Welke snelheid zou ik mogen verwachten bij Proximus?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Tagalog
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Hallo

Kan iemand vertellen wat zo'n beetje de gemiddelde snelheid zou moeten zijn voor een Proximus Internet Maxi verbinding? De site van Proximus zelf zegt maximaal 70 Mbps maar natuurlijk zal dat wel onder de méést perfecte omstandigheden zijn, maar welke snelheid kan ik reeël verwachten?

Ik ben me dit vandaag namelijk beginnen afvragen. Ik was namelijk met een kameraad op de PC een gemiste aflevering van een TV-programma aan het bekijken toen het maar bleef stotteren (beeld bleef stilstaan, speelde dan weer 5 seconden, weer een tijdje stil, weer 5 seconden enz.) en op een gegeven moment kwam er zelfs niets meer op. Kameraad is met zijn GSM bij Orange en zet zijn internet (4G+) aan en zet een hotspot op en we kijken verder. Nu konden we zonder problemen verder kijken.

Na afloop zei diezelfde kameraad om eens naar speedtest.net te gaan op de PC via zijn getetherde verbinding. Daar kregen we te zien dat hij een downloadsnelheid had van 65,27 Mbps en een uploadsnelheid van 23,22 Mbps. Toen ben ik weer op mijn vaste internetverbinding van Proximus gegaan en nog eens een speedtest gedaan. Toen kreeg ik maar 14,05 Mbps download en 7,32 Mbps upload. Het mobiele internet van Orange is dus bijna 5 keer zo snel als mijn thuisinternetverbinding van Proximus, en dit voor het duurste abonnement.

Ik heb naar Proximus support gebeld en gevraagd vanwaar dat grote verschil met Orange komt. Daar lachten ze mij vierkant uit. "65 Mbps met een GSM is ON-MO-GE-LIJK." Ik zei dat het zo op speedtest.net stond. En opnieuw: "Dat kan niet. Dat is gewoonweg NIET mogelijk. Dat bestaat niet." Toen zei ik dat ik een screenshot zal sturen, en toen onderbrak hij met "Zet de modem eens af en opnieuw aan." en hij haakte in.

Ik heb de modem uitgezet en weer aan zoals hij zei, en had toen 20 Mbps down, maar even later was het weer 14 Mbps en nu blijft het weer daar rond.

Is 14 Mbps de normale snelheid die je krijgt bij het beste abonnement van Proximus? Ik weet wel dat dit kan verschillen van hoe ver je van de centrale zit etc. etc. maar is 14 Mbps over het algemeen goed of zou dit een pak hoger moeten liggen? De Bbox is al redelijk oud en is misschien aan vervanging toe?

We zijn voor de rest zeer tevreden met Proximus maar ik vond het wel een beetje jammer dat de medewerker zich zo ongelovig opstelde...

Hier de screenshots overigens:

Orange
Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1002 keer
Bedankt: 3733 keer
Recent bedankt: 21 keer
Provider

Tagalog schreef: Het mobiele internet van Orange is dus bijna 5 keer zo snel als mijn thuisinternetverbinding van Proximus, en dit voor het duurste abonnement.
Dat is niet abnormaal. Het mobiele internet is - sedert de invoering van 4G - het vaste internet aan het inhalen. Bij vele gebruikers is mobiel inderdaad sneller dan vast internet.
Tagalog schreef:Kan iemand vertellen wat zo'n beetje de gemiddelde snelheid zou moeten zijn voor een Proximus Internet Maxi verbinding?
Met uitzondering van Internet Start, is de download snelheid van de Proximus abonnementen niet afhankelijk van de formule (Comfort, Maxi, Intense), maar van een aantal factoren, zoals:
  • * afstand/verzwakking tussen jouw modem en de ROP
    * vectoring of niet
In deze tabel kan je aflezen welke sync snelheid je mag verwachten voor de verschillende situaties.

De upload snelheid hangt wel af van het type abbo (resp 4/5/6/8 Mbps voor Start/Confort/Maxi/Intense), voor zover je modem deze sync snelheid haalt.

Via de Proximus speedtest kan je te weten komen welke snelheid je kan verwachten op jouw adres.

PS. Om van de hoogste snelheid te genieten, moet je ook de juiste modem hebben (B-box3). Een b-box2 ondersteunt geen vectoring, je kan hiermee dus de snelheden niet halen uit de kolon "vectoring" van bovengenoemde tabel.

PPS. Indien uit de snelheidstest blijkt dat je geen hogere snelheden kan krijgen op jouw adres, kan je misschien beter downgraden naar een goedkopere formule. Het is te zot om te betalen voor iets dat je (technisch) niet kan krijgen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Digital_007
Member
Member
Bedankt: 11 keer

Hoe test je de snelheid? Via WiFi?
Je kan best alle andere verbonden toestellen uitschakelen en testen via ethernetkabel.

Welke modem gebruik je? B-box2, b-box3 of andere modem?
Tagalog
Starter
Starter

Hartelijk dank voor de zeer informatieve post Philippe! Ik heb de speedtest op de Proximus site bekeken en daar staat voor zowel binnen als buiten piekuren minimum 18 en maximum 45 Mbps. Ik heb wel een Bbox 2 dus dat is dan misschien de reden. Ik ga de Bbox z.s.m. vervangen door een 3 en kijken wat dat geeft.

@Digital: Bbox 2 en inderdaad via WiFi. Ik zal nadat ik de Bbox vervangen heb door een recenter exemplaar eens 1 apparaat verbinden met een ethernetkabel (en alle andere apparaten uitzetten) en nog eens kijken wat het dan geeft.

Nogmaals bedankt allen!! :-)
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer
Bedankt: 104 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Dat betekent dat je in zone 2 zit met minimum 20 en via DLM kan het 50 Mbps zijn, blijkbaar nog zonder vectoring in de ROP die nog moet komen waarmee in theorie tot 100 Mbps haalbaar is.

PS: De wifi vd Bbox 3 (wifi N ) is veel beter dan deze van de bbox 2 ( G norm)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1949 keer
Recent bedankt: 19 keer

Tagalog schreef:Bbox 2 en inderdaad via WiFi.
De maximumsnelheid is dan rond de 22 Mbps in de buurt van de Bbox2. Zit je iets verder dan kan de snelheid inderdaad dalen tot 14 Mbps of minder.
Met de Bbox3 zal de Wifi-snelheid wellicht veel verbeteren, maar als je pc bijna 10 meter verder staat, denk je toch best eens na om de pc of eventueel een afzonderlijk Wifi-toegangspunt via netwerkkabel aan te sluiten op de Bbox3.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 96 keer

Tagalog schreef: @Digital: Bbox 2 en inderdaad via WiFi. Ik zal nadat ik de Bbox vervangen heb door een recenter exemplaar eens 1 apparaat verbinden met een ethernetkabel (en alle andere apparaten uitzetten) en nog eens kijken wat het dan geeft.
bbox 2 is de boosdoener
Tagalog
Starter
Starter

Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik ben een nieuwe Bbox 3 gaan halen, en de snelheid is nu meer dan verdubbeld.
Ik krijg nu 32 Mbps download in plaats van 14 Mbps. :banana: :banana: :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”