Proximus 4G bedroevend slecht?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Sinds een dag ben ik overgeschakeld van Mobistar naar Proximus.
GSM is een iPhone 6, alles up-to-date.
Ik merk dat de ontvangst voor 4G bedroevend is.
Met Mobistar had ik bijna overal 4G. Nu met Proximus heb ik maar even 4G in Genk gezien, voor de rest in de verste verte weinig of niets.

Gaat er iets fout, doe ik iets fout, of is Proximus 4G gewoon bedroevend slecht?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Waar ik ga heb ik toch op de meeste plekken 4G, dan heb ik het over Gent - Antwerpen - Brussel. Ook aan de kust als mij goed herinner. In Limburg en Vl Brabant geen ervaring.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben nog niet in 'grote' steden geweest.
Maar met Mobistar had ik al in de kleinste 'gaten' (ja zelfs binnenhuis) goede 4G.
Op diezelfde plaatsen nergens Proximus, zelfs buiten niet. :?

Deze kaart net gevonden :
http://support.nl.proximus.be/app/answe ... werkbereik
Dit is wel een lachertje : als je 4G outdoor selecteert, heb je NERGENS 4G. Zet je hem op indoor, dan heb je hier en daar 4G.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

1800MHz LTE bij proximus vs 800MHz (en 1800MHz) LTE bij Mobistar. De lager frequenties dringen gebouwen makkelijker door en dekken meer oppervlakte per mast dan 1800MHz. Daardoor is Px hun indoor kaart ook zoveel minder als outdoor dekking.
Ze zijn wel bezig met 800MHz uit te rollen, maar ze zijn nog niet zo ver als Mobistar. Daar moet je zijn als je de grootste 4G dekking wilt.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik zit bij Proximus en ik heb op sommige plaatsen in Oostende wel nog 4G maar minder dan vroeger, op de meeste plaatsen val ik terug op 3G of 3G+, binnenshuis val ik meestal terug op EDGE tenminste met mijn smartphone Samsung Galaxy S4 mini, met mijn iPad Air heb ik binnenshuis een betere ontvangst nl 3G soms zelfs 4G, buitenshuis heb ik nog niet geprobeerd.
Besluit: het hangt niet alleen van de provider af dat men goede of slechte ontvangst heeft van mobiel internet maar ook van het toestel zelf.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

AndRo555 schreef:1800MHz LTE bij proximus vs 800MHz (en 1800MHz) LTE bij Mobistar. De lager frequenties dringen gebouwen makkelijker door en dekken meer oppervlakte per mast dan 1800MHz. Daardoor is Px hun indoor kaart ook zoveel minder als outdoor dekking.
Ze zijn wel bezig met 800MHz uit te rollen, maar ze zijn nog niet zo ver als Mobistar. Daar moet je zijn als je de grootste 4G dekking wilt.
Nogmaals : tis niet omdat het op papier zo is, dat dit in de praktijk eveneens zo is. Heb je reeds gezegd waarom...

Daar waar ik meestal kom (Oostende, Gent, Antwerpen, Nieuwpoort, Ninove) heb ik vrijwel steeds 4G met zowel Base als Proximus. Al moet ik wel toegeven dat mijn hoofd SIM kaart Base en daar dus meer ervaring mee heb.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

I know, maar overal waar ik test heeft Mobistar toch altijd wel net dat stuk meer LTE dan Base of Px. Denk aan treinen in wat landelijkere gebieden. Zodra je in een stad komt is het quasi gelijk tussen alledrie.

En wanneer iemand merkt dat dat hij met Mobistar veel meer 4G had dan met Proximus kan dat liggen aan:
1) het feit dat hij elke keer opnieuw dichter bij een Mobistar mast zit dan bij een Px mast
2) 800MHz LTE van mobistar ontvangt terwijl Px dat niet heeft op die mast.
3) Proximus zijn netwerk eerder afstelt om mensen sneller op 3G te laten terugvallen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

AndRo555 schreef: En wanneer iemand merkt dat dat hij met Mobistar veel meer 4G had dan met Proximus kan dat liggen aan:
1) het feit dat hij elke keer opnieuw dichter bij een Mobistar mast zit dan bij een Px mast
Nee, dat is uitgesloten, omdat ik voor mijn werk op diverse plaatsen in Limburg kom. Ik kan dus heel goed vergelijken.
AndRo555 schreef: 2) 800MHz LTE van mobistar ontvangt terwijl Px dat niet heeft op die mast.
Dat kan zijn, maar dat wijst op een veel slechtere dekking dan Mobistar
AndRo555 schreef: 3) Proximus zijn netwerk eerder afstelt om mensen sneller op 3G te laten terugvallen.
Dan zijn ze toch wel héél slecht bezig.

Aan de GSM kan het niet liggen, die heeft perfect gewerkt met Mobistar. Ik veronderstel dat de iPhone 6 toch wel voldoende 4G ontvangst moet hebben, als de iPhone5s dat ook al had.
AndRo555 schreef: I know, maar overal waar ik test heeft Mobistar toch altijd wel net dat stuk meer LTE dan Base of Px.
Jij noemt dat 'net iets meer', ik noem het een wereld van verschil.

Met andere woorden : Proximus is dus barslecht op 4G, en ik ben gejosd ! Dank u Proximus.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Kijk naar het jaarverslag 2014 van Proximus: daar staat de oorzaak van de slechtere dekking door Proximus maar zij geven er natuurlijk een positieve draai aan:

(let op dat is niet de letterlijke tekst, maar wat ik me herinner)

door de uitrol op 1800MHz heeft Proximus een hoge downloadsnelheid van gemiddeld 22Mbps.

Eén zinnetje zijn ze wel vergeten: de concurrent Mobistar werkt op een lagere frequentie waardoor de dekkingsgraad onder andere indoor beter is.

Mobiel netwerk: in de loop van het
jaar hebben we de ontplooiing van
ons 4G-netwerk versneld om tegen
eind 2014 een outdoorbereik van
85% van de Belgische bevolking en
een gemiddelde snelheid van
22 Mbps te halen.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

@sylvester 800MHz maakt ook een serieus verschil. Het is vergelijkbaar mert de 3G/2G toestand van pakweg 5 jaat geleden. Toen had je 3G (2100MHz) tot je ergens binnenging en dan was het gedaan met de pret en kon je verder op 2G (900MHz). Vervang de 2G900 door 4G800 en de 3G2100 door 4G1800 en je kent het resultaat.

En ik denk dat het niet meer zo lang zal duren. Px heeft de laatste maanden serieus 800MHz bijgeplaatst dus ik gok dat het najaar 2015 weer gelijk zal liggen tussen de twee.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”