Test-aankoop: 'Telecomdiensten worden te duur'

Ander nieuws dat te maken heeft met technologie
Plaats reactie
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 68 keer

Testaankoop is niet te spreken over de alsmaar stijgende prijzen,bij alle providers in Belgie,en vraagt zich af wanneer nieuwe providers zich aanbieden voor de Belgische markt(dat kan nog wel even duren,zo te zien).

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... -RNBCASHNL
exop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 27 keer

Tgojah, compensatie van de misgelopen winst uit de roaming tarieven zekers?

Betreffende vaste verbindingen:
We kennen allemaal het voornaamste probleem, het feit dat er maar 2 partijen zijn met een grootschalig last-mile netwerk. Ideologisch zou een onafhankelijke 3e partij in de vorm van een transitprovider ideaal zijn. Echter stamp je dat niet zomaar eventjes uit de grond. Een alternatieve optie is de huidige operatoren dwingen tot redelijke wholesale tarieven, en daar zijn ze toch al een beetje mee bezig.

Ik weet dat er enkele jaren geleden enkele kleinere providers probeerden om een eigen last-mile te realiseren in enkele steden. Bestaan die partijen/netwerken de dag van vandaag nog?

Misschien moet de overheid een kapitaalinjectie doen bij WirelessBelgie of CityMesh. WiFi als de nieuwe last-mile. :D Of zelfs beter, er voor zorgen dat er een nieuwe partij komt die 4G/LTE kan aanbieden als de nieuwe last-mile. Ik las tijdje terug ergens dat in Zweden dit al wordt toegepast.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

In Duitsland heb je dat op sommige plaatsen ook. Het zijn de zogenaamde hybride abonnementen (meerprijs slechts 3-4€/maand)
Je hebt dan een gewone VDSL lijn (bijv. max 30Mbps), maar je modem staat ook naast het raam en vangt ook 4G signaal. En dat wordt dan geloadbalanced zodat je soms totale snelheid van 100Mbps kan halen ipv 30 op VDSL.
exop
Premium Member
Premium Member

Bij welke provider is dat? Lijkt me ideaal.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Als ik me niet vergis, is dat Deutsche Telekom / T-Mobile. Maar het is in Duitsland dan ook slechts in sommige regio's verkrijgbaar.
Maar heb gehoord dat het toch redelijk geniaal werkt.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik haal nu al een hogere snelheid via 4G (60-80 of meer) dan via DSL (30/4).
De limieten op 4G zijn nog niet van die aard om over te schakelen :).

Wat packs betreft: haal telefonie er alvast uit en neem VOIP.
Dan zit je nog met internet en TV.
Als je uw kijkgedrag of -wensen analyseert kom je misschien toe met DVB-T en/of SAT? Al dan niet aangevuld met Netflix?
Ik bedoel: je kan wenen dat het duur is, of je kan oplossingen zoeken.

Belgacom/Telenet gaan niet voor uw schoon ogen hun tarieven laten zakken.
Stemmen met uw voeten (aka abo opzeggen) is de enige logica die telt.
exop
Premium Member
Premium Member

De quota's zijn ook maar om het te kunnen doorrekenen en binnen de perken te houden. Maar het is perfect mogelijk.

En je stelling dat je jouw mening moet laten voelen bij de provider door daadwerkelijk op te stappen deel ik best wel. Persoonlijk heb ik alleen internet nodig. Hoe dan ook, het aanbod blijft best beperkt vind ik.
heist_175
Moderator
Moderator

Een data-only abonnement voor €30-40 en dat aan 4G snelheden: laat maar komen :)
en dan 100Gb aan data

Base gaat dat niet meer uitrollen, dan schieten ze Telenet in de voet.
Maar waarom rolt Mobistar dat niet uit?

Free heeft 20Gb limiet op hun 4G abonnement van €16,
maar dat is ook incl
Appels/SMS/MMS illimités en France métrop.
Appels illimités vers fixes 100 destinations
SMS illimités depuis Europe et DOM
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator

Mobistar aanbod:
Afbeelding
Zodra je 5GB bereikt wordt je snelheid beperkt tot 256Kbps en dit tot je volgende factuur.
:eek: :eek:
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dit is nog steeds sneller dan wat Belgacom het laatst heeft geleverd hier op ADSL :lol: (nog een jaar geleden bij de buren. Ze zaten ook op 256kbps)

Maar laten we gewoon realistisch zijn: de politiek heeft in het verleden te veel fouten gemaakt. En wij betalen daar nu de kost van.
Ook is de soort bebouwing in België een grote struikelblok voor pak maar een glasvezelnetwerk. In Nederland is het simpel. Je legt 1 kabel aan en je kan 1000 gezinnen direct aansluiten. In België zal het toch niet zo simpel zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

exop schreef:Ideologisch zou een onafhankelijke 3e partij in de vorm van een transitprovider ideaal zijn. Echter stamp je dat niet zomaar eventjes uit de grond.
Misschien moet de staat gewoon Proximus verkopen en met de opbrengsten gewoon een fibernetwerk uitbouwen en verhuren tegen kostprijs.
heist_175 schreef:Ik haal nu al een hogere snelheid via 4G (60-80 of meer) dan via DSL (30/4).
En hoeveel denk je dat je nog zou halen indien gans je straat op 4G gaat werken ?

Wireless heeft slechts een fractie aan capaciteit van xDSL en kabel... tenzij je op iedere hoek van de straat een mast gaat plaatsen.
exop
Premium Member
Premium Member

Masten plaatsen lijkt me nog steeds goedkoper dan heelder straten open breken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het plaatsen van die masten was eerder een grapje hoor... je hebt er gewoon het spectrum niet voor.

In grote steden werken micro-cellen maar in een open gebied is dit veel moeilijker.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Het zou beter zijn dat gemeenten hier meer toestemming in krijgen. Als de gemeente nu zelf Fiber kan leggen dan zou alles veel sneller voorruit gaan. Nu is het enkel Belgacom die eerst in Rochefort, La Louvière en Sint-Truiden begint en dan heel langzaam tot bijna niet uitbreid.
Het nadeel is wel dat een gemeente voortgetrokken wordt en dus een gunstigere aantrekking heeft voor inwoners en bedrijven.

Een (internet)start-up kan niet in een gemeente blijven waar hij amper boven de 30mbps komt, hij kan zich ook niet verplaatsen naar een duur bedrijven terrein waar die optie wel is.

De overheid zegt dat ze willen innoveren, de vraag is enkel in wat?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

8balljunkie schreef:Als de gemeente nu zelf Fiber kan leggen dan zou alles veel sneller voorruit gaan.
En met welke kennis en vooral welke centen gaan ze dat doen ?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Kennis kan je kopen en de centjes zullen uit onze zakken komen natuurlijk.

Maar ik zie het al gebeuren: Na een jaartje of 10 hebben de gemeenten dan weer geld nodig om een tekort weg te werken en verkopen ze het netwerk voor een appel en een ei aan de duopolisten... of aan een grote Franse speler. Net zoals met zowat alle infrastructuur die we hebben gebeurd.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

r2504 schreef:
8balljunkie schreef:Als de gemeente nu zelf Fiber kan leggen dan zou alles veel sneller voorruit gaan.
En met welke kennis en vooral welke centen gaan ze dat doen ?
Dat het kan bewijst deze site:
http://www.awt.be/web/res/index.aspx?pa ... oc,100,069
Industriezones in Wallonië zijn via glasvezel met elkaar verbonden. Is weliswaar enkel voor bedrijven. Ooit eens voor geïnformeerd. Prijskaartje was, paar jaar geleden, 250 euro per maand abonnementskosten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Enkele industriezones met elkaar verbinden versus iedere gemeente die op zich z'n grondgebied (of zou je het beperken tot enkele straten in het centrum ?) vol met fiber moet gaan steken is totaal niet te vergelijken.

Opgelet met die prijzen... vaak is dat puur alléén de fiber... zonder enige internet connectiviteit !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

heist_175 schreef:Ik haal nu al een hogere snelheid via 4G (60-80 of meer) dan via DSL (30/4).
De limieten op 4G zijn nog niet van die aard om over te schakelen :).

Het probleem is dat de huidige setup van 4G/LTE netwerken ideaal is voor een hele hoop smartphones een paar GB data per maand te voorzien. Maar voor internet thuis is een veel grotere capaciteit nodig, wat er niet is met de huidige plaatsing van masten en gebruik van 800 en 1800MHz voor LTE.

Wat ik niet snap is dat geen enkele van de drie providers (vooral Mobistar en Base) niet inzetten op hun ongebruikte 2600MHz frequenties voor vast internet te bieden.
Neem een paar steden, steek 2600MHz LTE op die masten (150Mbps mogelijk, met 4x4 MiMo 300Mbps wat kan gezien het geen mobiele setup is). Biedt routers aan met ingebouwde 2600MHz LTE as uplink/WAN. Laat gebruikers een maand gratis testen, diegene waar de dekking goed genoeg is zijn tevreden en er is een derde optie bij naast koper en kabel.

Ik kan mij niet inbeelden dat dat echt heel moeilijk is om te realiseren.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 282 keer

niet moeilijk misschien, maar wel moedig om zoiets op te zetten in "duopolieland"! TVV heeft als derde nieuwkomer ook geen potten gebroken lijkt mij...
Scarlet Loco, OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Verrassing!
Roaming in heb buitenland is soms al goedkoper dan onze eigen nationale tarieven (buiten bundel).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Men moet in Belgie tot de (triestige)vaststelling komen dat ondanks het openzetten v/d telecom netwerken,en nu ook het herzien v/d groothandelstarieven er zich tot nu toe geen enkele nieuwe provider heeft aangediend om hier om de markt te komen,integendeel,er is weer een minder met het verdwijnen van Snow.
Men kan zich afvragen of die tarieven nu wel intresant genoeg zijn,of dat er nog andere zaken zijn die een grote rol spelen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Door het feit dat de twee grote alle macht hebben over de infrastructuur, hebben ze ook alles in handen om elke concurrentie dood te drukken.
En als er al eentje het zou wagen om goedkoop de markt op te komen, hebben ze marge genoeg om effe mee te spelen tot hij dood is.

Triest, maar van de andere kant heb ik wel wat ik nodig heb.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De realiteit is dat Telenet/VOO/Numericable en Proximus gewoonweg geen concurrentie dulden en er alles aan doen om dat zo te houden, zij zullen alle mogelijke initiatieven van de kleinere spelers saboteren. :x
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
Bedankt: 766 keer
Recent bedankt: 5 keer

Te klein land, met daarbij nog ns de 3 landstalen die alle PR/marketing/sales/helpdesking/etc... duurder maken.

En als er eentje slaagt, nemen de anderen hem over en de raad der mededinging laat maar begaan...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

De liberalisering van de markt werkt niet voor een klein land als Belgie, en dat geld voor alle sectoren kijk naar de voedingssector, energie, ... in alles zijn we de duurste.
Belgie is een wingewest voor multinationals.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 139 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je mag ook niet het ongelooflijke politieke lobbywerk van de duopolisten niet onderschatten (hoe eerlijk is het dat Stefaan de clerck voorzitter van Belgacom kan zijn???). Neem nu bijvoorbeeld de overname van Scarlet in 2008. Scarlet was toen toch een grote speler aan het worden met een best indrukwekkend eigen glasvezelnetwerk. Ik vind er geen plannetje meer van maar misschien heeft iemand van UB dat nog ergens staan???

De overname door Belgacom vormde geen probleem voor de Raad van Mededinging ook al steeg het marktaandeel tot 90 procent op de adsl markt. Het glasvezelnetwerk werd netjes verkocht aan een de NMBS en vormde geen gevaar meer voor de particuliere markt.

bron:
http://www.zdnet.be/article/94484/test- ... -overname/

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ste ... 72347.html
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk moeten we dus besluiten dat een ideaal verhaal dat zou zijn waar het Proximus en Telenet netwerk door een onafhankelijke instantie beheerd word??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

In theorie wel... echter als we kijken naar de constructies die ej dan mogelijk krijgt zoals bij het electriciteitsnetwerk dan ben je geen haar beter (je hebt er alleen nog een bende managers en zakkenvullers bij dan).
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag mij af of die tarieven (groothandelstarieven)die het BIPT 'aangepast 'heeft wel zo intresant zijn als word beweerd,want tot nu toe is er geen enkele provider bereid gevonden om hier op de Belgische markt te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws ivm technologie”