Politie : verplicht tweetalig of niet?
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Vandaag een akkefietje gehad met de politie in Waterloo. Na de 200-jarige viering van de slag aldaar moesten we alles opruimen vandaag. Dus met de vriendin naar daar getrokken en overal uitleggen wie we zijn en wat we kwamen doen. Over het algemeen zeer behulpzame agenten die mijn vragen in het Frans probeerden te beantwoorden in gebrekkig Nederlands. Dus sommigen wouden zeker de moeite doen, maar hadden de kennis niet (om kort door de bocht te gaan).
Tot helemaal op het einde een agent naar mij kwam, mij een teken deed dat ik mijn raampje naar beneden moest doen en tegen mij begon te briesen en te roepen wat voor een idioot ik was om tussen het volk te gaan rijden met mijn auto (voor alle duidelijkheid : 4 pinkers aan en trager dan stapvoets, logischerwijs) met nog een hoop gezever erachter.
Ik probeerde, kalm en rustig, nogmaals uit te leggen wie ik was en wat ik kwam doen en dat er geen andere mogelijkheid was dan het volk te volgen tot het centrum van het spektakel. Nog een hoop verwensingen erboven op was het resultaat. En toen ... vroeg hij mijn identiteitskaart. ik begon zelf al stilaan te koken van zijn houding waardoor ik maar gebaarde dat ik er geen jota van verstond. Resultaat : hij nog kwader. Mijn Frans is niet slecht (al zeg ik het zelf) maar helaas moet ik het wel afleggen tegen een persoon die Frans als moedertaal heeft en over een woordenboek beschikt die iets groter is dan mijne "Van Dale". 75% van zijn zinnen begreep ik wel, maar de andere gingen compleet de mist in. Dus vroeg ik hem of hij het ofwel in het Engels, ofwel in het Nederlands maar moest uitleggen wat nu exact zijn probleem was. Dit werkte alleen maar als een rode lap op een stier : wij bevonden ons op Franstalig grondgebied en we moesten maar Frans spreken, anders hadden we daar niks te zoeken. Ik merkte dat enige verdere discussie met dit individu toch onzinnig was, dus deed ik het raampje maar toe en reed ik maar terug vanwaar ik kwam. In de achteruitkijkspiegel zag ik hem snel zijn boekje nemen om waarschijnlijk mijn nummerplaat te noteren (wegens het niet tonen van mijn ID, of iets anders?).
Nu, de vriendin was op dit moment een SMS aan het typen en heeft het hele fragment (van begin tot eind) zitten filmen met haar GSM (terwijl ze deed alsof ze verder typte). Dus mocht er meer van komen dan kan ik het hele verhaal laten zien.
Om een lang verhaal kort te maken : is de politie verplicht om de landstalen te spreken (Nederlands, Duits, Frans) en/of Engels, of is dit slechts een fabeltje? Het lijkt me logisch dat je toch op zn minst Nederlands, Frans en Engels moet kunnen als je dergelijke functie bekleed?
Tot helemaal op het einde een agent naar mij kwam, mij een teken deed dat ik mijn raampje naar beneden moest doen en tegen mij begon te briesen en te roepen wat voor een idioot ik was om tussen het volk te gaan rijden met mijn auto (voor alle duidelijkheid : 4 pinkers aan en trager dan stapvoets, logischerwijs) met nog een hoop gezever erachter.
Ik probeerde, kalm en rustig, nogmaals uit te leggen wie ik was en wat ik kwam doen en dat er geen andere mogelijkheid was dan het volk te volgen tot het centrum van het spektakel. Nog een hoop verwensingen erboven op was het resultaat. En toen ... vroeg hij mijn identiteitskaart. ik begon zelf al stilaan te koken van zijn houding waardoor ik maar gebaarde dat ik er geen jota van verstond. Resultaat : hij nog kwader. Mijn Frans is niet slecht (al zeg ik het zelf) maar helaas moet ik het wel afleggen tegen een persoon die Frans als moedertaal heeft en over een woordenboek beschikt die iets groter is dan mijne "Van Dale". 75% van zijn zinnen begreep ik wel, maar de andere gingen compleet de mist in. Dus vroeg ik hem of hij het ofwel in het Engels, ofwel in het Nederlands maar moest uitleggen wat nu exact zijn probleem was. Dit werkte alleen maar als een rode lap op een stier : wij bevonden ons op Franstalig grondgebied en we moesten maar Frans spreken, anders hadden we daar niks te zoeken. Ik merkte dat enige verdere discussie met dit individu toch onzinnig was, dus deed ik het raampje maar toe en reed ik maar terug vanwaar ik kwam. In de achteruitkijkspiegel zag ik hem snel zijn boekje nemen om waarschijnlijk mijn nummerplaat te noteren (wegens het niet tonen van mijn ID, of iets anders?).
Nu, de vriendin was op dit moment een SMS aan het typen en heeft het hele fragment (van begin tot eind) zitten filmen met haar GSM (terwijl ze deed alsof ze verder typte). Dus mocht er meer van komen dan kan ik het hele verhaal laten zien.
Om een lang verhaal kort te maken : is de politie verplicht om de landstalen te spreken (Nederlands, Duits, Frans) en/of Engels, of is dit slechts een fabeltje? Het lijkt me logisch dat je toch op zn minst Nederlands, Frans en Engels moet kunnen als je dergelijke functie bekleed?
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 94 keer
Lang leve Rodenbach, want die heeft mee de documenten voor onafhankelijk Belgie ondertekend. Lang leve Rodenbach want die heeft ervoor gezorgd dat jij nu in t nederlands je verhaal kon doen. Lang leve Rodenbach want die zorgt voor ons pittig bruintje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
Ik heb eens een accident met de auto gehad, en de politie is afgekomen (toevallig niet ver daarvandaan tussen Halle en Ittre... net over de taalgrens dus.)
Ik vraag "spreekt u Nederlands?" waarom ze elkander eens bezien... het hele gesprek is dus volledig in Frans verlopen, kordaat en onvriendelijk.
Dus nee, voor politieagent te worden moet ge niet teveel kennen.
Ik vraag "spreekt u Nederlands?" waarom ze elkander eens bezien... het hele gesprek is dus volledig in Frans verlopen, kordaat en onvriendelijk.
Dus nee, voor politieagent te worden moet ge niet teveel kennen.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Nee, als ze zich in het Franstalig taalgebied bevinden moeten ze maar 1 taal spreken, maar als ze willen mogen ze zich flexibel opstellen. Als je flik wil worden dien je trouwens enkel maar een taaltest af te leggen in de taal waarvoor je je inschreef.
Zie ook:
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id= ... FO&lang=nl
http://www.taalwetwijzer.be/gerecht/vee ... ragen.html
Zie ook:
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ah, waart gij daar verantwoordelijk voor die wifi free zone waar de vrt zo'n grappig filmpje over heeft gemaakt? 
[
Post made via mobile device ]

[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Dus moet de politie op Vlaams grondgebied ook enkel Nederlands kennen dus zijn ze niet verplicht om Frans te spreken.Kenw00t schreef:Nee, als ze zich in het Franstalig taalgebied bevinden moeten ze maar 1 taal spreken, maar als ze willen mogen ze zich flexibel opstellen. Als je flik wil worden dien je trouwens enkel maar een taaltest af te leggen in de taal waarvoor je je inschreef.
Zie ook:
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1960 keer
Wallonië en Vlaanderen zijn ééntalige gebieden, Brussel is tweetalig.
Het is dus niet correct dat je in ééntalig Franstalig gebied eist om in het Nederlands geholpen te worden. De reactie van de agent is ook niet correct, hij had vriendelijk kunnen reageren en zelf kunnen voorstellen om trager te spreken en eenvoudige zinnen te gebruiken.
Maar net zoals een Wetterse agent geen woord Frans moet kennen, moet een Waterloose agent geen woord Nederlands kennen.
Het is dus niet correct dat je in ééntalig Franstalig gebied eist om in het Nederlands geholpen te worden. De reactie van de agent is ook niet correct, hij had vriendelijk kunnen reageren en zelf kunnen voorstellen om trager te spreken en eenvoudige zinnen te gebruiken.
Maar net zoals een Wetterse agent geen woord Frans moet kennen, moet een Waterloose agent geen woord Nederlands kennen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 43 keer
Goed dat je alles op film hebt.
Krijgen wij hier het filmpje te zien?
Krijgen wij hier het filmpje te zien?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- Dafke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
- Bedankt: 157 keer
Hmmm meestal is het verhaal toch iets genuanceerder 
Er zitten natuurlijk altijd rotte appels tussen, overal.
Als gij al de 34ste ambetanterik waard die em tussen het volk door probeerde te murwen ipv de juiste parking te gebruiken (ik zeg zo maar iets é) dan kan ik begrijpen dat een agent soms zijn geduld een verliest, als dat 'manneke' dan ook plots geen Frans meer kan als hij uw ident vraagt.
Hetzelfde zoals ge bij nen helpdesk zijt, ne pipo voor den 100ste keer u vraagt waarom iets niet werkt op zijne pc, en gij ineens zegt dat het door zijn eigen schuld is en dan hij u nie meer verstaat.
Ik zeg niet dat dit uw geval is, maar soms is het toch langs 2 kanten te bekijken. Direct hier de flikken weer afschilderen als tammerikken, geen moeite willen doen, etc.. vind ik toch weer niet iets TE.

Er zitten natuurlijk altijd rotte appels tussen, overal.
Als gij al de 34ste ambetanterik waard die em tussen het volk door probeerde te murwen ipv de juiste parking te gebruiken (ik zeg zo maar iets é) dan kan ik begrijpen dat een agent soms zijn geduld een verliest, als dat 'manneke' dan ook plots geen Frans meer kan als hij uw ident vraagt.
Hetzelfde zoals ge bij nen helpdesk zijt, ne pipo voor den 100ste keer u vraagt waarom iets niet werkt op zijne pc, en gij ineens zegt dat het door zijn eigen schuld is en dan hij u nie meer verstaat.
Ik zeg niet dat dit uw geval is, maar soms is het toch langs 2 kanten te bekijken. Direct hier de flikken weer afschilderen als tammerikken, geen moeite willen doen, etc.. vind ik toch weer niet iets TE.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 772 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Veel gekker moet het niet worden ... die politieagenten hebben daarvoor gekozen en die worden daarvoor betaald!
Ik zal straks om 16h ook eens zeggen als er een ticket komt binnengelopen van een Citrix applicatie die niet meer werkt. "Euh seg, is 't nu genoeg, ik ben al bezig van 09h vanmorgen en heb al wel kei veel problemen opgelost hé"
Ik zal straks om 16h ook eens zeggen als er een ticket komt binnengelopen van een Citrix applicatie die niet meer werkt. "Euh seg, is 't nu genoeg, ik ben al bezig van 09h vanmorgen en heb al wel kei veel problemen opgelost hé"
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Je hebt dan nog geluk gehad, als je in de USA je ID niet toont, wordt je eerst getasered en dan doodgeschoten:
http://revolution-news.com/michigan-tee ... t-charged/
http://revolution-news.com/michigan-tee ... t-charged/
-
- userbase crew
Je bent in Belgie ook verplicht om je ID te tonen als dat gevraagd wordt. Dat kan dus een boete worden, met mogelijk smaad erbij.
Dat je die niet getoond hebt kan serieus in je nadeel spelen als dit ooit voor een rechtbank komt.
[
Dat je die niet getoond hebt kan serieus in je nadeel spelen als dit ooit voor een rechtbank komt.
[

-
- userbase crew
Tja...
Aangezien je de agent gedeeltelijk verstond...
Weet je, als de eerste hoop agenten je doorlaat, moet de 34e zich daar ni mee moeien; dat geeft alleen een hoop frustratie. Maar je bent met een agent in functie bezig, dus jij bent degene die zich kalm moet houden want hij heeft meer macht. Da's de realiteit nu eenmaal.
[
Aangezien je de agent gedeeltelijk verstond...
Weet je, als de eerste hoop agenten je doorlaat, moet de 34e zich daar ni mee moeien; dat geeft alleen een hoop frustratie. Maar je bent met een agent in functie bezig, dus jij bent degene die zich kalm moet houden want hij heeft meer macht. Da's de realiteit nu eenmaal.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 387 keer
Het strafste is dat jij geen eigenaar bent van je identiteitskaartITnetadmin schreef:Je bent in Belgie ook verplicht om je ID te tonen als dat gevraagd wordt. Dat kan dus een boete worden, met mogelijk smaad erbij.
[Post made via mobile device ]

Er staat letterlijk "handtekening van de houder". Als jij slechts houder bent, wie is dan de eigenaar?
Dus als de politie mijn identiteitskaart zou vragen, dan kan ik daar technisch gezien niet op ingaan (ook al weet ik praktisch wat deze agent wil), gezien de identiteitskaart die ik hoor mee te dragen, niet MIJN eigendom is. De politie moet dus vragen: "de identiteitskaart waarvan u houder bent" en dus niet "uw identiteitskaart". "uw" impliceert immers eigendom.
Anderzijds is een agent niet op de hoogte van bovenstaande zaken, en dit kan enkel tot extra miserie zorgen wat je dan nadien op een rechtbank mag gaan uitleggen. In de states wordt je getasered of afgeschoten in sommige gevallen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 81 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Filmpje is niet bruikbaar op de rechtbank. Dan had je moeten aankondigen bij het opendraaien van het raampje dat alles wordt opgenomen. Niks mis mee om dat consequent te doen via een dashcam bijv.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Louter tonen... ik dacht niet dat je ze moet afgeven (uit handen geven) trouwens.ITnetadmin schreef:Je bent in Belgie ook verplicht om je ID te tonen als dat gevraagd wordt.
- Dafke
- Elite Poster
In plaats van de "goede raad" te geven van nog een beetje te gaan discussieren als ze uwe pas vragen en zeggen dat ge HOUDER zijt en niet eigenaar..
Doe toch gewoon wat er gevraagd wordt! Door zo de etter uit te hangen werk je enkel maar de geïrriteerde reacties in de hand van de andere partij, zoals de politie in dit geval.
Bij de weg, je MOET uw ID aan hun tonen:
Bron: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... n/eid/faq/
Aan welke overheid (-heden) is men verplicht zijn identiteitskaart te tonen?
Krachtens artikel 6 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, bepaalt de Koning welke de openbare overheden en ambtenaren zijn op wier vordering de identiteitskaart moet worden getoond.
De bepalingen in artikel 1, tweede en derde lid, van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten bepalen aan wie de kaart moet worden getoond.
Dit is het geval bij elke vordering van de politie, in het kader van haar wettelijke en reglementaire opdrachten, alsmede bij elke aanvraag van getuigschriften en uittreksels door gemeentelijke diensten of door andere openbare diensten, en wanneer de betrokkene het bewijs van zijn identiteit moet leveren bij de interventie van een gerechtsdeurwaarder.
De andere overheden dan die welke gemachtigd zijn om te eisen dat de identiteitskaart getoond wordt, mogen de burger slechts vragen om zijn identiteitskaart te tonen: zij kunnen hem geenszins verplichten het te doen.
PS. doen alsof ge niet verstaan hebt dat ge uw ID kaart moet laten zien gaat niet, want het staat in de 4 landstalen erop!

Doe toch gewoon wat er gevraagd wordt! Door zo de etter uit te hangen werk je enkel maar de geïrriteerde reacties in de hand van de andere partij, zoals de politie in dit geval.
Bij de weg, je MOET uw ID aan hun tonen:
Bron: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... n/eid/faq/
Krachtens artikel 6 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten, bepaalt de Koning welke de openbare overheden en ambtenaren zijn op wier vordering de identiteitskaart moet worden getoond.
De bepalingen in artikel 1, tweede en derde lid, van het koninklijk besluit van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten bepalen aan wie de kaart moet worden getoond.
Dit is het geval bij elke vordering van de politie, in het kader van haar wettelijke en reglementaire opdrachten, alsmede bij elke aanvraag van getuigschriften en uittreksels door gemeentelijke diensten of door andere openbare diensten, en wanneer de betrokkene het bewijs van zijn identiteit moet leveren bij de interventie van een gerechtsdeurwaarder.
De andere overheden dan die welke gemachtigd zijn om te eisen dat de identiteitskaart getoond wordt, mogen de burger slechts vragen om zijn identiteitskaart te tonen: zij kunnen hem geenszins verplichten het te doen.
PS. doen alsof ge niet verstaan hebt dat ge uw ID kaart moet laten zien gaat niet, want het staat in de 4 landstalen erop!
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Filmke zal niet hier gepost worden, noch op sociale media. Het is niet mn bedoeling om die kerel met de grond gelijk te maken, het is puur en alleen als bewijs.
Overigens dat het er in 3 landstalen en in het engels op staat wilt niks zeggen. 't Is niet omdat het er op staat dat ik ook weet wat er staat.
Overigens dat het er in 3 landstalen en in het engels op staat wilt niks zeggen. 't Is niet omdat het er op staat dat ik ook weet wat er staat.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- gedeco
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 10 keer
Politiebeambten zijn ambtenaars die wettelijk verplicht zijn de taalwetgeving na te leven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwet_bestuurszaken
Enkel in de faciliteitengemeenten is tweetaligheid vereist.
Dit is toch hoe ik het begrepen had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Taalwet_bestuurszaken
Enkel in de faciliteitengemeenten is tweetaligheid vereist.
Dit is toch hoe ik het begrepen had.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
approximated.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
- Bedankt: 115 keer
Zo is dat, maar hoeveel immigranten doen dikwijls alsof ze iets niet verstaan, dat zijn er heel veel.Dafke schreef:
Hiermee bedoel ik voornamelijk Turken en Marokkanen.
Soms zie je ook dat de oudere van die mannen/vrouwen soms nog geen woord Nederlands kunnen.
- Dafke
- Elite Poster
Klopt!
Ook een hele grote ergernis bij de flikken trouwens. Ze allemaal mee naar bureau pakken, tolk optrommelen etc.. veel te veel werk en te duur.
Dus, die mannen dreigen dan maar ze de bak in te steken en dan verstaan ze het ineens wel of komt er een "broer" af dat wel Nederlands kan.
Ook een hele grote ergernis bij de flikken trouwens. Ze allemaal mee naar bureau pakken, tolk optrommelen etc.. veel te veel werk en te duur.
Dus, die mannen dreigen dan maar ze de bak in te steken en dan verstaan ze het ineens wel of komt er een "broer" af dat wel Nederlands kan.
-
- userbase crew
r2504 schreef:Louter tonen... ik dacht niet dat je ze moet afgeven (uit handen geven) trouwens.ITnetadmin schreef:Je bent in Belgie ook verplicht om je ID te tonen als dat gevraagd wordt.
Die nuance pakt mss bij politiekaarten (zij weigeren die consequent af te geven, zodat je de anti-copy beveiligingen niet kan checken), maar ik wens je veel geluk om die nuancering toe te passen in omgekeerde richting

Dat gedoe over "eigendom" en "uw" is semantiek waar noch de flikken noch de rechter mee zullen kunnen lachen als je dat probeert uit te halen.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
- Bedankt: 116 keer
Gewoon meewerken en je identiteitskaart afgeven als ze dat vragen. Je krijgt ze echt wel terug hoor.
Al dat gezever op de politie altijd, wees content dat we ze hebben. Ik krijg het vliegend schijt van mensen die het beter weten en kunnen als het op politiezaken aankomt. Zeker de gevallen die de kleinste gelegenheid aangrijpen om heel de politiemacht over dezelfde kam te scheren. Om nog maar te zwijgen over de extreme "acab" gevallen. Voor zo'n mensen hoop ik dat de politie eens te laat komt wanneer je ze nodig hebt. Ik ben geen agent, maar ik heb gewoon respect voor die mannen net zoals voor alle andere hulpdiensten.
Niet persoonlijk naar Krisken toe, want in zijn geval zou ik toch ook foert zeggen.

Niet persoonlijk naar Krisken toe, want in zijn geval zou ik toch ook foert zeggen.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 53 keer
Als je ze nodig hebt, komen ze te laat! Durven niets doen tegen de Marokkanen maar wel uitpakken tegen de Belgen.
En gewoon maar mensen flikken om de stats te vullen.
Zie ze elke week op de voetbal. Echte zware hooligans gaan vrijuit. Laten zich zwaar trakteren door die gasten. Dan maar voor de statistieken dd nerds een stadionverbod geven voor ne middenvinger! Ah ja ze provoceren het vak op 110 meter afstand!
Dus ja vaak 1312!
En gewoon maar mensen flikken om de stats te vullen.
Zie ze elke week op de voetbal. Echte zware hooligans gaan vrijuit. Laten zich zwaar trakteren door die gasten. Dan maar voor de statistieken dd nerds een stadionverbod geven voor ne middenvinger! Ah ja ze provoceren het vak op 110 meter afstand!
Dus ja vaak 1312!

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
- Bedankt: 18 keer
Ik herinner me echter krantekoppen uit de jaren 90 (denk ik)
dat politie enkel uw id mag vragen als het gegrond is... dus dat je kunt weigeren om je te identificeren
Zit heel ver en heel vaag... (een of andere gerechtelijke uitspraak toen)
Ik zal eens googelen om meer info
dat politie enkel uw id mag vragen als het gegrond is... dus dat je kunt weigeren om je te identificeren
Zit heel ver en heel vaag... (een of andere gerechtelijke uitspraak toen)
Ik zal eens googelen om meer info
- Dafke
- Elite Poster
Was mijn link van de officiele FGOV website niet voldoende??
Waarom toch altijd alles in vraag stellen?Dafke schreef: Bron: http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identitei ... n/eid/faq/
...
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Omdat je niet per sé tevreden hoeft te zijn met een bestaande situatie
.
Daarom moet je altijd alles in vraag stellen.
Concreet mis ik in uw quote wat een "vordering van de politie" is.
Wikipedia - rechtswetenschappen
Vordering van agenten in een gesloten instelling
Ik bedoel maar
We hebben ook comité P om toe te zien op de naleving van "redelijk gebruik van de macht",
als uw buur een flik is, mag hij niet elke dag uw ID vragen om u te pesten, ook al laat zijn ambt hem toe om uw ID te vragen.

Daarom moet je altijd alles in vraag stellen.
Concreet mis ik in uw quote wat een "vordering van de politie" is.
Wikipedia - rechtswetenschappen
Vordering van agenten bij stakingenRechtsbetrekking, krachtens dewelke de één, (schuld)eiser, gerechtigd is te ontvangen hetgeen de ander, de schuldenaar, verplicht is, aan die een te geven - of voor die een te doen dan wel na te laten. Vordering betekent: eis.
Vordering van agenten in een gesloten instelling
Ik bedoel maar

We hebben ook comité P om toe te zien op de naleving van "redelijk gebruik van de macht",
als uw buur een flik is, mag hij niet elke dag uw ID vragen om u te pesten, ook al laat zijn ambt hem toe om uw ID te vragen.
- Dafke
- Elite Poster
Er staat toch duidelijk: in het kader van haar wettelijke en reglementaire opdrachten?
En neen, ge moet niet alles "slikken" wat de wet voorschrijft, maar uwe pas afgeven als ze erachter vragen, wat is daar zo zwaar, moeilijk, ambetant, ... aan???
Moest ik flik zijn, dan zorgde ik ervoor dat ge de eerste uren niet vertrok van uw plaats en ge er een boete bij op kreeg.
Mensen die denken dat ze zo betweterig moeten zijn voor zo een futiliteiten, da's gewoon pesten naar de flikken toe.
En neen, ge moet niet alles "slikken" wat de wet voorschrijft, maar uwe pas afgeven als ze erachter vragen, wat is daar zo zwaar, moeilijk, ambetant, ... aan???
Moest ik flik zijn, dan zorgde ik ervoor dat ge de eerste uren niet vertrok van uw plaats en ge er een boete bij op kreeg.
Mensen die denken dat ze zo betweterig moeten zijn voor zo een futiliteiten, da's gewoon pesten naar de flikken toe.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Wat jij omschrijft is net het machtsmisbruik waar je u als burger moet tegen kunnen verzetten/wapenen.
Overigens, buiten met de hypersensitieve flikken in Leuven, heb ik nog nooit zever gehad met flikken en ik ben ook blij dat ze er zijn.
Maar met uitzonderlijke rechten (geweld, ...) gaan ook uitzonderlijke plichten (transparantie, verantwoording) gepaard.
Gelukkig leven we niet meer in de Middeleeuwen waar er willekeur was, maar zal jij als flik u mogen/moeten verantwoorden waarom je iemand wilde pesten en hem "de eerste uren" wilde vasthouden.Moest ik flik zijn, dan zorgde ik ervoor dat ge de eerste uren niet vertrok van uw plaats en ge er een boete bij op kreeg.
Overigens, buiten met de hypersensitieve flikken in Leuven, heb ik nog nooit zever gehad met flikken en ik ben ook blij dat ze er zijn.
Maar met uitzonderlijke rechten (geweld, ...) gaan ook uitzonderlijke plichten (transparantie, verantwoording) gepaard.
- Dafke
- Elite Poster
Machtsmisbruik dat jij uitlokt door een officieel bevel te weigeren, het tonen van je ID.
Dan zal de politie kunnen aannemen dat jij iets te verbergen hebt (je kan geseind staan, ...) en dus alle andere mogelijke middelen inschakelen om toch je identiteit te achterhalen.
Auto onderzoeken, jou onderzoeken, .. en als dan blijkt dat jij je ID toch bij hebt, dan is dat duidelijk dat je echt een bevel hebt genegeerd.
Dan krijg je er dus een boete bij.
En dan nu even duidelijk: jij wil de regels niet volgen, dan moet iemand het doen. Als jij koppig en betweterig wil zijn, dan mag die politie dat ook, punt.
Als jij netjes je ID had laten zien zoals gevraagd, was er niets geweest en had je nog een prettige dag gekregen.
Dan zal de politie kunnen aannemen dat jij iets te verbergen hebt (je kan geseind staan, ...) en dus alle andere mogelijke middelen inschakelen om toch je identiteit te achterhalen.
Auto onderzoeken, jou onderzoeken, .. en als dan blijkt dat jij je ID toch bij hebt, dan is dat duidelijk dat je echt een bevel hebt genegeerd.
Dan krijg je er dus een boete bij.
En dan nu even duidelijk: jij wil de regels niet volgen, dan moet iemand het doen. Als jij koppig en betweterig wil zijn, dan mag die politie dat ook, punt.
Als jij netjes je ID had laten zien zoals gevraagd, was er niets geweest en had je nog een prettige dag gekregen.