GPL overtredingen settop boxen providers, hoe het ook kan

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Zowel de Proximus als Telenet settop boxen (=uw decoder) gebruiken beide Linux als besturingssysteem, 't is te zeggen minstens de Linux kernel en nog een GNU stack met libraries, systeembestanden, tools ..... (tesamen Linux genoemt). Ook de modems maken gebruik van Linux.

In principe moeten deze providers de gebruikers van hun oplossing die op Linux draait, toegang geven tot alle broncode die onder de GPL valt, ook alle afgeleiden, modificaties en alle applicaties ontwikkeld die gelinkt zijn aan GPLv2 en GPLv3 libraries. Of dit nu huren of kopen betreft maakt daarbij niet uit, de financiële vorm of transactie is niet relevant, wel dat er binaire code (object code) is gedsitribueerd tot aan de gebruiker: die object code draait namelijk op jouw settop box.

GPLv2 o.a. de Linux kernel

Voor alle gebruikte software die gebonden is aan GPLv2 moeten ze de broncode vrijgeven, zelfs aan third parties:
3. You may copy and distribute the Program (or a work based on it, under Section 2) in object code or executable form under the terms of Sections 1 and 2 above provided that you also do one of the following:

a) Accompany it with the complete corresponding machine-readable source code, which must be distributed under the terms of Sections 1 and 2 above on a medium customarily used for software interchange; or,
b) Accompany it with a written offer, valid for at least three years, to give any third party, for a charge no more than your cost of physically performing source distribution, a complete machine-readable copy of the corresponding source code, to be distributed under the terms of Sections 1 and 2 above on a medium customarily used for software interchange; or,
c) Accompany it with the information you received as to the offer to distribute corresponding source code. (This alternative is allowed only for noncommercial distribution and only if you received the program in object code or executable form with such an offer, in accord with Subsection b above.)
-> gezien telenet en proximus commerciële bedrijven zijn, is (c) niet van toepassing, dus enkel (a) en (b). Wegens afwezigheid van (a) is (b) van toepassing.

Elke klant kan dus naar zijn provider stappen om dit "written offer" op te eisen. Omdat de GPLv2 nog van voor het internet tijdperk stamt, kan iedereen dus om een fysiek medium eisen met daarop de gebruikte broncode, en dit tegen een billijke vergoeding voor de kost van de CD.

GPLv3 o.a. de meeste GNU programma's

Bij GPLv3 moet je enkel de broncode aan je eigen klanten opleveren, maar gezien het aantal klanten hier, is er weinig verschil:
6. Conveying Non-Source Forms.

You may convey a covered work in object code form under the terms of sections 4 and 5, provided that you also convey the machine-readable Corresponding Source under the terms of this License, in one of these ways:

a) Convey the object code in, or embodied in, a physical product (including a physical distribution medium), accompanied by the Corresponding Source fixed on a durable physical medium customarily used for software interchange.
b) Convey the object code in, or embodied in, a physical product (including a physical distribution medium), accompanied by a written offer, valid for at least three years and valid for as long as you offer spare parts or customer support for that product model, to give anyone who possesses the object code either (1) a copy of the Corresponding Source for all the software in the product that is covered by this License, on a durable physical medium customarily used for software interchange, for a price no more than your reasonable cost of physically performing this conveying of source, or (2) access to copy the Corresponding Source from a network server at no charge.
c) Convey individual copies of the object code with a copy of the written offer to provide the Corresponding Source. This alternative is allowed only occasionally and noncommercially, and only if you received the object code with such an offer, in accord with subsection 6b.
d) Convey the object code by offering access from a designated place (gratis or for a charge), and offer equivalent access to the Corresponding Source in the same way through the same place at no further charge. You need not require recipients to copy the Corresponding Source along with the object code. If the place to copy the object code is a network server, the Corresponding Source may be on a different server (operated by you or a third party) that supports equivalent copying facilities, provided you maintain clear directions next to the object code saying where to find the Corresponding Source. Regardless of what server hosts the Corresponding Source, you remain obligated to ensure that it is available for as long as needed to satisfy these requirements.
e) Convey the object code using peer-to-peer transmission, provided you inform other peers where the object code and Corresponding Source of the work are being offered to the general public at no charge under subsection 6d.
Gezien ze (A) aan hun laars lappen, en (c) niet van toepassing is:

b) op een fysiek medium
d) download via een website, of aanduiden op welke website de source gevonden kan worden
e) beschikbaar via p2p

Dus ik zou iedereen aanbevelen de source code op te eisen als gebruiker van deze producten.

Sommige providers hebben het wel begrepen, bvb:

http://www.computeraudiophile.com/attac ... g_2389.jpg
http://www1.sky.com/opensourcesoftware/SkyHD/
-> wat uiteindelijk uitkomt op http://oss.sky.com/SkyHD/darwin-spk-GPL.tar.gz

Nog een voorbeeld van een Written Offer:
http://downloads.polycom.com/voice/voip ... ducts.html
en ja zij vermelden wel degelijk BusyBox (die o.a. op te telenet modem gebruikt wordt)
xming
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 47 keer

Tja, begrijp me niet verkeer, ik ben een Linux gebruiker sinds 1992 en ben een OSS voorstander. Maar realistisch gezien kan men weinig doen/bereiken in onze kleine aantallen. Dus

- ofwel moet er rechtszaken worden aangespannen
- of wel moet men in een grotere aantal (critial mass) bereiken zodoende genoeg media aandacht krijgt

Ik zou persoonlijk meer voorstander van een soort GPL watch BE te organiseren en het probleem in BE in het algemeen aanpakken. Losse/individuele acties worden te vaak gewoon verticaal geklasseerd.

Just my 2 euro cents.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

spijtig genoeg sinds 1 januari 2015 niet meer actief :(
http://en.wikipedia.org/wiki/Gpl-violations.org
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

Wat is het nut hiervan ? Wat heb ik aan de bron-code van die set-top-boxen ?
Veel moeite en ergernis voor niets lijkt me...
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Als ze maar goed werken, dat is het voornaamste, hoe die decoders draaien interesseert mij niet, dat zijn maar tenslotte details.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 30 keer

Ge zou uw eigen decoder kunnen opzetten ;)
xming
Pro Member
Pro Member

Ik wil wel de source zodat forward porten naar recentere en bug fixed versies mogelijk wordt. Maar het is inderdaad tijd rovend om GPL compliant te krijgen van die bende dieven, als men iemand taggen als een dief als hij een liedje download, dan is dit ook diefstal :D Dit is pure copyright schending en de recht hebbende heeft veel meer kans en belang.

Wanneer het niet meer mogelijk is om die toestellen als modem-only te gebruiken dan is de source code veel meer van belang voor mij persoonlijk.
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Ooit heeft er wel een drop van de GPL code van de TV set-top boxen van Belgacom op hun site gestaan. Geen idee of het er nu nog opstaat. Maar vluchtig gekeken zat er niets interessant in, gewoon een basissysteem en kernel. Of daarmee de GPL gedekt is/was weet ik niet (kernel modules enzo?)
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Onderaan pagina 24 van hun tv handleiding: http://support.en.proximus.be/euf/asset ... manual.pdf

Code: Selecteer alles

"Information related to licenses and free software
The software included in this product is protected by software protected by GPL, LGPL and AFL licenses. A copy of these licenses is included in the product in the Universe
Settings. You can get the entire source code from us for a period of 3 years after the last shipment of this product, which will be no sooner than June 1, 2012, by making a
transfer or cheque of €5 payable to: Belgacom SA, Boulevard du Roi Albert II, 27 - 1030 Brussels, Belgium. Please state «
source of product: My Proximus TV Pocket Guide» in your payment information. This offer is valid for any person receiving this information. This software is partly based on the work of the «Free Type» team. This software is partly based on the work of the «Independent JPEG Group». This product includes software developed by the OpenSSL project for use in the OpenSSL Toolkit (http://www.
openssl.org/).
Alleen: gaat het over de source van het boekske, of van het bokske?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 114 keer

Misschien inderdaad wel eens interessant hoe het er nu net achter te schermen aan toegaat van een decoder/bbox.
xming
Pro Member
Pro Member

IIRC GPL eist dat er geen meer kost mag zijn voor de source.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Wat is het nut? Ik ga een voorbeeld geven: enkele jaren terug komt er plots een fabrikant van muziekservers, die 6.000 euro vraagt voor wat basically een Asrock atom bordje is, een eigen ontwikkelde PCI geluidskaart met SPDIF interface die linear gevoed is en dat alles in een prachtige kast met een SSD als cache en een klassieke WD green van 2 TB, en een eigen IPAD client.

Maar ik vermoed al geruime tijd dat zij gewoon MPD gebruiken, een GPLv3 muziekserver die gratis is.

Een tijdje terug hebben ze een toestel van 15.900 euro uitgebracht, alweer met MPD, maar zij noemen het auplayer en zwijgen in alle talen over MPD.

Wat is voor mij het nut: ik heb dit kunnen doorprikken. Ik heb hier lange discussies met de lead dev van MPD over gehad.

Zij gebruiken mpd 0.17, onze eigen concurrerende server gebruikte tot eind vorig jaar mpd 0.19 en kostte slechts 1/4, en wij staken ook niks weg en vermelden de GPL in de manual ....

Ik heb na lang zoeken hun fork gevonden op github, en heb hen over de GPL aangesproken en ze gaven het na enkele dagen gewoon toe, met de versie er zelfs bij ....
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Om een oud draadje terug op te pikken, ik zag toevallig deze passeren tijdens een google search:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... s/gnu-gpl/

Dit is dan de GPL licentie die bij netgear komt (een product wat ze doorverkopen), maar van hun eigen busybox based modems en settopboxen overtreden ze de GPL door hem niet te vermelden.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Helaas...
Sorry, bestand niet meer beschikbaar
sanderd17
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Als ze de licentie volgen, dan moeten ze eerst en vooral de code beschikbaar maken.

Als dan daaruit blijkt dat delen onder GPLv3 vallen, dan geldt de Tivoization rule (https://en.wikipedia.org/wiki/Tivoization). Dan moeten we ook toegang hebben tot het vervangen van de software.

Voor de BBOX 3 zou dit wel handig zijn, dan kunnen we eindelijk die terug besturen met telnet, of de lijnwaarden uitlezen.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”