Wegvallen WIFI

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lizard
Starter
Starter

Hallo,

Sinds enkele maanden heb ik problemen met mijn BBOX 3. Het wifi signaal wordt altijd verbroken. Het is niet meer leuk om iets te zoeken op internet mails versturen en binnen halen moet in 2 a 3 keer. zelfs hier op het forum tijdens het rond zoeken naar de zelfde eventuele problemen lukt vrij moeilijk. schiet mij dus niet af als de vraag hier al eens is gesteld :?

Het begon ongeveer een maand of 4 terug. Wifi viel weg. De lampjes op Bbox van wifi en internet waren rood. Ik heb eens een test gedaan met een laptop van een collega en deze via UTP kabel aangesloten. Deze blijft internet hebben ook al brandt het lichtje rood. Oof het wifi signaal van een smartphone blijft werken.
Ik dacht dat het dus bij de netwerkkaart kwam van mijn laptop. Deze interne wifi kaart heb ik dan vervangen door een identieke kaart van een andere afbraak acer laptop.
Dit was voor een uur of 2 goed maar daarna terug uitvallen. Ik kocht dus een USB wifi kaart van 300MBps compatibel. Dit ging juist dezelfde weg op.
Daarom dacht ik misschien is het laptop zelf. Een virus of zo. gisteren laptop geformateerd. Terug hetzelfde.
Gisteren deed ik een test van vlak aan de Bbox. theoretische snelheid gaf aan. 300MBps ookla speedtest gaf bij bbox 26MBps signaal in living is theoretisch wat netwerk kaart geeft zwak 1MBps test op ookla speedtest is 3.5 MBps.
Nu is mijn vraag komt het uitvallen van het signaal omdat het te zwak is of zijn de problemen bij de Bbox3? Ik had een vorige Bbox 3 en deze had hetzelfde probleem.
Misschien een ganse productielijn die slecht is? Heeft iemand dit nog al voorgehad?

Laat iets weten.

Ps die bericht is in 2 keer moeten verzenden. :-(
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1199 keer
Recent bedankt: 6 keer

Als uw smartphone constant verbinding heeft, zal het de bbox3 niet zijn.
Firewall? Als uw firewall het verlengen van de DHCP lease blokkeert, valt de verbinding weg.
Je kan ook te ver van uw router zitten of onvoldoende signaalkwaliteit. Dat kan je oplossen met WDS of met PLC.
lizard
Starter
Starter

Welk ik denk dat ik te ver van router zit. Firewall staat uit. Ik ga proberen in de living een accespoint te zetten
https://www.aios.be/access-points/link/ ... ss8qfpb6c7
Hopelijk lukt dat want das de laatste kans dan weet ik het ook niet meer
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Het kan ook gebeuren dat het wifi signaal verstoord wordt door buren, best eens kijken op welk kanaal die zitten (met inSSIDer of nirsoft wifi info view) en dan best 3 kanalen tussen laten.

http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html
ook nog inSSIDer
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Alarm systeem laten zetten ?

Stof in ventilator van laptop ?

draden naar de antennes in het scherm versleten ?
Afbeelding
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer

Misschien een rare opmerking maar heb je al eens geprobeerd om uw laptop te verbinden met een UTP kabel aan de uitgang van de Bbox3 en dan eens kijken of dat probleem zich ook voordoet indien niet dan is het waarschijnlijk iets met die WIFI.
En troost u, je bent niet de enige ik heb dat ook voor maar dan met de Bbox2 en ook stel ik vast dat dat probleem zich niet voorvalt met mijn beide tablets noch met mijn smartphone noch met mijn EEPC notebook, momenteel is mijn laptop nu verbonden met een ethernet adapter en hier heb ik nu niks van problemen.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

ik veronderstel dat hij dit gedaan heeft omdat hij zegt :
"Ik heb eens een test gedaan met een laptop van een collega en deze via UTP kabel aangesloten"
al is het niet 100% duidelijk aangegeven!
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

lizard schreef:De lampjes op Bbox van wifi en internet waren rood.
zou het kunnen dat de LED's van WiFi en van de LAN rood branden (dus niet de internet LED, zie ook http://bgctv.skynetblogs.be/#betekenislampjesbbox )
want dat zou betekenen dat er een IP-adres conflict is tussen een toestel dat via WiFi aan de modem hangt en een via ethernet, typisch van een computer waar een vast IP-adres is ingesteld. En staat je FON aan, want langs daar kan een toevallige FON-gebruiker in de buurt ook wel voor problemen zorgen.

De internet-LED brandt alleen rood indien je PPP-credentials fout zijn, maar dat heeft niks met WiFi te maken, en op dat ogenblik geraakt geen enkele computer op het internet.
lizard
Starter
Starter

Sorry dat ik nog niet kon reageren maar heb er een weekje van 60 uur op zitten :roll:

Fon staat idd aan ja. Ik zal deze eens uitzetten
Met UTP kabel heb ik het idd al gedaan en lukt het wel.
De kaart wifi kaart kan het eigenlijk niet zijn want heb er al 3 geprobeerd en alle 3 vallen ze weg.
Het IP adres op laptop is niet vast dus daar kan hij bij mijn weten ook niet veel conflicten geven.
Ik heb ook al verschillende kanalen gezet en zowel als 2.4 mhz als 5mhz maar dit helpt ook niet. de ene netwerk kaart via USb heeft ook geen ondersteuning voor 5mhz.
Ik heb nu in de living een stopcontact en een UTP aansluiting geplaatst. Ik zal dus met een UTP kabel rechtstreekt van aan BBox vertrekken naar de living waar ik dan een wifi acces point zal zetten
https://www.aios.be/access-points/link/ ... 9pc32fgsp1
Als dit niet helpt dan weet ik het ook niet meer ze.
lizard
Starter
Starter

Vandaag een acces point geinstalleerd. snelheid en connectie zeer goed. alles ging vlot.
Nu terug wifi uitgevallen :roll: :bang:
Ik weet het echt niet meer. Het moet dan toch bij de pc komen. Virus kan het toch niet zijn de C met windows is volledig geformatteerd en opnieuw met windows 7 geinstalleerd.
pffff WTF is dit seg.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Zou het probleem zich echt niet enkel in de 2.4Ghz band stellen? Je nieuwe AP doet ook enkel die band.

Zoals eerder gezegd, installeer InSSIDer of boot even een Linux livecd met Kismet om te kijken of de kanalen verzadigd zijn. Plaats hier desnoods een screenshot van dat overzicht.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Merk je effectief bij het surfen dat de verbinding weg valt ? of is het iets anders die aangeeft dat de verbinding uitvalt ?
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
lizard
Starter
Starter

Ik zal morgen de InSSIDer eens installeren. Is daar ergens een free trail versie van de krijgen of enkel betalend?
Het valt weg tijdens het surfen. Als ik hier bijv typ en ik wil het posten lukt het soms niet en moet ik terug verbinding maken.
Of email wil versturen als ik op verzenden klik is er geen internet meer :nono: :bang:
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Er is een free versie van inSSder
Hier ook nog een gratis ongeveer hetzelfde http://www.nirsoft.net/utils/wifi_information_view.html

gewoon even kijken op welk je zit en de naburige kanalen.
Afbeelding Afbeelding
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Sinds versie 4 is inSSIDer niet meer gratis voor zover ik weet, ook niet voor thuisgebruik. De vorige gratis versie doet het echter nog prima:
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

Kan je nog even bevestigen dat het probleem zich dus enkel stelt op 1 enkele laptop en op geen enkel ander apparaat, ondanks je in deze laptop je reeds 3 WiFi-kaarten/sticks getest hebt? Je hebt toch geen WiFi-driver bloatpakket geïnstalleerd dat de interne WiFi-functionaliteit van Windows voor een groot deel vervangt?
petzl
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb tegenwoordig ook weer last, maar bij mij gaat het eerder liggen aan onvoldoende koeling ..... ik moet dan ook echt reboten om het op te lossen ...

als ik wifi uit zet via schakelaar doet hij het maar 10 seconden weer.
Afbeelding
flupke19
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 97 keer

lizard schreef:Vandaag een acces point geinstalleerd. snelheid en connectie zeer goed. alles ging vlot.
Nu terug wifi uitgevallen :roll: :bang:
waarmee mijn theorie dat er een IP conflict is nog steeds stand houdt: je AP fungeert als een bridge zodat de IP-adressen van je WiFi toestellen nog steeds door de bbox3 worden uitgedeeld (en die dus blijkbaar merkt dat er een conflict is.
Staat FON ondertussen al uit? En kun je dan ook in de homepagina van de bbox3 eens kijken welke toestellen er allemaal aan de bbox3 hangen, of je daar iets vreemds merkt op het ogenblik dat de wifi uitvalt (ik dacht begrepen te hebben dat je via ethernet ondertussen nog wel kon surfen, en dus ook naar de bbox3 homepagina)
lizard
Starter
Starter

In bijlage de printscreen van inSSIDer
@Flupke ja de FON staat uit. Ik zit nu op het AP dus als WIFI nu uitvalt ga ik op de BBox niet kunnen zien welke pc er nog aan hangt.
@KenWoot ja het is enkel 1 laptop waar ik al die verschillende netwerkkaarten heb in gestoken. dit allemaal met de daarvoor gepaste driver van het merk zelf :-(
Naamloos.jpg
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Kanalen 7 en 3 gebruikt je AP, wat dus wil zeggen dat je in 40 Mhz mode staat. Zet je AP eens op kanaal 1 en op 20 Mhz om te beginnen, en neem dan terug een screenshot. Liever een stabiel netwerk met een lagere bandbreedte, dan een onstabiel met een hoge bandbreedte. Verder zie ik nog een paar rare dingen, zoals die SSID die begint met "DIRECT". Dat is duidelijk een Smart TV van Samsung die met iets anders verbonden is via WiFi Direct? Is dit van jou? "hpsetup" is ook maar iets vreemd? Is de SSID die begint met "WiFi-2.4" van jouw Bbox3?

Eigenlijk begin ik ook meer te denken aan een duplicate IP ofzo. De kans is groot dat je daarvan iets nuttig kan terugvinden in de webinterface van de Bbox3, maar je kan het ook op deze manier troubleshooten: https://technet.microsoft.com/en-us/lib ... 61394.aspx

Wat heb je trouwens al geïnstalleerd op je laptop na de herinstallatie van Windows? Wie weet heb je er uit gewoonte al terug een softwarepakket opgezet dat misschien mee aan de oorzaak ligt?
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Misschien tijdelijk, maar ik blijk ook last te hebben van wegvallende Wi-Fi (Bbox 3, Sagem).

Dit komt voor op zowel 2,4GHz als 5GHz en op meerdere toestellen (dus ligt niet aan het OS of het toestel zelf).

Op 5GHz zit er hier niemand en op de 2,4GHz frequentie zit 1 zwak signaal samen met mij op kanaal 11. Bovendien heb ik altijd stabiele verbindingen gehad.

Concreet: verbonden met mijn AP maar gewoonweg geen internet. Ik heb nog eens een game bovengehaald recent en daar was dat goed merkbaar: lange tijd (15 tot 60 minuten) lage ping, goede verbinding en dan plots ineens 10 tot 60 seconden geen verbinding.

Geen torrents (toch niet op dat moment :angel: ) en minder dan 6 clients actief waarvan de meeste gewoonweg idle.

Ik ga het wat in het oog moeten houden, want in feite is er niets gewijzigd aan mijn setup (positie van Bbox 3, static IP's die zijn uitgedeeld, update ook al niet) ten opzichte van pakweg 1 week geleden.

Kabel geraakt blijkbaar, geen telefoon noch internet nog televisie. Zou tot een week kunnen duren.
Laatst gewijzigd door thomasv 19 maa 2015, 10:04, in totaal 1 gewijzigd.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
lizard
Starter
Starter

@kenwood ja idd die "direct" is mijn smart TV die zit via switch verbonden aan mijn Bbox.De "Hpsetup" is mijn printerwaarschijnlijk die ook verbonden is via mijn switch aan de BBox de "WIFI 2.4" is idd mijn Wifi van mijn BBox.
Wat bedoel je met een duplicate IP? Waar zou ik dat dan moeten terug vinden?

Toen de installatie van Windows 7 ,Office, NOD32 bevatte viel het internet al weg.

Ik ga de instellingen veranderen als ik thuis ben. hopelijk lukt dat en neem ik terug een printscreen
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

lizard schreef:Wat bedoel je met een duplicate IP? Waar zou ik dat dan moeten terug vinden?
Wel, je kan een lokaal IP adres toewijzen op de Bbox 3. Bijvoorbeeld je printer wil je hebben op 192.168.1.3 zodat deze altijd op dit adres terug te vinden is en niet via DHCP later een ander lokaal IP krijgt en niet langer te bereiken is als je wilt printen.
Wel zorgen dat je eventueel je printerinstellingen zelf (soms heeft je printer een schermpje) ook zo instelt dat hetzelfde IP adres is geconfigureerd als je hebt ingesteld binnen je Bbox 3.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Dus zowel je TV als je printer zijn via UTP aangesloten op een switch, die is ook verbonden met je Bbox3? Probeer dan van die "DIRECT" en "hpsetup" netwerken af te geraken door WiFi Direct op die apparaten uit te schakelen. Laat intussen inSSIDer openstaan zodat je ze ook ziet verdwijnen. Kwestie van het spectrum zo min mogelijk te vervuilen met onnodige netwerken.

Wat je kan doen aan die duplicate IP problematiek is je laptop een vast IP geven dat buiten de DHCP range van de Bbox3 ligt. Ik weet niet hoe groot die DHCP range standaard is, maar de kans is alvast klein dat je in een thuisnetwerk nog toestellen gaat hebben die al buiten die DHCP range werken. Kan iemand met een Bbox3 hier meer aanwijzingen voorzien?

Anderzijds twijfel ik toch weer aan dat duplicate IP, want als je reeds 3 WiFi kaarten getest hebt op je laptop, melden die zich alle 3 met een verschillend MAC-adres aan op de DHCP-server, wat dus wil zeggen dat hij ze alle 3 een verschillend IP zou moeten gegeven hebben. De betere DHCP-servers proberen IP-adressen namelijk zo lang mogelijk te behouden voor hetzelfde MAC-adres...
lizard
Starter
Starter

Oef nog eindelijk eens tijd om hier aan verder te doen.
Ik heb nog eens een scan gedaan met SSIDER. IS wel raar als ik de channel op een kanaal zet zoals 7 dan staat er bij de scan van SSIDER nog een 3 bij ook.
instellingen blacknet
instellingen blacknet
scan inSSID
scan inSSID
Ik heb er de wifi direct van de samsung tv af gekregen. dat van de HP printer krijg ik niet weg. eigenlijk raar want op die printer zit er bij mijn weten geen wifi op.
lizard
Starter
Starter

Mijn gemeten snelheid op ongeveer 5 meter van de acces point
snelheid.jpg
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

lizard schreef:IS wel raar als ik de channel op een kanaal zet zoals 7 dan staat er bij de scan van SSIDER nog een 3 bij ook.
Wel, dat komt omdat uw instelling Channel Width op 40 Mhz staat. Het gevolg daarvan is dat je op 2 kanalen zit. Zie mijn eerdere uitleg daarover in dit topic.

Doe dus het volgende:
- Zet Channel Width op 20 Mhz. Klik op Save.
- Zet Channel op 1. Klik terug op Save.

Neem daarna terug screenshots van je instellingenpagina en van inSSIDer.
lizard
Starter
Starter

Hieronder de instelling van het accespoint
accespoint instellingen.jpg
screenshot SSider
Naamloos.png
ooklaspeedtest screenshot
ooklaspeedtest.jpg
Wat ik nu wel heb is dat het een zeer lage snelheid is. :-( upload is zelfs sneller dan donwload :roll:
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Jammer dat het nog steeds niet opgelost is, ondanks dat het WiFi-spectrum er nu al een pak beter uit ziet.

Boot die laptop eens van een Linux LiveCD zoals pakweg Ubuntu. Liefst iets dat meteen ondersteuning heeft voor jouw draadloze kaart. Doe dan de snelheidstest opnieuw.

Doe de snelheidstest trouwens nu ook eens vanop een Android-toestel die verbonden is met dezelfde AP.

Wat betreft dat printernetwerk: trek gewoon uw printer eens uit de stekker terwijl inSSIDer open staat. Als het netwerk ineens verdwijnt (of de grafiek stopt met het tekenen van een signaal), dan is het effectief de jouwe en niet die van de buren.
petzl
Elite Poster
Elite Poster

ben je zeker dat je geen andere 2.4 ghz stoor bronnen hebt ?

- Huis Alarm (DD105, DD455 GE security)
- Auto alarm (masda)
- draadloos audio / video
- microgolf
- .....
Afbeelding
lizard
Starter
Starter

Moet zeggen ik heb de USB netwerkkaart er deze avond uitgehaald en met de interne van de laptop zelf. Ben nog niet uitgevallen ook niet voor ik alle veranderingen deed van deze avond.
Ook een speedtest gedaan met tablet en de snelheid is ongeveer het zelfde dan op laptop. traag dus.
ik ga morgen de printer eens uittrekken en kijken of hij er dan nog in voorkomt.
Of er storing zit weet ik niet. microgolf staat nooit aan als het netwerk uitvalt. zou niet weten wat het nog kan zijn.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

lizard : gezien je dikwijls verwijst naar aios.be vermoed ik dat je uit de buurt van Gent bent?
Indien gewenst kom ik wel even langs om samen met jou naar het probleem te kijken. Zo kunnen we zien of enkele van mijn laptops nog wel internet hebben als jouw laptop eruit ligt en wat andere zaken.

Stuur me maar een PM als je wilt dat ik eens langskom.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Hmm eerst zei je dat je smartphone nooit signaal verloor, en nu blijkt de tablet even traag internet te hebben dan de laptop.

De vraag is dus of dit dezelfde problemen zijn. Er is namelijk een verschil tussen WiFi die constant uitvalt (zoals je eerst schreef), en traag internet in het algemeen. Dat laatste hangt bij Proximus van veel factoren af, en dat kunnen we alleen te weten komen als we je modemwaarden kennen.

Heb het gevoel dat er nog lang kunnen op zoeken. Iemand die langskomt lijkt me nog de beste optie.
lizard
Starter
Starter

Ja maar de traagheid heeft dit niet te maken dat ik de channel Width veranderd is op 20 Mhz?
Ik heb nooit eens speedtest gedaan om anroid toestel vroeger. dus daar kende ik de snelheid niet. wel is het zo dat het daar nooit is uitgevallen.
Sinds gisteren ook geen uitval meer op de laptop (met interne netwerkkaart van laptop zelf).

Wat ik nu wel gezien heb is de HP setup niet mijn printer is. Het MAC adres komt niet overeen met die van mij. Als ik inlog op de printer kan ik de instellingen veranderen. Deze moet dus van één van de buren zijn. Ik heb aan 1 buur al gevraagd of deze van hem is. Dit blijkt niet zo. Er is nog 1 buur maar daar heeft niemand contact mee ik dus ook niet. Aan die kan ik het dus niet vragen. Kan ik deze instellen zodat hij niet meer in mijn omgeving komt? Hij is trouwens ook niet beveiligd
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 197 keer
Provider
Te Koop forum

Waarom kan je het niet aan die buur vragen, zo ga je 'm misschien leren kennen en zal die misschien bereid zijn om een ander wifi-kanaal te gebruiken :wink:
Nee, serieus, ga gewoon naar hem toe en leg je probleem uit.
EdpNet FiberXS: 144 / 48 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
lizard
Starter
Starter

hahaha als hij ziet dat ik voor zijn deur staat doet hij gewoon niet open
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”