Kaart toont welke provider 4G aanbiedt in uw straat

Nieuws omtrent telecommunicatie
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Telecomwaakhond BIPT heeft op zijn website een tool gezet waarmee de consument de netwerkdekking van de drie mobiele operatoren op een bepaalde plaats kan controleren. Base lijkt er algemeen gezien als beste uit te komen voor 4G, terwijl de dekkingskaart voor 3G bij Proximus het meest ingekleurd is. Het BIPT, dat zelf geen winnaars wil benoemen, waarschuwt wel dat dekking niet alles zegt.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150715_01777717
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 4 keer

Site van BIPT meteen plat natuurlijk :)
Via de tool kan elke consument tot op 200 vierkante meter precies nagaan welke operatoren op een bepaalde plek dekking geven voor 2G, 3G of 4G. Dat kan helpen bij de keuze voor een operator.
200 vierkante meter is nog wel redelijk breed...
Daarnaast is uit de controles ook gebleken dat de operatoren niet altijd correcte informatie gaven. Elke kaart heeft daarom een betrouwbaarheidscijfer meegekregen, dat wel telkens boven 95 procent ligt.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

haha bipt ... wat een amateurs
Screenshot 2015-07-15 14.32.05.png
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

De IT van BIPT is geoutsourced dus beetje meer respect is wel op zijn plaats graag.
Je mag hen danken voor deze initiatieven, ze werken met de middelen dat ze krijgen, en dat is niet evident.
heist_175
Moderator
Moderator

Het staat er toch
> please contact your network administrator for more information

Ik heb al eens met Belgacom gebeld, daar konden ze me niet helpen.
Dan mijn hotspot opgezet, bleek dat ik ook Mobistar moest bellen. Best wel gek. Ook bij Mobistar konden ze me niet helpen
:roll:

Sinister werkt bij BIPT-IT-outsourcer :)
Sinister
Premium Member
Premium Member

Neen helemaal niet maar een vriend van me werkt wel rechtstreeks bij het BIPT.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Wat maakt dat nu uit of ze dat in eigen beheer hebben of niet?
We zijn 2015 hé, je weet wel ... het jaar waar het geen probleem meer is om een contract en SLA af te spreken met je hoster zodat je een plotse piek van de bezoekers op je website het hoofd kan bieden. En daar moet die hoster niet aan denken, daar moet het Bipt aan denken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Cecemel
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 11 keer

Mobistar vindt dat de ‘dekkingsatlas’ van het BIPT, een website waarop de dekking van de 2G-, 3G- en 4G-netwerken van de drie gsm-operatoren in België af te lezen is, geen eerlijke vergelijking mogelijk maakt. ‘Bij ons zijn de gegevens 100 procent correct, bij Base is 4 procent van de kaart niet correct. Dat kan een groot verschil geven’, zegt woordvoerder Jean-Pascal Bouillon.

Het BIPT gaf bij de lancering van de tool mee dat de gegevens over de dekking van de netwerken van de operatoren zelf komen, maar dat de regulator zelf ook gecontroleerd heeft of die kloppen door her en der met een speciale wagen door het land te rijden. Daaruit blijkt dat niet alle operatoren even correct zijn. Mobistar scoort een betrouwbaarheid van 100 procent, terwijl dat bij de anderen wat minder is.

De verschillen maken een vergelijking onmogelijk, vindt Mobistar. 'We begrijpen niet dat het BIPT niet aan iedereen een 100 procent correcte kaart heeft gevraagd', aldus Bouillon. 'De kaarten publiceren met een verschillende betrouwbaarheid is misleidend.' Mobistar merkt ook nog op dat de kaarten van het BIPT de dekking buitenshuis weergeven. 'Het is onze strategie om meer aandacht te geven aan indoor-coverage', aldus nog Mobistar.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150715_01777781
Ze hebben wel een punt. Na de grote inspanning die Mobistar reeds leverde zou het mij ook onwaarschijnlijk lijken dat ze slechter zouden scoren dan BASE. Uiteraard is er voor alle operatoren nog steeds veel groeimarge, mobistar inclusief. Ik wacht nog steeds op 4G-dekking terwijl de goedkeuring bij LNE er al is sinds april.
remus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 24 keer

en terug online
Gelet op het groot aantal bezoekers op deze pagina, is het mogelijk dat de kaart en de reactiviteit ervan vertragingen vertoont. Mocht dit het geval zijn gedurende uw bezoek, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen en op een later moment nog eens te proberen.
Sinister
Premium Member
Premium Member

selder schreef:Wat maakt dat nu uit of ze dat in eigen beheer hebben of niet?
We zijn 2015 hé, je weet wel ... het jaar waar het geen probleem meer is om een contract en SLA af te spreken met je hoster zodat je een plotse piek van de bezoekers op je website het hoofd kan bieden. En daar moet die hoster niet aan denken, daar moet het Bipt aan denken.
Het probleem is als volgt: het BIPT krijgt een budget voor IT, en wordt een firma opgelegd waar ze mee moeten samenwerken.
De firma beslist welke hosting er genomen wordt voor het BIPT, echter is de hosting niet voldoende, BIPT klaagt maar krijgt geen gehoor omdat het budget niet genoeg is voor de firma om maatregelen te nemen. Men zou verwachten neem een andere firma, dit gaat niet want ze is opgelegd door de overheid.
Nog vragen?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

De wondere wereld van de openbare aanbestedingen. Waar rationele beslissingen niet bestaan. :)
Sinister
Premium Member
Premium Member

U get what u pay for en inderdaad ze zijn verplicht de goedkoopste te nemen, net als bij wegenwerken, ook een triestige toestand daar.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Lol, wat een farce. Dekking zegt geen bal over de snelheid die je effectief haalt.

Ik merk bij MV (base) vaak genoeg dat ik mooie blokjes heb, maar dat de snelheid op geen zak trekt.

En indoor coverage is al helemaal een ramp op het werk.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Klopt: volgens BIPT zou ik zowat op het hele treintraject van Brugge naar Leuven 4G moeten hebben, maar in de praktijk is ontvangst op stukken van dat traject echt bagger! Brugge-Gent OK, Gent-Brussel BAGGER, Brussel-Leuven OK.
Computer(k)nul
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Volgens de site zou ik in Wetteren 4G moeten hebben met Base, als ik Base + 4G kies dan kleurt heel Wetteren en Kwatrecht groen.

In werkelijkheid haal ik op het 1e verdiep in een villa in Kwatrecht slechts 3G ( H, H+ ) en soms slechts 2G ( E ) op mijn Galaxy S5:

E = EDGE or 2G
3G = The third generation of GSM service
H = HSPA or High Speed Packet Access (3.25G)
H+ = High Speed Download Packet Access (3.5G)
LTE = Long Term Evolution (3.75G)

In gebouwen zoals Colruyt en andere winkels met metalen daken haal ik slechts edge (ergens ook logisch) en dan duurt het ellendig lang om ook maar een pagina of zelfs een mail te laden.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 638 keer
Bedankt: 394 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Sinna schreef:Brugge-Gent OK
amai, heb jij een antenne op je smartphone mss.? :eek: zit sinds eind vorig jaar bij Mobistar, en traject Brugge-Gent is Bagger, constant Edge (in Aalter als je geluk hebt 1 streepje H), meestal E op het traject....dan vind ik beter tussen gent & bxl.

Toen ik proximus had, was dit niet zoveel beter hoor....

ontvangst is iets minder geworden door mijn samsung, mijn sony xperia was beter bij ontvangst (wat ook het enige was waar hij beter in was :-D )
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik merk nogal wat verschil in ontvangst afhankelijk van hoe ik mijn smartie hou: in de praktijk probeer ik ze rechtop te plaatsen tegen het raam en aan de kant van het tegenspoor.
Voor de volledigheid: ik zit via AldiTalk op het Base-netwerk.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

ub4b schreef:Volgens de site zou ik in Wetteren 4G moeten hebben met Base, als ik Base + 4G kies dan kleurt heel Wetteren en Kwatrecht groen.

In werkelijkheid haal ik op het 1e verdiep in een villa in Kwatrecht slechts 3G ( H, H+ ) en soms slechts 2G ( E ) op mijn Galaxy S5:

E = EDGE or 2G
3G = The third generation of GSM service
H = HSPA or High Speed Packet Access (3.25G)
H+ = High Speed Download Packet Access (3.5G)
LTE = Long Term Evolution (3.75G)

In gebouwen zoals Colruyt en andere winkels met metalen daken haal ik slechts edge (ergens ook logisch) en dan duurt het ellendig lang om ook maar een pagina of zelfs een mail te laden.
I agree!
Thuis (grens met Massemen) heb ik buiten 4G, volop. Maar eens je naar t centrum van Wetteren gaat mag je t vergeten!
Zelfs aan het station is H of H+ een uitzondering. Als je kijkt hoeveel antennes van Mobistar en Proximus er hier staan in vergelijking met Base... Tjah...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Volgens een artikel, vandaag in het Nieuwsblad, gaat de operatoren gemakkelijker antennes kunnen plaatsen op gebouwen.
Dat moet de 4G-dekking verbeteren:
Gsm-maatschappijen moeten niet langer een vergunning vragen voor kleinere gsm-antennes. Ook schoorstenen en andere buizen die maximaal drie meter boven een huis uitsteken, zijn vrijgesteld.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf2015071 ... 96325ae875
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Sinister schreef:U get what u pay for en inderdaad ze zijn verplicht de goedkoopste te nemen, net als bij wegenwerken, ook een triestige toestand daar.
Even off-topic, maar klopt niet.
Ze zijn niet verplicht de goedkoopste te nemen.
Ze moeten enkel de gunningscriteria zo opmaken dat niet de prijs de grote doorslag geeft, maar wel bv support, integratieaanpak, .. Noem maar op.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
nete
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer

Dekking ?
Ik weet alvast een plaats in Destelbergen waar volgens BIPT voluit 4G is bij alle operatoren en waar in praktijk zelfs nauwelijks gewoon GSM signaal is, laat staan 3G of 4G. En die locatie ligt 150m van het centrum. (Dienstencentrum Reinaert). Zowel Proximus als Base laten het daar volledig afweten, van Mobistar kan ik geen oordeel geven.
heist_175
Moderator
Moderator

Binnen of buiten?
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Binnen goed bereik hebben en je 3G soms en je 4G houden dat is vaak een probleem.
Gelukkig komt er ook meer en meer wifi beschikbaar.
konda
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Wat een grap, het is vochtig buiten en de bomen staan in blad, ik heb geluk dat ik een signaal krijg van de voicemail dat ze me probeerde te bellen.
Ik zou volgens dat kaartje 4G moeten hebben, buiten is het ocharme nog edge.
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

nete schreef:Dekking ?
Ik weet alvast een plaats in Destelbergen waar volgens BIPT voluit 4G is bij alle operatoren en waar in praktijk zelfs nauwelijks gewoon GSM signaal is, laat staan 3G of 4G. En die locatie ligt 150m van het centrum. (Dienstencentrum Reinaert). Zowel Proximus als Base laten het daar volledig afweten, van Mobistar kan ik geen oordeel geven.
Ik ben daar onlangs nog gepasseerd met mijn Nexus 5 en had toen 4G op Proximus. Zie ook Sensorly:
uploadfromtaptalk1441396479540.png
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”