PCI Express - welk slot gebruiken?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 127 keer
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo,

Op mijn moederbord (MSI P55-GD65) zitten 5 PCI express slots.
Op het eerste zit al een USB 3 uitbreidingskaartje.
Op het 2de slot zit mijn videokaart (MSI R5770).
Het 3de is niet bruikbaar omdat mijn videokaart in de weg zit.
Kan ik een capture card (Hauppauge Colossus 2, zie inzet) in de 4 of in de 5 zetten en als dit kan, maakt het verschil uit in welk van beiden?

Mvg,

Philip

Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Maakt in principe niet uit. Je mag het gerust in 4 of 5 zetten, zal even goed werken. Behalve dat je gewoon een slot bezet die meer aankan. Maar in de toekomst kan je altijd terug zetten ;-)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Misschien wel even kijken hoe de PCIe lanes verdeeld worden over je bord. De grotere sloten zijn meestal voor de videokaarten bedoelt, deze worden in jouw setup rechtstreeks van de CPU gehaald. Deze draaien dus op x16 voor een enkele kaart of 2x x8 lanes voor twee kaarten (SLI/Crossfire). Daarnaast lopen er ook nog 8 lanes via de P55 Chipset. Die voedt de kleinere x4 en x1 slots die je ziet.

Dus om je GPU op de volle x16 lanes te laten lopen zou ik je extra kaart in 3 of 4 steken. Op vlak van perfomance kan je niets merken, maar ook 1 a 2% minder performance hebben van je GPU, afhankelijk van model en welke load er op draait. Op een R5770 zal die hit minimaal zijn.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik lees nog bijkomende informatie over de insteekkaart: COLOSSUS 2 ist ein High-Definition Videorekorder für den Einsatz in einem PCI Express x1 oder x16-Steckplatz.

Positie nummer 4 op de figuur zou dus geen optie zijn. Rest enkel nog positie 3 en 5, maar aangezien 3 wordt verhinderd door de ventilator van de videokaart zal het toch positie 5 moeten worden.
Laatst gewijzigd door TiTanium 28 okt 2015, 22:35, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Rood voorbehouden aan de crew.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Dat lijkt mij toch een zeer onhandige beschrijving van Hauppauge, die eigenlijk alleen maar verwarring zaait.

Op Wikipedia staat het duidelijk:
A PCIe card physically fits (and works correctly) in any slot that is at least as large as it is (e.g., an ×1 sized card will work in any sized slot);
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Heb de kaart inderdaad toch in de x4 slot kunnen steken (positie 4 op de foto) en alles werkt perfect!
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”