Oke,
Ik heb dus een bbox2 router in de kelder. We hebben recent een Linksys Ea6200 aangekocht, die een verouderde D-link moest vervangen.
De orginele setup was dat van de bbox naar de dlink een LAN - LAN connectie zat voor gewoon een betere connectie te hebben aangezien de bbox zich in de kelder bevind.
En dat werkte behoorlijk. Nu heb ik na veel te lezen op deze site en wil ik dus het scenario krijgen dat de bbox enkel dient als modem waar ik dus wifi en dhcp en de hele mikmak uitschakel (van wat ik hier gelezen heb, voornamelijk van een philippe_d o.d).
Wat ik daaruit begrepen heb is dat ik van mijn bbox naar de WAN poort van de linksys moet gaan. Dat heb ik gedaan, in de bbox instellingen staat er dat hij gebridged is.
Wat ik dan begreep wat ik moest doen is in mijn routerinstellingen gaan en daar de PPPoE gegevens ingeven en verder instellen. Wat dan optioneel zou zijn is dhcp en pppoe, wifi uitschakelen in de bbox?
Maar het grote probleem is dat ik niet in mijn routerinstellingen geraak? niet via de gateway volgens ipconfig, niet via myrouter.local en niet via linksyssmartwifi...
Ook is mijn verbinding beperkt, weet niet als het daaraan kan liggen? Dus met andere woorden hier stopt het verhaal en kan ik niet verder. Heb momenteel terug een LAN-LAN verbinding zodat ik toch nog kan surfen op de gelijksvloers
Maargoed, ik zie niet in wat ik fout gedaan heb, als iemand zou willen helpen.
Later wil ik dan ook (als dit mogelijk is) op de bovenste verdieping via een powerline, de verouderde router als AP gebruiken zodat het signaal boven wat beter is.
Mvg
Bbox puur als modem gebruiken...Snap er niks meer van
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
- Bedankt: 3755 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Volgens mij is de oorzaak van jouw probleem een IP conflict: zowel de B-box2 als jouw Linksys zitten hetzelfde IP adres.
Van zodra je de Linksys aansluit op de B-box2, zit je op de WAN kant als op de LAN kant in dezelfde IP range.
Ik zou het anders doen
Eventuele TV decoders moeten dan wel rechstreeks op de b-box komen.
Van zodra je de Linksys aansluit op de B-box2, zit je op de WAN kant als op de LAN kant in dezelfde IP range.
Ik zou het anders doen
- - Niets wijzigen aan de B-box
- Jouw Linksys instellen op een nieuw IP adres (voorbeeld 192.168.2.1). De DHCP range van de Linksys zal dan waarschijnlijk automatsich veranderen naar 192.168.2.[100-254]
- Dan jouw Linksys met de B-box verbinden (WAN Linksys > LAN B-box), en de PPPoE instellingen geven.
Eventuele TV decoders moeten dan wel rechstreeks op de b-box komen.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Starter
@Philippe
doe ik dit simpelweg door in de ipv4 eigenschappen te gaan en daar de gateway aan te passen?
doe ik dit simpelweg door in de ipv4 eigenschappen te gaan en daar de gateway aan te passen?
-
- Starter
Kan iemand aub asap antwoorden want het internet hier thuis lijkt minder en minder stabiel te worden tussen de 2
UPDATE: heb het momenteel zo gedaan ipv IP op de linksys aan te passen (wat niet lukte) heb ik de bbox op de 192.168.2.xxx range gezet
Dit werkt als ik IP config doe geeft hij de gateway 2.1 aan en bij de linksys 1.1
Er is dus vooruitgang
Ook als ik in mijn browser 192.168.1.1 surf probeert het de linksyssmartwifi te laden dus op dat vlak doet die het goed
Alleen geraak ik nooit op de website voor mn router in te stellen krijg webpagina niet beschikbaar zowel op Lan als wan
Ook blijft mn netwerk beperkt op de linksys en ik heb geen idee waarom, want het probleem dat de IPs interferen is opgelost denk ik?
UPDATE: heb het momenteel zo gedaan ipv IP op de linksys aan te passen (wat niet lukte) heb ik de bbox op de 192.168.2.xxx range gezet
Dit werkt als ik IP config doe geeft hij de gateway 2.1 aan en bij de linksys 1.1
Er is dus vooruitgang
Ook als ik in mijn browser 192.168.1.1 surf probeert het de linksyssmartwifi te laden dus op dat vlak doet die het goed
Alleen geraak ik nooit op de website voor mn router in te stellen krijg webpagina niet beschikbaar zowel op Lan als wan
Ook blijft mn netwerk beperkt op de linksys en ik heb geen idee waarom, want het probleem dat de IPs interferen is opgelost denk ik?
-
- Moderator
In je eerste post schreef je dat de vroegere opstelling, LAN-LAN met D-link goed werkte.newgodslaves schreef:De orginele setup was dat van de bbox naar de dlink een LAN - LAN connectie zat voor gewoon een betere connectie te hebben aangezien de bbox zich in de kelder bevind.
En dat werkte behoorlijk
Ik zou dan ook voorstellen om dezelfde opstelling te gebruiken met je nieuwe router?
In de Gebruiksaanwijzing van jouw Linksys vind je wel hoe je zo'n opstelling moet doen.
zie: p37 How to use a router as an access point
Let wel: in tegenstelling tot de dlink, heeft deze Linksys een "Bridge mode"
Je kan dus de WAN poort gebruiken van de Linksys, deze met de B-Box2 verbinden, en de "Bridge Mode" activeren.
Jouw nieuwe router zal automatisch een nieuw IPv4 adres krijgen van de B-box2 (192.168.1.[2-63]
Tenzij je specifieke eisen hebt, die je niet kan waarmaken met de b-box2 als router, heeft het wellicht voor jou geen zin om de Linksys zijn eigen PPPoE te laten doen, en kan je misschien beter de B-box2 blijven gebruiken als jouw centrale router.
-
- Starter
Kan ik dan ook gebruik maken van de 5.0Ghz die de linksys heeft voor hogere snelheden?
En zelfs de LAN-LAN verbinding werkt nu nietmeer naar behoren
soms werkt ie, dan weer restricted,...
UPDATE:
Heb zelf nog wat vooruitgang gemaakt, via deze blog, ben ik uiteindelijk in mijn routerinstellingen kunnen raken door mijn localhosts bestand aan te passen
http://blog.vmforsp.com/2014/01/it-does ... ys-ea6900/
Ik heb dan ook meteen de linksys op IP 3.1 gezet, vervolgens de bbox terug op 1.1 en dan weer de linksys op 2.1; zoals je eerst dus voorstelde.
Daarna heb ik de router op PPPoE gezet, de gegevens gegeven (het passwoord is toch gewoon hetgene dat ik op e-services invul niet?) Dus eigenlijk zou zeker nu alles correct zijn moeten ingesteld en TOCH heb ik nog steeds geen internetverbinding (beperkt), daarbij staat in de routerinstellingen tevens wel dat de router succesvol met mijn apparaat verbonden is (groen vinkje) maar niet met het internet. Iemand een oplossing hiervoor?
En zelfs de LAN-LAN verbinding werkt nu nietmeer naar behoren

UPDATE:
Heb zelf nog wat vooruitgang gemaakt, via deze blog, ben ik uiteindelijk in mijn routerinstellingen kunnen raken door mijn localhosts bestand aan te passen
http://blog.vmforsp.com/2014/01/it-does ... ys-ea6900/
Ik heb dan ook meteen de linksys op IP 3.1 gezet, vervolgens de bbox terug op 1.1 en dan weer de linksys op 2.1; zoals je eerst dus voorstelde.
Daarna heb ik de router op PPPoE gezet, de gegevens gegeven (het passwoord is toch gewoon hetgene dat ik op e-services invul niet?) Dus eigenlijk zou zeker nu alles correct zijn moeten ingesteld en TOCH heb ik nog steeds geen internetverbinding (beperkt), daarbij staat in de routerinstellingen tevens wel dat de router succesvol met mijn apparaat verbonden is (groen vinkje) maar niet met het internet. Iemand een oplossing hiervoor?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Te zien wat je bedoeld met ====> (het passwoord is toch gewoon hetgene dat ik op e-services invul niet?)
Bedoel je om in de E-services in te geraken ? bij mij zou dat in elk geval verkeerd zijn ....
Normaal gezien is het die dat je gekregen hebt via een brief (login/username + paswoord)
Opgepast: vroeger stond er iets in de trend van Username: fa12345@skynet in de B-box2 dat is nu veranderd naar
Username: fa12345@proximus ....
Ik veronderstel dat het paswoord van voorheen is gebleven en dat ze niet zelfs eentje hebben uitgevonden
Bedoel je om in de E-services in te geraken ? bij mij zou dat in elk geval verkeerd zijn ....
Normaal gezien is het die dat je gekregen hebt via een brief (login/username + paswoord)
Opgepast: vroeger stond er iets in de trend van Username: fa12345@skynet in de B-box2 dat is nu veranderd naar
Username: fa12345@proximus ....
Ik veronderstel dat het paswoord van voorheen is gebleven en dat ze niet zelfs eentje hebben uitgevonden

-
- Moderator
Ja natuurlijk. De Linksys is dan geen router meer, maar een switch & volwaardig WLAN Access point ...newgodslaves schreef:Kan ik dan ook gebruik maken van de 5.0Ghz die de linksys heeft voor hogere snelheden?philippe_d schreef: Tenzij je specifieke eisen hebt, die je niet kan waarmaken met de b-box2 als router, heeft het wellicht voor jou geen zin om de Linksys zijn eigen PPPoE te laten doen, en kan je misschien beter de B-box2 blijven gebruiken als jouw centrale router.
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Spreek je nu over de Linksys of over de B-box? Wat is "mijn apparaat" ?newgodslaves schreef:Daarna heb ik de router op PPPoE gezet, de gegevens gegeven (het passwoord is toch gewoon hetgene dat ik op e-services invul niet?) Dus eigenlijk zou zeker nu alles correct zijn moeten ingesteld en TOCH heb ik nog steeds geen internetverbinding (beperkt), daarbij staat in de routerinstellingen tevens wel dat de router succesvol met mijn apparaat verbonden is (groen vinkje) maar niet met het internet. Iemand een oplossing hiervoor?
Het DSL paswoord (PPPoE login) kan je inderdaad via e-services wijzigen. Dat is natuurlijk niet hetzelfde paswoord om in te loggen op je e-services ...