Beste,
Sinds enige weken doet mijn Sony versterker raar:
Heel soms hoor ik een klikkend geluid (overduidelijk een relais die naar de 'andere kant' gaat). Als ik die klik gehoort heb, heb ik geen geluid meer op mijn speakers.
Gelijk welke ingang / geluid komt er nietmeer door.
Achter een kwartiertje hoor je dan weer die relais klikken: het geluid is dan terug.
Dat kan zo zijn dat ie de hele dag goed speelt: dann weer om het kwartier faalt, dan weer om de 10 minuten enzovoorts.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Een relais die kapot is. Ik heb hem eens opengehaald en zie op de PCB 3 relais zitten (die zitten vlak aan de aansluiting van de speakers). Ik kan echter het kapje niet van de relais afhalen om het beter te checken.
Zo dat nog op een eenvoudige manier/truc te herstellen zijn? Of is dat containerpark?
PS: het is een hele oude versterker (http://www.petervis.com/Amplifiers/sony ... de375.html)
Tnx!
Pieter
Sony versterker: kapot?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 29 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
ik ken iemand in Beveren Leye, particulier die alle merken kan herstellen, restaureerd ook oude en antieke exemplaren, heeft een hele atelier vol staan, is ook verzamelaar..
een volledig labo, toevallig gisteren nog langs geweest...
kan U via pm telefoonnr bezorgen want weet niet of ik dit hier zo maar mag op plaatsen, weet ook niet of het haalbaar is voor U, is in de omgeving van Waregem..
een volledig labo, toevallig gisteren nog langs geweest...
kan U via pm telefoonnr bezorgen want weet niet of ik dit hier zo maar mag op plaatsen, weet ook niet of het haalbaar is voor U, is in de omgeving van Waregem..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Elite Poster
Kan interessant zijn, je kan me altijd PM'en... Het is natuurlijk de vraag of ik het nog ga laten herstellen. Een ietwat deftige Onkyo receiver met HDMI inputs kost mij 245 EUR... Dus als die kerel daar 50 EUR of meer voor vraagt (zou toch een eerlijke prijs zijn denk ik dan; ik vermoed dat een relaiske versleten is en er een nieuw op gesoldeerd zal moeten worden), is het dan nog de moeite voor dat te laten herstellen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Hier kan men eventueel,tegen een mooie prijs,krijgen wat U zoekt.(event.nieuwe versterker dan)
Als U zich laat inschrijven voor de dagelijkse promo's,kan men nog betere koopjes doen.
http://hificorner.nl/hifi-sets/stereo
Als U zich laat inschrijven voor de dagelijkse promo's,kan men nog betere koopjes doen.
http://hificorner.nl/hifi-sets/stereo
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 165 keer
Heb ook zo eens een probleem gehad .... bij mij was het altijd met een knal door de speakers en dan niets meer ....
Na x tijd terug muziek .... en dan speelde hij soms een korte tijd of soms terug enkele dagen !
De relais dat ik hoorde was feitelijk een relais die er in zat bij probleem = ingebouwde veiligheids relais die in gang schoot !
Het ging om een zeer goede (2de hands) versterker van Luxman in een HiFi winkel, omdat ik een goede klant was die dan
kunnen omwisselen met een andere versterker, een nieuwe NAD ....
Alles te samen heeft het een klein jaar geduurd voor zijn technieker de fout heeft gevonden, was een stomme transistor !
Dat zijn de plezantste pannes, die dat er niet altijd zijn
@Cyberbozzo, het is misschien beter dan uit te kijken voor een nieuwe (of een 2de hands
)
Na x tijd terug muziek .... en dan speelde hij soms een korte tijd of soms terug enkele dagen !
De relais dat ik hoorde was feitelijk een relais die er in zat bij probleem = ingebouwde veiligheids relais die in gang schoot !
Het ging om een zeer goede (2de hands) versterker van Luxman in een HiFi winkel, omdat ik een goede klant was die dan
kunnen omwisselen met een andere versterker, een nieuwe NAD ....
Alles te samen heeft het een klein jaar geduurd voor zijn technieker de fout heeft gevonden, was een stomme transistor !
Dat zijn de plezantste pannes, die dat er niet altijd zijn

@Cyberbozzo, het is misschien beter dan uit te kijken voor een nieuwe (of een 2de hands

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 146 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dat zal idd het protectierelais zijn; die valt normaal gezien uit zodra er een zekere gelijkspanning op de uitgang komt te staan. Luidsprekers vinden gelijkspanning nl. helemaal niet leuk... Het probleem zal niet in het relais zelf zitten. Ofwel is er echt een probleem met het versterkergedeelte (waardoor er dus echt gelijkspanning op de uitgang komt te staan) ofwel is het detectiecircuit voor gelijkspanning kapot. Sony kennende gok ik op het laatste. Meestal een onderdeeltje van enkele tientallen eurocent, maar het zoeken naar dat onderdeeltje kan soms érg veel tijd in beslag nemen.
-
- Elite Poster
Wat me ook opvalt is als ik een goede 'stamp' tegen de versterker geef, dan schiet ie onmiddellijk terug in gang. Hoewel die stamp de laatste dagen steeds harder en harder gegeven moet worden lijkt me... 
Edit; nu lijkt het dat er zelfs dikwijls geen geluid meer uitkomt ook al heeft ie de klik teruggegeven na er eens tegen te kloppen. Ofwel heb ik er wat te hard op geklopt de laatste dagen

Edit; nu lijkt het dat er zelfs dikwijls geen geluid meer uitkomt ook al heeft ie de klik teruggegeven na er eens tegen te kloppen. Ofwel heb ik er wat te hard op geklopt de laatste dagen

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
- Bedankt: 179 keer
Soldeerverbinding los denk ik... Sony had daar nogal last van rond 2000 door loodvrij solderen. Zie je nergens barstjes ergens rond de componenten in de buurt van het relais?
http://en.wikipedia.org/wiki/Soldering# ... tellen.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Soldering# ... tellen.jpg