M'n maandelijkse bijdrage is daarmee haast het dubbel van voordien

Bron: De Standaard, "Waterfactuur stijgt meer dan verwacht".De afrekening op de waterfactuur zal nog sterker stijgen dan eerder aangekondigd. Dat komt door een koppeling tussen twee bijdrages die nu opduikt. Doordat de Vlaamse overheid meer doorrekent aan de verbruikers, zullen ook de gemeenten automatisch meer kunnen innen. Dat schrijft De Standaard woensdag.
Naast de vaste en variabele bijdrage per geleverde kubieke meter water staan er nog twee kostenposten op de waterfactuur: de gemeentelijke en de bovengemeentelijke saneringsbijdrage. In zijn regeerverklaring liet Vlaams minister-president Geert Bourgeois weten dat de inleg van de Vlaamse begroting hiervoor met 48 miljoen euro daalt, wat betekent dat de prijs op de waterfactuur voor de verbruikers zal stijgen.
Maar de Serv, de adviesraad van de Vlaamse werkgevers en werknemers, merkt op dat ook de gemeentelijke saneringsbijdrage in alle stilte vermeerdert. In artikel 16 uit het drinkwaterdecreet staat namelijk dat de gemeentelijke saneringsbijdrage niet hoger mag liggen dan 1,4 keer het tarief van de bovengemeentelijke bijdrage. Vier op de vijf gemeenten in Vlaanderen hanteren dat maximum en veel kiezen voor een automatische koppeling: als de bovengemeentelijke bijdrage omhooggaat, dan de gemeentelijke ook. Bij ongewijzigd beleid betekent dat nu een extra kostprijs voor de gebruiker van 58 miljoen euro.
Inderdaad, als iedere burger z'n verantwoordelijkheid neemt en stopt met tonnen zuiver regenwater in de riool te dumpen dan zal de waterfactuur niet meer stijgen. Alleen vervuild afvalwater hoort in de riool!petzl schreef:1 woord : regenwater!
Wel dat ze dan maar afkomen om mijn regenwater op te vangen. Waarom moet ik hier voor instaan, nota bene vanuit een appartement?raf1 schreef:Inderdaad, als iedere burger z'n verantwoordelijkheid neemt en stopt met tonnen zuiver regenwater in de riool te dumpen dan zal de waterfactuur niet meer stijgen. Alleen vervuild afvalwater hoort in de riool!petzl schreef:1 woord : regenwater!
Regenwater moet je opvangen en hergebruiken of laten infiltreren in de bodem.
Als je volgende brochure eens leest, zal je het probleem hopelijk begrijpen: http://www.ond.vlaanderen.be/energie/pd ... 20vibe.pdf
Theoretisch heb je gelijk, maar dat hiermee de waterfactuur zal dalen zou ik sterk betwijfelen.raf1 schreef: Inderdaad, als iedere burger z'n verantwoordelijkheid neemt en stopt met tonnen zuiver regenwater in de riool te dumpen dan zal de waterfactuur niet meer stijgen.
100% mee eens.raf1 schreef:Alleen vervuild afvalwater hoort in de riool!
Regenwater moet je opvangen en hergebruiken of laten infiltreren in de bodem.
En waarom denk je dat appartementen hierop een uitzondering zouden moeten zijn? Er valt toch ook veel regenwater op het grote dak van zo'n gebouw, dat perfect zou kunnen opgevangen worden en hergebruikt (vb toiletten?).krisken schreef:Wel dat ze dan maar afkomen om mijn regenwater op te vangen. Waarom moet ik hier voor instaan, nota bene vanuit een appartement?
Op de regenwaterafvoer die meestal in een lokale rivier of beek terechtkomt. Het probleem dat zuiveringsstations tijdens regenbuien telkens opnieuw overstromen en massaal gemengd afvalwater dumpen in rivieren is daarmee opgelost. Het probleem dat grondwaterniveaus dalen natuurlijk niet, daarvoor is er steeds een infiltratiebekken nodig aangezien een rivier heel snel al het zuiver regenwater afvoert naar de zee.petzl schreef:vraagje in geval van gescheiden riolering , op welke riolering is de straat dan aangesloten ?
Omdat lokale opslag en hergebruik en lokale infiltratie op lange termijn de goedkoopste en de beste oplossing is.krisken schreef:Waarom moet ik hier voor instaan, nota bene vanuit een appartement?
Welke andere belasting zou er dan moeten dalen... ??? Ik wil nog wel eens zien waar ik plots 270 euro minder ga moeten betalen.heist_175 schreef:Het is een broekzak-vestzak operatie.
Uiteindelijk is het altijd de eindgebruiker die betaalt, ofwel via de gewestelijke belastingen, ofwel via de waterfactuur.
Het artikel dat je linkt gaat veel te kort door de bocht, niet zo maar alles geloven wat je op het wereldwijde interwebs vindt.Jack Daniels schreef:Het kan nog veel gekker:
http://zaplog.nl/zaplog/article/man_30_ ... ater_video
http://www.mnn.com/your-home/at-home/bl ... -rainwaterThe bigger story here is that rainwater collection is indeed kosher in Oregon, provided that you’re capturing it from an artificial, impervious surface such as a rooftop with the assistance of rainwater barrels. But an extensive reservoir set-up complete with 10- and 20-foot-tall dams is verboten without the proper, state-issued water-right permits — after all, Oregon law dictates that water is a publicly owned resource — and Harrington did not possess said permits.