Beste,
afgelopen weekend heb ik geprobeerd om een van mijn oude routers in te stellen als bridge client voor mijn telenet modem/router, maar jammer genoeg ben ik hier niet in geslaagd. Ik zal beginnen met een kleine situatie-schets:
Afgelopen maand ben ik overgeschakeld op een telenet verbinding en kregen we een modem/router van telenet. Hier zijn wij voorlopig heel tevreden mee, een goed en snelle connectie en ook de draadloze connectie volstaat om elke locatie in huis te bereiken. Nu ben ik van plan om mijn oude (afgezette) router te herbruiken zodat ik een nieuw LAN netwerk creëer op de bovenste verdieping. Deze router zou dan gebruikt worden om mijn NAS op in te pluggen en mijn desktop. Hierdoor zou ik draadloze toegang hebben tot mijn NAS, maar heb ik ook nog een LAN connectie wanneer ik zware bestanden van mijn desktop naar mijn NAS wil kopiëren.
Nu heb ik afgelopen weekend mijn oude router (een Netgear WNR2000) proberen instellen om als bridge te functioneren. Dit heb ik gedaan zoals op verschillende fora voorgesteld wordt: Ik heb een identieke SSID ingesteld voor deze router, heb eenzelfde beveiliging ingesteld (WEP 64bit) en heb de router een IP address gegeven op hetzelfde subnet. (De router van telenet zit op 192.168.0.1 en ik heb de tweede router 192.168.0.10 als IP address gegeven). Deze netgear router heb ik zijn frequentie ook op een ander channel gezet (telenet op channel 6, netgear router op channel 12). Tot slot heb ik ook nog de wireless repeating function aangezet (eerste optie in dit scherm: http://kbserver.netgear.com/images/n101711_image002.jpg) en heb ik het MAC address van de telenet router ingesteld.
Na deze configuratie doorgevoerd te hebben zou ik normaal gezien een bridge connection moeten hebben via deze router. Jammer genoeg heeft een computer die met LAN aangesloten is op deze router geen internet verbinding.
Is er iemand die ervaring heeft met het instellen van een oude router in een gelijkaardige situatie?
Dank bij voorbaat,
Consec
Een router instellen als client bridge voor telenet modem
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ten eerste: Wacht, WEP 64? Direct veranderen 
Ten tweede: ik ben niet zeker hoe je een bridge wil genereren door de routers dezelfde ssids te geven. Dat heeft enkel nut voor een transparante handover te hebben met je clients.
Om een router in wireless bridge te steken moeten ofwel beide routers dit aankunnen (voor bv WDS), of je eigen router een wifi client functie hebben.
Het kan dus dat de netgear dit enkel kan met routers waarbij je aan beide kanten die functie instelt.
Je bent zoiezo beter af gewoon een kabel tussen de hgw en je router te steken. Wireless repeaten heeft serieuze bandwidth verliezen als gevolg, en het kan een hel zijn om op te zetten en te onderhouden.
Desnoods link je ze via een powerline?
[
Post made via mobile device ]

Ten tweede: ik ben niet zeker hoe je een bridge wil genereren door de routers dezelfde ssids te geven. Dat heeft enkel nut voor een transparante handover te hebben met je clients.
Om een router in wireless bridge te steken moeten ofwel beide routers dit aankunnen (voor bv WDS), of je eigen router een wifi client functie hebben.
Het kan dus dat de netgear dit enkel kan met routers waarbij je aan beide kanten die functie instelt.
Je bent zoiezo beter af gewoon een kabel tussen de hgw en je router te steken. Wireless repeaten heeft serieuze bandwidth verliezen als gevolg, en het kan een hel zijn om op te zetten en te onderhouden.
Desnoods link je ze via een powerline?
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 133 keer
Ik heb zoiets al gedaan. Maar dat lukt niet met een gewone commerciële router. Al de modellen ik getest heb kon je niet als client instellen. Dat voorziet men niet.
Het lukt wel met een DD-WRT router. Die kan je als client van een ander wifi-netwerk instellen.
Van Tomato weet ik het niet.
Het lukt wel met een DD-WRT router. Die kan je als client van een ander wifi-netwerk instellen.
Van Tomato weet ik het niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Of het nu lukt of niet... het is gewoon niet aan te raden.
Bedankt allen voor jullie reacties.
Ik ben mij ervan bewust dat het gebruik van een bridge geen ideaal scenario is. Jammer genoeg biedt een powerline ook geen oplossing in dit geval aangezien deze al gebruikt wordt om de 2e en 3e digibox van telenet (die boven staan) aan te sluiten.
Betreffende de verminderde bandwith: Zoals ik het verstond is er enkel een verlies aan bandwith wanneer je gebruik maakt van een repeater. Indien je een router instelt als bridge zou deze toch enkel moeten instaan als een wireless verbinding tussen twee LAN netwerken? Dit zou in mijn geval ideaal zijn, aangezien mijn desktop computer en NAS dan aan een router hangen en dus data kunnen overzetten aan de snelheid van LAN, terwijl ik mijn NAS ook nog kan wireless kan gebruiken (aan verminderde snelheid dan natuurlijk).
Zijn er dan eventueel routers aan te raden die prijs/kwaliteit heel goed zijn en successvol toegepast zijn in dergelijke setup?
Ps: inderdaad, ik moet de security eens aanpassen, maar aangezien we nogal afgelegen wonen is dit niet zo heel dringend.
Ik ben mij ervan bewust dat het gebruik van een bridge geen ideaal scenario is. Jammer genoeg biedt een powerline ook geen oplossing in dit geval aangezien deze al gebruikt wordt om de 2e en 3e digibox van telenet (die boven staan) aan te sluiten.
Betreffende de verminderde bandwith: Zoals ik het verstond is er enkel een verlies aan bandwith wanneer je gebruik maakt van een repeater. Indien je een router instelt als bridge zou deze toch enkel moeten instaan als een wireless verbinding tussen twee LAN netwerken? Dit zou in mijn geval ideaal zijn, aangezien mijn desktop computer en NAS dan aan een router hangen en dus data kunnen overzetten aan de snelheid van LAN, terwijl ik mijn NAS ook nog kan wireless kan gebruiken (aan verminderde snelheid dan natuurlijk).
Zijn er dan eventueel routers aan te raden die prijs/kwaliteit heel goed zijn en successvol toegepast zijn in dergelijke setup?
Ps: inderdaad, ik moet de security eens aanpassen, maar aangezien we nogal afgelegen wonen is dit niet zo heel dringend.
-
- userbase crew
Een router die als bridge dient zal, in geval het werkt, geen verlies geven, ALS je diezelfde router zijn wifi niet gebruikt om clients van wifi te voorzien. Doe je dat welm dan werkt hij eigenlijk als repeater en zit je met het verlies.
Probleem is dat de meeste routers die bij prijs zijn en een bridge mode hebben eigenlijk van WDS gebruik maken, een niet-standaard protocol (dus oppassen bij het mixen van verschillende merken) dat vereist dat je het op alle routers die deelnemen aan de bridge instelt, dus ook op de telenet router (wat niet zal gaan).
Dan ben je beperkt tot de enkele routers die een wifi client kunnen spelen, zodat je er gewoon mee op de wifi van de telenet router kan inloggen. Die routers zijn meestal dedicated travel routers, of toestellen die geflashed zijn met dd-wrt of tomato, of duurdere toestellen.
Mijn advies, indien je geen doe het zelver bent, is ns naar routers van Buffalo kijken; die leveren vaak routers die zowel hun eigen software als dd-wrt geinstalleerd hebben.
[
Probleem is dat de meeste routers die bij prijs zijn en een bridge mode hebben eigenlijk van WDS gebruik maken, een niet-standaard protocol (dus oppassen bij het mixen van verschillende merken) dat vereist dat je het op alle routers die deelnemen aan de bridge instelt, dus ook op de telenet router (wat niet zal gaan).
Dan ben je beperkt tot de enkele routers die een wifi client kunnen spelen, zodat je er gewoon mee op de wifi van de telenet router kan inloggen. Die routers zijn meestal dedicated travel routers, of toestellen die geflashed zijn met dd-wrt of tomato, of duurdere toestellen.
Mijn advies, indien je geen doe het zelver bent, is ns naar routers van Buffalo kijken; die leveren vaak routers die zowel hun eigen software als dd-wrt geinstalleerd hebben.
[

-
- Deel van't meubilair
So what ? Je kan er toch gerust nog één bijplaatsen ?consec schreef:Jammer genoeg biedt een powerline ook geen oplossing in dit geval aangezien deze al gebruikt wordt om de 2e en 3e digibox van telenet (die boven staan) aan te sluiten.
-
- userbase crew
Jama jama, je hebt toch een router van telenet? Maw je digiboxen staan toch evengoed achter je router als de rest van je installatie?
Dan kan je met gemak nog eentje bijsteken, of verdergaan vanop de powerlans die je digiboxen verbinden.
[
Dan kan je met gemak nog eentje bijsteken, of verdergaan vanop de powerlans die je digiboxen verbinden.
[

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
- Bedankt: 509 keer
Zoals r2504 al aanhaalt: gewoon nog een extra Homeplug bijsteken. Dit gaat perfect werken, temeer daar Digiboxen nagenoeg geen bandbreedte gebruiken (alle video content gaat over de coax).
Heb hier zelf iets gelijkaardig
Garage: Telenet modem --> Homeplug 1
Bureau: Homeplug 2 --> Wireless router als AP ingesteld + 4 wired clients (waaronder file/media server)
Living: Homeplug 3 --> Digicorder
Home-cinema (1ste verdiep): Homeplug 4 --> Wireless router als AP ingesteld + 4 wired clients (Digibox + game consoles)
Heb hier zelf iets gelijkaardig
Garage: Telenet modem --> Homeplug 1
Bureau: Homeplug 2 --> Wireless router als AP ingesteld + 4 wired clients (waaronder file/media server)
Living: Homeplug 3 --> Digicorder
Home-cinema (1ste verdiep): Homeplug 4 --> Wireless router als AP ingesteld + 4 wired clients (Digibox + game consoles)
-
- Deel van't meubilair
Tenzij je opnames bekijkt vanaf een ander toestel.Tomby schreef:(alle video content gaat over de coax).