Hier eventjes de vraag stellen want van die proximus helpdesk wordt je ook niet slimmer van.
Vorige week Proximus (Ik mis toch die Belgacom naam..) Internet voor thuis gekocht. Na wat problemen met de installatie, de heren waren vergeten een jumper te plaatsen in de kabine, alles aan de praat gekregen. Natuurlijk als een gek meteen die speedtest doen draaien en kreeg een 62Mb/s (Ik zit dan ook 300m van de kabine verwijderd volgens een collega die lasser is voor Belgacom) waar ik zeker tevreden mee was. Nu moest die Bbox3 enkele updates doen en die liet ik lekker z'n hang gaan.
NA die updates is m'n snelheid plots 25Mb/s (Mijn pakket garandeerd 100mb/s maar laten we even realistisch blijven...) *Sorry, 70Mb/S*
Dus => Voor Bbox update 62Mb/s
Na Bbox update 25Mbs/s (ondanks correct pakket)
Zelf nog even gekeken in de Bbox modem of ik ergens een instelling had die verkeerd stond maar kon toch niets zien.
!!Ja, alles word gedaan via UTP CAT6!!
Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
*EDIT*
Download snelheid beperkt?
Schaamloze copy/past:
Uw internetabonnement Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 91,7 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Min.: 62,0 Mbps download - 5,7 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Uw downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.
Wetende dat ik die 62Mbs al gehaald heb, de installatie ondertussen helemaal niet veranderd is, vond ik het raar dat er zo een groot verschil was.
Uw internetabonnement Internet Overal Maxi
Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Uw downloadvolume is onbeperkt, ook in een Pack.
Wetende dat ik die 62Mbs al gehaald heb, de installatie ondertussen helemaal niet veranderd is, vond ik het raar dat er zo een groot verschil was.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 279 keer
't zou kunnen dat je op een vectoring repair staat, is dit een bbox3 van sagemcom die je hebt, want dan zou je eens de lijnwaarden kunnen uitlezen met het VDSL2 sagem tool en hier posten.
Als je ene van technicolor hebt post dan eens je dow-/upload speedtest over utp kabel gemeten.
Als je ene van technicolor hebt post dan eens je dow-/upload speedtest over utp kabel gemeten.
Bbox is een T model en dus geen sagem (wat ik eigenlijk wel knudde vindt)
Alle bovenstaande D/U snelheden werden gedaan over UTP cat6.
Ik heb mensen hier al zien spreken over het 0800 nummer maar daar ben ik niet happig om dit 'zomaar' te gebruiken.
(Waarom al dat koper, geef mij maar glasvezel dit kan ik tenminste zelf nog lassen :') )
Alle bovenstaande D/U snelheden werden gedaan over UTP cat6.
Ik heb mensen hier al zien spreken over het 0800 nummer maar daar ben ik niet happig om dit 'zomaar' te gebruiken.
(Waarom al dat koper, geef mij maar glasvezel dit kan ik tenminste zelf nog lassen :') )
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
- Bedankt: 126 keer
Wel, de px-speedtest duidt aan dat je een vectoring-lijn hebt binnen de 400m, je behoort tot de gelukkigen
Je snelheid zou al minimaal 70mbps down moeten zijn (overhead-verlies even niet meegerekend voor de duidelijkheid).
Het feit dat je maar 30 mbps down haalt kan 3 oorzaken hebben:
1. Er is een probleem met de kwaliteit van je lijn waardoor je op een vectoring-repairprofiel zit
2. Er is een probleem met de bbox firmware of de proximus-configuratie waardoor vectoring niet meer actief is op je lijn. Hierdoor krijg je het standaard non-vectoring profiel krijgt van 30/6
3. Er is (foutief) een cap toegepast op je lijn waardoor je maar 30 mbps download haalt, terwijl je lijn wel synct aan 70/10. Sommige andere gebruikers (inclusief ik) hebben dit probleem in het verleden al eens gemeld ...
2 en 3 lijken me wel onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit... In jouw geval zou ik eens een factory-reset doen van de bbox, om uit te sluiten dat het probleem aan uw kant ligt, en zien of de snelheid terug stijgt naar 70 mbps.
Indien dat niet help zal je nogmaals de helldesk moeten contacteren om je lijn eens te analyseren.

Je snelheid zou al minimaal 70mbps down moeten zijn (overhead-verlies even niet meegerekend voor de duidelijkheid).
Het feit dat je maar 30 mbps down haalt kan 3 oorzaken hebben:
1. Er is een probleem met de kwaliteit van je lijn waardoor je op een vectoring-repairprofiel zit
2. Er is een probleem met de bbox firmware of de proximus-configuratie waardoor vectoring niet meer actief is op je lijn. Hierdoor krijg je het standaard non-vectoring profiel krijgt van 30/6
3. Er is (foutief) een cap toegepast op je lijn waardoor je maar 30 mbps download haalt, terwijl je lijn wel synct aan 70/10. Sommige andere gebruikers (inclusief ik) hebben dit probleem in het verleden al eens gemeld ...
2 en 3 lijken me wel onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit... In jouw geval zou ik eens een factory-reset doen van de bbox, om uit te sluiten dat het probleem aan uw kant ligt, en zien of de snelheid terug stijgt naar 70 mbps.
Indien dat niet help zal je nogmaals de helldesk moeten contacteren om je lijn eens te analyseren.