Synology DSM 6 Beta 2

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Zijn er al mensen die DSM 6 Beta 2 geïnstalleerd hebben en gebruiken? Ik heb dit weekend DSM 6 Beta 2 geïnstalleerd op mijn DS211 en op een DS115J die bij mijn ouders staat.

Tot voor kort gebruikte ik een rsync scriptje die 's nachts mijn belangrijke folders (prive documenten en foto's) synchroniseerde naar de NAS van mijn ouders, en vice versa. Het grootste nadeel hieraan was dat dit een 1 op 1 kopie is. Stel dat ikzelf een Cryptolocker binnenhaal en die begint al mijn bestanden vanop mijn NAS te encrypteren zonder dat ik het weet, dan staan deze bestanden de dag erna ook bij mijn ouders. Resultaat: ik ben alles kwijt

Nu kan je vanaf DSM 6 een backup instellen tussen 2 NAS toestellen met "Versioning". Ik deed dit weekend een test en loop/liep tegen een vervelend probleem aan:

Beiden NAS'en kunnen communiceren met elkaar over een WAN lijn. Als je de backup instelt dan begint die weldegelijk de backup te nemen van mijn mappen (120Gb). Mijn internet verbinding viel even weg (ik gok op de x uren disconnect van Scarlet) waardoor de backup automatisch werd gestopt.
Nu start ik de backup terug en ik kom tot de constatatie dat de volledige backup map op de remote location terug gewist werd en die volledig opnieuw begint met backuppen.

Ik vermoed dus dat er eerst 1 volledig complete backup moeten gebeuren alvorens alles correct kan beginnen verlopen. Dit wil dus zeggen dat ik het NAS toestel van mijn Ouders bij mij moet plaatsen en daar via het LAN netwerk de backups moet laten maken, om daarna terug te kunnen plaatsen bij mijn ouders.

Vervelend iets...
Iemand gelijkaardige ervaringen, of niemand dit dit momenteel gebruikt/test?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Nee, helaas geen ervaringen met beta versies op het "zo goed als hoofd-toestel" thuis ...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Ja, ik gebruik ook DSM6 beta 2, en die nieuwe backup funktie werkt prima.

Bij het aanmaken van een backuptaak in "Hyper Backup", kan je trouwens (als je "naar externe Synology NAS" kiest) nu ook "Exporteren naar een lokale gedeelde map" kiezen. Dit is heel handig voor de eerste backup, want deze kan je dan bvb op een externe harde schijf bewaren.

Via "sneakernet" verplaats je deze externe harde schijf vervolgens naar de NAS van uw ouders, en dan kies je in Hyper Backup voor"Opnieuw koppelen met een bestaande taak".

Ik merk ook op dat de dagelijkse backup nu veel sneller verloopt in het nieuwe formaat (zelfs geëncrypteerd). En je hebt nu ook versies per dag! Het nadeel is natuurlijk wel dat je enkel via Synology deze backups kan lezen.
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 01 feb 2016, 12:22, in totaal 1 gewijzigd.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Ik heb de beta 1 draaien op mijn back-up NAS (ook bij mijn ouders).
Sinds vorige week ook de upgrade gedaan naar Beta 2 en deze ook bij mijn hoofd-NAs gedaan.
Ik heb eerst alle data overgezet naar een btrfs-volume. Hiervoor heb ik wel alle packages weer moeten installeren.
Momenteel is de hoofd-NAs bezig met een eerste lokale backup te doen (om lokale versioning te hebben).
Nadien ga ik folder per folder uit de vroegere remote-backup halen en in een nieuwe remote hyper-backup plaatsen met versioning.
Mijn back-up gaat wel traag: na 1,5 dag zo'n 1 TB, het is wel encrypted en er zijn nog andere taken aan het draaien: mediafiles indexeren, Crashplan weer synchroniseren, ...

Het enige probleem dat ik al ondervonden heb, is dat de roundcube-package niet meer installeert, op geen van beiden NAS-sen. ik krijg een foutmelding op 'incorrect mysql root password", hoewel het zeker juist is (Wordpress-package installeert wel, en dat heeft dat wachtwoord ook nodig).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Edward Valckx: Eens ik de volledige backup naar een externe USB disk heb gedaan en ik koppel die aan het NAS toestel van mijn Ouders en kies voor "opnieuwe koppelen met een bestaande taak". Verplaats die dan de files van de lokale USB disk naar de NAS zelf?

Ik wil uiteindelijk 2 NAS devices zonder USB disks aan :-)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 108 keer

Je copieert de bestanden manueel naar waar je ze wil hebben (op de NAS bij je ouders), en daarna koppel je de backup opnieuw aan Hyper Backup (op de NAS bij je thuis).
Laatst gewijzigd door Edward Valckx 01 feb 2016, 13:41, in totaal 1 gewijzigd.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Duidelijk ! :-)

Zal het dus op die manier moeten proberen uit te werken. Die 120Gb krijg ik gewoon weg nooit gekopieerd via de WAN.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”