Hallo,
Gisteren heeft onze laptop het begeven in de zin van dat hij nog wel opstart maar bij het beginscherm van windows blijft hij hangen en doet niets meer.
Systeem herstel lukt niet. Opstarten in veilige modus lukt ook niet. Mijn harde schijf was ingedeeld in een C: en een D: partitite.
Nu heb ik die harde schijf uitgehaald en in een USB to SATA adaptor gestoken en die dan via USB aan mijn andere laptop gehangen. Daar zie ik dus die 2 partities, weliswaar de H en de I wat respectievelijk C en D is. Op de D partitie zie ik dus nog al mijn files staan maar op de C partitie blijft explorer hangen en zie ik niets of loopt vast. Duidelijk iets gebeurd met mijn systeempartitie C.
Wat kan ik doen om dit te fixen zonder natuurlijk data verlies van op de C partitie?
Is mijn partitie tabel beschadigd of iets dergelijk?
Hopelijk op goede tips van jullie
Alvast bedankt
Laptop gecrashed wat nu?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 5 keer
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
Het ziet ernaar uit dat je C partitie inderdaad ontoegankelijk is geworden. Eén of meerdere blokken zullen beschadigd zijn geraakt.
Is je laptop gevallen of heb je ermee gestoten terwijl de harde schijf nog aan het draaien was ? De leeskop staat dan nog op de platter en dat is niet gezond.
Een manier om je bestanden alsnog te recupereren hoop ik is met een soort data recovery programma, al vrees ik er een beetje voor.
De tip van Dima vind ik ook het proberen waard
Is je laptop gevallen of heb je ermee gestoten terwijl de harde schijf nog aan het draaien was ? De leeskop staat dan nog op de platter en dat is niet gezond.
Een manier om je bestanden alsnog te recupereren hoop ik is met een soort data recovery programma, al vrees ik er een beetje voor.
De tip van Dima vind ik ook het proberen waard

EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Ik ben niet thuis dus kan ik niet meteen de naam van het programma opzoeken. Gebruik een van de partition prigramma's om aks eerste het volume te checken, met de foutcodes zal je al iets wijzer worden, daarna zal het programma misschien het volume kunnen herstellen. Je neemt wel best een backup voor je herstelt ofwel een ghost ofwel wat je wel kan bereiken.
Sent from my D6000 using Tapatalk
Sent from my D6000 using Tapatalk
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
Met je usb to sata connector in cmd volgende command draaien:
Mogelijks zal de C hersteld worden maar aangeraden is een nieuwe hdd te gebruiken.
edit: lees ook met Crystal DiskInfo de schijf eens uit. (Kan via de sata adapter)
Code: Selecteer alles
chkdsk h: /r
edit: lees ook met Crystal DiskInfo de schijf eens uit. (Kan via de sata adapter)
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Hier is een mooie post over welke tools je kan gebruiken om data uit een problematische partitie te halen: http://www.howtogeek.com/howto/15761/re ... u-live-cd/
Wel wat oudere post, maar de meeste van die tools moeten nog altijd werken (een voordeel dat de CLI niet aan design modes onderhevig is
).
Wel wat oudere post, maar de meeste van die tools moeten nog altijd werken (een voordeel dat de CLI niet aan design modes onderhevig is

- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
In de link hier twee boven wordt Photorec gebruikt in een Ubuntu Live omgeving.
Dit werkt erg goed moet ik zeggen en is voor heel veel bestandstypes geschikt, maar voorzie genoeg plaats waar de gerecupereerd bestanden zullen komen. Gebruik vb een externe harde schijf.
Dit werkt erg goed moet ik zeggen en is voor heel veel bestandstypes geschikt, maar voorzie genoeg plaats waar de gerecupereerd bestanden zullen komen. Gebruik vb een externe harde schijf.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Ubuntu Mate 24.04
-
- Pro Member
Hallo,
Ben pas terug van weekend en heb nu pas kunnen beginnen. Op dit moment is CHKDSK aan het runnen op die schijf en die heeft al een slechte sector gevonden volgens dat ik lees. Hopelijk na het einde dat ik opnieuw mijn files kan recoveren.
Aan allen alvast bedankt voor de vele tips en antwoorden. Ik hou jullie op de hoogt van mijn resultaat
Groeten
Ben pas terug van weekend en heb nu pas kunnen beginnen. Op dit moment is CHKDSK aan het runnen op die schijf en die heeft al een slechte sector gevonden volgens dat ik lees. Hopelijk na het einde dat ik opnieuw mijn files kan recoveren.
Aan allen alvast bedankt voor de vele tips en antwoorden. Ik hou jullie op de hoogt van mijn resultaat

Groeten
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 78 keer
- Contacteer:
Ik weet trouwens niet of het zo slim is van ineens dingen als ddrescue e.d. te gaan adviseren als je niet weet of de persoon wel enige echte computer ervaring heeft zeg maar.
Maar inderdaad, in zulke gevallen als de data belangrijk is gewoon nieuwe disk kopen en van backup terugzetten. Je hebt een backup, right?
Image maken en met die image spelen ipv met je disk is een van de eerste dingen dat je moet doen trouwens, je wil zo weinig mogelijk interactie met die schijf als mogelijk.
Maar inderdaad, in zulke gevallen als de data belangrijk is gewoon nieuwe disk kopen en van backup terugzetten. Je hebt een backup, right?
Image maken en met die image spelen ipv met je disk is een van de eerste dingen dat je moet doen trouwens, je wil zo weinig mogelijk interactie met die schijf als mogelijk.
-
- Pro Member
Hallo,
Heb alle data kunnen recoveren via de CHKDSK commandline. Een paar slechte sectoren gevonden zowel in de free clusters alsook in de user data file clusters.
Allen bedankt voor de hulp en weer een ervaring rijker hehe
Heb alle data kunnen recoveren via de CHKDSK commandline. Een paar slechte sectoren gevonden zowel in de free clusters alsook in de user data file clusters.
Allen bedankt voor de hulp en weer een ervaring rijker hehe