Fritzbox 7490 en 5 gHz frequentie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb sterk de indruk dat er problemen zijn met wifi op 5 gHz tussen mijn FB7490 en Linksys bridges. Alleen... ligt het probleem aan de FB of aan de ethernet bridges? Moeilijk te controleren omdat de bridges van Linksys (Cisco) zijn. Ik heb een paar WET610N (dual band) en een paar WUMC710 (uitsluitend 5 gHz). Beide versies verliezen om de haverklap de verbinding met de FB op 5 gHz en dan kan ik ze niet direct weer verbinden met de FB. Niet na een herstart van de FB, niet na een herstart van de bridge. Ik moet de bridges altijd even van de stroom halen en even later worden ze weer herkend. Dan maar de WET610N op 2,4 gHz ingesteld en tot op heden ondervind ik geen noemenswaardige problemen. Mijn LG Nexus 5X ondervindt ook verbindingsproblemen met de FB op 5 gHz. Nu heb ik van die LG her en der wel al berichten gelezen dat die 5 gHz problemen zou opleveren. De LG verbinden op 2,4 gHz werkt vlekkeloos. Wat afstand betreft: soms ligt de LG op 1 meter naast de FB en zijn er problemen (op 5 gHz). De bridges staan op een meter of 4 van de FB. FB staat in de keuken recht tegenover een open deurgat. De bridges staan in de living op een meter of 3 van de deuropening. Weet iemand of er daadwerkelijk wifi problemen zijn op 5 gHz met (sommige) FB modellen? Of ligt de oorzaak wel degelijk bij de Linksys bridges?
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik heb ondertussen een jaar een Fritz!Box 7490 en heb totaal geen problemen met 5GHz. Ik werk meestal met een Mac Mini op 5GHz en vaak ook met een OnePlus One (ondersteunt AC), Google Pixel C (ondersteunt AC) en MacBook Pro (ondersteunt AC).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Hier ook MacMini (oud model van 2007). Om wat sneller draadloos te kunnen surfen ethernet bridge aangesloten maar wegens te veel problemen ondertussen overgeschakeld op usb stickje (802.11n). AC stickjes op usb 2.0 is zinloos gezien de bottleneck die usb 2.0 heeft. Je moet usb 3.0 hebben voor de datatransfert met de ac norm. Verder hangen een Vu+ Zero en een Solarlog 200 aan een bridge.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Kiwivogel
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 22 keer

Heb je nagekeken of er geen overlap is in kanalen? 4 meter is ook erg nabij. Kan je de cel size (of output power) verminderen? Soms weet een cliënt niet waar te verbinden omdat beide draadloze ap's erg goed signaal geven. Wat ook kan helpen is om op de cliënt het roaming profiel minder agressief te zetten indien mogelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”