Hallo iedereen,
Door aankoop van een nieuwe 4k tv wou ik mijn internet door het hele huis verbeteren. De verkoper van vandenborre raadde mij de nieuwe powerline adapters aan van 1200mb/s. Nu had ik al powerline adapters voor de 4 telenet digiboxen in huis en die interfereren met die nieuwe powerline adaptors. De verkoper raadde mij hierdoor ook aan een nieuwe wireless modem router te vragen bij telenet. Als ik bij mijn telenet ga zien heb ik een motorola modem CV6181E met EURODOCSIS 3. Kan dit dan al een modem/router zijn? Volgens de site van telenet heb ik geen nieuwe nodig en is het een wireless router/modem omdat ik EURODOCSIS3 heb. De opstelling van modems en routers in huis is veel te verwarrend geworden doorheen de jaren en ik geraak er echt niet meer uit. Eerst heb je de NIU van motorola(cable modem) met ip-adres 81.... hierop moet ik ook mijn digicorders aansluiten anders zijn ze niet interactief. Dan loopt er van de NIU zo'n ronde internet kabel naar een ?CDN? Modem van telenet met ip 172.... Ik veronderstel dat deze een modem router zou moeten zijn/worden? Toch krijg ik de digiboxen niet actief als ik ze op deze modem aansluit. Er is ook maar 1 internet uitgang en 2 TEL uitgangen achteraan deze modem die dan op zijn beurt in verbinding staat met onze eigen linksys router. Heb nooit iets aan de instellingen van de router moeten wijzigen dus ik kan moeilijk geloven dat er nog een andere router actief is. Het ip-adres van deze router is 192.... ik zou denken dat ik de CBN modem en lynksys router kan laten vervangen door een modem/router want volgens mij heb ik die dan toch niet, maar hoe kan het zijn dat ik mijn digiboxen moet aansluiten op de NIU en niet op de CBN modem van telenet? Nog iets anders waar ik mij zorgen over maak zijn de nieuwe powerline adapters : deze hebben wifi en 3 internet uitgangen. Ik heb gelezen dat de nieuwe modem/router van telenet zijn digiboxen herkent en deze automatisch een ander ip geven. Maar als ik nu in de powerline adaptor een smart tv, apple tv en digibox steek, gaat die nieuwe modem dan nog altijd een digibox kunnen onderscheiden van de 2 andere apparaten? Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb kunnen uitleggen. Alvast bedankt voor alle eventuele hulp!
Heb ik een wireless modem/router van telenet?
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 173 keer
OK , dit loopt helemaal fout. Je gooit vanalles door elkaar.
Powerline adapters, zo'n ondingen. Maar als het niet anders kan, moet je ze gebruiken. Da's mijn mening (die waarschijnlijk door meerdere gedeeld wordt).
Dit terzijde, vind ik het raar dat men zegt dat je een nieuwe modem nodig hebt om het internet door het hele huis te verbeteren.
Je gaat hoogstens iets betere wifi hebben.
Maar... je hebt een gewone modem, enkel een modem. Ga dus niet vragen om een modem met router en wifi erin. En dan maak je het alleen maar moeilijker met de wifi en eigen router die je nu al hebt.
Met een modem only zoals het nu is, moet je dan wel je wifi en netwerk in eigen beheer onderhouden en opwaarderen.
Om de digicorders interactief te krijgen, moet je ze zeker niet op de NIU aansluiten. Dat gaat helemaal niet. De NIU is puur RF, er komt geen IP aan te pas.
Hier een heel eenvoudig overzicht (zonder tekening)
Rf kabel komt in huis binnen > NIU > modem only Telenet > switch > eigen router > eigen netwerk.
Voila, dat is het.
uw digicorders sluit je aan op de 'switch', liefst met UTP kabel. Gaat het niet dan gebruik je een powerline.
Voor uw eigen netwerk : probeer aub bekabeld te werken, voorzie eventueel extra wifi access points in huis met UTP kabel naar eigen router/eigen netwerk.
Powerline adapters, zo'n ondingen. Maar als het niet anders kan, moet je ze gebruiken. Da's mijn mening (die waarschijnlijk door meerdere gedeeld wordt).
Dit terzijde, vind ik het raar dat men zegt dat je een nieuwe modem nodig hebt om het internet door het hele huis te verbeteren.
Je gaat hoogstens iets betere wifi hebben.
Maar... je hebt een gewone modem, enkel een modem. Ga dus niet vragen om een modem met router en wifi erin. En dan maak je het alleen maar moeilijker met de wifi en eigen router die je nu al hebt.
Met een modem only zoals het nu is, moet je dan wel je wifi en netwerk in eigen beheer onderhouden en opwaarderen.
Om de digicorders interactief te krijgen, moet je ze zeker niet op de NIU aansluiten. Dat gaat helemaal niet. De NIU is puur RF, er komt geen IP aan te pas.
Hier een heel eenvoudig overzicht (zonder tekening)
Rf kabel komt in huis binnen > NIU > modem only Telenet > switch > eigen router > eigen netwerk.
Voila, dat is het.
uw digicorders sluit je aan op de 'switch', liefst met UTP kabel. Gaat het niet dan gebruik je een powerline.
Voor uw eigen netwerk : probeer aub bekabeld te werken, voorzie eventueel extra wifi access points in huis met UTP kabel naar eigen router/eigen netwerk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Volgens mij verwar je NIU en modem met elkaar. De NIU (links op de foto) is de verdeler voor de binnenkomende coaxkabel van Telenet, een soort versterker. Van hieruit gaan er coaxkabels naar de modem (rechts op de foto) en naar elke tv. De NIU heeft geen netwerkaansluitingen en dus ook geen IP-adres.

Je spreekt van een Motorola cable modem en een 'CDN' modem (ik vermoed dat dit 'CBN' - 'Compal Broadband Networks' moet zijn). Ik ga er dan vanuit dat je momenteel twee modems hebt: een Motorola modem waar (via powerline adapters) de Digicorders op aangesloten zijn en een CBN modem waar je eigen Linksys router op aangesloten is en waar je ook graag die nieuwe powerline adapters op zou aansluiten om het Wi-Fi bereik te verbeteren, is dat correct? Zo ja, dan zou je beide modems én je eigen router (die waarschijnlijk toch al verouderd is) kunnen laten vervangen door één HGW (Home Gateway) van Telenet. Dit is een combinatie van een modem, router en wireless access point. Hier kan je dan je nieuwe powerline adapters op aansluiten en die kan je dan zowel gebruiken voor je Digicorders als voor internet. De HGW herkent de Digicorders aan de hand van hun MAC-adres (ook als ze via powerline zijn aangesloten) en geeft ze automatisch het juiste (10.x.x.x) IP-adres voor interactiviteit. Je andere apparaten krijgen een gewoon (192.168.0.x) IP-adres.

Je spreekt van een Motorola cable modem en een 'CDN' modem (ik vermoed dat dit 'CBN' - 'Compal Broadband Networks' moet zijn). Ik ga er dan vanuit dat je momenteel twee modems hebt: een Motorola modem waar (via powerline adapters) de Digicorders op aangesloten zijn en een CBN modem waar je eigen Linksys router op aangesloten is en waar je ook graag die nieuwe powerline adapters op zou aansluiten om het Wi-Fi bereik te verbeteren, is dat correct? Zo ja, dan zou je beide modems én je eigen router (die waarschijnlijk toch al verouderd is) kunnen laten vervangen door één HGW (Home Gateway) van Telenet. Dit is een combinatie van een modem, router en wireless access point. Hier kan je dan je nieuwe powerline adapters op aansluiten en die kan je dan zowel gebruiken voor je Digicorders als voor internet. De HGW herkent de Digicorders aan de hand van hun MAC-adres (ook als ze via powerline zijn aangesloten) en geeft ze automatisch het juiste (10.x.x.x) IP-adres voor interactiviteit. Je andere apparaten krijgen een gewoon (192.168.0.x) IP-adres.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt! Bedankt! Die eigen router ga ik toch nog proberen te herbruiken door in te stellen als accespoint. Het is een linksys WRT1900ACS.nickz schreef:Volgens mij verwar je NIU en modem met elkaar. De NIU (links op de foto) is de verdeler voor de binnenkomende coaxkabel van Telenet, een soort versterker. Van hieruit gaan er coaxkabels naar de modem (rechts op de foto) en naar elke tv. De NIU heeft geen netwerkaansluitingen en dus ook geen IP-adres.
@ Sylvester
Bedankt voor je uitleg! Die nieuwe modem/router heb ik nodig om digicorder + tv via zelfde set powerline adapters van internet te kunnen voorzien. Als ik 2 verschillende sets powerlines hiervoor gebruik daalde de snelheid van 75mb/s naar 5mb/s door interferentie. Bekabeling is helaas wat moeilijk omdat de 4 digiboxen in de uithoeken van het huis staan en ik betwijfel of ik zelfs een gat door het plafond kan boren door al het staal dat erin zit verwerkt. Van de powerline adapters ben ik toch redelijk tevreden. Gisteren heb ik een snelheid van 75mb/s gemeten via de wifi van de powerline ipv de 25 die ik ervoor had met de router + range extender. Ik ga wel proberen 1 extra acces point te creëren op de benedenverdieping door de router die ik nu heb in te stellen als acces point.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Een Linksys WRT1900ACS is wel nog een recent en zeer degelijk toestel met goede Wi-Fi. Die kan je dan inderdaad herbruiken in wireless access point modus. Het beste zou natuurlijk zijn om vanaf de Telenet-modem een UTP-kabel te trekken tot aan die Linksys (zoals Sylvester al zei), maar dat is natuurlijk niet in alle huizen even evident. Als het op de gelijkvloers is en je een kruipruimte hebt, dan kan je daar eventueel gebruik van maken.
Je kan natuurlijk eerst uittesten hoe snel de powerlines presteren, mogelijk is dat al ruim voldoende. Uiteraard zal je in de praktijk maar een fractie van die 1200 Mb/s halen. Het hangt er ook van af of de stopcontacten al dan niet op dezelfde zekering en dezelfde fase zitten. Als je een driefasige elektriciteitsaansluiting hebt moet er een fasekoppelaar in de zekeringkast zitten om communicatie tussen de verschillende fasen mogelijk te maken.
Je kan natuurlijk eerst uittesten hoe snel de powerlines presteren, mogelijk is dat al ruim voldoende. Uiteraard zal je in de praktijk maar een fractie van die 1200 Mb/s halen. Het hangt er ook van af of de stopcontacten al dan niet op dezelfde zekering en dezelfde fase zitten. Als je een driefasige elektriciteitsaansluiting hebt moet er een fasekoppelaar in de zekeringkast zitten om communicatie tussen de verschillende fasen mogelijk te maken.