lacer schreef:Kan het paar naar een klant ook vb uitgemeten worden en misschien zo de modem worden uitgelezen op welk account deze staat ingesteld ?
Natuurlijk zal je Bbox2, Bbox3 of Fritz dan moeten aangesloten blijven gedurende de herstelling.
Indien zo'n na een aanrijding nu KVD platlicht, wat dan met de afgerukte glasvezelkabels waar de VDSL kaartjes of andere kaarten zijn op aangesloten.
Dat is toch bijna labo werk om deze te lassen ?
Ik vraag mij nu af, indien de herstellingswerken lang zouden duren zoals in bovenstaand voorbeeld, of de klanten met internet geen 3G stick met sim zouden kunnen krijgen voor de tijd dat de herstelling duurt ?
1 - Bij het uitmeten van een lijn via een PC kan je achterhalen wat er op die specifieke lijn "zou" kunnen gekoppeld zijn.
Geen kat die er naar kijkt, tenslotte de B-box doet alles zelfs, synchroniseren, automatisch gegevens ophalen van account, enz. !
De rest wordt door computers gedaan .... Vectoring/DLM enz.
Met andere woorden, de lasser zet alles terug aan elkaar en de rest gaat automatisch van zelfs terug alles initialiseren !
2 - In een KVD zit er geen Glasvezel, KVD is enkel kabels verbinden ....
Vergat nog te vertellen dat er ook een kabel is tussen de KVD en de ROP met x aantal paren vb: 48 paar of 96 paar !
3 - De klant kan indien nodig een stick vragen .... vroeger was dat via taxipost, nu weet ik het niet meer .... dus snel zal het ook niet zijn !
PS: sommige denken .... hopsakee we zetten gewoon alles aan elkaar binnen de vijf minuten !
Je moet eerst het personeel hebben, dan het materiaal, dan openbreken en zijt maar zekers dat ze dan ook soms voor verassingen komen
te staan .... vb: bij her aanleg stoep/straat hebben ze niet bezien op wat beton onder de stoep en als het moet zelfs over de las zelfs gegoten !
Erger word het als er oude lassen nog zijn (met loodmantel dichtgelast) of ertussen nog een papierkabel zich bevind ....
of nog toe gelast met daar nog pek in !
Met andere woorden het is niet altijd evident, de juiste mannen op de juiste plaats te krijgen !
Stel in dit geval in totaal 1200 paar + 96 paar naar de ROP = 1296 paar x 2 draadjes = 2592 draadjes ontkoppelen en dan de nieuwe 2592
terug aan elkaar zetten, we spreken al over meer dan 5000 draadjes en liefst u niet vergissen in de paren in de lasput ....
En dan nog in de KVD de verbindingen maken tussen de LEX en de klanten is nog eens een pak werk.
We spreken zelfs nog niet over het weer waar ze soms moeten in werken ....
Je kan een koperlasser aanzien als een knelberoep, niet simpel zelfs als er sommige denken dat ze zitten te fuiven in die tent
en dat ze denken dat het toch wat sneller kan
Respect voor de lassers heb ik geleerd door soms in zo een put mee te kruipen en mijn ogen de kost, zou niet voor mij zijn in elk geval !
SpecialK schreef:Bij Telenet is het alleszins zo dat als er een aantal modems in dezelfde buurt tegelijk wegvallen, dat men even op de node gaat kijken of er niks aan de hand is. Vaak is't dan wel gewoon een stroompanne natuurlijk.
Ik vermoed dat Proximus ook wel zal kunnen zien dat er plots een hoop poorten niet meer syncen, en als je dan drie lijntesten uitvoert en ziet dat die alledrie maar een paar meter kabellengte hebben weet je wel hoe laat het is

En indien je dat vaststelt wat gaan ze dan doen bij Telenet .... gaat men er altijd van uit dat een auto alles heeft omvergereden of zo ?
Of sturen ze eerst "de Susse" die dan alarm moet slagen want die heeft dat materiaal niet op zak ?