B-Box 3 aansluiten

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Familielid krijgt na een abonnementswijziging een B-Box 3 en omschakeling naar VDSL (glasvezel?). Zit nu nog op ADSL met een B-Box 1. B-Box 3 al gekregen, 't is enkel nog te zien hoe dat net aan te sluiten. Aansluiten zou geen probleem mogen zijn, alleen uitvissen hoe net is wat moeilijker momenteel.

De woning heeft 2 wandcontactdozen en zit nu als volgt in elkaar:
- Contactdoos 1: telefoontoestel 1
- Contactdoos 2: nog zo'n 5 polige stekker er tussen naar de B-Box 1 en daarin de 5 polige telefoon stekker naar toestel 2

Ik heb deze handleiding. Ik moet dus het eerste aansluitpunt zoeken, dat is contactdoos 1. De modem zelf en telefoontoestel 2 zouden op contactdoos 2 moeten komen. Ik moet de aansluitdoos dus vervangen.

Vraag 1; ik heb de stekker nog niet open gehad, maar ik dacht dat hier 4 draden toekwamen. De 2 met toon (a en b) sluit ik linksonder aan op de aansluitdoos. (zie pagina 13 / pdf pagina 2 onderaan) Wat doe ik met de overige 2?

Vraag 2; naar contactdoos 2 gaan 4 draden die vertrekken vanaf contactdoos 1. Hiervan heb ik er opnieuw maar 2 nodig. Ik moet 2 aansluiten op de klem rechtsonder van de nieuwe contactdoos (zie pagina 13 / pdf pagina 2 onderaan). Maar dan is er geen telefonie meer mogelijk aan contactdoos 2? Of moet ik de overige 2 draden dan gebruiken op de klem rechsboven van de nieuwe contactdoos?

Vraag 3; welke klemmen gebruik ik in contactdoos 2? Dit is nog een 5 polige. Hier komen 4 draden aan; sluit ik de draden die van de blauwe klem komen (uit de nieuwe contactdoos) aan op de 2 linkse klemmen van de 5 (a en b) waar dan enkel de modem in kan?

Een noodoplossing is natuurlijk de 2 toestellen te vervangen door draadloze die dan maar 1 aansluitpunt nodig hebben en die op contactdoos 1 plaatsen, maar ik was benieuwd of dat toch niet anders kan... Maar in elk geval moet ik toch contactdoos 1 vervangen neem ik aan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Rverm schreef:Vraag 1; ik heb de stekker nog niet open gehad, maar ik dacht dat hier 4 draden toekwamen. De 2 met toon (a en b) sluit ik linksonder aan op de aansluitdoos. Wat doe ik met de overige 2?
Niets (je zal zien dat ze ook nergens aangesloten zijn op de 5-polige contactdoos).
Rverm schreef:Vraag 2; naar contactdoos 2 gaan 4 draden die vertrekken vanaf contactdoos 1. Hiervan heb ik er opnieuw maar 2 nodig. Ik moet 2 aansluiten op de klem rechtsonder van de nieuwe contactdoos. Maar dan is er geen telefonie meer mogelijk aan contactdoos 2? Of moet ik de overige 2 draden dan gebruiken op de klem rechsboven van de nieuwe contactdoos?
Als je telefoon wil en internet op contactdoos 2, moet je hier de 4 draden gebruiken:
  • - 2 draden (naar de modem) op de blauwe contacten (rechtsonder).
    - 2 draden (naar telefoon) op de groene contacten (rechtsboven).
Rverm schreef:Vraag 3; welke klemmen gebruik ik in contactdoos 2? Dit is nog een 5 polige. Hier komen 4 draden aan; sluit ik de draden die van de blauwe klem komen (uit de nieuwe contactdoos) aan op de 2 linkse klemmen van de 5 (a en b) waar dan enkel de modem in kan?
Hier ga je de bestaande 5-polige contactdoos noodgedwongen moeten wisselen met een contactdoos met 2 aansluitingen (2 * RJ11), zodat je de modem en de telefoon apart kan aansluiten.

Een alternatief zou kunnen zijn (maar dat is niet supported):
  • - Contactdoos 2 ook vervangen door de Belgacom NTP, inclusief filter.
    - Contactdoos 1: kabel naar contactdoos 2 aansluiten op blauwe klem (= ongefilterd DSL signaal).
    - Contactdoos 2: kabel van contactdoos 1 aansluiten op zwarte klem (links onderaan).
Modem aansluiten op de filter.
Telefoon aansluiten op RJ11 van de NTP.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Rverm
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Super, bedankt voor de duidelijke uitleg Philippe! Dan denk ik dat we contactdoos 2 aanpassen naar 2 stekkers, dat is niet zo'n grote kost/werk en dan moeten we niet "klussen" met de niet supported manier.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Je moet er wel voor zorgen dat je een inbouwset gebruikt met 2 aparte RJ11 stekkers.
In de handel worden er ook verkocht (vb Niko), waarvan de 2 RJ11's parallel geschakeld zijn (voor 2 telefoontoestellen, of tel + fax op één lijn).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”