Nieuwe 40" TV

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1074 keer
Bedankt: 678 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Hoi,

Onze huidige 32" TV was perfect voor de flat waar we woonden, maar in ons huisje is ie toch wat aan de kleine kant. Vandaar ben ik opzoek naar een 40" variant - die zou ideaal zijn gezien kijkafstand en eigenlijk ook waar ie moet komen.
Maximum budget dat we eraan wensen uit te geven is rond de 700e. Smart-TV is geen vereiste, maar tegenwoordig is er maar weinig zonder. Goede kijkhoek/kleuren wel, voor het geluid heb ik wel een Onkyo amp staan.

Maar er zijn er tegenwoordig *zo* onnoemelijk veel modellen, dat ik hier ook eens kwam luisteren... Na wat zoekwerk kwam ik uit op de
Panasonic Viera TX-40DS630 Zilver.

Iemand ervaringen mee? Of aanraders voor andere 40" modellen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Moest ik een nieuwe TV zoeken, dan zou ik zoeken naar een model van eendert welke fabrikant maar met android-tv op. Die smart oplossingen van alle andere fabrikanten zijn zo onoverzichtelijk, en traag - ik heb de indruk dat de tv's met Android op een iets snellere CPU hebben.

Mijn gedacht is dat als het OS en de GUI van de smart tv meevalt, dat je dat dan wel gebruikt. In tegenstelling tot de DS Video+ en Youtube of Netflix app op m'' huidige 55", ik ga echt geen minuten wachten totdat die brol opgestart is.

Resolutie zou voor mij ook gewoon 1080p mogen zijn, die panelen zijn er al een tijdje en bieden in die prijsklasse wel goede kwaliteit, met 4K daarentegen kan die kwaliteit wel eens goed tegenvallen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Vraag me ook af wat de kijkafstand is, want je zegt 'ideaal' maar voor een 40" met FullHD is dat tussen 1.6 en 2.2m wat behoorlijk dichtbij is.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 4 keer
Te Koop forum

geen ervaring met de viera, maar momenteel bij de aldi:

http://aldi.medion.com/md31104/be_nl/ (399, in de winkel te krijgen... als hij niet uitverkocht is)

of gewoon een niet-smart 40" van medion, via de site:
http://www.medion.com/be/shop/led-tv-me ... 000a1.html (329)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou denken dat je voor dat budget toch al een serieus high-end apparaat hebt in 40". Heb 2 jaar geleden zelf op iBood een vrij goede 48" Panasonic gekocht voor nog geen €600.
UHD lijkt me dan weer onzin, verschil met FullHD zie je maar op 1m60 of dichter.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:geen ervaring met de viera, maar momenteel bij de aldi:
Iemand die kwaliteit belangrijk vindt een TV uit de ALDI gaan aanbevelen ?

Ik denk dat z'n initiele keuze voor Panasonic heel wat betere prestaties zal neerzetten.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

tgoh... niet noodzakelijk, en al helemaal niet prijs/kwaliteitsgewijs.
de tijd dat aldi producten nog rommel waren zijn echt al wel lang voorbij (raar maar waar).

van de medion kan ik trouwens de specificaties vinden behalve refreshrate, van de panasonic niks behalve de refreshrate ?

Code: Selecteer alles

Schermgrootte: 101,6 cm (40")
Resolutie: 1920 x 1080 pixels
Type beeldscherm: Mat scherm
Aspect ratio: 16:9
Contrast:
    Contrast : 4000:1
    Dynamisch Contrast 40000:1
Helderheid: 300 cd/m²
HD formaat: HDTV 1080p
overigens: full hd is tegenwoordig full hd en daar is weinig op te verbeteren.
verder is de DS630 eigenlijk een kloon van de CS630 (model van 2015) als ik me niet vergis,
en zijn de kijkhoeken van de DS630 niet zo super (wat een eis is)

het probleem is natuurlijk dat je van de DS630 wel genoeg info kan vinden (behalve dus blijkbaar de contrastratios...) maar van de medion dan weer niet.

beste tip: naar de mediamarkt en/of carrefour gaan en daar kijken naar de tv's, daar staan ze allemaal tenminste aan en kan je het beeld evalueren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:overigens: full hd is tegenwoordig full hd en daar is weinig op te verbeteren.
Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon door het gras rijden om aan de andere kant van het circuit uit te komen :D. TVs doen wel een heel pak meer dan gewoon klakkeloos een HDMI signaal naar een FullHD panel sturen. Vaak wordt er bvb geïnterpoleerd zodat een 24p of 25p bron toch aan een hogere framerate kan getoond worden, om nog maar van de-interlacing te zwijgen. En zelfs als ze dat zouden doen heb je nog hopen verschil in kwaliteit van panels en hoe die aangestuurd worden.
Splitter schreef: beste tip: naar de mediamarkt en/of carrefour gaan en daar kijken naar de tv's, daar staan ze allemaal tenminste aan en kan je het beeld evalueren.
Dat is een vrij waardeloze tip. De TVs staan typisch behoorlijk slecht afgesteld. Bij MediaMarkt liefst met een zo fel/gesatureerd beeld als mogelijk. Bij de Carrefour staan ze meestal zelfs gewoon niet afgesteld.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1196 keer
Recent bedankt: 14 keer

Plus, in de winkel lijkt een 60" een redelijke maat, in de realiteit in uw living is het MEGA GIGA :).
Dus ik zou een andere vergelijkingsbasis kiezen....
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tomby schreef:
Splitter schreef:overigens: full hd is tegenwoordig full hd en daar is weinig op te verbeteren.
Dat is niet kort door de bocht, dat is gewoon door het gras rijden om aan de andere kant van het circuit uit te komen :D.
lol :) goed, er is inderdaad nog een verschil, maar binnen de fullhd tv's... is er écht zoveel verschil dat zichtbaar is?
dat ze meer doen dan gewoon doorsturen is waar, maar onderling heb ik het idee dat er tussen tv X en tv Y in dat opzicht nog maar weinig verschillen zitten.
je zit meer met verschillen in contrast en kijkhoek dan in kwaliteit van het beeld zelf heb ik de indruk.
Tomby schreef:
Splitter schreef: beste tip: naar de mediamarkt en/of carrefour gaan en daar kijken naar de tv's, daar staan ze allemaal tenminste aan en kan je het beeld evalueren.
Dat is een vrij waardeloze tip. De TVs staan typisch behoorlijk slecht afgesteld. Bij MediaMarkt liefst met een zo fel/gesatureerd beeld als mogelijk. Bij de Carrefour staan ze meestal zelfs gewoon niet afgesteld.
maar het geeft -denk ik dan- toch een beeld van de verwachting, en de kijkhoek kan je er (beperkt) ook uitproberen.

zelf moet het voor mij persoonlijk niet TE hoge kwaliteit zijn... ik zie het bij veel vrienden dat het beeld er gewoon "zo goed" uitziet dat je serie gewoon nep lijkt (zo'n beetje letterlijk zien dat het decor een decor is... brrr, ik vind het maar niks)
selder
Moderator
Moderator
Bedankt: 771 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Dat is een bekend probleem sinds de kwaliteit zo goed geworden is, aan te passen door te spelen met "judder reduction" en "blur reduction" en andere obscure settings...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Thx alvast ;)

Ondertussen ook eens in een paar winkels gaan kijken, maar 40" is zo wel de grootte die ons bevalt. Voor de afstand is het echt wel goed, moet niet groter zijn. Ik heb het niet zo zot op van die gigantische displays (allez, ik zou het wel tof vinden, een tv als muur, maar ik vrees dat ik dat niet verkocht ga krijgen thuis :P)

Wat me wel opviel is dat tov mijn huidige HDReady TV (32") het beeld op alle moderne tv's veel meer .. euh.. jah, eruit schiet? Net alsof je 3D hebt, maar 't is wel degelijk 2D. Te maken met de hogere refresh rates enz, vermoed ik.

Aldi TV's zijn idd wel "ok", maar na verloop van tijd laten die toch hun steken vallen. Ik heb er meerdere in de familie gaan aansluiten, maar na verloop van tijd .. geen idee, ze hebben het toch geen van allen zo lang getrokken.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

In de winkels schiet het beeld er uit omdat ze in zo een oververzadigde demo modus staan. Thuis best even met de presets of kleuren spelen om een persoonlijk perfecte balans te vinden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bij sommige tv's "tikt" het beeld meer, net alsof er een lagere framerate op zit -- mogelijk heeft het te maken met een lagere native refreshrate van het panel maar andere tv's waren okee dus lag het misschien eerder bij de beeldverwerking zelf. Dit kan je enkel in een fysieke winkel vergelijken.

Dat was nog iets anders dan de interpolatie waarmee ze hogere refreshrates kunnen vermelden (>= 1000Mhz). Die interpolatie zorgt voor dat onwezenlijke effect waarbij acteurs voor een vlakke achtergrond lijken te staan omdat de microbewegingen van hun motoriek opeens vloeiend gemaakt worden. Normaal kan je die interpolatie uitzetten, bijvoorbeeld door game mode in te stellen (wat ironisch is want computerbeelden à la Star Wars krijgen er een extra kwaliteit door, maar bedoeling is om "input lag" te verlagen).

Bij kanaalresoluties lager dan HD en vooral bij oude films zie je de interpolatie technieken extra artifacts genereren rond snel bewegende voorwerpen. Waarschijnlijk gewoon een slechte interpretatie van compressie artifacts in het originele beeld, maar nog veel storender.

Als je wil internetten op de tv, ben je bij goedkope tv modellen waarschijnlijk beter af met een apart keyboard+touchpad of "airmouse" afstandsbediening. Als je extra apps wil gebruiken kan je beter een tv met open besturingssysteem kiezen.

Ik ging ervan uit dat een nieuwer model waarschijnlijk beter was, dus dat was (samen met de prijs) eigenlijk een bepalende factor voor mijn keuze nadat ik een gelijkaardig nieuw model in de winkel okee vond qua beeldkwaliteit. Nadelen van de onze met WebOS3: als je apps wil gebruiken, moet je datacollectie toelaten (en enkel apps uit hun winkel toegelaten). Je kan wel internetten zonder datacollectie maar afstandsbediening is ondermaats voor vlot internetgebruik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

devilkin schreef:Ondertussen ook eens in een paar winkels gaan kijken, maar 40" is zo wel de grootte die ons bevalt. Voor de afstand is het echt wel goed, moet niet groter zijn. Ik heb het niet zo zot op van die gigantische displays.
Ik ken natuurlijk niet je ruimte waar je TV komt te staan... maar je went er redelijk snel aan. Ik heb momenteel een 46" en zou me niet kunnen inbeelden naar zo'n kleine 40" te moeten kijken (maar ook niet naar iets groters terwijl dat voor andere mensen dan weer wel zo is).
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer

Mijn oude Sony 40" is even breed en hoog als een huidige 48". De randen zijn nu veel smaller bij vroeger. De volgende tv gaat een 50" of 55" worden.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Kan dat beamen: heb een "belachelijk grote" tv en dat went enorm snel. Nu al aan het dromen van een nog groter model. :)
ooh. shiny.
devilkin
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

So I've heard. Maar bij vrienden op ongeveer dezelfde afstand gezeten met een kanjer (60"?) voor de neus, dat was erover. Ook zou ik wat kasten moeten gaan uitbreken enzo dan ;)
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

devilkin schreef: Wat me wel opviel is dat tov mijn huidige HDReady TV (32") het beeld op alle moderne tv's veel meer .. euh.. jah, eruit schiet? Net alsof je 3D hebt, maar 't is wel degelijk 2D. Te maken met de hogere refresh rates enz, vermoed ik.
FHD is een pak scherper dan HDready natuurlijk en je hebt geen downscaling. Ook zijn de panelen van de huidige TV's gemiddeld een pak verbeterd tegenover jaren geleden (ik ga ervan uit dat je huidige tv al enkele jaartjes oud is gezien het HDready is).

Verder kan ik ook alleen maar beamen dat een nieuw scherm dat in het begin overdreven groot lijkt, snel went en na een tijd zelf weer klein aanvoelt. Het kan niet oneindig blijven groeien natuurlijk maar ik spreek ook al over 42" waarmee wij begonnen zijn. Dat zou ik nu ook niet meer kopen en het mag gerust wat groter zijn (wel liefst in combinatie met UHD meteen).
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”