Suikertaks op alle frisdranken
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Daar zitten ook suikers in, aspartaam, etc...
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Extra taks.. 3 cent en 1 cent?
Lol, da's toch niet om de mensen het af te leren é, maar gewoon een heel makkelijke belasting
Dus helemaal niet volgens mij om een "gezonder" leven te promoten.
Tijd dat ik frisdrank dronk is toch al lang voorbij. Misschien 1x in de maand ofzo..
Lol, da's toch niet om de mensen het af te leren é, maar gewoon een heel makkelijke belasting

Tijd dat ik frisdrank dronk is toch al lang voorbij. Misschien 1x in de maand ofzo..
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 647 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Tja, 882 miljoen, het moet van ergens komen en aangezien de bedrijven en grote vermogens "off-limit" zijn... Ik hoor het ze nog zeggen, de belastingsdruk moet omlaag, er komen geen nieuwe belastingen. Dat was natuurlijk VOOR de verkiezingen.
Deze belasting is minder dan het prijsverschil tussen winkels en het geen effect op het aankoopgedrag maar brengt wel geld in het laatje. Net als bij sigaretten is de extra kost niet genoeg om rekening mee te houden maar brengt het wel op voor de staatskas. Denemarken heeft de "vettax" trouwens al afgeschaft omdat het niet werkt (als aanzet om het gedrag te veranderen).
Deze belasting is minder dan het prijsverschil tussen winkels en het geen effect op het aankoopgedrag maar brengt wel geld in het laatje. Net als bij sigaretten is de extra kost niet genoeg om rekening mee te houden maar brengt het wel op voor de staatskas. Denemarken heeft de "vettax" trouwens al afgeschaft omdat het niet werkt (als aanzet om het gedrag te veranderen).
Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Dafke
- Elite Poster
Pas op, ik zeg niet dat ik in C er tegen ben, maar heel de logica er rond is wat raar:
- het is op deze moment gewoon een belasting zoals ik zei, geen ontradend effect
- mogen op termijn, zoals in Denemarken, enkel nog de rijken nog eens goed ongezond eten, omdat ze het zich kunnen permitteren?
Voor mij zou eigenlijk over heel de Europese Unie een beleid gevoerd mogen worden dat je belastingen, alle soorten, betaald op je vermogen of inkomsten.
Zoals in Zweden en Denemarken, iemand die 20/u te snel rijdt, zal een boete krijgen volgens inkomsten.
Natuurlijk heel moeilijk te realiseren voor producten als Cola, maar.. Ik ben dan ook geen slimme minister met 30 medewerkers en alle andere parlementsleden die zich daar wel eens over kunnen buigen, voor X miljoenen per jaar
- het is op deze moment gewoon een belasting zoals ik zei, geen ontradend effect
- mogen op termijn, zoals in Denemarken, enkel nog de rijken nog eens goed ongezond eten, omdat ze het zich kunnen permitteren?
Voor mij zou eigenlijk over heel de Europese Unie een beleid gevoerd mogen worden dat je belastingen, alle soorten, betaald op je vermogen of inkomsten.
Zoals in Zweden en Denemarken, iemand die 20/u te snel rijdt, zal een boete krijgen volgens inkomsten.
Natuurlijk heel moeilijk te realiseren voor producten als Cola, maar.. Ik ben dan ook geen slimme minister met 30 medewerkers en alle andere parlementsleden die zich daar wel eens over kunnen buigen, voor X miljoenen per jaar

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Ik drink enkel limonade (Tonisteiner orange) bij mijn middagmaal, bij ontbijt en avondmaal is het thee dat ik drink en voor de rest van de dag is het Spa Reine.Dafke schreef:Extra taks.. 3 cent en 1 cent?
Lol, da's toch niet om de mensen het af te leren é, maar gewoon een heel makkelijke belastingDus helemaal niet volgens mij om een "gezonder" leven te promoten.
Coca Cola drink ik weinig, het is al maanden geleden dat ik er nog gedronken heb, Ice Tea drink ik 2 keer per week.
Dus zodanig veel frisdrank drink ik niet dus die suikertaks die och god maar een paar centen meer zal kosten zal me niet zeer doen, ik zal niet failliet gaan.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Ik kan begrijpen dat die suikertaks eigenlijk niet zoveel is,maar men moet nu eens een vgl maken met Nederland.
Deze week staat Cola,Fanta,en Sprite in promotie aldaar,drie flessen van 1,5l elk voor 3,75€.Plus 0,75€ voor de flessen,die 0,75€ krijgt men terug,als men de flessen terug naar de winkel doet.
Wat het rookgerij betreft,ik vermoed dat men daar nooit tever in zal gaan,gewoon omdat men het goedkoopst is,van de omliggende landen(alleen Lux. is goedkoper),en men wil die inkomsten dan ook niet kwijt.
Voor mij is die suikertaks zeker een extra belasting,afwachten hoeveel die gaat opbrengen.
Deze week staat Cola,Fanta,en Sprite in promotie aldaar,drie flessen van 1,5l elk voor 3,75€.Plus 0,75€ voor de flessen,die 0,75€ krijgt men terug,als men de flessen terug naar de winkel doet.
Wat het rookgerij betreft,ik vermoed dat men daar nooit tever in zal gaan,gewoon omdat men het goedkoopst is,van de omliggende landen(alleen Lux. is goedkoper),en men wil die inkomsten dan ook niet kwijt.
Voor mij is die suikertaks zeker een extra belasting,afwachten hoeveel die gaat opbrengen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Dus iemand die hard zijn best doet voor een diploma en daardoor een goede job heeft, of iemand die hard werkt om zijn eigen zaak goed te laten draaien, of iemand die 's avonds nog een tweede job doet, moet volgens jou gestraft worden door meer belastingen te betalen tov iemand die niets van zijn leven wil maken, en liever in de zetel hangt?Dafke schreef:Voor mij zou eigenlijk over heel de Europese Unie een beleid gevoerd mogen worden dat je belastingen, alle soorten, betaalT op je vermogen of inkomsten.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 605 keer
- Recent bedankt: 3 keer
edward: hetgeen dafke schrijft is wél "rechtvaardiger" in veel opzichten...
om terug de vergelijking met snelheidsboetes te maken: iemand die 1300 / maand verdient en 50 euro moet betalen, zat dat meer voelen dan iemand die 2300 in de maand verdient (3.8% van zijn loon vs 2.17%)
dat wil dan niet zeggen dat je dan ineens te snel moet gaan rijden - de wet blijft de wet - maar het zou wel eerlijker zijn als iedereen dezelfde "zwaarte" van boete kreeg.
(iemand die zich cain nog kan voor de geest halen en zijn opmerkingen rondom de boetes die hij verzamelt, omdat het toch maar peanuts is?)
of het de ideale manier is... dat kan ik niet zeggen, probably not want ideaal bestaat niet en je gaat altijd hebben dat iemand zich geviseerd zal voelen...
maar om nu ook gelijk te zeggen dat iedereen die veel geld heeft, "harde werkers" zijn, ahum - laat ons een serieus harde werker nemen als voorbeeld: prins laurent,
want dat bezoekje aan een kankerpatientje was wel érg hard werken voor zijn dotatie.
en wat betreft de suikertaks: net zoals op sigaretten e.d. maakt het de regering écht geen hol uit of je nu gezond of ongezond bent,
ze willen gewoon dat hun persoonlijke kas gezond en vol zit...
valt toevallig niemand op dat, sinds er minder en minder rokers zijn, de taksen langs alle kanten omhoog blijven vliegen?
as i said before: rokers hebben de staatskas mooi gevuld gehad (korte termijn), en nu hebben ze door dat er (korte termijn) een gat inzit,
dus: hogere belastingen op elektra, minder 6% voor verbouwingen e.d., "suikertaks", ... VOOR het januari is, zal er nog minstens 1 taks bijkomen, believe you me.
en liefst in de naam van "tis voor onze gezondheid" om de mensen maar te doen geloven dat ze voor het goede doel betalen.
overigens drink ik bv monster energy... ongezond as shit, maar wel het enige dat mij helpt niet vermoeid te zijn (en dan nog....) omdat onze geweldige gezondheidszorg niets kan vinden en dan ook gewoon stopt met proberen.
viva la belgique - als je maar geen gemiddelde belg bent
om terug de vergelijking met snelheidsboetes te maken: iemand die 1300 / maand verdient en 50 euro moet betalen, zat dat meer voelen dan iemand die 2300 in de maand verdient (3.8% van zijn loon vs 2.17%)
dat wil dan niet zeggen dat je dan ineens te snel moet gaan rijden - de wet blijft de wet - maar het zou wel eerlijker zijn als iedereen dezelfde "zwaarte" van boete kreeg.
(iemand die zich cain nog kan voor de geest halen en zijn opmerkingen rondom de boetes die hij verzamelt, omdat het toch maar peanuts is?)
of het de ideale manier is... dat kan ik niet zeggen, probably not want ideaal bestaat niet en je gaat altijd hebben dat iemand zich geviseerd zal voelen...
maar om nu ook gelijk te zeggen dat iedereen die veel geld heeft, "harde werkers" zijn, ahum - laat ons een serieus harde werker nemen als voorbeeld: prins laurent,
want dat bezoekje aan een kankerpatientje was wel érg hard werken voor zijn dotatie.
en wat betreft de suikertaks: net zoals op sigaretten e.d. maakt het de regering écht geen hol uit of je nu gezond of ongezond bent,
ze willen gewoon dat hun persoonlijke kas gezond en vol zit...
valt toevallig niemand op dat, sinds er minder en minder rokers zijn, de taksen langs alle kanten omhoog blijven vliegen?
as i said before: rokers hebben de staatskas mooi gevuld gehad (korte termijn), en nu hebben ze door dat er (korte termijn) een gat inzit,
dus: hogere belastingen op elektra, minder 6% voor verbouwingen e.d., "suikertaks", ... VOOR het januari is, zal er nog minstens 1 taks bijkomen, believe you me.
en liefst in de naam van "tis voor onze gezondheid" om de mensen maar te doen geloven dat ze voor het goede doel betalen.
overigens drink ik bv monster energy... ongezond as shit, maar wel het enige dat mij helpt niet vermoeid te zijn (en dan nog....) omdat onze geweldige gezondheidszorg niets kan vinden en dan ook gewoon stopt met proberen.
viva la belgique - als je maar geen gemiddelde belg bent
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Als men echt iets wil doen aan onze voeding bestaan daar veel betere middelen voor.
Het hele argument van "we sensibiliseren via etikettering", of "we gaan de ongezonde producten duurder maken" is nonsens.
Het maakt quasi niet uit welk product ik in de supermarkt wil kopen : er zit teveel suiker in, of teveel vet, of teveel zout, of een combinatie daarvan.
Dan zwijg ik nog over de smaakversterkers, kleurstoffen, enz.
Ik wil gerust gezondere voeding kopen, maar dan moet ze wel eerst bestaan, en op dit moment lijkt de enige manier om alles van A tot Z zelf te maken (en geen bouillonblokje in je soep doen, of het is weeral om zeep).
De oplossing is dus : normen OPLEGGEN aan de industrie, niet om gezonde producten op te dringen, maar om ze mogelijk te maken.
Want wie nu zijn producten vol troep steekt, kan veel goedkoper produceren, dus doen ze het allemaal.
Het hele argument van "we sensibiliseren via etikettering", of "we gaan de ongezonde producten duurder maken" is nonsens.
Het maakt quasi niet uit welk product ik in de supermarkt wil kopen : er zit teveel suiker in, of teveel vet, of teveel zout, of een combinatie daarvan.
Dan zwijg ik nog over de smaakversterkers, kleurstoffen, enz.
Ik wil gerust gezondere voeding kopen, maar dan moet ze wel eerst bestaan, en op dit moment lijkt de enige manier om alles van A tot Z zelf te maken (en geen bouillonblokje in je soep doen, of het is weeral om zeep).
De oplossing is dus : normen OPLEGGEN aan de industrie, niet om gezonde producten op te dringen, maar om ze mogelijk te maken.
Want wie nu zijn producten vol troep steekt, kan veel goedkoper produceren, dus doen ze het allemaal.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
I second that....
Uiteindelijk betaal ik een pak meer dan die paar centen vettaks wanneer ik bv. in een biowinkel moet zijn omdat ze geen degelijk aanbod hebben in de supermarkt...
Uiteindelijk betaal ik een pak meer dan die paar centen vettaks wanneer ik bv. in een biowinkel moet zijn omdat ze geen degelijk aanbod hebben in de supermarkt...
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 309 keer
- Bedankt: 647 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Uiteraard betaal je meer in de bio shop. De suikertaks heeft dan ook niets met gezondheid te maken maar met centen. Dat die taks er nu komt op "ongezonde" voeding is maar een detail. Er werd gewoon gezocht naar een manier om ZEKER extra inkomsten te hebben met een uitleg waarvan de meeste mensen nog wat het nut inzien.
Een extra belasting op bv. schoenen zou ook kunnen maar dan krijg je niet uitgelegd dat het niet om de extra belastingsinkomsten gaat, met een ongezondevoedingstaks wel.
Een extra belasting op bv. schoenen zou ook kunnen maar dan krijg je niet uitgelegd dat het niet om de extra belastingsinkomsten gaat, met een ongezondevoedingstaks wel.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
De consument gaat er in elk geval geen glas frisdrank minder door drinken. De overheid zou ook het tegenovergestelde kunnen doen: gezonde(re) producten in prijs doen dalen maar dat gebeurt niet. Ik las dat deze taks een averechts effect gaat hebben, nl. dat er weer meer over de grenzen heen gekocht gaat worden. Voorlopig wel ja. Ik was toevallig een week of twee geleden in gesprek met een drankenhandelaar in Nederland. En ja hoor... daar ligt ook de suikertaks op tafel en die zal over afzienbare tijd ook daar ingevoerd worden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Dafke
- Elite Poster
Awel ik moet jullie eigenlijk gelijk geven ivm het vinden van "gezond" eten.
Ik heb dat ook eens willen proberen, maar.. je vindt dat niet zomaar. Je moet al speciaal naar een biowinkel gaan, die voor mij echt niet naast de deur ligt.
Ik wil hier nu gene boomknuffelaar uithangen, maar als je dan alles rekent aan vervoerskosten en vervuiling daarvan, is het ineens al niet meer zo bio.
Laten we dan de doorsnee supermarkt zoeken: als je wil zonder of met zo weinig mogelijk zout of suiker wil koken, is dat eigenlijk bijna niet te doen.
Vers brood van de bakker? Vol zout, suiker, bewaarmiddelen, ...
Moet ik dan zelf een tuin gaan aanleggen, zelf brood bakken, of naar de slachter gaan die enkel moet producten van de boeren rondom werkt (waar ik ook niet zeker van ben..?)..?
Daar heb ik én de tijd niet voor en waarschijnlijk ook niet het geld.
Ik heb dat ook eens willen proberen, maar.. je vindt dat niet zomaar. Je moet al speciaal naar een biowinkel gaan, die voor mij echt niet naast de deur ligt.
Ik wil hier nu gene boomknuffelaar uithangen, maar als je dan alles rekent aan vervoerskosten en vervuiling daarvan, is het ineens al niet meer zo bio.
Laten we dan de doorsnee supermarkt zoeken: als je wil zonder of met zo weinig mogelijk zout of suiker wil koken, is dat eigenlijk bijna niet te doen.
Moet ik dan zelf een tuin gaan aanleggen, zelf brood bakken, of naar de slachter gaan die enkel moet producten van de boeren rondom werkt (waar ik ook niet zeker van ben..?)..?
Daar heb ik én de tijd niet voor en waarschijnlijk ook niet het geld.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Deze taks heeft ook niets met gezondheid te maken... het ENIGE doel is extra geld in de staatskas.Jack Daniels schreef:Ik las dat deze taks een averechts effect gaat hebben
-
- Elite Poster
Nu moet jij mij eens uitleggen waarom je niet zou kunnen koken met weinig/geen zout/suiker/vetten...??? Dat gaat er bij mij totaal niet in.Dafke schreef:Laten we dan de doorsnee supermarkt zoeken: als je wil zonder of met zo weinig mogelijk zout of suiker wil koken, is dat eigenlijk bijna niet te doen.
- Dafke
- Elite Poster
Natuurlijk lukt dat maar dan eet je enkel nog groenten.
Je moet maar eens de samenstelling van de meeste producten lezen; zoutloos is vrijwel onmogelijk (ja melk heeft ook heel veel Natrium!)
Je moet maar eens de samenstelling van de meeste producten lezen; zoutloos is vrijwel onmogelijk (ja melk heeft ook heel veel Natrium!)
-
- Elite Poster
Over welke (samenstelling van) producten heb jij het in godsnaam? Alle producten die ik koop hebben geen samenstelling. Aardappelen, groenten, fruit, vlees, rijst... daar zit toch verder niks in dan het product op zich?
-
- Deel van't meubilair
Wij gebruiken hier al 20 jaar geen zout meer... behalve in het brood (is anders gewoon niet te eten).
Natuurlijk ben je dan niet zoutloos aan het koken... in enorm veel producten zit standaard zout en suiker in.
Natuurlijk ben je dan niet zoutloos aan het koken... in enorm veel producten zit standaard zout en suiker in.
-
- Elite Poster
Zout is een smaakversterker.r2504 schreef:Wij gebruiken hier al 20 jaar geen zout meer... behalve in het brood (is anders gewoon niet te eten).
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 624 keer
o jawel, waarom smaakt een tomaat uit den hof 10 keer beter dan 1 uit de supermarkt. Waarom smaken eieren van uw eigen kippen 10 keer beter...Jack Daniels schreef:Over welke (samenstelling van) producten heb jij het in godsnaam? Alle producten die ik koop hebben geen samenstelling. Aardappelen, groenten, fruit, vlees, rijst... daar zit toch verder niks in dan het product op zich?
Zelf gebakken brood, dat is toch enkel bloem,water, gist en zout ? en trek dat maar door voor alles wat je in je mond steekt...
Gezond eten is vrij simpel, gezond eten kopen een pak moeilijker... om rendabel te zijn moeten ze prutsen, en dat is juist het probleem, simpel is tegenwoordig al te duur(om je producten in de supermarkt te krijgen) om rendabel te zijn.
-
- Elite Poster
Omdat tomaten uit de winkel gekweekt worden met kunstlicht (24/7) en water. Hangen aan een katrol om de planten naar boven te trekken. Maar los van deze opmerking heb ik hier nog steeds niet gelezen welke samenstelling er zit in basisproducten zoals groenten. Dus Iceke, jij gaat mij zeker kunnen vertellen wat er, behalve tomaat, verder nog zit in een tomaat die je in de winkel koopt. Want over die samenstelling wordt in alle talen gezwegen. Of wat zit er nog in een bloemkool? Rode kool? Savooi? Asperges? Schorseneren? Wat zit er, behalve aardappel, nog in aardappel? Wat zit er, behalve rijst, nog in rijst? Heel prangende vragen voor mij, want ik weet het écht niet. Ik heb nog nooit op een bloemkool of aardappelen of schorseneren of asperges of... een etiket zien hangen met: Samenstelling: product x, product y, die smaakstof, die kleurstof... Tenzij jullie hele bijzondere bloemkolen enz. kopen waarop wel zo een etiket hangt.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 52 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Niet moeilijk... Alle groenten in de supermarkt werden bespoten tegen ziektes, parasieten, wormen, enz.... Dit moet echter niet op de verpakking vermeld worden.
Draai eens een pakje vlees om in de supermarkt, en kijk eens naar de toevoegingen (vooral antioxidanten dan, want na een dag slaat rundsvlees zwart uit).
Ben een paar maand geleden overgeschakeld naar PALEO voeding. Is nog eens een manier om vergeten voedingsmiddelen te herontdekken.
Melk komt er niet meer in (in tegenstelling tot wat beweert wordt is melk NIET gezond en veroorzaakt ze zelfs botonkalking).
Bewerkte producten komen er niet meer in.
Brood komt er niet meer in.
enz...
Is heus niet duurder dan 'gewone' voeding hoor.
P.
Draai eens een pakje vlees om in de supermarkt, en kijk eens naar de toevoegingen (vooral antioxidanten dan, want na een dag slaat rundsvlees zwart uit).
Ben een paar maand geleden overgeschakeld naar PALEO voeding. Is nog eens een manier om vergeten voedingsmiddelen te herontdekken.
Melk komt er niet meer in (in tegenstelling tot wat beweert wordt is melk NIET gezond en veroorzaakt ze zelfs botonkalking).
Bewerkte producten komen er niet meer in.
Brood komt er niet meer in.
enz...
Is heus niet duurder dan 'gewone' voeding hoor.
P.
-
- Elite Poster
Iets wat op groente gespoten wordt, maakt geen deel uit van de samenstelling. Ik denk dat sommigen hier de betekenis van "samenstelling" niet kennen.
Brood is een samenstelling van meerdere ingrediënten (bloem, water, suiker, zout, gist...)
Groenten zijn geen samenstelling, er komen geen andere ingrediënten aan te pas.
Enne... teel zelf eens wat groenten zonder ook maar 1 druppel te sproeien tegen ziektes of ongedierte allerhande. Veel ga je niet moeten oogsten.
Brood is een samenstelling van meerdere ingrediënten (bloem, water, suiker, zout, gist...)
Groenten zijn geen samenstelling, er komen geen andere ingrediënten aan te pas.
Enne... teel zelf eens wat groenten zonder ook maar 1 druppel te sproeien tegen ziektes of ongedierte allerhande. Veel ga je niet moeten oogsten.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 8 keer
De taks is een slag in het water. Alsof iemand voor 1cent de cola laat staan. Mocht je als overheid op die manier willen sturen, voer de taks dan meteen in à rato van 10 of 20 cent ofzoiets. 1 cent. Dat voel je niet eens.
Wat "brol" uit de supermarkt betreft, ben ik het eens met JD. Als je enkel "grondstoffen" koopt, waar zit de brol dan in?
Soep kan je perfect zelf maken, idem brood enzo. Pasta en rijst maak ik niet zelf, maar laten we dat toch ff onder grondstoffen klasseren.
Niemand verplicht u om melk met smaakstoffen te drinken, je kan ook gewoon AA melk drinken.
Pizza kan je kant en klaar kopen (niet zelden met gestabiliseerd vet als proxy voor echte kaas), maar je kan net zo goed zelf pizza maken.
Is BIO dan beter? De bioboer waar wij vroeger gingen, had ajuinen uit Egypte. Is dat beter dan (bespoten) ajuinen uit België? I doubt it.
Hoe de regering dan wél gezond eten moet stimuleren?
No idea.
Prijs? Als morgen iedereen Cola Light begint te zuipen, zijn we dan zoveel beter af?
Idem vettaks. Op zich lijkt dat een goed idee. Maar iemand die 800gr boerenworsten eet 's avonds, hoe ga je die dat afleren? En is dat dan beter dan een pak friet 1 keer per maand?
Of elke dag spek. Etc.
Ik zie niet in hoe de overheid daar iets aan kan doen. Letterlijk. Welke regel kan dat soort gedrag ontmoedigen?
Wat "brol" uit de supermarkt betreft, ben ik het eens met JD. Als je enkel "grondstoffen" koopt, waar zit de brol dan in?
Soep kan je perfect zelf maken, idem brood enzo. Pasta en rijst maak ik niet zelf, maar laten we dat toch ff onder grondstoffen klasseren.
Niemand verplicht u om melk met smaakstoffen te drinken, je kan ook gewoon AA melk drinken.
Pizza kan je kant en klaar kopen (niet zelden met gestabiliseerd vet als proxy voor echte kaas), maar je kan net zo goed zelf pizza maken.
Is BIO dan beter? De bioboer waar wij vroeger gingen, had ajuinen uit Egypte. Is dat beter dan (bespoten) ajuinen uit België? I doubt it.
Hoe de regering dan wél gezond eten moet stimuleren?
No idea.
Prijs? Als morgen iedereen Cola Light begint te zuipen, zijn we dan zoveel beter af?
Idem vettaks. Op zich lijkt dat een goed idee. Maar iemand die 800gr boerenworsten eet 's avonds, hoe ga je die dat afleren? En is dat dan beter dan een pak friet 1 keer per maand?
Of elke dag spek. Etc.
Ik zie niet in hoe de overheid daar iets aan kan doen. Letterlijk. Welke regel kan dat soort gedrag ontmoedigen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 123 keer
Zout is een smaakverarmer, absoluut niet nodig voor de meeste gerechten.Jack Daniels schreef:Zout is een smaakversterker.r2504 schreef:Wij gebruiken hier al 20 jaar geen zout meer... behalve in het brood (is anders gewoon niet te eten).
Enkel is bij deegbereidingen is iets van zout nodig om het rijsproces en bakproces correct te doen verlopen.
Zonder zout is brood bakken erg moeilijk en hierdoor verandert de smaak ook.
Zelf doen wij bijv. nooit zout bij gekookte aardappelen omdat dit de smaak kapot maakt.
Voor sauzen kan je beter extra kruiden gebruiken in plaats van zout.
- Fallschirmjaeger
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 139 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Dit is wat ze op appels en peren aanbrengen en die worden ook verkocht zonder etiket.Jack Daniels schreef:Over welke (samenstelling van) producten heb jij het in godsnaam? Alle producten die ik koop hebben geen samenstelling. Aardappelen, groenten, fruit, vlees, rijst... daar zit toch verder niks in dan het product op zich?
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140813_01216005
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/d ... 00063.html
Over uw vlees:
http://www.spiegel.de/wirtschaft/servic ... 09436.html
In 1999 en ervoor had men trouwens ook vers kippenvlees op de markt. En van hormonen zwijgen we nog maar.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Ik probeer al enige tijd de frisdrank af te zweren eigenlijk, ook zonder die "gezondheidstaks" aka belasting. Graag zelfs, en vaak hou ik dat ook wel een periode vol, maar ik vervang het puur door water en het probleem is dat water me gewoonweg niet smaakt (en ik vroeg of laat dus weer terug ga naar frisdranken).
Zijn er mensen die dan goede gezonde alternatieven weten met een smaakje?
In de winter schakel ik vaak over op thee (en koffie), en in de zomer soms koude thee (als ik er eens een kan vinden die mij smaakt koud).
En om de discussie over eten hier ook wat mee te volgen, wij trachten toch ook steeds meer met verse ingrediënten te werken en gezonder te koken. Niet dat we van die gezond koken boeken gaan halen, maar enkele voor de hand liggende zaken doen we wel (bvb vlees eerder in de gril dan in de pan, minder sauzen, minder/geen zout, ...). We doen het geleidelijk aan maar ik moet zeggen dat het eten me er niet minder door smaakt, in tegendeel
.
Zijn er mensen die dan goede gezonde alternatieven weten met een smaakje?

En om de discussie over eten hier ook wat mee te volgen, wij trachten toch ook steeds meer met verse ingrediënten te werken en gezonder te koken. Niet dat we van die gezond koken boeken gaan halen, maar enkele voor de hand liggende zaken doen we wel (bvb vlees eerder in de gril dan in de pan, minder sauzen, minder/geen zout, ...). We doen het geleidelijk aan maar ik moet zeggen dat het eten me er niet minder door smaakt, in tegendeel

- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Niets nieuws onder de zon, wel? Los van de religieuze bezwaren, heb ik niets gelezen waarvan ik WOW zeg, wel?
Niemand verplicht u om u te informeren, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Als je nu nog niet weet dat aarbeienyoghurt gekleurd wordt met geplette luizen, dan heb je nog niet veel literatuur verteerd
.
Als je weet waarop je moet letten, valt het allemaal nogal mee.
En je moet grondstoffen kopen, geen kant-en-klare maaltijd. Geen pre-processed food.
@water
Er is veel meer dan water
.
Water, thee, stevia-limonades, ... Gewoon om de dochter wat mee om te kopen. Je staat versteld wat ik haar kan laten doen voor 2 slokken stevia-limonade (haar bord leeg eten bv).
Thee: kruidenthee (officieel: infuus), groene thee, zwarte thee, witte thee, ... MASSA's mogelijkheden.
Koffie idem, maar daar ben ik zelf niet zo in thuis.
Niemand verplicht u om u te informeren, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Als je nu nog niet weet dat aarbeienyoghurt gekleurd wordt met geplette luizen, dan heb je nog niet veel literatuur verteerd

Als je weet waarop je moet letten, valt het allemaal nogal mee.
En je moet grondstoffen kopen, geen kant-en-klare maaltijd. Geen pre-processed food.
@water
Er is veel meer dan water

Water, thee, stevia-limonades, ... Gewoon om de dochter wat mee om te kopen. Je staat versteld wat ik haar kan laten doen voor 2 slokken stevia-limonade (haar bord leeg eten bv).
Thee: kruidenthee (officieel: infuus), groene thee, zwarte thee, witte thee, ... MASSA's mogelijkheden.
Koffie idem, maar daar ben ik zelf niet zo in thuis.
-
- Deel van't meubilair
Een bepaalde minder bedeelde groep gaat dan misschien z'n frisdrank laten staan, een groep daarboven zak misschien af van een A-merk naar een B-merk frisdrank (waar vaker nog meer suiker in zit) en nog een andere groep zal gewoon z'n frisdrank blijven drinken. Het voorbeeld van de tabaksindustrie is er ... ondanks alle taksen roken mensen heus niet minder (gelukkig voor de staat want het gaat hun puur om de centen).heist_175 schreef:De taks is een slag in het water. Alsof iemand voor 1cent de cola laat staan. Mocht je als overheid op die manier willen sturen, voer de taks dan meteen in à rato van 10 of 20 cent ofzoiets. 1 cent. Dat voel je niet eens.
Alsof frisdrank de enige brol in een supermarkt is... er zijn veel grotere rayons met dingen die minstens even slecht zijn waar men niets aan doet. Ik walg van dergelijke hypocriete maatregelen.heist_175 schreef:Wat "brol" uit de supermarkt betreft
De regering moet uit m'n bord blijven... ze zitten al genoeg in m'n zakken !heist_175 schreef:Hoe de regering dan wél gezond eten moet stimuleren?
-
- Deel van't meubilair
Wat is ongezond... één keer per week een frisdrank of iedere dag naar het frituur ?
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
- Bedankt: 208 keer
Sporen van noten Jack. Noten! Allez, sporen ervan dan toch. Waarom? Gewoon omdat het kan!Jack Daniels schreef:.... Of wat zit er nog in een bloemkool? Rode kool? Savooi? Asperges? Schorseneren? Wat zit er, behalve aardappel, nog in aardappel? Wat zit er, behalve rijst, nog in rijst? Heel prangende vragen voor mij, want ik weet het écht niet....

“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Deel van't meubilair
Misschien moet je dit (en het boek) eens lezen als je meer wil weten over onze voeding.
Dit mogen we van de voedingsindustrie niet weten over ons eten: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151007_01907439
Dit mogen we van de voedingsindustrie niet weten over ons eten: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151007_01907439
-
- Elite Poster
Het is al jaren een feit dat wat er gebeurt met ons eten, alles behalve koosjer is. Groenten bv. hebben nog altijd een seizoen waarin ze groeien en bloeien. Tegenwoordig koop je het hele jaar door groenten die bv. vroeger enkel en alleen in de zomer verkrijgbaar waren zoals tomaten. Het heeft noch reuk noch smaak. En als een mens dan al eens met seizoensgebonden producten iets op tafel zet, dan zijn velen er heel erg verwonderd over dat er zo veel smaak in zit in een eenvoudig gerecht. De smaakpapillen van de mens zijn al heel lang totaal verneukt. Ik ken het verschil tussen een zelfgekweekt konijn of kip. Ik ken het verschil tussen zelfgeteelde groenten of supermarkt groenten. Ik heb nog het geluk gehad dat mijn grootouders zelf kippen en konijnen kweekten om te slachten. En ik zal nooit nog dat vlees eten tenzij ik die beesten zelf kweek.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Belachelijk is het, als het hen echt om gezondheid ging, dan zouden ze wel wat andere dingen mogen aanpakken...
Is enkel en alleen in ons zakken zitten dat ze doen...
En awel he, die cola, ice-t, fanta of sprite, dat smaakt mij!
Die pak frieten elke week, dat smaakt mij ook!
Is enkel en alleen in ons zakken zitten dat ze doen...
En awel he, die cola, ice-t, fanta of sprite, dat smaakt mij!
Die pak frieten elke week, dat smaakt mij ook!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
- Bedankt: 279 keer
Ok, jij maakt soep, veronderstel ik.Jack Daniels schreef:Over welke (samenstelling van) producten heb jij het in godsnaam? Alle producten die ik koop hebben geen samenstelling. Aardappelen, groenten, fruit, vlees, rijst... daar zit toch verder niks in dan het product op zich?
Zonder bouillon ?
Of ga je die ook zelf maken?
Indien niet, dan heb je al direct een grote hoeveelheid zout binnen.
Men is verplicht om als eerste ingrediënt dat ingrediënt te vermelden waarvan het meest voorkomt in een product.
Bij bouillonblokjes is dit quasi altijd "zout".
Zelf bouillon maken?
Ben je wel eventjes mee bezig, en dan heb je nog maar je bouillon (één soort, want in blokjes vind je visbouillon, vleesbouillon, kippenbouillon, groentenbouillon, begin maar...)
...
Kun je nog een hele maaltijd maken.
En als je op een productetiket ziet staan "plantaardige olie", dan is de kans groot dat het om palmolie gaat.
Een product waar je moddervet van wordt, maar dat wel lekker goedkoop is...
Vlees bevat alleen maar vlees?
Vergeten hoe er soms vloeistoffen in vlees worden ingespoten worden, om water als vlees te kunnen verkopen?
De hormonen in het vlees vergeten (illegaal, maar ben jij zeker dat ze er niet inzitten)?
Vergeten hoe kip en dergelijke antibiotica binnenkrijgt?
Wie een pakje ham koopt, koopt veel meer dan alleen vlees, kijk maar eens op de samenstelling.
Daar zit weer extra suiker, extra zout, een bouillon in, enz.
Oh ja, je kunt natuurlijk ook zelf je varkens kweken.
En ik veronderstel dat jij ook je eigen brood maakt, en niet met ingrediënten uit een pakje, maar allemaal losse ingrediënten?
Vis bevat alleen maar vis?
Maar ook daar is er een groot verschil.
In sommige landen krijgt de vis ook weer van die vettige troep te eten, wat zich dan weer wreekt, want die vis heeft niets van wat vis normaal gezien gezond maakt (Omega3 en dergelijke).
Vooral die tilapia en die andere uit Viëtnam schijnt op die manier gekweekt worden.
Vraag is : als je je eigen groenten moet kweken, je eigen dieren moet houden en je eigen brood moet bakken om al die troep niet te moeten slikken, hoe moet je dan eigenlijk nog gaan werken?
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
fvhbrugge schreef:Zout is een smaakversterker.Jack Daniels schreef:r2504 schreef:Wij gebruiken hier al 20 jaar geen zout meer... behalve in het brood (is anders gewoon niet te eten).
Zout heeft wel smaakversterkende eigenschappen tot op zekere concentratie. Alleen gaat het nogal snel overheersen en de rest van de smaak weg drukken. Zout is in de eerste plaats een goedkoop bewaarmiddel, zeker in de voedingsindustrie.fvhbrugge schreef:Zout is een smaakverarmer, absoluut niet nodig voor de meeste gerechten.
Sorry, maar dat klopt niet. Zout is zelfs giftig voor gist. Dat is ook de rede waarom je het pas als laatste onder je deeg mengt wanneer je brood bakt. Zoutloos brood smaakt gewoonweg niet omdat bij brood het zout nu net de smaakversterker is.fvhbrugge schreef:Enkel is bij deegbereidingen is iets van zout nodig om het rijsproces en bakproces correct te doen verlopen.
Zonder zout is brood bakken erg moeilijk en hierdoor verandert de smaak ook.
Het grootste gif in onze voeding is geraffineerde suiker. Het zit bijna overal in, tenminste in voedsel dat verwerkt is in fabrieken. Het zogenaamde "processed food". Zelfs in gehakt van de slager zit suiker. Maar iedereen is wat mij betreft vrij om te eten en te drinken naar believen. Die taks is dus gewone nonsens, enkel een maatregel van een regering die het geld niet gaat halen waar het zit. Ook het zogezegde morele vingertje dat de bevolking gezond eten aanmaant... komaan zeg dat is toch al te belachelijk.
-
- Elite Poster
Ik maak soep zoals de meeste mensen.boulder schreef:Ok, jij maakt soep, veronderstel ik.
Zonder bouillon ?
Of ga je die ook zelf maken?
Indien niet, dan heb je al direct een grote hoeveelheid zout binnen.
Zelf bouillon maken?
Ben je wel eventjes mee bezig, en dan heb je nog maar je bouillon (één soort, want in blokjes vind je visbouillon, vleesbouillon, kippenbouillon, groentenbouillon, begin maar...)
Met bouillon zoals de meeste mensen.
Ik maak altijd mijn bouillon zelf zoals de minste mensen. Of het nu kip, vlees, vis of groenten is. Ik gebruik nooit maar dan ook nooit blokjes. Ik ruik het van in de verte als soep gemaakt werd met blokjes. Komt hier nooit binnen. Alleen kiezen de meeste voor hun gemak en gemak moet betaald worden. In geld of zout of suiker.
Wel makkelijk hoor. Zagen en klagen dat er te veel zout en vet en suiker in ons eten zitten maar verdomme te tam om de handen uit de mouwen te steken en iets vers klaar te maken. Liever allerhande blokjes en aroma's toevoegen terwijl je gvd zelf aan de basis ligt van die overdaad van al wat slecht is.
In een ander topic hier over koffie machines lees ik dat veel gebruikers hier pads of capsules gebruiken. Waarom niet gewoon bonen die je maalt? Ze kopen potjes aroma's en dan maar zagen en kreften dat er vanalles in ons eten zit. Hoe hypocriet kan je zijn?
[