'Bloktransfo' uitmeten?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Hallo,

Ik heb zo een typische 'bloktransfo', of hoe noem je dat, waarvan ofwel het apparaat zelf of de transfo stuk is.
Nu heb ik de transfo met een multimeter proberen uit te meten maar mijn kennis is niet voldoende, daarom hier een kreet om jullie hulp.
Het is een AC/AC adapter van 220 -> 12V/2O0mA, wisselspanning dus.
Als ik de multimeter in de 'geluidsstand' zet blijkt er contact te zijn tussen de 2 'polen', meet ik spanning en stroom dan is dat telkens 0.

Kan ik hieruit simpelweg besluiten dat de transfo stuk is?
Bedankt bij voorbaat!
E.
Heppie NY!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Lijkt mij correct hoor (ookal is je uitleg behoorlijk misleidend).
Je kan geen spanning en stroom meten als die niet in het stopcontact zit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Hi honda4life, daarom dat ik schreef dat mijn kennis niet voldoende is. 8)
Ik heb wel gemeten met de transfo in het stopcontact, als je dat bedoelt.

Noemt men dat eigenlijk een transfo of wat is de correcte benaming?
Heppie NY!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

in het stopcontact steken, meter op AC Volt en je moet 12V meten tussen de polen. Heb je dat niet, dan issie stuk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

AC/AC transfo's meten altijd quasi geen weerstand met een multimeter tussen de polen. Deze meet namelijk DC, en aangezien er enkel een spoel zit tussen de twee polen van een transfo is de weerstand bijna 0 tussen de twee polen, en is er dus niets mis met je transfo als je dat meet. Wel heeft een spoel een reactantie (soort weerstand voor AC, als het simpel moet uitgelegd worden).

Het beste om die door te meten is om eerst een keer (uit het stopcontact natuurlijk), de weerstand te meten tussen elk van de 230V en 12V polen, mogelijk geeft die daar ergens contact en dat wil je niet. Als dat ok is kan je die insteken en meten of er 12V AC uit komt.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Euhm, en wat moet ik hier dan uit begrijpen ifv wat ik vaststel: is dat geluidssignaal in die teststand normaal maar moet ik alsnog een stroom/spanning meten?
Heppie NY!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

geluid => continuiteit => weerstand dicht bij 0 => normaal want het is een spoel die er in zit (tussen de 230V contacten en tussen 12V contacten)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

niet aangesloten op 230V: geluid tussen de fasen : goed

nu opletten want ELEKTRICITEIT = GEVAARLIJK = DODELIJK

aangesloten op 230V moet je aan de kant van 12V : 12 tot 13V meten.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Als je er geen verstand van hebt, blijf eraf.
Elektriciteit leent zich niet tot "oeps" momenten.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Weerstandsmeting (ook de 'geluidsstand' zoals jij dat noemt) mag enkel worden uitgevoerd op spanningsvrije delen (dus NIET als de transfo in het stopcontact zit). De multimeter geeft immers zelf een kleine spanning om de weerstand te kunnen bepalen.

Stroommeting (ampère) mag je enkel doen in serie met een (niet te grote) belasting. De meeste multimeters kunnen op de normale aansluiting van de testdraden slechts 200 mA verdragen. Bij een grotere stroom brandt de interne zekering door. Meestal is er ook een aparte aansluiting om grotere stromen (tot 10 of 20 A) te meten, dit mag je echter niet langer dan enkele seconden doen en er is dan ook geen zekering om de meter te beschermen!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”