Wifi Camera's
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Hey all,
Ik ben aan het denken om bewakingscamera's (voorlopig 2) te installeren thuis.
We wonen wel in een nieuwbouw, maar helaas op voorhand hierover niet nagedacht.
Nu kan ik bv wel op zolder onder mijn dak naar binnen komen met een Ethernet kabel, maar.. Als je de camera zo hoog hangt, is het heel moeilijk om gezichten te herkennen.
Mijn schoonvader en schoonbroer hebben beide een poging tot inbraak gehad en beide hadden de camera's op straatkant onder de dakgoot hangen, met resultaat dat dus het gezicht niet herkenbaar was.
Dus dan komen we uit op WIFI camera's. Ik kan boven de voordeur, die aan de zijkant is, stroom verkrijgen, dat is geen probleem (hangen ook spots).
Ook aan de achterkant kan ik aftakken van de verstraler. Dus stroom is geen issue, UTP wel!
Nu, wie heeft ervaring met WIFI cam's, die IR hebben en kunnen samenwerken met mijn Synology nas?
Belangrijk is een goede gezichtsherkenning, goed nachtzicht, tegen weer en wind kunnen, en dus alles draadloos aansturen, liefst te beheren via PC/Synology en/of iPhone.
Bedankt voor de ervaringen even mee te delen, alvorens ik een firma ga contacteren voor uitleg. Indien ik hier bruikbare info kan halen, kan ik dit zelf wel afwerken.
Ik ben aan het denken om bewakingscamera's (voorlopig 2) te installeren thuis.
We wonen wel in een nieuwbouw, maar helaas op voorhand hierover niet nagedacht.
Nu kan ik bv wel op zolder onder mijn dak naar binnen komen met een Ethernet kabel, maar.. Als je de camera zo hoog hangt, is het heel moeilijk om gezichten te herkennen.
Mijn schoonvader en schoonbroer hebben beide een poging tot inbraak gehad en beide hadden de camera's op straatkant onder de dakgoot hangen, met resultaat dat dus het gezicht niet herkenbaar was.
Dus dan komen we uit op WIFI camera's. Ik kan boven de voordeur, die aan de zijkant is, stroom verkrijgen, dat is geen probleem (hangen ook spots).
Ook aan de achterkant kan ik aftakken van de verstraler. Dus stroom is geen issue, UTP wel!
Nu, wie heeft ervaring met WIFI cam's, die IR hebben en kunnen samenwerken met mijn Synology nas?
Belangrijk is een goede gezichtsherkenning, goed nachtzicht, tegen weer en wind kunnen, en dus alles draadloos aansturen, liefst te beheren via PC/Synology en/of iPhone.
Bedankt voor de ervaringen even mee te delen, alvorens ik een firma ga contacteren voor uitleg. Indien ik hier bruikbare info kan halen, kan ik dit zelf wel afwerken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 64 keer
bewakingscamera's en wifi gaan niet samen. Heel simpel dat gaat gewoon niet.
Een beetje inbreker neemt een stoorzender van china van 20 euro mee en straalt alles weg. En dat gaat er al vanuit dat je sowieso al een zeer degelijk wifinetwerk hebt of een extra netwerk wilt aanleggen voor die cams want zo'n cam verstookt veel bandbreedte!
Ik heb btw goede dingen gehoord over deze cams: https://www.ubnt.com/products/#all/surveillance
Leg aub een kabel en een ups op het hele netwerk. Gebruik ook POE cams, dan moet je geen stroom meer aanleggen dat gaat door de netwerkkabel.
Een beetje inbreker neemt een stoorzender van china van 20 euro mee en straalt alles weg. En dat gaat er al vanuit dat je sowieso al een zeer degelijk wifinetwerk hebt of een extra netwerk wilt aanleggen voor die cams want zo'n cam verstookt veel bandbreedte!
Ik heb btw goede dingen gehoord over deze cams: https://www.ubnt.com/products/#all/surveillance
Leg aub een kabel en een ups op het hele netwerk. Gebruik ook POE cams, dan moet je geen stroom meer aanleggen dat gaat door de netwerkkabel.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Als je camera met wifi neemt dan steek er een sd kaartje erbij in geval dat hij connectie verliest met de nvr...
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
brubbel schreef:Precies of inbrekers enige moeite doen om een stoorzender mee te doen. Een UB-inbreker misschien, als die bestaat.
Ik zou die bendes niet onderschatten. Er zitten genoeg amateurs tussen maar een beveiligingssysteem maak je niet op van die halve assumpties. 't zou leuk zijn als ze zo vliegtuigen ontwerpen elke dag een nieuwe in de tuin...
Je moet toch stroom leggen naar die camera, maak er dan een netwerkkabel van dan heb je stroom + stabiel netwerk. Dan kan je alles op een ups zetten en dan ben je gewoon ingedekt. Want een echte crimineel snijd de stroomkabel door en blokkeert je communicatie. Zeer handig om een telefoonkabel/coax door te snijden geen meldkamer meer enzo.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Zelf heb ik met tevredenheid al meer dan twee jaar een AVTECH hangen. Plaatsing is moeilijk (hou ook rekening met de beeldhoek en eventueel extra IR-licht). Vandaag zou ik er ook een nemen met WDR (Wide Dynamic Range).
Wifi zou ik ook niet aanbevelen, ik heb het zelf via Powerline geprobeerd en dat ging al moeilijk (1080p)... er gaat niets boven een vaste lijn met PoE
Ik maak me ook niet de illusie dat een camera inbraken gaat voorkomen, het is gewoon een hulpmiddel voor ons om snel even te kunnen kijken als we 'verdachte' geluiden horen (mijn vrouw is daar gevoelig voor
).
Ik ben in een gelijkaardige situatie ook op zoek naar een IP-camera die frontaal opneemt, eigenlijk een deurbel(achtige)-camera (klein en onopvallend) die permanent als IP-Cam werkt waardoor je woonst niet de 'bewaakte fort met kostbare schatten'-indruk maakt. Maar tot op heden blijft dit een (groot) gat in de markt (toch indien samenwerking met bv. NAS een must is)!
Wifi zou ik ook niet aanbevelen, ik heb het zelf via Powerline geprobeerd en dat ging al moeilijk (1080p)... er gaat niets boven een vaste lijn met PoE

Ik maak me ook niet de illusie dat een camera inbraken gaat voorkomen, het is gewoon een hulpmiddel voor ons om snel even te kunnen kijken als we 'verdachte' geluiden horen (mijn vrouw is daar gevoelig voor

Ik ben in een gelijkaardige situatie ook op zoek naar een IP-camera die frontaal opneemt, eigenlijk een deurbel(achtige)-camera (klein en onopvallend) die permanent als IP-Cam werkt waardoor je woonst niet de 'bewaakte fort met kostbare schatten'-indruk maakt. Maar tot op heden blijft dit een (groot) gat in de markt (toch indien samenwerking met bv. NAS een must is)!
- Dafke
- Elite Poster
En hoe maak je van een stroomkabel een UTP? Das enkel via powerlan?gunmaster schreef:Je moet toch stroom leggen naar die camera, maak er dan een netwerkkabel van dan heb je stroom + stabiel netwerk. Dan kan je alles op een ups zetten en dan ben je gewoon ingedekt.brubbel schreef:Precies of inbrekers enige moeite doen om een stoorzender mee te doen. Een UB-inbreker misschien, als die bestaat.
[

- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
I.p.v. stroomkabel leg je een UTP kabel al dan niet shielded als je kabels in de zon/regen hangen. Dat is wat gunmaster wou zeggen, veronderstel ik.
edit: Je moet dan wel een PoE switch hebben of als je voor UBNT gear gaat zit er altijd een PoE adapter bij.
edit: Je moet dan wel een PoE switch hebben of als je voor UBNT gear gaat zit er altijd een PoE adapter bij.
- Dafke
- Elite Poster
Ja maar dat is toch geen oplossing? Komt er in je lichtknopje een UTP uit?
En dan, waar moet ik dan naartoe met de volgende UTP? Binnen in huis een kabel laten lopen over de plint? Neen dank je...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
En dan, waar moet ik dan naartoe met de volgende UTP? Binnen in huis een kabel laten lopen over de plint? Neen dank je...
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik kan het in 1-2-3 niet terug vinden maar het bestaat, stond ergens op de twitter van een van de politiezones welke ik volg. Er was een inbraak dit jaar waarbij het op viel dat sommige camera's niet werkten, en dan plots wel. Deze wifi camera's werden (bleek achteraf) gestoort door een wifi pineapple die als mitm device diende. Viel op dat als de inbrekers ver van de camera zaten de beelden wel beschikbaar waren, en naar mate ze dichterbij kwamen, het signaal plots weg ging.brubbel schreef:Precies of inbrekers enige moeite doen om een stoorzender mee te doen. Een UB-inbreker misschien, als die bestaat.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
- Bedankt: 95 keer
Van waar ga je de stroom halen als je zonder PoE werkt? Een sleuf slijpen?Dafke schreef:Ja maar dat is toch geen oplossing? Komt er in je lichtknopje een UTP uit?
Desnoods mooie kabelgootjes gebruiken? Vals plafond? Kruipkelder? ...
- Dafke
- Elite Poster
Ik heb, zoals ik zei in de openingspost, stroomkabels klaarliggen (aan de deur is een soort houten luifel waar een 5G klaar ligt voor spotjes)
Dus een WIFI cam zou ideaal zijn.
Maar de oplossingen hier, buiten WIFI, zijn denk ik volgens mijn eisen niet haalbaar? :
- binnen in huis wordt er niet gekapt
- buiten wil ik geen kabel op de gevel
Dus dan zijn we rond denk ik? Tenzij er een Powerline oplossing is? dat zou ik nog kunnen aanvaarden, maar dat is blijkbaar ook niet dàt.
Kruipkelder is er, maar ik zie niet in hoe dat zou kunnen helpen.
Dus een WIFI cam zou ideaal zijn.
Maar de oplossingen hier, buiten WIFI, zijn denk ik volgens mijn eisen niet haalbaar? :
- binnen in huis wordt er niet gekapt
- buiten wil ik geen kabel op de gevel
Dus dan zijn we rond denk ik? Tenzij er een Powerline oplossing is? dat zou ik nog kunnen aanvaarden, maar dat is blijkbaar ook niet dàt.
Kruipkelder is er, maar ik zie niet in hoe dat zou kunnen helpen.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Hij zegt dat hij stroom heeft aan zijn voordeur.
Een Frankensteinoplossing door middel van PowerLine zou ook nog gaan, als je dat wat kan wegwerken in een bak of holle ruimte.
https://www.mobotix.com/dut_NL/Producte ... tercom-T25
Staar u niet blind op die kits, ik denk dat enkel de camera en een simpele knop genoeg zijn (2 vierkantjes dus ipv 3). De prijs is wel niet min, maar je zit dan ook met bewegingsherkenning die je zelf kan definiëren op delen van het beeld.
Een Frankensteinoplossing door middel van PowerLine zou ook nog gaan, als je dat wat kan wegwerken in een bak of holle ruimte.
Het zal er niet op verbeteren met die nieuwe WiFi Pinapple Nano, die nog kleiner en dus mobieler is.krisken schreef:Deze wifi camera's werden (bleek achteraf) gestoort door een wifi pineapple die als mitm device diende.
Bestaat, en is zelfs héél modulair:NuKeM schreef:Ik ben in een gelijkaardige situatie ook op zoek naar een IP-camera die frontaal opneemt, eigenlijk een deurbel(achtige)-camera (klein en onopvallend) die permanent als IP-Cam werkt waardoor je woonst niet de 'bewaakte fort met kostbare schatten'-indruk maakt. Maar tot op heden blijft dit een (groot) gat in de markt (toch indien samenwerking met bv. NAS een must is)!
Staar u niet blind op die kits, ik denk dat enkel de camera en een simpele knop genoeg zijn (2 vierkantjes dus ipv 3). De prijs is wel niet min, maar je zit dan ook met bewegingsherkenning die je zelf kan definiëren op delen van het beeld.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik neem aan dat meneer verschillende inbrekers kent, ik heb ubnt cameras hangen met nvr ééntje daarvan is wifi zo'n bolletje, nooit geen last me, vind je nu zelf niet dat je een beetje teveel tv kijkt, trouwens een inbreker die al die rommel bij heeft, die komt de videorecorder bij jouw thuis niet pikken !gunmaster schreef:bewakingscamera's en wifi gaan niet samen. Heel simpel dat gaat gewoon niet.
Hangt ook af val veel factoren hoeveel accesspoints heb je bezet je meerdere kanalen, .. hoeveel mW zenden die accesspoints uit, .. een inbreker met stoorzenders die heel de wifi band plat legt dat wil ik nog wel eens zien.
Als ze de nvr maar niet pikken daar lig ik eerder van wakker

- Kenw00t
- Elite Poster
In volgorde van betrouwbaarheid:
1. PoE
2. Powerline
3. Wi-Fi
Dafke, als je plaats hebt, ga dan voor nummer 2, in combinatie met mijn advies ivm SD-kaart hieronder.
Een manier om geen beelden kwijt te raken tijdens zo'n aanval is door de meest recente beelden ook op de interne SD-kaart van de camera te bewaren, en indien de NAS beschikbaar is, ook naar daar alles weg te schreven (synchrone replicatie met extra retentie voor wat niet meer de SD-kaart past, of simpelweg door elke dag een backup te maken van de SD-kaart naar de NAS).
1. PoE
2. Powerline
3. Wi-Fi
Dafke, als je plaats hebt, ga dan voor nummer 2, in combinatie met mijn advies ivm SD-kaart hieronder.
Het hoeft geen stoorzender te zijn. Gewoon een Wi-Fi deauthentication attack is al genoeg, die gooit simpelweg al jouw Wi-Fi clients van je netwerk af. Mits een beetje automatisatie dien je dit niet te bedienen terwijl je inbreekt, en laat je dit gewoon in je binnenzak op een batterij z'n ding doen.Ofloo schreef:Hangt ook af val veel factoren hoeveel accesspoints heb je bezet je meerdere kanalen, .. hoeveel mW zenden die accesspoints uit, .. een inbreker met stoorzenders die heel de wifi band plat legt dat wil ik nog wel eens zien.
Een manier om geen beelden kwijt te raken tijdens zo'n aanval is door de meest recente beelden ook op de interne SD-kaart van de camera te bewaren, en indien de NAS beschikbaar is, ook naar daar alles weg te schreven (synchrone replicatie met extra retentie voor wat niet meer de SD-kaart past, of simpelweg door elke dag een backup te maken van de SD-kaart naar de NAS).
Het zou de eerste plaats niet zijn waar er een klein drama uitbreekt omdat ze de Synology ook meegenomen hadden. Oeps, daar gaan alle foto's van de kinderen...Ofloo schreef:Als ze de nvr maar niet pikken daar lig ik eerder van wakker
- NuKeM
- Administrator
Heb je ervaring met dat merk of die modules? Als ik het goed zie zou ik zelf met één module moeten kunnen toekomen (aangezien op de camera-module al knoppen staan). Misschien met extra Mx2wire+ module voor bestaande bekabeling te kunnen gebruiken en naam/nummer te hebben op de bel.Kenw00t schreef:Bestaat, en is zelfs héél modulair:
Wel behoorlijk duur (bijna 1600€ incl. BTW) voor een deurbel/IP-cam (zonder IR voor nacht). Vraag mij ook af hoe moeilijk dat te 'stelen' is of 'vandal proof' is

Ik zoek toch iets meer in de marge van 100-400€ ofzo afhankelijk van de kwaliteit/functionaliteiten

- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Als ik dat zo zie dan moet het nog steeds op 1 kanaal zitten je kan niet met één apparaat op verschillende kanalen authenticeren.Kenw00t schreef: ... Gewoon een Wi-Fi deauthentication attack is al genoeg,..
- Kenw00t
- Elite Poster
Ja, wij hebben al jaren een D24M hangen (type "dome" dus). De software is zeer uitgebreid en de mogelijkheden zijn quasi eindeloos. Ik stel voor dat je de folder eens goed doorneemt: https://www.mobotix.com/dut_NL/file/836 ... 141216.pdf
Die Mx2Wire is redelijk duur in vergelijking met de gewone Ethernet module. Waarschijnlijk omdat ze via die 2 draden een soort van Powerline moeten doen, of zelf iets ontwikkeld hebben. Je kan alvast 500 euro besparen door gewoon een Ethernet module te nemen.
De prijs voor de nachtversie is hetzelfde. Dit is echter niet de doorsnee IP camera. Als je niet thuis bent, kan je de deurbel in verbinding zetten met een app op uw smartphone als er iemand aanbelt. Op die manier kan je dus een videoconversatie voeren met de pakjeskoerier, om te zeggen dat je niet thuis bent.
Die Mx2Wire is redelijk duur in vergelijking met de gewone Ethernet module. Waarschijnlijk omdat ze via die 2 draden een soort van Powerline moeten doen, of zelf iets ontwikkeld hebben. Je kan alvast 500 euro besparen door gewoon een Ethernet module te nemen.
De prijs voor de nachtversie is hetzelfde. Dit is echter niet de doorsnee IP camera. Als je niet thuis bent, kan je de deurbel in verbinding zetten met een app op uw smartphone als er iemand aanbelt. Op die manier kan je dus een videoconversatie voeren met de pakjeskoerier, om te zeggen dat je niet thuis bent.

-
- Elite Poster
Nee ik ken zeker geen inbrekers! Ik let gewoon op en af en toe hoor je verhalen en daarbij ken ik verscheidende alarm/security installateursOfloo schreef:Ik neem aan dat meneer verschillende inbrekers kent, ik heb ubnt cameras hangen met nvr ééntje daarvan is wifi zo'n bolletje, nooit geen last me, vind je nu zelf niet dat je een beetje teveel tv kijkt, trouwens een inbreker die al die rommel bij heeft, die komt de videorecorder bij jouw thuis niet pikken !gunmaster schreef:bewakingscamera's en wifi gaan niet samen. Heel simpel dat gaat gewoon niet.
Hangt ook af val veel factoren hoeveel accesspoints heb je bezet je meerdere kanalen, .. hoeveel mW zenden die accesspoints uit, .. een inbreker met stoorzenders die heel de wifi band plat legt dat wil ik nog wel eens zien.
Als ze de nvr maar niet pikken daar lig ik eerder van wakker

@TS je zegt dat je een kruipruimte hebt, ideaal! leg de kabels gewoon daar, gatje door de vloer en klaar! Eigenlijk het simpelste en goedkoopste als je zelf handig bent.
Plans zijn ook een optie maar ik raad roch aan al je camera's op een ups te zetten. Daarbij zou het handig zijn om alle Plans als je die toch gebruikt op 1 zelfde groep te installeren kwestie van stabiliteit van het signaal.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ofloo : ik denk dat je de mogelijkheden van een pineapple niet kent?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Dafke
- Elite Poster
Ok wat ben ik met die kruipruimte? Dan moet ik nog steeds ergens buiten OP de muur een kabel trekken die naar de IP cam gaat?gunmaster schreef:
@TS je zegt dat je een kruipruimte hebt, ideaal! leg de kabels gewoon daar, gatje door de vloer en klaar! Eigenlijk het simpelste en goedkoopste als je zelf handig bent.
Plans zijn ook een optie maar ik raad roch aan al je camera's op een ups te zetten. Daarbij zou het handig zijn om alle Plans als je die toch gebruikt op 1 zelfde groep te installeren kwestie van stabiliteit van het signaal.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 83 keer
als er kruipruimte is zou ik ook gewoon kabel leggen , een stalen, alu of inox buis parallel met de regenpijp valt amper op
en als die net aan de verkeerde kant van de muur zit boor je gewoon door tot op de juiste plek.
en als die net aan de verkeerde kant van de muur zit boor je gewoon door tot op de juiste plek.
Laatst gewijzigd door petzl 31 dec 2015, 17:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Horizontaal zou dat nog kunnen... maar verticaal is dat niet echt handigMClaeys schreef:Laatst iemand zijn voeg weten uitboren, kabeltje er in en nieuw voegsel er in, zo mss een optie?

- NuKeM
- Administrator
In navolging van mijn eigen vraag in dit topic (deurbel & ipcam combi) kwam ik onlangs deze tegen:
Door Bird, met Synology support.
In een notendop: 720p (wel maar MJPG), PoE 802.3af, 180° camera, 180° bewegingssensor (die te gevoelig is volgens reviews) en een deurbel...
De link naar internet interesseert mij niet (incl. push notifications als iemand aanbelt), ik zou dit louter als gewone bel met IPcam->Synology link inzetten.
Niet slecht voor 350 euro, maar het spreekt me niet aan dat het ding zo groot is en de deur/poort controle naar buiten wordt gestuurd (waar de unit hangt). M.a.w., knop aan je deur losvijzen en je kan eigenlijk gewoon de deur/poort openen als je de juiste kabeltjes kortsluit ... (als ik het goed begrepen heb)
Niet dat ik die functionaliteit nodig heb, maar zoiets baart me toch zorgen i.v.m. algemene veiligheid
Toevallig mensen die deze al geprobeerd/gezien hebben?
Door Bird, met Synology support.
In een notendop: 720p (wel maar MJPG), PoE 802.3af, 180° camera, 180° bewegingssensor (die te gevoelig is volgens reviews) en een deurbel...
De link naar internet interesseert mij niet (incl. push notifications als iemand aanbelt), ik zou dit louter als gewone bel met IPcam->Synology link inzetten.
Niet slecht voor 350 euro, maar het spreekt me niet aan dat het ding zo groot is en de deur/poort controle naar buiten wordt gestuurd (waar de unit hangt). M.a.w., knop aan je deur losvijzen en je kan eigenlijk gewoon de deur/poort openen als je de juiste kabeltjes kortsluit ... (als ik het goed begrepen heb)
Niet dat ik die functionaliteit nodig heb, maar zoiets baart me toch zorgen i.v.m. algemene veiligheid

Toevallig mensen die deze al geprobeerd/gezien hebben?