Ga nieuwe pc kopen: jullie advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer

Dag iedereen,

ik ga een nieuwe pc kopen. Aan de kenners: wat vinden jullie van deze build (http://pcpartpicker.com/p/4Hr6vK).

EDIT nieuwe versie na comments: http://pcpartpicker.com/user/Mortov_Mol ... ved/rTjwrH

Achtergrondinfo:
- ik ben niet van plan om te overklokken
- budget = 1200 euro
- doel = gaming: GTA V, Watch_Dogs, Wolfenstein: New World Order
- doel = oudere games nog kunnen spelen, ik kijk hiervoor vooral naar GTA IV.

Waar ik vragen over heb = waar iedereen vroeg of laat mee sukkelt, nl.:
- de PSU
- de CPU koeler

Dat was het, meer info geef ik graag indien nodig :)
Laatst gewijzigd door Mortov Molotov 04 apr 2016, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Bij de CPU koeler is het meestal een kwestie of hij in de case past en of de fan niet over de ramslot(s) hangt of tegen de koelblokken van het mobo aanbotst. Noctua is prijzig maar erg goed. De case lijkt mij groot genoeg voor de 140mm versie maar probeer dat misschien met googlen te bevestigen -- de 120mm is ook groot genoeg als optie. De koelblok zelf is erg smal en zou dus geen probleem met ram mogen geven (op socket 2011 met zelfde ram ging installeren vlot en zat niks in de weg).

De R9 390X is nogal gulzig (zie "Peak" grafiekske voor gaming: 370W verbruik) dus een stevige PSU is wel nodig maar de CPU is maar 65W en je gaat toch niet overklokken dus 750W is voldoende.

Bij "omgekeerde" layout van de case (met PSU vanonder) en ook cable management achter de mobo plate, probeer je best eens te checken of de kabelkes van de PSU lang genoeg gaan zijn. 't Zal wel geen probleem zijn met nieuwe PSUs maar een beetje googlen kan geen kwaad. Vooral de CPU 8pin kabel moet helemaal tot bovenaan op het mobo, bijvoorbeeld.

Voor gamers telt vooral de grafische kaart al werd er voor de toekomstige DirectX12 spellekes gezegd dat een 6-core CPU ideaal zou zijn. Bij Intel betaal je wel een pak meer voor 6-core en of het de eerste jaren werkelijk een verschil gaat maken, valt nog te bezien. Sowieso zal de GPU altijd het belangrijkste onderdeel blijven voor gamers.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Als CPU koeler kan je ook een Hyper 212 of Mugen 4 nemen, een stuk goedkoper, niet zo goed als de Noctua, maar als je niet gaat overclocken is dat ook echt niet nodig, naast het feit dat die Intel vrij zuinig is, en dus relatief weinig warmte genereert.

Voor RAM zou ik wel 2x8GB (of 1 x16GB) ipv 1x8GB het kost niet zoveel en is wel handig.

Ik zou persoonlijk de 390x vervangen door een GTX 970. Die is een beetje trager (+-10%), maar ondersteund HDMI 2.0, wat opties openstelt om in de toekomst op een 4K TV aan 60Hz te gamen, wat gezien de prijzen van 40inch 4k TV's nog wel eens een leuke upgrade kan zijn.

Als PSU gewoon een hoge kwaliteit merk/reeks nemen. De 390x is vrij onzuinig, maar voor de GTX 970 kom je meer dan toe met een Corsair RM550(x). (kan de volledige 550watt leveren op de 12V rail, wat belangrijk is voor CPU en GPU). Voor de 390x is die V750 in je lijst zeker goed, al kom je ook wel toe met de V650. Veel overdimensioneren heeft weinig zin, want zowel een V650 als V750 zullen te krap zijn voor crossfire (met 390x) in de toekomst. Als je dan weet dat je met een minder overbemeten voeding vaak in zijn efficientere gebied zult werken...

Z170 moederbord is ook niet echt nodig als je niet ga overclocken of crossfire/sli gaat draaien. H170 of B150 zijn dan goedkoper.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ben zelf erg tevreden van de EVGA SuperNOVA 750 G2. Blijkt een van de betere, maar daar betaal je wel voor helaas. M'n pc draait stabiel met een kleine OC zonder enig probleem. Ook geen last van coil whine, wat mijn broer met zijn Seasonic-voeding wel een beetje heeft under load.

Van het moederbord ben ik zelf niet zo'n fan. Ik zou er zeker niet op besparen. Op Hardware.info staat er een goede review van weliswaar maar negen Z170 moederborden. Ikzelf ben voor de Asus Maximus VIII Ranger gegaan, vanwege zijn relatief lage prijs, goede audio en gaming features.

De vraag is natuurlijk of een Z170 moederbord wel nodig is, aangezien je al geen K-CPU neemt en je sowieso niet gaat overklokken. Het verschil van prijs met een 6600K is niet eens zo groot. ;) Met zo'n koeler van Noctua haal je met gemak een deftige OC.

Ikzelf heb een Scythe Kotetsu gekocht met een Noctua NF-F12 PWM fan op. Koelt super en is compact van formaat.
Laatst gewijzigd door dean3009 02 apr 2016, 18:10, in totaal 1 gewijzigd.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

tijdje geleden ook an het kijken geweest...

toen terecht gekomen bij Afuture.nl...

samengestelde systemen daar waren een pak goedkoper dan aparte stukken hier in Belgie aankopen.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 52 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb daar ook mijn twee systemen gekocht (aparte stukken). Goedkoop en prima service
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

• Noctuas zijn uitstekende en stille koelers, maar wel erg duur. Je kunt evengoed een goedkope Cooler Master Hyper 212 EVO kopen vermits je toch niet gaat overklokken.
  • Ik zou de R9 390 verkiezen boven de 390X omdat die wat kostenefficiënter is. MSI, Sapphire, Gigabyte, XFX zijn allemaal goede merken voor een 390(X). De consensus is dat de Sapphire de beste koeler heeft en de MSI's over het algemeen het best overklokken. In principe kom je zelfs met een 380(X) ruimschoots toe om te gamen op 1080p@60FPS.
  • Qua voeding zal je met 650W ook toekomen, als dat goedkoper is in aankoop.
Edit: Corsair RM voedingen (geen idee van de RMx serie) zijn trouwens niet van hoge kwaliteit: http://www.hardocp.com/article/2013/11/ ... y_review/9.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Die RM series zijn misschien niet de meest high-end exemplaren die er zijn, maar buiten die paar mid-tier condensatoren die er gebruikt zijn zijn die units (de 750 en 850 toch) van vrij goede kwaliteit. Die mannen testen op US voltages, wat het al minder efficiënt maakt dan de 230-240V hier. Daarnaast blijkt het issue van een beveiliging die inschakelt vooraleer de fan inschakelt, verholpen te zijn.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?na ... 6&reid=369

Op basis van deze review heb ik een RM850 gekocht voor een PC en die draait ondertussen al 2.5 jaar zonder ook maar enig probleem. Met een overclockte AMD hexacore en 2x R9 280x trekt die PC 860watt uit het stopcontact bij stresstesten, wat rond de 750watt DC zal zijn.
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 11 keer
Provider
Te Koop forum

Probeer niet 1x8GB geheugen (single channel) te steken , maar in de plaats beter 2x4gb (dual channel) .
Ik zou zelf 2x8gb DDR4 steken .

PSU kom je toe met 450W-550W model wanneer je niet van plan bent te overclocken .

CPU cooler neem scythe mugen iets , deze is een pak goedkoper dan de noctua .
Als je niet overclocked kan je zelfs opteren om gewoon standaard intel cooler te gebruiken in mijn ogen .

OS (windows 10) prijs niet vergeten te voorzien in uw budget .
internet : CV8560E Telenet Oneup 1000/40
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

Dag iedereen,

bedankt voor al jullie antwoorden. Ik heb het mobo al veranderd naar een H170 model, gezien ik idd ni ga overklokken. Ik ga in dat kader voorlopig geen extra CPU cooler kopen gezien er idd een stock cooler op zit. Ik zie wel wat het geeft, zoiets is rap bijgekocht:

http://pcpartpicker.com/user/Mortov_Mol ... ved/rTjwrH

Verder: heb geen OS meegerekend, gezien ik mijn win7 key ga gebruiken om win10 er gratis op te installeren. Ga dan wel vooraf eerst de win7 op m'n huidige pc "ontkoppelen" (http://stackoverflow.com/questions/7759 ... icense-key).

Verdere berichtgeving volgt :)
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Hierbij mijn persoonlijk advies voor je PC-voeding, koop een ANTEC groot vermogen en goede kwaliteit.
Ook goed voor versterking voeding Playstation 3 (PS3)

Zie foto welk type je best gebruikt.

:banana:
20160403_115913 (2).jpg
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member

Dank je wel voor de reacties. PC is onderweg, binnenkort worden de specs gepost in de topic "ik heb nieuw speelgoed".

Dit topic mag gesloten worden.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”