opvolger van bluray

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Researchers at the University of Southampton's Optical Research Center announced on Tuesday that they've perfected a technique that can record data in 5 dimensions and keep it safe for billions of years. The method etches data into a thermally stable disc using femtosecond laser bursts. The storage medium itself holds up to 360 TB per disc, can withstand temperatures up to 1000 degrees C and are estimated to last up to 13.8 billion years at room temperature without degrading.
http://www.engadget.com/2016/02/16/5d-d ... burns-out/

bluray e.d kon mijn interesse niet wekken, maar dit vind ik toch wel een leuke evolutie :)
(nouja... enkel als je het ding laat vallen, dan ligt je data daar misschien in 100 stukjes)
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

5D? Klinkt eigenaardig als weer leven in een 3D wereld (tijd mag je niet meebrengen aangezien data tijdsonafhankelijk moet zijn) . Hun dimensies zijn dan ook niet echt dimensies.

De technologie achter een CD kan je in feite telkens fysiek vergroten (zodat je grotere schijven krijgt in 2D), en zo meer data opslaan. Aangezien deze technologie zowel de positie als de grootte van de "dots" gebruikt, kan je het medium niet zomaar in een dimensie vergroten zonder aan de andere dimensies te raken (grotere dots nemen meer plaats in waardoor je er minder kan plaatsen). De dimensies zijn dus niet onafhankelijk van elkaar, en dus geen echte dimensies (onafhankelijkheid is een vereiste om te kunnen spreken over een extra dimensie).

Ze hebben hier misschien wel een mooie fysieke compressie gevonden waarmee ze met data krijgen in dezelfde 2D of 3D ruimte, maar je kan echt niet spreken van 5D.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

het punt is niet om dingen groter te maken, maar kleiner... zie je jezelf al rondlopen met een cd die geschaald is om 360tb aan te kunnen? ahum :)

overigens is het open voor discussie of we in een 3-dimensionele wereld leven of niet (er zijn theorieen dat we in een 10-dimensionele wereld leven, al is er daar nog geen bewijs van. en als ik me niet vergis, is ook bij de quantum theory nood aan meer dan 3 dimensies)

wiskundig is het echter perfect gekend en geaccepteerd dat er N dimensies kunnen zijn om een bepaald iets te omschrijven,
van wikipedia:
It is an abstraction which occurs frequently in mathematics, where it is a legitimate construct. In physics and mathematics, a sequence of N numbers can be understood to represent a location in an N-dimensional space. Whether or not the actual universe in which we live is five-dimensional is a topic of debate.
uit het artikel:
Each file is comprised of three layers of nanoscale dots. The dots' size and orientations, as well as their position within the three standard dimensions, constitute its five dimensions.
dus met 3 dimensies kom je er niet: je kan met de 3 dimensies de locatie van elke dot geven, maar maar dan heb je de grootte en richting nog niet.
tijd heeft er dus niets mee te zien (al is tijd geaccepteerd als een 4de dimensie, maar dan weer in een andere opvatting van dimensies)

kort en simpel gezegd: een dimensie is niet meer dan dat, een 'afmeting' van een bepaald iets :)

off-topic nota: ik zou er persoonlijk niet zeker van zijn dat er maar 3 dimensies zijn, vroeger was de aarde ook plat hé (en volgens sommigen nu nog :p)
het is dus niet omdat we iets niet kennen/niet weten/niet begrijpen dat onze huidige opvattingen daarom dus ook sluitend correct zijn (was er overlaatst ook niet een fout gevonden in 1 van einstein's theorieen?)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Ik twijfel of optische gegevensdragers weldegelijk de toekomst zijn... Blu-Ray is eigenlijk nu al zo goed als dood.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

daarom dat ik niet zo'n fan was van blu-ray: hogere prijzen, amper toegevoegde waarde... heb dan ook nooit een blu-ray capabele speler of drive gehad :)

ik zie dit zeker wel toekomst hebben: als vervanging voor tapedrives (er zijn er nog genoeg) voornamelijk.
persoonlijk zou ik het ook wel zien zitten voor prive gebruik: snel ff een backup van je systeem maken, datum erop zetten, en wegsteken.
360tb... daarmee heb ik wel een volledige backup van alles dat ik heb :p
ook, in de toekomst, mss als een soort van 'dia-vervanger'... ipv dat je 100 dias hebt, gewoon zo 1 schijfje en een projector

en als we kijken naar star-trek dan lijkt dit wel vergelijkbaar met hun data crystals dus... :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:ik zie dit zeker wel toekomst hebben: als vervanging voor tapedrives (er zijn er nog genoeg) voornamelijk.
Hoe raar het ook is: tape drives zijn nog steeds bijzonder handig en worden dan ook logischerwijs gebruikt bij heel grote bedrijven. Ze dienen dan ook als een last-resort backup.
marzman
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 20 keer

Ik vraag me af of mensen nog zitten te wachten op opvolgers voor dit soort geheugendragers. De toekomst is denk ik toch streaming en voor locale opslag heb je harddisks, ssd, usbsticks, sdkaarten en dergelijke. Ik heb bluray eigenlijk helemaal overgeslagen en DVD's heb ik ook nauwelijks nog (sterker nog ik heb geen apparaat aangesloten staan om ze af te spelen, dat moet ik dan eerst pakken en aansluiten).
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, als je ziet hoe een kleine microSD 512GB kan bevatten, zie ik optisch medium niet echt al toekomst. Ook met steeds hogere snelheden is fysiek medium in het algemeen steeds minder en minder relevant.

Sent from my A0001 using Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Heeft er iemand eigenlijk wel het artikel grondig gelezen? :)

Dit optisch medium heeft wel degelijk een toekomst, als opslag die de mens zou kunnen overleven.

Heel kort door de bocht. Eerst gebruikte men stenen om iets op te schrijven. Dan gebruikte men papier om iets op te schrijven, en dat zit nog steeds in hedendaagse archieven. Dan een soort van microfilm, en dat zit ook nog steeds in archieven. Nu zou men dit kunnen gebruiken.

Imho heeft niemand iets over films gezegd en daar dienen deze disks ook helemaal niet voor. Het gaat er puur en alleen over data te bewaren voor de toekomst. Iets wat Egyptenaren ook deden, helaas gingen stenen en muren geen miljoen jaar mee. :)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Maar dan heb je in de toekomst drives nodig die capabel zijn om het te lezen ... (en ze moeten dan nog steeds bestaan en werken)

Sent from my A0001 using Tapatalk
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Splitter schreef: wiskundig is het echter perfect gekend en geaccepteerd dat er N dimensies kunnen zijn om een bepaald iets te omschrijven,
van wikipedia:
It is an abstraction which occurs frequently in mathematics, where it is a legitimate construct. In physics and mathematics, a sequence of N numbers can be understood to represent a location in an N-dimensional space. Whether or not the actual universe in which we live is five-dimensional is a topic of debate.
Weet ik, ben wiskundige, maar dit zijn geen dimensies. Dimensies worden normaal gedefinieerd op vectorruimtes, en zijn de grootte van de basis van de vectorruimte. Vereenvoudigd komt dit er op neer dat je pas dimensies hebt als de nummers oneindig groot mogen worden (dus de 2D coordinaten op een CD mogen oneindig groot worden en zo oneindig veel geheugen geven), en als de nummers onafhankelijk zijn van elkaar (een bit op 1 positie is onafhankelijk van een bit op een andere positie).

In dit geval geldt dit dus niet voor de dots (hoe groter de dots die je toelaat, hoe verder ze van elkaar moeten, dus wijzig je de andere coördinaten), en ook niet voor de hoeken (die zijn sowieso gelimiteerd binnen in interval als (-180,180], daarna zie je geen verschil meer).

Ik weet niet wie op het idee gekomen is om dit te adverteren als 5D data, en ik weet niet welke definitie ze willen gebruiken voor "dimensie", maar het is zeker niet de courante definitie in de wiskunde of de fysica.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”