Bbox-2 - SMTP - Internal DNS

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Bartvn
Starter
Starter

Beste,

Ik heb momenteel een BBOX-2 die ingesteld is met de standaard settings van bij Proximis en heb daarnaast een interne Win2012 server opgezet die fungeert als AD server met een DNS configuratie. Tevens heb ik een multifunctionele netwerkprinter en waarbij ik documenten kon inscannen en automatisch verzenden naar mijn mailbox.

Sinds de opzet van de AD server (die binnen dezelfde IP-range zit als de BBOX-2) blijkt dat wanneer ik een document inscan en wens door te sturen naar mailbox dit niet meer lukt.
De printer heeft eveeneens een IP-adres binnen dezelfde range en heeft als gateway 192.168.1.1.

De DNS server bevat eveneens dezelfde gateway en heeft een fixed IP-adres, met als Primary DNS 127.0.0.0.

Kan iemand me toelichten wat er eventueel verkeerd is in mijn opstelling zodanig dat ik terug mijn documenten kan inscannen en ontvangen in mijn mailbox?

Alvast dank voor jullie hulp,
B.
JrCv
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

De gateway 192.168.1.1 is dus je b-box vermoed ik?
Heeft je netwerkprinter een vast ip adres of via dhcp?
En welke dns servers staan er daar op ingesteld?
Bartvn
Starter
Starter

Beste,

De gateway 192.168.1.1 is inderdaad de gateway van de bbox.
De printer heeft een fixed IP binnen de range 192.168.1.x die namelijk een IP-adres is die door de DHCP van de BBox werd gegeven, maar deze heb ik als fixed opgegeven.

Op de printer heb ik geen DNS settings meegegeven. Moet ik hier mijn IP-adres meegeven van mijn interne DNS server?
Indien ja, moet ik dan niet de optie SMTP activeren op de server zodanig dat het verzenden van mails toegelaten is?

Tevens dacht ik om de DHCP van de Bbox uit te schakelen en zelf een DHCP op te zetten, maar hoe kunnen dan de clients verbinden naar het internet? Ik had dit al eerder geprobeerd, maar krijg een unable to resolve the DNS error en lijkt erop dat hij de Bbox niet gebruikt om de internet adressen te resolven.

Alvast dank voor jullie hulp!
B.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Zit er op uw AD server (die dus ook interne DNS server speelt) een DNS relay ("doorstuurserver") ingesteld naar een externe DNS server (van Proximus, openDNS, Google, ...)? Als die niet is ingesteld weet uw DNS server niet wat hij doen met domeinnamen die hij zelf niet kan resolven.

Als dat geregeld is kan je DHCP op de bbox uitschakelen en uw AD server adressen laten uitdelen. Nu, in wezen zou je uw AD server zo kunnen configureren dat hij met DHCP een externe DNS server meegeeft, maar dan ga je geen interne hostnames kunnen resolven dus dat lijkt mij geen oplossing.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
JrCv
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 10 keer
Provider

Als je je server ook als dhcp server wil gebruiken stel je bij dns inderdaad best je forwarders goed in (DNS -> properties op je server) en bij forwarders de dns servers van keuze invullen:
Afbeelding

Ik lees dat je een dhcp adres als vast ingesteld hebt, meestal geen goed idee want dan bestaat de kans dat je dhcp server dat ip nogmaals uitdeelt.
Beste is om je dhcp server een bepaalde range in te stellen (bvb van .100 tot .150) zodanig dat je buiten die reeks vaste ip adressen kunt instellen (.1 je router, .x je server enz)
Ook moet je de router optie in je dhcp server instellen op 192.168.1.1 anders weten je toestellen die een dhcp adres krijgen nooit wat de standaard gateway is.

Het kan natuurlijk dat doordat je je printer met een vast adres ingesteld hebt hij zijn dns servers niet overgenomen heeft en dat dit de reden is dat je niet kunt mailen, dus dat best eens nakijken en wanneer je forwarders goed ingesteld zijn kun je gerust bij je printer dns server het ip adres van je server instellen.
Een smtp server installeren op je server zal niet nodig zijn, als je printer dit nodig heeft stel je best relay.proximus.be in.

Hopelijk geraak je hier wat verder mee.
Bartvn
Starter
Starter

Beste JrCv,

Alvast dank voor de update. Bij het toevoegen van de forwarders op de DNS server en nadien bij het wijzigen van de primary DNS server op de printer blijkt het scannen nu terug te werken. De ingescande documenten komen nu terug toe in de mailbox!

Mvg,
B.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”