Breedband in vliegtuig via grond-basisstation

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster

Het Amerikaanse bedrijf AirCell is erin geslaagd snel draadloos breedband-verkeer te realiseren voor vliegtuigen door middel van basisstations op de grond. Door middel van deze ground-to-air communicatie wist het bedrijf in een test snelheden te halen tot 2,4 megabit per seconde.

De gemiddelde snelheden die AirCell wist te realiseren lagen rond de 300 tot 500 kilobit per seconde. Dit is volgens het bedrijf 80 tot 160 keer sneller dan bij de meeste huidige systemen die gebruikt worden voor telecommunicatie in de lucht. De nu behaalde snelheden zijn vergelijkbaar met het dataverkeer bij de derde generatie mobiele telecommunicatiediensten als umts.

Tijdens het onderzoek slaagde zowel de upload als de download van data bij verschillende hoogtes en snelheden van het testvliegtuig. Het resultaat is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een breedbandsysteem dat vliegtuigpassagiers snel internettoegang geeft via mobiele telefoons of andere draadloze apparaatjes. AirCell is van plan in de komende 18 tot 24 maanden een netwerk van basisstations aan te leggen dat de gehele VS omvat, zo meldt het persbericht.

De bestaande aanbieders van breedband in de lucht, Connexion en Tenzing, maken gebruik van satellieten voor de verbinding. Basisstations op de grond kunnen een veel goedkopere oplossing worden, zo is de verwachting.

Afbeelding

Bron: AirCell Pressrelease
Blue-Sky
Erelid
Erelid

De oplossing welke spock hier plaatste ziet er dus heel wat beter uit qua snelheid en waarschijnlijk qua prijs, maar is meer geschikt voor het vaste land.

Boven de oceanen zal men dus wel aangewezen blijven op het Satelliet systeem

Grtz, :wink:
Spock
Elite Poster
Elite Poster

Zo te zien heb ik precies wat met vliegtuigen eh ;)

//zingt "Ik spring uit mijn vliegmachien, enkel om jou te zien... "

U bent een geweldig publiek. Dank U! Dank u! *buigend
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

We love Eddy ! :)
Veng

't is misschien een beetje offtopic, maar:
Ik ben van plan binnenkort mijn laptop mee te nemen op vakantie (met vliegtuig dus).
En normaal gezien zal deze als handbagage gescanned worden, 1x hier en 1x op de bestemming.

Is dat scannen wel goed voor m'n hardeschijf en/of andere onderdelen vroeg ik mij zo af?
Heeft hier iemand al ervaring mee?

Ah, en nog zo iets: mijn MP3 speler bevat ook een hardeschijf... :?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb m'n laptop en mp3-speler met hdd al mee genomen naar Miami, die zijn daar beiden door zo'n x-ray-ding gehaald, geen problemen mee gehad. De laptop moest trouwens apart door het ding, dus niet met tas en al.
Veng

Lap zeg, moet ik dat ding nog gaan uitpakken ook! :lol:
Allez, dan ben ik toch gerust dat mijn gegevens niet allemaal gewist zullen zijn bij aankomst...

Merci voor het antwoord! :-D
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Alleen fototoestellen met rolletjes die mogen niet door het X-ray machien want die worden dan gewist, dat stond toch op een bord in de luchthaven in LA vorig jaar.
SIR
Pro Member
Pro Member

Heb al regelmatig de vlieger moeten nemen met mijn laptop, en nog nooit problemen gehad met de scanners.

Ik geloof dat je pas problemen zou krijgen moesten ze magnetisch scannen i.p.v. x-ray.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”