutteloze 5 GHz'. Op 5 GHz zit er veel minder volk, is er ook geen last van overlappingen, en worden hogere snelheden ondersteund. Enige nadeel van 5 GHz is dat het bereik kleiner is. Dus als het enigszins kan, zou ik op 5 GHz werken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ben je niet tevreden over de wifi van het telenet-bakje, dan kan je eens proberen om je oude linksys als AP te instaleren.

Je sluit het netwerk aan op de lan poorten van je linksys, (Wan poort niet gebruiken) en zet DHCP uit op je linksys router.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tomby schreef:Enige nadeel van 5 GHz is dat het bereik kleiner is.
En zelfs dat is een voordeel... zo heb je tenminste geen storing van al je buren.

Maar ik vermoed dat hij zelf geen 5 GHz apparaten heeft... dan is het inderdaad nutteloos (al zal het uitschakelen ook totaal niets oplossen).
nete
Pro Member
Pro Member

Snelheidsprobleem lijkt opgelost. Ik kan de redenering van de beste kanalen 1,6 of 11 nu wel volgen: het lijkt me inderdaad logischer om één vrij zwak signaal te onderdrukken dan twee naastliggende kanalen. Ik heb voor kanaal 1 gekozen.
Ik heb als test even de kanaalbreedte op 40MHz gezet (wordt zo geadviseerd door Telenet zelf) en nu zit ik tussen 90 en 96 MBps. Er komen hier wel geen tientallen externe signalen binnen, hooguit een vijftal.
Ik probeer nog wel eens terug op 20 MHz bandbreedte.
Nu nog afwachten of de printer altijd normaal verbonden wordt als ik hem inschakel.

Alvast bedankt voor de nuttige info.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

nete schreef:Ik heb als test even de kanaalbreedte op 40MHz gezet (wordt zo geadviseerd door Telenet zelf) en nu zit ik tussen 90 en 96 MBps.
Slecht en totaal asociaal advies... een normaal wireless kanaal is zo'n 20 MHz... en dan krijg je 3 unieke kanalen op de 2.4 GHz band.

Als jij je kanaalbreedte op 40 MHz gaat zetten past er dus nog maar één, ja één dergelijk kanaal op de band zonder elkaar zeker te storen.

En de vraag is dan waarom... om op een Speedtest 96 ipv 54 Mbps te zien verschijnen en verder gewoon wat te surfen of zelfs YouTube filmpjes te bekijken die hooguit 10 a 15 Mbps nodig hebben ? Trouwens als je echt die snelheid nodig hebt voor een keertje, hang je laptop dan gewoon aan een netwerkkabel.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb een router die out-of-the-box op 40 MHz stond wat ik niet van in het begin had opgemerkt. Er was inderdaad snelheidswinst maar mijn probleem was dat het helemaal niet stabiel was. Ik had constant drops tijdens het spelen van een FPS en dat was ook duidelijk te zien op de grafiek van speedtest.net waarna dit probleem verdween van zodra ik het op 20 had gezet.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Dat is de 'bluts met de buil' zoals men wel eens zegt.
Je hebt meer bandbreedte, maar de kans is dan ook groter dat iemand anders op 'jouw' (breed) kanaal terecht, dus meer interferentie = meer problemen.
Het zou zelfs kunnen dat de snelheid op 40 Mhz lager is dan op 20 Mhz, mede door de hogere kans op interferentie.
40 Mhz op 2.5 Ghz is inderdaad asociaal te noemen, vooral in dichtbevolkte gebieden.
nete
Pro Member
Pro Member

Modem terug op 20MHz gezet.
Ik ken wel wat van PC's maar ik ben niet echt thuis in die "kanalenhistorie". Dat kanalen elkaar overlappen daar kan ik nog inkomen, maar dat men indertijd, wetende dat ze overlappen, een band creëert met ocharme 13 kanalen waarvan er dan in de praktijk maar 3 echt te gebruiken zijn, dat gaat mijn petje te boven.
Om dat op te lossen gaat men het hogerop zoeken in een 5 GHz band met nog kleinere reikwijdte.(dat is misschien wel gunstig om minder ongewenste signalen van buren binnen te krijgen ?).
Kost een 5GHz wireless kaartje nu zoveel keer meer dan eentje op 2,4 GHz dat het maar met mondjesmaat ingebouwd wordt in laptops ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

nete schreef:Mod maar dat men indertijd, wetende dat ze overlappen, een band creëert met ocharme 13 kanalen waarvan er dan in de praktijk maar 3 echt te gebruiken zijn, dat gaat mijn petje te boven
Destijds maakte men ook een PC met 640 KB intern geheugen... daar dragen we soms ook nog de gevolgen van. Frequentie spectrum is trouwens een kostbaar goed, iedereen wil een stukje en dan komen de betalende partijen natuurlijk op de eerste rij (en wireless gebruikers op de laatste).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

nete schreef:Modem terug op 20MHz gezet.
Ik ken wel wat van PC's maar ik ben niet echt thuis in die "kanalenhistorie". Dat kanalen elkaar overlappen daar kan ik nog inkomen, maar dat men indertijd, wetende dat ze overlappen, een band creëert met ocharme 13 kanalen waarvan er dan in de praktijk maar 3 echt te gebruiken zijn, dat gaat mijn petje te boven.
Omdat de 2.4GHz band voor allerlei dingen gebruikt wordt, babyfoons, zigbee, auto alarmen (interieur detectie), bluetooth, microgolfovens,... Allemaal toepassingen met eigen benodigdheden aan bandbreedtes/kanalen. Waarvan dan lang niet alle kanalen overal ter wereld gebruikt mogen worden voor bepaalde toepassingen.
Om dat op te lossen gaat men het hogerop zoeken in een 5 GHz band met nog kleinere reikwijdte.(dat is misschien wel gunstig om minder ongewenste signalen van buren binnen te krijgen ?).
Kost een 5GHz wireless kaartje nu zoveel keer meer dan eentje op 2,4 GHz dat het maar met mondjesmaat ingebouwd wordt in laptops ?
2.4+5GHz implementeren in een laptop kost uiteraard meer dan enkel 2.4GHz. Echter moet je vandaag de dag al moeite doen om een laptop zonder 5GHz te vinden, hetzelfde met tablets en telefoons.

Overigens is het gebruik van 40MHz niet per se slecht op 2.4GHz. In relatief rustige omgevingen, op vlak van wifi en andere 2.4GHz apparatuur kan dat een leuke snelheidsboost geven. Echter loop daardoor veel sneller tegen performance en stabiliteitsproblemen aan. Best onthouden wanneer er ergens problemen voordoen met wifi indien je het laat aanstaan.
Ook werkt het lang niet altijd even lekker met alle apparaten. Sommige zullen niet willen connecteren.

Of het asociaal is of niet hangt er vanaf. In een drukke omgeving met 20+ zichtbare wifi netwerken is het dat zeker. Echter is dat niet bij jou van toepassing want dan zou je nooit 55Mbps halen (eerder een wisselvallige 10).
Mensen die echt snelheid en stabiliteit nodig hebben zouden toch sowieso 5GHz moeten gebruiken. Daarnaast bestaan er repeaters die een veel grotere aanslag zijn op beschikbare airtime dan iemand die 40MHz gebruikt. En laat die repeaters nu eens vrij veel gebruikt worden.
Het is niet de schoonste oplossing, maar als ik zou moeten kiezen tussen 55Mbps of het dubbele voor mijn gebruik.... dan zou ik niet twijfelen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”