Een kennis zit momenteel (eerlijk gezegd door zijn eigen schuld) een beetje in financiële problemen. Hij heeft Telenet al enkele maanden niet meer betaald, en bijgevolg zijn momenteel al zijn producten (digitale TV, internet en GSM) tijdelijk afgesloten. Nu zit hij met twee vraagjes:
1. Verwacht Telenet abonnementsgeld voor de periode waarin de diensten afgesloten zijn? Er zit oa een gehuurde digicorder in het pakket dus ergens lijkt het me logisch van wel.
2. Het gaat toch om een aanzienlijk bedrag en het ziet er naar uit dat het nog wel een maand of zo zal duren voor hij dit kan terugbetalen. Hij overweegt een prepaid-kaart bij een andere operator te nemen. Hij zit niet meer aan een minimum contractduur voor GSM vast. Blokkeert Telenet de uitportering van telefoonnummers zolang er een openstaande schuld is? Ik meen me te herinneren dat Dommel dat indertijd bv wel deed.
Dienst tijdelijk geschorst: loopt de rekening verder?
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Het lijkt me logisch dat wanneer geen diensten geleverd worden er geen "kosten" zijn. De oorzaak van die niet-levering (in dit geval door betalingsproblemen) maakt in dat opzicht niet veel uit.
Dat Telenet een extra kost aanrekent kan dan weer wel. Zij hebben immers ook schade geleden door diensten te lever waar niet voor betaald is. Zij hebben dat geld dus ook moeten "voorschieten".
Het lijkt me mogelijk dat Telenet op zijn minst lastig zal doen over nummerportering. Zij willen immers eerst hun centen zien en voelen de bui ook al hangen als de klant zonder eerst te betalen zijn nummer wil weghalen... Dat is op dit moment een middel om de klant tot betaling te laten overgaan, los of die nog onder contract zit of niet.
Dat Telenet een extra kost aanrekent kan dan weer wel. Zij hebben immers ook schade geleden door diensten te lever waar niet voor betaald is. Zij hebben dat geld dus ook moeten "voorschieten".
Het lijkt me mogelijk dat Telenet op zijn minst lastig zal doen over nummerportering. Zij willen immers eerst hun centen zien en voelen de bui ook al hangen als de klant zonder eerst te betalen zijn nummer wil weghalen... Dat is op dit moment een middel om de klant tot betaling te laten overgaan, los of die nog onder contract zit of niet.
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het abogeld loopt gewoon door tot telenet eenzijdig zal opzeggen.
Nroverdracht is echt een gokspel soms wel soms niet, als ik me nie vergis zijn ze wel verplicht vrij te geven als je de operator neemt die het nr oorspronkelijk heeft uitgebracht.
Nroverdracht is echt een gokspel soms wel soms niet, als ik me nie vergis zijn ze wel verplicht vrij te geven als je de operator neemt die het nr oorspronkelijk heeft uitgebracht.
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
mercedes e220 OML
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
'k Heb dan toch maar even naar Telenet gebeld, dus hierbij de officiële antwoorden:
1. Verwacht Telenet abonnementsgeld voor de periode waarin de diensten afgesloten zijn?
Ja. Ook als de dienst geschorst is wordt abonnementsgeld aangerekend. Hun kosten (auteursrechten, de SIMkaart bij Mobistar, de afschrijving van de Digicorder)
lopen nl. door.
2. Blokkeert Telenet de uitportering van telefoonnummers zolang er een openstaande schuld is?
Ja. Om te vermijden dat wanbetalers van provider naar provider springen wordt de nummerportering geblokkeerd tot alles betaald is.
1. Verwacht Telenet abonnementsgeld voor de periode waarin de diensten afgesloten zijn?
Ja. Ook als de dienst geschorst is wordt abonnementsgeld aangerekend. Hun kosten (auteursrechten, de SIMkaart bij Mobistar, de afschrijving van de Digicorder)
lopen nl. door.
2. Blokkeert Telenet de uitportering van telefoonnummers zolang er een openstaande schuld is?
Ja. Om te vermijden dat wanbetalers van provider naar provider springen wordt de nummerportering geblokkeerd tot alles betaald is.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Als de facturen niet betaald zijn bij de overlater, is dit een heel goeie reden om een export te weigeren. Ze zijn niet veprlicht als de facturen niet betaald zijn.proximusboyke schreef:het abogeld loopt gewoon door tot telenet eenzijdig zal opzeggen.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Bij mijn weten is nummeroverdracht altijd mogelijk, zelfs al heb je elders schulden.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 389 keer
- Recent bedankt: 1 keer
specialK telenet zal dat natuurlijk zeggen, hoe zou je zelf zijn als schuldeiser.
Ik zou zeggen gewoon proberen, je hebt er niks bij te verliezen !
Ik zou zeggen gewoon proberen, je hebt er niks bij te verliezen !
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
mercedes e220 OML
- exop
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 27 keer
Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat ze de diensten blijven aanrekenen, zelfs als je verbinding is afgesloten. Het is toch niet logisch om voor iets te betalen dat je niet krijgt? Dat ze bijvoorbeeld de huur van een digicorder blijven aanrekenen vind ik logisch.
Ergens werkt dat toch ook contraproductief? Je staat achter met betalingen en dan doen ze er elke maand een schepje bovenop door te blijven aanrekenen voor nougabollen.
Ervaring bij vrienden heeft me geleerd dat als je een paar keer achter staat met je betalingen zetten ze je op een zwarte lijst en kunnen ze in de toekomst weigeren een verbinding aan te sluiten op een ander adres als je deze aanvraagt op dezelfde natuurlijke persoon. Ik weet eigenlijk niet of je überhaupt van die lijst kan geraken.
Ergens werkt dat toch ook contraproductief? Je staat achter met betalingen en dan doen ze er elke maand een schepje bovenop door te blijven aanrekenen voor nougabollen.
Ervaring bij vrienden heeft me geleerd dat als je een paar keer achter staat met je betalingen zetten ze je op een zwarte lijst en kunnen ze in de toekomst weigeren een verbinding aan te sluiten op een ander adres als je deze aanvraagt op dezelfde natuurlijke persoon. Ik weet eigenlijk niet of je überhaupt van die lijst kan geraken.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Is het logisch gebruik te maken van een dienst en dat niet te betalen? Een lijn schorsen gebeurt niet zomaar: je betaalt meerdere facturen niet, en dan pas wordt jouw lijn geschorst. Indien je blijft weigeren te betalen, dan wordt de lijn opgezegd.Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat ze de diensten blijven aanrekenen, zelfs als je verbinding is afgesloten. Het is toch niet logisch om voor iets te betalen dat je niet krijgt? Dat ze bijvoorbeeld de huur van een digicorder blijven aanrekenen vind ik logisch.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Zelfs als Telenet het contract zou opzeggen dan nog is men verplicht om het verbruik van de afgelopen maanden te betalen (abonnementen voor de komende maanden niet meer) zoniet dan zal Telenet de wanbetaler voor de rechtbank dagen met alle bijkomende kosten tot gevolg zoals gerechtskosten, rechtplegingsvergoeding, verwijlinteresten, ...enz.
- exop
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 27 keer
Is ook logisch. Maar het is niet logisch dat eens ze je afsluiten je moeten betalen voor de diensten NA het afsluiten.Lord Utopia schreef:Is het logisch gebruik te maken van een dienst en dat niet te betalen? Een lijn schorsen gebeurt niet zomaar: je betaalt meerdere facturen niet, en dan pas wordt jouw lijn geschorst. Indien je blijft weigeren te betalen, dan wordt de lijn opgezegd.Eigenlijk vind ik het wel schandalig dat ze de diensten blijven aanrekenen, zelfs als je verbinding is afgesloten. Het is toch niet logisch om voor iets te betalen dat je niet krijgt? Dat ze bijvoorbeeld de huur van een digicorder blijven aanrekenen vind ik logisch.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ik denk dat krisken gelijk heeft.krisken schreef:Bij mijn weten is nummeroverdracht altijd mogelijk, zelfs al heb je elders schulden.
Een commerciëel dispuut (onbetaalde facturen) is voor de overlater géén wettelijke reden om een export te weigeren. De klant kan dan ook een schadeclaim indienen voor iedere dag vertraging.
Maar ... de nieuwe operator is wel niet verplicht jou als klant te nemen

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
De meeste overdrachten van gsm-nummers gaan gepaard met onbetaalde facturen. Hoeveel mensen houden rekening met wanneer hun huidige facturatieperiode eindigt? En zelfs dan nog kan je een overlap van data hebben waardoor je volgens de letter mogelijks voor een dag opnieuw "een schuld" hebt voor 1 dag.
Of dat van toepassing is voor meerdere maanden schuld (en dus niet een foute factuur)? Het zal wel, maar echt correct voelt dit toch niet.
Of dat van toepassing is voor meerdere maanden schuld (en dus niet een foute factuur)? Het zal wel, maar echt correct voelt dit toch niet.
-
- Elite Poster
sirWard: dan is de situatie volgens mij toch enigszins anders. Elke aanrekening heeft een betalingstermijn, en zolang je binnen die periode betaalt is er niks aan de hand.
Ikzelf heb een goede betalingshistoriek bij Telenet, dus als ik morgen mijn telefoonnummer zou uitporteren heeft men geen redenen om aan te nemen dat die laatste aanrekening niet meer betaald zou worden.
Maar in het geval waar ik het hier over heb zijn de betalingstermijnen al zodanig lang overschreden (twee of drie maanden geloof ik) dat Telenet heel goed weet dat er wat aan de hand is. Daarom hebben ze ook alles afgesloten; dat doen ze niet als je eens één keer te laat betaald hebt. Dus als ze nu morgen een porteringsaanvraag krijgen weten ze dat ze nog wel even op hun geld kunnen wachten.
Ik heb zelfs al meegemaakt dat een ANDERE operator een nummeroverdracht blokkeerde. Een kennis was overgestapt van Belgacom naar Telenet. Keer op keer liep de portering mis (en dan elke keer een week wachten voor een nieuwe poging!) tot het probleem hoog genoeg ge-escaleerd werd, en iemand terugbelde met de melding: zegt de naam "schedom" u iets?
Bleek dat die persoon ooit een aanvraag voor overschakeling naar Dommel had gedaan, en na wat administratieve problemen uiteindelijk had besloten het toch maar niet te doen. Maar Dommel had dat telefoonnummer dus geblokkeerd waardoor het niet getransfereerd kon worden, ZELFS al zat dat nummer helemaal niet bij hen. Nadat ze die fout hadden rechtgezet is de portering probleemloos verlopen.
Ikzelf heb een goede betalingshistoriek bij Telenet, dus als ik morgen mijn telefoonnummer zou uitporteren heeft men geen redenen om aan te nemen dat die laatste aanrekening niet meer betaald zou worden.
Maar in het geval waar ik het hier over heb zijn de betalingstermijnen al zodanig lang overschreden (twee of drie maanden geloof ik) dat Telenet heel goed weet dat er wat aan de hand is. Daarom hebben ze ook alles afgesloten; dat doen ze niet als je eens één keer te laat betaald hebt. Dus als ze nu morgen een porteringsaanvraag krijgen weten ze dat ze nog wel even op hun geld kunnen wachten.
Ik heb zelfs al meegemaakt dat een ANDERE operator een nummeroverdracht blokkeerde. Een kennis was overgestapt van Belgacom naar Telenet. Keer op keer liep de portering mis (en dan elke keer een week wachten voor een nieuwe poging!) tot het probleem hoog genoeg ge-escaleerd werd, en iemand terugbelde met de melding: zegt de naam "schedom" u iets?
Bleek dat die persoon ooit een aanvraag voor overschakeling naar Dommel had gedaan, en na wat administratieve problemen uiteindelijk had besloten het toch maar niet te doen. Maar Dommel had dat telefoonnummer dus geblokkeerd waardoor het niet getransfereerd kon worden, ZELFS al zat dat nummer helemaal niet bij hen. Nadat ze die fout hadden rechtgezet is de portering probleemloos verlopen.
- krisken
- userbase crew
Ik heb het net even nagevraagd bij Base, Proximus en Mobistar : het is altijd mogelijk om van operator te veranderen, ook al heb je openstaande facturen staan bij de andere operator. Bij Base en Proximus is het zelfs zo dat indien er meerdere openstaande facturen zijn (en meerdere herinneringen etc) ze jou niet afsluiten, maar automatisch overzetten op een prepaidkaart. Zo blijf je bij de operator (en verdienen ze nog aan je als je je kaart gaat opladen) en zijn er voor jou geen verdere schulden meer.
Vind ik geen slecht principe.
Hoe Telenet dit doet : geen idee!
Vind ik geen slecht principe.
Hoe Telenet dit doet : geen idee!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ja, maar hier praat je over alleenstaande GSM abonnementen, niet over GSM in een pack.krisken schreef: Bij Base en Proximus is het zelfs zo dat indien er meerdere openstaande facturen zijn (en meerdere herinneringen etc) ze jou niet afsluiten, maar automatisch overzetten op een prepaidkaart
De originele post ging over een triple-play (Internet, TV, GSM), en daar is er geen aparte factuur voor de GSM.
Als je dus openstaande facturen hebt, dan gaat het ook over niet-betaalde Internet en TV facturen!
En het ging niet over afsluiten, maar over schorsen (= tijdelijk)
Ik ben er zeker van dat Proximus je ook zal schorsen als je na herhaalde aanmaningen de achterstallige facturen voor triple-play niet betaalt!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
- krisken
- userbase crew
Klopt, uit het oog verloren.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Dat je bestaande facturen nog moet betalen na schorsing, akkoord (tenzij betwistingen of dergelijke).
Maar dat ze na de schorsing de diensten nog blijven aanrekenen, ik vraag me af of dat wettelijk is; ze leveren die diensten op dat moment namelijk niet meer.
[
Post made via mobile device ]
Maar dat ze na de schorsing de diensten nog blijven aanrekenen, ik vraag me af of dat wettelijk is; ze leveren die diensten op dat moment namelijk niet meer.
[

-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 16 keer
Je kan altijd vragen of Telenet dat nummer (tijdelijk) naar een "prijs volgens verbruik" herlaadkaart.
Zo blijf je toch bij Telenet en kan je terug bellen.
Ze zijn trouwens goedkoper dan de herlaadkaarten van Proximus.
Zo blijf je toch bij Telenet en kan je terug bellen.
Ze zijn trouwens goedkoper dan de herlaadkaarten van Proximus.
-
- Elite Poster
Bij Telenet is het natuurlijk niet écht een pack; de gebruiker in kwestie heeft een pack internet + digitale TV en een King abonnement. Telenet maakt wat betreft die "King" geen onderscheid tussen klanten met of zonder andere Telenet-producten. Uiteraard staan ze wel allemaal dezelfde factuur, die niet betaald is.philippe_d schreef: Ja, maar hier praat je over alleenstaande GSM abonnementen, niet over GSM in een pack.
"Prijs volgens verbruik" is bij Telenet ook postpaid, dus daar blijven ze met hetzelfde risico zitten. Telenet heeft geen herlaadkaarten in hun productgamma.