BBOX3 (modem) - Fritzbox (router)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Vandaag heeft Proximus in onze wijkcentrale de omschakeling naar VDSL2 vectoring gemaakt (regio 9820 Merelbeke).
Zowel mijn Fritzbox 7390 als oude BBOX2 geraakten niet meer op het VDSL2 netwerk (ik kreeg geen synchronisatie van mijn VDSL2 signaal meer).

Heb gebeld naar de klantendienst, ik kreeg een storingsnummer en mocht (via dit nummer) me een BBOX3 gaan halen.
De BBOX3 aangesloten, waarna ik wel terug synchronisatie van mijn signaal kreeg (het VDSL2 lampje bleef branden, stopte met pinken).

Ik gebruik de BBOX3 enkel nog als modem. De Fritzbox 7390 blijft mijn router en maakt via LAN1 (Wan) verbinding met de BBOX3.
(Fritzbox instelling: Internet Service Provider = Other Internet Service Provider, Connection = External Modem or Router)

Bevindingen:

1) Het login gedeelte is blijkbaar veranderd van @skynet naar @proximus (aangepast naar @proximus in de Fritzbox en dit werkt goed)
2) In de BBOX3 modem (Netwerkverbinding \ Algemeen) heb ik PPP-geactiveerd = Uit gezet. Daarmee is mijn internet verbinding op de BBOX3 helemaal weg, er gaat nu een rood lampje branden. Maar alles werkt verder prima. De internet verbinding wordt in de Fritzbox gelegd.

Ik denk dat dit alles ok is.

In geval er leden feedback willen geven, doe gerust...

Groetjes,
Gent32m (ondertussen al 42m, maar dit terzijde :wink:)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3753 keer
Recent bedankt: 10 keer
Provider

Gent32m schreef:In de BBOX3 modem (Netwerkverbinding \ Algemeen) heb ik PPP-geactiveerd = Uit gezet. Daarmee is mijn internet verbinding op de BBOX3 helemaal weg, er gaat nu een rood lampje branden. Maar alles werkt verder prima. De internet verbinding wordt in de Fritzbox gelegd.

Dat hangt er van af:
1) Als je de PPP op de B-box3 deactiveert, dan werkt ook jouw Proximus FON niet meer:
  • - je kan dus geen Hotpsot aanbieden aan jouw eventuele bezoekers.
    - je kan zelf geen gebruik meer maken van het (werldwijd) netwerk van Fonspots.
2) Als je PPP op de B-box3 deactiveert, kan je ook beter de WiFi uitschakelen.
  • - tenzij je de WiFi van de B-box ter beschikking stelt van je bezoekers (gescheiden van jouw LAN).
3) Een andere methode zou kunnen zijn dat je de FritzBox aansluit als "IP Client". Dan gebruik je de FritzBox niet meer als router, maar de B-box3.
  • - Je kan op die manier je WiFi netwerk uitbreiden (als de FritzBox en de B-box3 op verschillende plaatsten staan), gezien B-box3 en FritzBox tot hetzelfde netwerk behoren.
    - Je kan TV decoders aansluiten op hetzelfde netwerk.
    - De meeste features van jouw fritzbox blijven werken (Media server, VoIP, etc). De router functies ben je natuurlijk kwijt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Modbreak:
full quote uit vorige post verwijderd
philippe_d schreef:
Gent32m schreef:In de BBOX3 modem (Netwerkverbinding \ Algemeen) heb ik PPP-geactiveerd = Uit gezet. Daarmee is mijn internet verbinding op de BBOX3 helemaal weg, er gaat nu een rood lampje branden. Maar alles werkt verder prima. De internet verbinding wordt in de Fritzbox gelegd.

Dat hangt er van af:
1) Als je de PPP op de B-box3 deactiveert, dan werkt ook jouw Proximus FON niet meer:
  • - je kan dus geen Hotpsot aanbieden aan jouw eventuele bezoekers.
    - je kan zelf geen gebruik meer maken van het (werldwijd) netwerk van Fonspots.
2) Als je PPP op de B-box3 deactiveert, kan je ook beter de WiFi uitschakelen.
  • - tenzij je de WiFi van de B-box ter beschikking stelt van je bezoekers (gescheiden van jouw LAN).
3) Een andere methode zou kunnen zijn dat je de FritzBox aansluit als "IP Client". Dan gebruik je de FritzBox niet meer als router, maar de B-box3.
  • - Je kan op die manier je WiFi netwerk uitbreiden (als de FritzBox en de B-box3 op verschillende plaatsten staan), gezien B-box3 en FritzBox tot hetzelfde netwerk behoren.
    - Je kan TV decoders aansluiten op hetzelfde netwerk.
    - De meeste features van jouw fritzbox blijven werken (Media server, VoIP, etc). De router functies ben je natuurlijk kwijt.
Ik was dit vergeten vermelden maar:
1) Heb alles op de BBOX3 afgezet (Usb - DLNA, WIFI, HotSpot, DHCP, etc.)
2) De BBOX3 gebruik ik enkel als modem. Mijn Fritzbox voor al de rest (router, VOIP, externe Usb stick, ...)
3) WIFI gebruik ik niet (alles is bekabeld, via CAT6, bij me aangesloten)
4) Hotspot functionaliteit bied ik dus niet (noch aan mijn bezoekers of wie ook)
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”