Vrouw rijdt tegen verdeelkast: 140 gezinnen zonder telefoon

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Plaats reactie
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Een 25-jarige vrouw uit Bekkevoort zorgde er gistervoormiddag eigenhandig voor dat er 140 gezinnen uit Lubbeek zonder telefoon en internet kwamen te zitten.

De dame was achter het stuur in slaap gevallen toen ze op de Staatsbaan aan het rijden was. Ze zou onderweg naar huis geweest zijn van haar werk als verpleegster. De dame reed met haar auto tegen de gevel van een woning, ter hoogte van de kruising met de Melkerijstraat. Bij dat manoeuvre vernielde ze een verdeelkast van Proximus. Ze raakte ook nog eens een fietser. De dame werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis gebracht. Technici van Proximus kwamen ter plaatse om de verdeelkast te herstellen. Tegen 20 uur waren alle huizen weer van internet en telefoon voorzien. (ADPW)
Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lubb ... -a2443472/

Wat ik mij dan afvraag: hoe begint men in godsnaam met de heropbouw van zo'n KVD? Hoe weet men wat waar aangesloten zat? Zijn de kabels uberhaupt nog bruikbaar? In het bovenstaande geval is de oude KVD nog min of meer heel en kan men daar misschien nog enige informatie van aflezen, maar stel dat hij bvb volledig afbrandt?
Het ongeval gebeurde in de voormiddag, tegen 20u was iedereen terug aangesloten. Dat moet dus best wat tijd gekost hebben.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb hier in de buurt langs een drukke weg ook ooit een kvd gezien die omvergemaaid was. De rop ernaast was onaangeroerd, de KVD volledig plat... Er heeft daar een maand een belgacom tentje bovengestaan, daarna heeft men een nieuwe KVD geplaatst. Geen idee hoelang men daar zonder internet & telefonie heeft gezeten, maar ze zijn daar toch ook lang mee bezig geweest.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Die mensen zaten zonder internet en telefoon maar in feite ook zonder TV. :wink:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

De vraag is hoe word Proximus op de hoogte gesteld hiervan ?
Ofwel heeft er en klant gebeld met de melding dat hij een storing heeft, niet iedereen is thuis om vast te stellen dat het niet werkt toch ?
Ofwel als er niemand belt zullen ze het niet zo maar te weten komen !
Ofwel is er een storing en komt er een storingslichter de vaststelling doen dat het feitelijk werk is voor lassers !
Ofwel de Politie zal het doorgeven, maar die hebben in het begin wat andere kopzorgen met het verkeer en vaststellingen denk ik.

Kan even tijd nemen, ze hebben zo maar geen lasploegen ergens ten velde die wachten tot er een KVD word platgelegd ....
Indien geen lasploeg = vrijwilligers/een ploeg optrommelen/die van de wachtdienst !

Wat betreft de schade ...
De lassen zitten onder de KVD .... en dat zijn meerdere lassen, kabel komende van de Lex - kabels gaande naar de wijk of wijken.
Het grootste probleem is vooral of de kabels die onder de grond liggen die al dan niet zijn over gerukt en verlies hebben al dan niet zichtbaar !
Daarom dat het beter is de boel te vernieuwen en terug opbouwen van in de las-put + een nieuwe KVD plaatsen !

In een KVD kan je nooit opmaken welke kabel naar welke klant gaat, of waar welke lijn toekomt of vertrekt !
Die lassers doen het met laskaarten/een databank op de PC of weet ik wat.
Het enige dat je weet is waar de paren van de LEX opkomen (standaard 400 paar) en de paren waar de klanten aan hangen (standaard 800 paar) !
We spreken in het totaal van 1200 paar (standaard) op een KVD onder de grond kunnen er nog veel meer paren liggen !
Je moet 2 gegevens hebben waar een klant op staat .... paar komende van de LEX .... paar gaande naar de klant en dat verbinden in de KVD !
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Kan het paar naar een klant ook vb uitgemeten worden en misschien zo de modem worden uitgelezen op welk account deze staat ingesteld ?
Natuurlijk zal je Bbox2, Bbox3 of Fritz dan moeten aangesloten blijven gedurende de herstelling.

Indien zo'n na een aanrijding nu KVD platlicht, wat dan met de afgerukte glasvezelkabels waar de VDSL kaartjes of andere kaarten zijn op aangesloten.
Dat is toch bijna labo werk om deze te lassen ?

Ik vraag mij nu af, indien de herstellingswerken lang zouden duren zoals in bovenstaand voorbeeld, of de klanten met internet geen 3G stick met sim zouden kunnen krijgen voor de tijd dat de herstelling duurt ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer

Ik vermoed dat ze een nieuwe ROP installeren met nieuwe fiber patchkabels en nieuwe DSL kaarten in dat geval. De glasvezel komt onderaan toe in de ROP dus waarschijnlijk zal deze minder makkelijk beschadigd geraken.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 146 keer
Provider

Bssoft schreef:De vraag is hoe word Proximus op de hoogte gesteld hiervan ?
Bij Telenet is het alleszins zo dat als er een aantal modems in dezelfde buurt tegelijk wegvallen, dat men even op de node gaat kijken of er niks aan de hand is. Vaak is't dan wel gewoon een stroompanne natuurlijk.
Ik vermoed dat Proximus ook wel zal kunnen zien dat er plots een hoop poorten niet meer syncen, en als je dan drie lijntesten uitvoert en ziet dat die alledrie maar een paar meter kabellengte hebben weet je wel hoe laat het is :)
Bssoft
Premium Member
Premium Member

lacer schreef:Kan het paar naar een klant ook vb uitgemeten worden en misschien zo de modem worden uitgelezen op welk account deze staat ingesteld ?
Natuurlijk zal je Bbox2, Bbox3 of Fritz dan moeten aangesloten blijven gedurende de herstelling.

Indien zo'n na een aanrijding nu KVD platlicht, wat dan met de afgerukte glasvezelkabels waar de VDSL kaartjes of andere kaarten zijn op aangesloten.
Dat is toch bijna labo werk om deze te lassen ?

Ik vraag mij nu af, indien de herstellingswerken lang zouden duren zoals in bovenstaand voorbeeld, of de klanten met internet geen 3G stick met sim zouden kunnen krijgen voor de tijd dat de herstelling duurt ?
1 - Bij het uitmeten van een lijn via een PC kan je achterhalen wat er op die specifieke lijn "zou" kunnen gekoppeld zijn.
Geen kat die er naar kijkt, tenslotte de B-box doet alles zelfs, synchroniseren, automatisch gegevens ophalen van account, enz. !
De rest wordt door computers gedaan .... Vectoring/DLM enz.

Met andere woorden, de lasser zet alles terug aan elkaar en de rest gaat automatisch van zelfs terug alles initialiseren !

2 - In een KVD zit er geen Glasvezel, KVD is enkel kabels verbinden ....
Vergat nog te vertellen dat er ook een kabel is tussen de KVD en de ROP met x aantal paren vb: 48 paar of 96 paar !

3 - De klant kan indien nodig een stick vragen .... vroeger was dat via taxipost, nu weet ik het niet meer .... dus snel zal het ook niet zijn !

PS: sommige denken .... hopsakee we zetten gewoon alles aan elkaar binnen de vijf minuten !
Je moet eerst het personeel hebben, dan het materiaal, dan openbreken en zijt maar zekers dat ze dan ook soms voor verassingen komen
te staan .... vb: bij her aanleg stoep/straat hebben ze niet bezien op wat beton onder de stoep en als het moet zelfs over de las zelfs gegoten !

Erger word het als er oude lassen nog zijn (met loodmantel dichtgelast) of ertussen nog een papierkabel zich bevind ....
of nog toe gelast met daar nog pek in !
Papier-plastiek kabel.jpg
Met andere woorden het is niet altijd evident, de juiste mannen op de juiste plaats te krijgen !

Stel in dit geval in totaal 1200 paar + 96 paar naar de ROP = 1296 paar x 2 draadjes = 2592 draadjes ontkoppelen en dan de nieuwe 2592
terug aan elkaar zetten, we spreken al over meer dan 5000 draadjes en liefst u niet vergissen in de paren in de lasput ....

En dan nog in de KVD de verbindingen maken tussen de LEX en de klanten is nog eens een pak werk.

We spreken zelfs nog niet over het weer waar ze soms moeten in werken ....

Je kan een koperlasser aanzien als een knelberoep, niet simpel zelfs als er sommige denken dat ze zitten te fuiven in die tent
en dat ze denken dat het toch wat sneller kan 8)

Respect voor de lassers heb ik geleerd door soms in zo een put mee te kruipen en mijn ogen de kost, zou niet voor mij zijn in elk geval !
SpecialK schreef:Bij Telenet is het alleszins zo dat als er een aantal modems in dezelfde buurt tegelijk wegvallen, dat men even op de node gaat kijken of er niks aan de hand is. Vaak is't dan wel gewoon een stroompanne natuurlijk.
Ik vermoed dat Proximus ook wel zal kunnen zien dat er plots een hoop poorten niet meer syncen, en als je dan drie lijntesten uitvoert en ziet dat die alledrie maar een paar meter kabellengte hebben weet je wel hoe laat het is :)
En indien je dat vaststelt wat gaan ze dan doen bij Telenet .... gaat men er altijd van uit dat een auto alles heeft omvergereden of zo ?
Of sturen ze eerst "de Susse" die dan alarm moet slagen want die heeft dat materiaal niet op zak ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Als de foto de concrete situatie is is enkel de kvd afgereden en heeft de ROP het overleefd.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Bssoft schreef: ...
De rest wordt door computers gedaan .... Vectoring/DLM enz.
Met andere woorden, de lasser zet alles terug aan elkaar en de rest gaat automatisch van zelfs terug alles initialiseren !
Maar wat met klanten die enkel analoge telefonie hebben, dat moet toch terug op het juiste paar terug aangesloten worden ?
2500 verschillende kleurcombinaties, dat zal wel niet.
2 - In een KVD zit er geen Glasvezel, KVD is enkel kabels verbinden ....
Dat da's waar ook, hier was ik effen verkeerd :-)
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Puur uit interesse: hoe zit het met de nieuwe generatie ROPS die ook telefonie ondersteunen?
Ik vermoed dat deze dan niet meer gevoed worden vanuit de LEX via gewone bekabeling, maar glas?
Scheelt meteen wat herstelwerk?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Ik zou ook denken dat, als men toch de beschikking heeft over een directe lijn naar de LEX en zo verder, er een paar zou kunnen gebruikt worden om te checken of de KVD correct gesloten is, en dat dit bijgevolg centraal gemonitord zou kunnen worden en als die KVD te lang openstaat, of op een ongebruikelijk uur, dat er dan alarmbellen afgaan?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Als er echt netwerkproblemen zijn, zal het snel geweten zijn denk ik. Overige schade is andere koek.

Normaal wordt er een PV opgesteld (als er politie ter plaatse komt uiteraard) omdat er schade is aan openbaar meubilair en wordt de eigenaar van het beschadigde deel op de hoogte gesteld. Hoe snel dat dat gebeurt is natuurlijk niet echt spectaculair...

Bij vangrails bv kan het weken duren (in mijn geval bv 6 maand na het ongeval) dat er een schaderaming wordt voorgesteld. De vangrail zelf wordt dan na jaren, hopelijk hersteld, maar de centen zijn al wel binnen gepakt.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

In Brussel zien ze al vrij snel dat er meerdere lijnen van de zelfde KVD weg zijn hoor. Zéker als er klanten op verschillende kabels gelijktijdig wegvallen.
Enkele weken terug stond er nog een legertje camionetten bij een tankstation. De eigenaar die eerst de KVD omvergereden had, vervolgens de kabels heeft afgezaagd en deze keurig naar het containerpark had vervoerd "want dat zal toch wel niet meer in gebruik zijn" en achteraf elke technieker 50€ bood om de herstellingskosten te dekken (de verzekering was niet echt de beste vriend meer)...

Dat duurt toch al gauw enkele uren/dagen... Kabels deels vervangen dus graven, nieuwe kast met de nodige herstellingswerken van sokkel, lassen nakijken/vervangen, aardingslus,.. + uitkableren van voedingskabels en verspreidingskabels (1000 paar voeding, enkele honderd(en) of vijftig paar verspreidingskabels,... Bvb), jumperen van de paren in dienst, eventueel uitbellen of klant op juiste paar wordt aangesloten in de KVD.

En 50€ x ik zeg maar 11 personen (4 ploegen, 2 coachen, een graafmachine, politie..), dat zal de gemaakte kosten van één kleine las (zonder graven) misschien dekken? Arme pomphouder...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

SpecialK schreef:
Bij Telenet is het alleszins zo dat als er een aantal modems in dezelfde buurt tegelijk wegvallen, dat men even op de node gaat kijken of er niks aan de hand is. Vaak is't dan wel gewoon een stroompanne natuurlijk.
Er zal toch wel iets van electronica in die kast zitten, zodat ze bij uitval kunnen zijn dat de gehele kast offline is gegaan, bvb vernieling, brand, sabotage, ..... ?
Bssoft
Premium Member
Premium Member

ub4b schreef:Er zal toch wel iets van electronica in die kast zitten, zodat ze bij uitval kunnen zijn dat de gehele kast offline is gegaan, bvb vernieling, brand, sabotage, ..... ?
Er zit 0,0 % elektronica in een KVD .... het is enkel een grote verdeelkast tussen de LEX of ROP enerzijds en anderzijds naar
de huizen/klanten toe, niet meer of minder !
Het gaat hier enkel om een KVD niet om een ROP want daar zit wel veel elektronica in !

Idem dito voor Telenet hun verdeeldozen zitten aan elk huis vast, veel elektronica zal er ook niet inzitten, laat staan dat daar
overal een alarm inzit tegen vandalisme .... toch ?

Ik denk dat er meer kabels bij werken in de straat/stoep worden beschadigd dan dat er KVD's worden scheef gereden of beschadigd ....
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Bssoft schreef:
SpecialK schreef:Bij Telenet is het alleszins zo dat als er een aantal modems in dezelfde buurt tegelijk wegvallen, dat men even op de node gaat kijken of er niks aan de hand is. Vaak is't dan wel gewoon een stroompanne natuurlijk.
En indien je dat vaststelt wat gaan ze dan doen bij Telenet .... gaat men er altijd van uit dat een auto alles heeft omvergereden of zo ?
Of sturen ze eerst "de Susse" die dan alarm moet slagen want die heeft dat materiaal niet op zak ?
Ja, dat klopt toch hoor. Men gaat altijd van het ergste uit, men slaat alarm, er gaat een 'Susse' naartoe, stelt de schade vast, en zorgt voor de herstelling binnen de 4 uren. Meestal heeft Susse alle materiaal op zak om het althans voorlopig te herstellen.

Bij Telenet is het heel simpel : alle modems in gans Vlaanderen worden 24/7 bewaakt. Als er één modem plots uitvalt, zal er niets aan de hand zijn (klant kan zijn modem ook zelf afzetten).
Maar als er plots een deel modems niet meer antwoorden op het monitoring systeem, kan dit tot maximum 15 minuten duren vooraleer men dit opmerkt. Meestal is het een paar minuten, of zelfs korter als er een paar klanten bellen.
Binnen de 2 uren staat er een technieker ter plaatse, en binnen de 4 uren is zo'n probleem meestal opgelost.

Ook bij het koperpaar zal men wel met een monitoring systeem kunnen zien of de modems nog antwoorden. Dat mag technisch gezien vandaag de dag geen probleem zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bssoft schreef:Ook bij het koperpaar zal men wel met een monitoring systeem kunnen zien of de modems nog antwoorden. Dat mag technisch gezien vandaag de dag geen probleem zijn.
Tuurlijk dat ze dat zien. Het hangt er ook van af waar de bumper van den auto de rop in frut rijdt. :lol: Als de hele dslam ruimte geraakt is zal het snel opgemerkt worden zeker? Mocht het een KVD zijn dan zijn het wss een pak minder aansluitingen die wegvallen, maar ook telefonie etc. Ach ja, uiteindelijk zal de infra fra structuur van Fernand wel terug in orde komen.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Sylvester schreef:
Bssoft schreef:
Ja, dat klopt toch hoor. Men gaat altijd van het ergste uit, men slaat alarm, er gaat een 'Susse' naartoe, stelt de schade vast, en zorgt voor de herstelling binnen de 4 uren. Meestal heeft Susse alle materiaal op zak om het althans voorlopig te herstellen.

Bij Telenet is het heel simpel : alle modems in gans Vlaanderen worden 24/7 bewaakt. Als er één modem plots uitvalt, zal er niets aan de hand zijn (klant kan zijn modem ook zelf afzetten).
Maar als er plots een deel modems niet meer antwoorden op het monitoring systeem, kan dit tot maximum 15 minuten duren vooraleer men dit opmerkt. Meestal is het een paar minuten, of zelfs korter als er een paar klanten bellen.
Binnen de 2 uren staat er een technieker ter plaatse, en binnen de 4 uren is zo'n probleem meestal opgelost.

Ook bij het koperpaar zal men wel met een monitoring systeem kunnen zien of de modems nog antwoorden. Dat mag technisch gezien vandaag de dag geen probleem zijn.
Wie eraan mocht twijfelen, bij Proximus wordt dat ook 24/7 gemonitored :-)
Alarmen komen realtime binnen en als het scherm rood wordt is het prijs .
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”