intern bellen Fritboxen 7360 op 2 locaties werkt niet meer

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb op 2 verschillende locaties een Fritbox 7360 staan. Ze zijn niet via VPN met elkaar verbonden, maar wel op het gebied van telefonie. Hiermee bedoel ik dat zij zich bij elkaar registreren. Daar kan je voor zorgen door bij Edit telephony number - Account information bij Proxy Server het respectievelijke DYN DNS adres in te vullen. Vervolgens registreer je met die gegevens vanop de andere fritbox bij Edit Telephone Number. Hierdoor kan je kosteloos intern bellen zonder gebruik te maken van een voip-operator én kan je elkaars voip abonnement gebruiken.

Dit heeft jarenlang goed gewerkt:
- site 1 kon "intern" bellen naar site 2 (vb **621)
- site 2 kon "intern" bellen naar site 1 vb **622)
- site 1 kon gebruik maken van het abonnement op site 2 (vb *121# telefoonnr)
- site 2 kon gebruik maken van het abonnement op site 1 (vb *122# telefoonnr)

Alles werkt nog behalve om via site 1 intern te bellen naar site 2. Ik krijg telkens weer een bezettoon en op het display van het telefoontoestel komt "user busy" te staan terwijl ik weet dat de lijn vrij is. In de logs op site 2 is wel te zien dat het gesprek toekomt, maar er gaat geen enkel toestel over. Wat loopt hier toch mis???
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18462
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Mijn eerste reactie:
Check in de "Eigenschappen" van de telefoontoestellen op site 2 die zouden moeten meebellen, of de instellingen nog correct zijn
(Incoming calls > React to all numbers of React only to the following numbers: xxx)

Indien dat geen oplossing geeft, zou ik eens de IP phones (site 1 = een IP phone op site 2, en omgekeerd) verwijderen, en opnieuw aanmaken.
Vergeet ook niet de optie aan te vinken "Allow registration from the Internet"

PS
Gezien dit alles over het publieke internet loopt (en niet over een VPN), zorg voor een sterk paswoord. Want er wordt massaal gescand naar gemakkelijk te hacken voip servers :-( .
Misschien toch beter een LAN-LAN VPN opzetten tussen beide sites ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1137
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

freakske_b schreef:Hierdoor kan je kosteloos intern bellen zonder gebruik te maken van een voip-operator én kan je elkaars voip abonnement gebruiken.
... en niet te vergeten: dan kan je een breedband codec zoals G.722 gebruiken!
freakske_b
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Mijn eerste reactie:
Check in de "Eigenschappen" van de telefoontoestellen op site 2 die zouden moeten meebellen, of de instellingen nog correct zijn
(Incoming calls > React to all numbers of React only to the following numbers: xxx)
Het lijkt erop dat het inderdaad dat geweest is! Bedankt!
internet en TV: Proximus Flex Pack met FritBox 7590 Pro als modem/router, inclusief TV (beta OS van Fritz)
voip: OVH
GSM: Hey!Telecom 5€ voor onbeperkt bellen, smsen en 15gb
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6161
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Interessant, moet ik ook eens proberen doen zo :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”