Tablet in auto als gps gebruiken

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

Hallo,

Verleden week nieuwe bedrijfswagen gekregen maar zonder GPS. Nu speelt het in mijn hoofd om een tablet te kopen en deze te gebruiken als dedicated GPS. Ik ben op zoek naar een 5 a 7" tablet. Iemand die ook zoiets gebruikt en hiermee ervaring/tips heeft?

Iets wat misschien ook makkelijk zou zijn is een tablet die QI charging ondersteunt, dan zou het eventueel mogelijk zijn om de tablet gewoon in de houder te zetten (zonder dat je telkens de micro usb kabel in de tablet moet steken) en dan begint te tablet draadloos op te laden. Of zou dit geen zo'n goed idee zijn?

Ik hoor graag jullie meningen/bevindingen :-)
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Heb je geen smartphone? En wat voor wagen heb je? Met een beetje geluk heeft Brodit voor jouw smartphone/tablet een goede houder gemaakt die op ooghoogte hangt in de wagen. Meestal is de rechts van je op een luchtrooster. Bij sommige modellen kan dit ook links op de A-stijl gemonteerd worden (mijn persoonlijke favoriet).
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Volkswagen Golf Variant (VII)Ik laat ook nog een extra 12V stekker aansluiten die zal uitkomen op de A-stijl zodat ik de gps links van mijn stuur kan plaatsen (ook mijn favoriet :-) ).
Ik heb een smartphone, maar wens deze vrij te houden en niet te gebruiken als gps.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Hmm ze bieden links enkel een mount aan op de luchtrooster, en helaas niet rechtstreeks op de A-stijl.

Let wel op: als je het overgrote deel van de schermtijd op die tablet naar GPS gaat, dan zou het wel eens kunnen inbranden. Bij mijn Galaxy S2 was Waze verantwoordelijk voor pakweg 80% van de schermtijd, en na een tijdje stond de statusbalk en de menuknoppen er netjes ingebrand.

Een extra 12V stekker moet je niet laten steken, dat is heel simpel zelf te leggen aangezien de zekeringskast normaal gezien onder het stuur zou moeten zitten. Gewoon een bypass zoals deze gebruiken, maar wel goed uitzoeken van welke plaats je stroom gaat nemen! Daar sluit je dan een Brodit active adapter op aan (het model met draadjes als uiteinde ipv een sigarettenaansteker).
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 273 keer

Kenw00t schreef: Let wel op: als je het overgrote deel van de schermtijd op die tablet naar GPS gaat, dan zou het wel eens kunnen inbranden. Bij mijn Galaxy S2 was Waze verantwoordelijk voor pakweg 80% van de schermtijd, en na een tijdje stond de statusbalk en de menuknoppen er netjes ingebrand.
De Galaxy S2 heeft een amoled scherm dat nog wel eens durft in branden in gebruiksdoeleinde zoals je al opnoemde. Echter zijn 95% van de tablets LCD (IPS vooral) en die branden nauwelijks tot niet in. Dat is dus geen probleem.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik kan er mee leven dat de houder op het raam "geplakt" wordt. Dus op zich is dit geen zo'n groot probleem.
De 12V stekker zal inderdaad vanuit de zekeringkast vertrekken. Een familielid zal dit voor mij doen (werkt in een VW garage).

Ben dus vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met een bepaalde tablet/houder/qi charger/...
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 12 keer

Mijn buurman heeft een camper en maakt gebruik van asus memopad 8 met TOMTOM europe.
Werkt perfect,
http://www.tabletcenter.be/product/4977 ... zwart.html
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef:De 12V stekker zal inderdaad vanuit de zekeringkast vertrekken. Een familielid zal dit voor mij doen (werkt in een VW garage).

Ben dus vooral op zoek naar mensen die ervaring hebben met een bepaalde tablet/houder/qi charger/...
Wel, ik heb dus ervaring met een Brodit "active holder for fixed installation". Zeer deftig systeem, en omdat de USB-aansluiting in de houder is geïntegreerd, heb je nooit meer werk om dat kabeltje te zoeken, laat staan dat je het achteraf nog moet aansluiten. => Als je de tablet in de houder steekt, heeft deze altijd stroom.

Voorbeeldje met Nexus 7: http://www.brodit.com/images/513560.jpg
Zoals je ziet komt dat systeem zelf al met een voeding om die 12V naar 5V om te zetten. Met de bijgeleverde bekabeling kwam ik dus meer dan genoeg toe om het aan te sluiten op de zekeringskast.

Mijn advies: kies dus eerst een tablet, een goed uitgedacht aansluitingssysteem zoals Brodit, en laat het dan pas inbouwen door uw familielid. Die Brodit kan je zeer netjes wegwerken als hij links hangt. Indien je al op voorhand kabels met stekkers gaat trekken wil dat dus zeggen dat het een boeltje gaat worden op je dashboard.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”