Hallo,
Ik heb zo een typische 'bloktransfo', of hoe noem je dat, waarvan ofwel het apparaat zelf of de transfo stuk is.
Nu heb ik de transfo met een multimeter proberen uit te meten maar mijn kennis is niet voldoende, daarom hier een kreet om jullie hulp.
Het is een AC/AC adapter van 220 -> 12V/2O0mA, wisselspanning dus.
Als ik de multimeter in de 'geluidsstand' zet blijkt er contact te zijn tussen de 2 'polen', meet ik spanning en stroom dan is dat telkens 0.
Kan ik hieruit simpelweg besluiten dat de transfo stuk is?
Bedankt bij voorbaat!
E.
'Bloktransfo' uitmeten?
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Lijkt mij correct hoor (ookal is je uitleg behoorlijk misleidend).
Je kan geen spanning en stroom meten als die niet in het stopcontact zit.
Je kan geen spanning en stroom meten als die niet in het stopcontact zit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
- Bedankt: 57 keer
Hi honda4life, daarom dat ik schreef dat mijn kennis niet voldoende is.
Ik heb wel gemeten met de transfo in het stopcontact, als je dat bedoelt.
Noemt men dat eigenlijk een transfo of wat is de correcte benaming?

Ik heb wel gemeten met de transfo in het stopcontact, als je dat bedoelt.
Noemt men dat eigenlijk een transfo of wat is de correcte benaming?
Heppie NY!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
in het stopcontact steken, meter op AC Volt en je moet 12V meten tussen de polen. Heb je dat niet, dan issie stuk.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
AC/AC transfo's meten altijd quasi geen weerstand met een multimeter tussen de polen. Deze meet namelijk DC, en aangezien er enkel een spoel zit tussen de twee polen van een transfo is de weerstand bijna 0 tussen de twee polen, en is er dus niets mis met je transfo als je dat meet. Wel heeft een spoel een reactantie (soort weerstand voor AC, als het simpel moet uitgelegd worden).
Het beste om die door te meten is om eerst een keer (uit het stopcontact natuurlijk), de weerstand te meten tussen elk van de 230V en 12V polen, mogelijk geeft die daar ergens contact en dat wil je niet. Als dat ok is kan je die insteken en meten of er 12V AC uit komt.
Het beste om die door te meten is om eerst een keer (uit het stopcontact natuurlijk), de weerstand te meten tussen elk van de 230V en 12V polen, mogelijk geeft die daar ergens contact en dat wil je niet. Als dat ok is kan je die insteken en meten of er 12V AC uit komt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
niet aangesloten op 230V: geluid tussen de fasen : goed
nu opletten want ELEKTRICITEIT = GEVAARLIJK = DODELIJK
aangesloten op 230V moet je aan de kant van 12V : 12 tot 13V meten.
nu opletten want ELEKTRICITEIT = GEVAARLIJK = DODELIJK
aangesloten op 230V moet je aan de kant van 12V : 12 tot 13V meten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
- Bedankt: 220 keer
Weerstandsmeting (ook de 'geluidsstand' zoals jij dat noemt) mag enkel worden uitgevoerd op spanningsvrije delen (dus NIET als de transfo in het stopcontact zit). De multimeter geeft immers zelf een kleine spanning om de weerstand te kunnen bepalen.
Stroommeting (ampère) mag je enkel doen in serie met een (niet te grote) belasting. De meeste multimeters kunnen op de normale aansluiting van de testdraden slechts 200 mA verdragen. Bij een grotere stroom brandt de interne zekering door. Meestal is er ook een aparte aansluiting om grotere stromen (tot 10 of 20 A) te meten, dit mag je echter niet langer dan enkele seconden doen en er is dan ook geen zekering om de meter te beschermen!
Stroommeting (ampère) mag je enkel doen in serie met een (niet te grote) belasting. De meeste multimeters kunnen op de normale aansluiting van de testdraden slechts 200 mA verdragen. Bij een grotere stroom brandt de interne zekering door. Meestal is er ook een aparte aansluiting om grotere stromen (tot 10 of 20 A) te meten, dit mag je echter niet langer dan enkele seconden doen en er is dan ook geen zekering om de meter te beschermen!