Beste externe HDD

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Dag iedereen,

Momenteel heb ik een externe harde schijf in een 3,5" enclosure die aan het sterven lijkt te zijn (tikken, random uitvallen).
Use case: de schijf is constant aangesloten op mijn MacBook Pro die als 'server' dient en de schijf deelt in het netwerk, maar ook Plex, Transmission, ... draait. Geen schijf waar ik dus 1x per dag Time Machine op draai en eens een paar foto's van bekijk.

Aangezien de schijf dus wel redelijk intensief gebruikt wordt lijkt het mij niet zo'n goed idee om voor de eerste de beste 'budget' drive te gaan. WD Green en consoorten zijn dacht ik goed voor wat backups en occasioneel gebruik.

Ik kwam zelf aanvankelijk uit bij de WD My Book 4 TB (link). Iemand ervaring met de betrouwbaarheid op lange termijn? Of is dit ook eerder een schijf die goed is om 2x per dag aan te roepen en voor de rest op de boekenplank te staan?
Een andere mogelijkheid was de WD Blue SSHD 4 TB (link), die ik dan in mijn huidige enclosure zou steken.

Wat is volgens jullie de beste mogelijkheid? Andere oplossingen zijn natuurlijk ook altijd welkom :-).

Alvast bedankt!
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Heb je al een NAS overwogen? Met een HTPC eraan voor uw Plex ofzo?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Overwogen wel. Ik heb nu de Seagate Personal Cloud 4 TB besteld, maar ga hem retouren. Performance is net iets te laag tov USB3 en voor een Synology (die meer dan het dubbel kost van zo'n Seagate zonder schijven) is er momenteel niet echt budget.

Ik zou graag rond die 200 euro blijven voorlopig.

EDIT: MBP dient dus wel als server, maar dat toestel is ook mijn standaardtoestel voor thuis. Snelheid op die MBP is dus belangrijker dan snelheid over heel het netwerk.
Met sharing via OS X haal ik lokaal 100+ MB/s en over het netwerk iets van een 80 MB/s, met de Seagate is het eerder rond de 60 MB/s overal.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Ik zou HGST (Hitachi) aanraden, de failure rates hiervan liggen stukken lager als die van Seagate en WD. Ze zijn wel wat duurder maar ze zijn hun geld zeker waard.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Bij Coolblue zijn alleen de Deskstar NAS versies van HGST te vinden, die eerder gemaakt zijn om constant te blijven draaien in een NAS. Hier moet de schijf dan in een enclosure komen en die zal vermoedelijk wel nog regelmatig spinup/-downs doen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Niet echt een antwoord op je vraag, maar even door de zure appel heenbijten, spaar of leen wat, koop een Synology en na anderhalf uur die in gebruik genomen te hebben is de appel ineens superzoet geworden. Echt, de tijd van externe apparaten op USB2/3/3.1/C of Thunderbolt begint een beetje achter ons te geraken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben zelf ook een hele grote fan van Synology, maar in dit geval is het echt overkill. Moet dienen voor op mijn kot. MacBook Pro staat permanent op de bureau met twee monitors en daar is de schijf op aangekoppeld. Pro draait OS X Server en deelt de schijf in het netwerk (onder meer voor Time Machine backups over het netwerk van mijn MacBook Air).

Basicly, that's it. Pro draait dus wel constant en Transmission etc blijven dikwijls lang lopen, waardoor de schijf dus wel redelijk intensief gebruikt wordt. 500+ euro uitgeven aan een Synology is dus niet echt aan de orde aangezien de schijf toch 80% van de tijd via USB gebruikt wordt op mijn Pro en veel minder via netwerkshares op mijn Air.
Daarom dat ik ook de Seagate ga retouren, performance op de Pro is belangrijker.

Ik zie mezelf binnen een aantal jaar wel overstappen naar een volwaardige Synology, maar in deze situatie waarbij ik tenslotte gewoon op kot zit is het een beetje 'geld uitgeven om het uit te geven'.
Ook al veel gespeeld met XPenology en da's heel cool, maar de meerwaarde van een volledige NAS te zetten is voor mij te klein op dit moment.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 146 keer
Provider

lanadekat schreef:Ik zou HGST (Hitachi) aanraden, de failure rates hiervan liggen stukken lager als die van Seagate en WD.
Pas op met die Backblaze statistieken, het is bv niet omdat een 2TB schijf van een bepaald merk er goed uitkomt dat een 3TB van hetzelfde merk ook betrouwbaar is.
Overigens heb ik een paar Toshiba 3TB schijven wat rebadged HGST's zijn. Maar volgens Backblaze hebben ze wel totaal verschillende uitvalstatistieken...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Hoe groot moet die schijf zijn?
Een 2.5" SSD disk in extern USB3 cabinet? Voor ongeveer 300€ heb je 1TB of 500GB voor zo'n 200€
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Liefst toch een 4 TB harde schijf voorlopig. MacBooks hebben beide al SSD's dus deze schijf is meer voor storage en backups. SSD's voor Time Machine zijn nogal nutteloos imho.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 272 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Ik dacht dat je schreef: "Geen schijf waar ik dus 1x per dag Time Machine op draai..."
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

Okay, en die dient als storage voor media en torrents. Ergo, redelijk veel gebruik maar geen SSD snelheden nodig.
Op een lijn waar maar 10 MB/s binnenkomt aan data heb ik geen nood aan een SSD die 300 MB/s haalt.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Zelf heb ik enkele Seagate 4TB en 5TB schijven, deze draaien aan 5900 rpm.
Ik vind deze een goeie mix tussen prijs/snelheid/betrouwbaarheid.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Sommige enclosures kan je openen en een andere schijf in plaatsen. Mss is dat een oplossing. Het merk dat je uiteindelijk koopt maakt op zich niet uit, ook hgst kunnen stuk gaan. Kijk alleszins ook eens op alternate, de interne hdds lijken daar goedkoper dan coolblue.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Sommige enclosures kan je openen en een andere schijf in plaatsen. Mss is dat een oplossing. Het merk dat je uiteindelijk koopt maakt op zich niet uit, ook hgst kunnen stuk gaan. Kijk alleszins ook eens op alternate, de interne hdds lijken daar goedkoper dan coolblue.
Dat is inderdaad wat ik zou doen als ik bv die SSHD neem ipv de My Book. Mijn huidige schijf is al gerecupereerd uit een andere schijf.

Nieuwe moet ook van Coolblue komen aangezien het als wissel is voor de Seagate.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

coolblue geeft ook het geld terug als je niet tevreden bent. Je hoeft niet nieuws te kopen.

Bij alternate heb je al een sshd schijf van 4tb voort 165 euro incl verzending

https://www.alternate.be/Seagate/Deskto ... =7&lk=6078
Laatst gewijzigd door mailracer 03 mei 2016, 16:46, in totaal 1 gewijzigd.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster

True, maar ik heb altijd al goede ervaringen gehad bij Coolblue. Ik betaal graag iets meer voor hun service (ligt waarschijnlijk aan mij).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Lees de retournota maar eens na op coolblue. In sommige gevallen krijg je je geld terug. Kan geen kwaad dit aan te vragen. Bij een collega is dit ook gelukt bij een produkt dat na enkele dagen gebruik niet voldeed aan de eisen. Bij de concurrentie ben je dan mogelijk goedkoper af.

Edit : ik verwacht van alternate dezelfde support als het over defecte producten gaat, en is niet direct een criteria het niet te doen
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

SpecialK schreef: Pas op met die Backblaze statistieken, het is bv niet omdat een 2TB schijf van een bepaald merk er goed uitkomt dat een 3TB van hetzelfde merk ook betrouwbaar is.
Overigens heb ik een paar Toshiba 3TB schijven wat rebadged HGST's zijn. Maar volgens Backblaze hebben ze wel totaal verschillende uitvalstatistieken...
Maar het is niet 1 model dat het goed doet, het zijn ze bijna allemaal. En als HGST nu echt gehyped was door Blackblaze zouden er niet zoveel positieve reviews zijn. ( en zoveel mensen die ze jaren zonder problemen draaien ) En die Toshiba's kunnen altijd een slechte batch geweest zijn (die bewust zijn doorverkocht zijn) overigens hebben Toshiba harde schijven sowieso al een slecht imago. Maar dat is ook sterk afhankelijk van welk model.
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

QNAP is zeker geen slecht merk en meestal wat goedkoper dan synology. :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
lucdec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 86 keer

mailracer schreef:coolblue geeft ook het geld terug als je niet tevreden bent. Je hoeft niet nieuws te kopen.

Bij alternate heb je al een sshd schijf van 4tb voort 165 euro incl verzending

https://www.alternate.be/Seagate/Deskto ... =7&lk=6078
Heb eentje van 5tb besteld bij Amazon voor 136 euro

http://www.amazon.de/Intenso-6031513-ex ... festplatte

Valt reuze mee : snel, zeer stil en goedkoop :) Wat wil een mens nog meer
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Welke disk zit er in die intenso ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Dat hangt af van je geluk, maar de 5TB zijn vaak Seagate Barracuda ST5000DM000. maar soms ook van Hitachi.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik kocht 2.5 jaar terug 6x seagate expansion 4TB in de makro, wat eigenlijk gewoon hun 4 TB desktop drive is in een USB3 kastje.
Van de 6 schijven zijn ondertussen al drie vervangen onder garantie!

Ik vind seagate rommel. Persoonlijk ben ik meer fan van HGST, die ook in de backblaze drive study er zeer goed uitkomt.
Ook WD vind ik rommel, en dan vooral de green series, zowel in 2.5 als 3.5

Ter info ik bouw tientallen muziekservers per jaar: WD green 2.5 inch 2TB -> regelmatig uitval.
HGST 2TB en 3TB: nog geen enkele uitval! Nog geen enkele DOA. Nog geen schijf gevonden met smart issues!
WD blue ook nog geen enkele uitval van gehad, maar enkel 1 TB.

Dus merken die ik vertrouw:

HGST
samsung

Merken die voor mij rommel zijn:

Seagate
WD green

In mijn nas zit HGST NAS drive, deze heeft mechanische balancing technologie wat niet in de WD RED zit. HGST nas drive is superieur aan WD red. WD red is trouwens slechts gemaakt voor een paar drives in één enclosure, omdat anders er te veel trillingen/resonanties onstaan. HGST lost dit op via mechanische balancing.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”