een hoop disks, wat kan ermee ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik heb hier in de loop der jaren wat harddisks verzameld uit allerlei PC's en nu vroeg ik me af of ik ze nog voor iets kan gebruiken.

Ik dacht aan een NAS ofzo. Het zijn niet allemaal dezelfde disken en ik vroeg me af hoe ik iets goedkoop kan opzetten.
Snelheid is niet zo belangrijk.

Iemand tips ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Je kan met dit stukje software wel iets leuks maken à la WHS (Windows Home Server) van vroeger.

https://stablebit.com/DrivePool/Features
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Denk ook aan energieverbruik van zo'n hard disk. Is toch snel 10-15W/disk.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

ik zou er een kunstproject van maken,... het stroom verbruik weegt echt niet op tegen het aanschaffen van nieuwe en grotere schijven ....
Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Vanaf Windows 8 kan je gewoon aan de slag met Windows Storage Spaces. Dit is erg geschikt voor verschillende formaten.

Een PC met een aantal vrije SATA-poorten volstaat dus.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Provider
Te Koop forum

petzl schreef:ik zou er een kunstproject van maken,... het stroom verbruik weegt echt niet op tegen het aanschaffen van nieuwe en grotere schijven ....
Je moet dan toch al wel enkele jaren verder in de toekomst zien dan de gemiddelde levensduur van die disken wil je dat verschil echt in je portemonnee voelen hoor ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Waarom ik het energieverbruik aangehaald heb: ik gebruik ook nog steeds een hoopje oude disken (van 500GB-1TB), maar ik zorg ervoor dat die zo verdeeld zijn dat ze zo veel mogelijk idle staan. Dus het laatste dat ik wil doen is ze in een RAID array steken.
Bv. nu op mijn Orangepi server heb ik 3 750GB disks + 1 USB-stick van 128GB aangesloten. De USB-stick is diegene die constant in gebruik is voor alle downloads ed. 1 disk voor backups, 1 disk is voor films, de andere voor TV shows archief (eens iets bekeken is gaat het naar archief). Zo moet maar 1 disk opstarten als ik eens iets ouder wil kijken of een backup wil terug halen / backup wil maken.
Wel zijn alle 3 disken aangesloten via een USB-controller.
Vroeger gebruikte ik hiervoor een oude PC en dat was veel makkelijker wegens gebrek aan USB controllers. Toen ik naar zo'n Xpenology ding overstapte schoot mijn energieverbruik omhoog omdat die disks opeens in een software array staken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Joe de Mannen schreef:Ik dacht aan een NAS ofzo. Het zijn niet allemaal dezelfde disken en ik vroeg me af hoe ik iets goedkoop kan opzetten.
Snelheid is niet zo belangrijk.

Iemand tips ?

J.
Xpenology met synology hybrid raid.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 233 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Dima_2005 schreef:Toen ik naar zo'n Xpenology ding overstapte schoot mijn energieverbruik omhoog omdat die disks opeens in een software array staken.
mailracer schreef:Xpenology met synology hybrid raid.
Is dus een mogelijkheid, maar kijk naar de quote van Dima, energieverbuik zal er toch ook wel naar zijn.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Bij Windows Storage Spaces is dat dus niet. Iets opvragen zorgt er bij mij voor dat er maar 1 schijf wakker moet worden.

Bij wegschrijven zijn er nog steeds 2 van de 4 die wakker moeten worden indien het op een beschermde map is, maar bij een niet beschermde map is 1 schijf ook genoeg. Enfin, 20 minuten later gaan die toch terug slapen, dus het verbruik valt echt goed mee.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ivm energieverbruik: je moet het natuurlijk ook even plaatsen.
Stel je hebt 5 disks die elk gemiddeld 10W gebruiken. Gebruik je die server slechts 4u per dag of 24u per dag?
4u/dag -> 73kWh/jaar (+/-14€)
24u/dag -> 438kWh/jaar (+/-87€)

Dus ook hier moet je gewoon kijken... Is het de moeite waard? Als je bv. 5 disks van 400GB wilt gebruiken voor 24/7 operatie, ben je eigenlijk beter af om gewoon een 2TB disk te kopen. Na een jaar heb je het al terugverdient.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik denk dat ik ze voorlopig nog gewoon wat ga laten liggen.... tot het sop de kool echt niet meer waard is :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Of zo iets mee doen maar dan veel langer :banana:
Twitter: https://twitter.com/fusabe/status/670681097336918017
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”