Aansluiten BBOX3 via RJ11 in de muur

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
PeterASRO
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Dag,
Vandaag mijn oude adsl-modem (thomson speedtouch) ingeruild voor een bbox3 en tegelijkertijd mijn adsl-lijn laten omzetten naar vdsl (omschakeling gebeurt volgende week). Heb echter een probleem: in het pakket zitten een vsdl-aansluitdoos, een adapter en een vdsl-splitter. Ik heb thuis echter 3 telefoonaansluitingen van het type RJ11 (proximus-kabel komt binnen in de garage in een eindpunt, van daar uit vertrekken 3 telefoonkabels naar mijn 3 aansluitpunten in het huis). Met de oude speedtouch heb ik op 1 aansluitpunt een dsl-splitter (lijn+dsl) waar een fax en mijn modem op zitten en op een 2de aansluitpunt is een gewone telefoon aangesloten via een filter (mijn 3de aansluitpunt is momenteel niet in gebruik).

Ik moet dus een manier zien te vinden om een verbinding te maken tussen de RJ11 in de muur en die vdsl-aansluitdoos. Omdat ik geen zin heb om in de muur aan die RJ11-aansluitingen te prutsen, had ik het idee om een gewone telefoonkabel in die RJ11 te pluggen en de andere kant van de kabel te strippen en de vrijgekomen 5 draden aan te sluiten op de aansluitpunten van de vdsl-aansluitdoos (zwarte blokje a/b, oranje blokje E, groene blokje b2 a2 en blauwe blokje a1 b1). Die extra telefoonkabel is dus als een soort verlengdraad voor mijn aansluiting. De vrijgekomen draden van de extra telefoonkabel zijn, in volgorde, geel, groen, rood en zwart. Maar ik heb er geen idee van welke draad ik op welk blokje moet aansluiten????
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

zat daar normaal geen 50V op ?

Even stekker aan telefoon toestel opendoen en kijken hoe de kleuren zijn aangesloten....en dan op dezelfde manier aansluiten, rekening houdend met man/vrouw stekkers
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
PeterASRO
Starter
Starter

Bedankt voor de reactie. Maar ik kan dat niet controleren: telefoon hangt aan een splitter die in de RJ11 zit en die splitter kan ik niet openmaken....
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

aan de invoer van Proximus de nieuwe wandcontactdoos plaatsen. invoerpaar op zwarte klem, blauwe klem naar rj11 waar de bbox3 moet komen(hierop géén aftakkingen), op groene klem binnenbekabeling naar aansluitingen telefoon en fax. nieuwe wandcontactdoos dichtschroeven en de filter erop prikken.
hier is een foto van de binnenkant van de contactdoos

je signaal komt dus binnen op de zw klem, wordt "doogestuurd" naar de filter en die stuurt het terug op de printplaat van de TF2007(wandcontactdoos) en de bijhorende bl en gr klemmen.
PeterASRO
Starter
Starter

Verdekke... wordt moeilijke klus precies! Maar net naar proximus mail gestuurd en morgen komt er al een technicus langs! Eens zien wat er gebeurt dan...
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 263 keer
Bedankt: 104 keer
Provider

Normaal komt men van px het aansluitpunt in orde brengen.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
PeterASRO
Starter
Starter

Zopas bezoek gehad van de px-technicus. Heeft de aansluitdoos in de garage op het eindpunt van de px-kabel gezet, van daar uit mijn 3 vertrekkende kabels aangesloten en in de RJ11 van mijn bureau nieuwe RJ11 gestopt met 2 opsplitsingen voor telefoon en vdsl. Mijn andere RJ11 blijven gewoon werken. Ik kan straks dan de nieuwe bbox3 in de plaats van mijn oude zetten en dan wachten tot de omschakeling naar vdsl gebeurt (volgende woensdag). Pluim voor proximus! (als het goed is, mag het gezegd worden hé :-D ). Ben benieuwd voor volgende week!
PeterASRO
Starter
Starter

Ondertussen is de technicus langs geweest. Alles netjes aan de praat gekregen en kijk ik zit nu aan 19 Mbps in download ipv 4.... en aan 5 Mbps in upload ipv 0,4. Dus operatie geslaagd. Bedankt ook aan de mensen die op mijn berichten hebben geantwoord! :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”