heb nu een ds409 met 4 x 1,5TB in raid5 die stilaan vol loopt. Ik zou kunnen data gaan wissen maar kies toch om ze voorlopig te houden.
op ds409 kan geen dsm 5 draaien, maar weet niet meteen of ik dit uberhaupt nodig heb of toch beter dat dit kan?
wat ik kan doen is de ds409 houden en 4 grotere schijven kopen maar ik blijf dan wel zitten met dezelfde cpu en ram. ik gebruik hem enkel als storage voor media dat door kodi wordt opgehaald. later misschen kodi draaien op een raspberry pi
of gaan voor nieuwere nas (ik wil wel bij synology blijven) + nieuwe schijven.
nas vervangen of capaciteit schijven
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 197 keer
Ik zou gaan voor enkel 4 grotere schijven. Best eens kijken naar beste types hiervoor.
Vb WD red, blue of green ?
Raid 5 voor media bestanden is dat echt nodig ?
Vb WD red, blue of green ?
Raid 5 voor media bestanden is dat echt nodig ?
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 15 keer
Tja, nieuwe NAS gaat je niet meer storage geven ... DS409 is ondertussen ook wel wat 'n ouder beestje, dus upgrade kan zeker geen kwaad.
Qua schijven, NAS = WD RED. Of HITACHI NAS drives, hoor ik ook goeie dingen van !
Qua schijven, NAS = WD RED. Of HITACHI NAS drives, hoor ik ook goeie dingen van !
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zou niet graag al m'n CD's en DVD's terug moeten rippen... daarvoor heb ik dan wel 100 euro extra voor over.lacer schreef:Raid 5 voor media bestanden is dat echt nodig ?
Waarom zou je een NAS die voldoet gaan upgraden... en disken moet hij toch kopen (tenzij hij voor een 5 bay zou gaan en z'n bestaande disken recupereren).spacekiek schreef:DS409 is ondertussen ook wel wat 'n ouder beestje, dus upgrade kan zeker geen kwaad.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
- Bedankt: 315 keer
Verhoog de capaciteit van je disken een voor een. Mocht je later beslissen om je nas te vervangen, dan kan je gewoon de schijven migreren naar de nieuwe nas. Maar ik vermoed dat dan wel de DSM versie dezelfde moet zijn.
https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... orials/484
[
Post made via mobile device ]
https://www.synology.com/nl-nl/knowledg ... orials/484
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
Om zeker te zijn van alle recente security patches? Dat toestel is 6 jaar oud, hangt aan het Internet, en kan gevoelige gegevens bevatten.r2504 schreef:Waarom zou je een NAS die voldoet gaan upgraden...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 29 keer
spacekiek schreef:Tja, nieuwe NAS gaat je niet meer storage geven ... DS409 is ondertussen ook wel wat 'n ouder beestje, dus upgrade kan zeker geen kwaad.
uit de compatibiliteitslijst staan enkel HGST , Maxtor, Samsung, Seagate, WD en Toshiba. https://www.synology.com/nl-nl/compatibility/hd/DS409
ik zou durven gaan voor de 4TB modellen. Moet ik rekening houden met het type? " Desktop, Enterprise, NAS, surveillance. Is het niet het meest veilige als ik terug dezelfde type schijven neem, nu heb ik 4 x WD10EAD-65M20B0 (idd, geen 1,5 maar 1TB) dus dacht ik aan
WD4001FAEX
WD4000FYYZ - 01UL1B0
WD4000F9YZ - 09N20L0
WD40EFRX - 68WT0N0
wat denken jullie?
ik merk nu ook in de instellingen bij HDD slaapstand dat de instelling op 20 minuten staat voor "interne harde schijven en de externe sata schijven schakelen over op slaapstand na de ingestelde tijdsduur. Is het niet beter van dat langer te zetten? als ik dat op "geen" zet gaan de schijven dan vlugger verslijten?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 13 keer
ik zou geen slaapstand opzetten, dan gaat de disk kop ook niet iedere keer naar rust stand en blijven uw schijven gewoon spinnen. je gaat wel wat meer verbruik hebben.bartman schreef:ik merk nu ook in de instellingen bij HDD slaapstand dat de instelling op 20 minuten staat voor "interne harde schijven en de externe sata schijven schakelen over op slaapstand na de ingestelde tijdsduur. Is het niet beter van dat langer te zetten? als ik dat op "geen" zet gaan de schijven dan vlugger verslijten?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 29 keer
ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze instelling, maar wanneer ik kodi (xbmc) opstart duurt het altijd een dikke 5 minuten alvorens de nas wakker schiet en ikiets kan bekijken. ok de nas hoeft niet uur in uur uit klaar te staan, maar het zou beter zijn dat de nas (of zijn het eerder de schijven) wakker worden gelijk met kodi
- mailracer
- Elite Poster
Je kan dat toch zelf vaststellen door je nas te observeren als je Kodi start. Je hoort dan namelijk je schijven weer opstarten vanuit de slaapstand.
ALs je wil dat je schijven opspinnen met kodi, op een windows pc, dan kan je verkenner automatisch mee laten opstarten met als doel een netwerkfolder van je nas.
OF
een batch bestand creëren op die netwerkfolder dat mee opstart.
Je PC zal dan wel even pauzeren tot de nas opgestart is.
ALs je wil dat je schijven opspinnen met kodi, op een windows pc, dan kan je verkenner automatisch mee laten opstarten met als doel een netwerkfolder van je nas.
OF
een batch bestand creëren op die netwerkfolder dat mee opstart.
Je PC zal dan wel even pauzeren tot de nas opgestart is.
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 15 keer
Gewoon WD RED nemen, is specifiek voor NAS en werken in alle SYNOLOGY's ... partnummers eindigen op "EFRX"
WD40EFRX is dus de 4TB versie ...
Rest zijn Black/Enterprise schijven, heb je echt niet nodig voor uw gebruik én zijn redelijk duur.
Rest zijn Black/Enterprise schijven, heb je echt niet nodig voor uw gebruik én zijn redelijk duur.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 108 keer
5 minuten is wel héél erg lang...bartman schreef:ik weet niet of dit iets te maken heeft met deze instelling, maar wanneer ik kodi (xbmc) opstart duurt het altijd een dikke 5 minuten alvorens de nas wakker schiet en ikiets kan bekijken. ok de nas hoeft niet uur in uur uit klaar te staan, maar het zou beter zijn dat de nas (of zijn het eerder de schijven) wakker worden gelijk met kodi
Kijk in Kodi eens bij Settings/System/Power saving. Je kan daar "Try to wake remote servers on access" aanvinken. Dan wordt er een WOL (wake on lan) pakket naar uw NAS verzonden als Kodi toegang vraagt (settings level moet wel minstens op "standard" staan om dit te zien).
En zorg natuurlijk ook dat uw NAS ingesteld staan om te reageren op WOL.
- mailracer
- Elite Poster
De black schijven raad ik af wegens hun warmteproduktie en hun veelvuldig falen in RAID 5 systemen. Raid 0 en 1 zou geen problemen opleveren.spacekiek schreef:Gewoon WD RED nemen, is specifiek voor NAS en werken in alle SYNOLOGY's ... partnummers eindigen op "EFRX"
http://www.sevenforums.com/hardware-dev ... iable.html