ARTE HD

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

ARTE heeft als logo ARTE HD wat normaal zou duiden dat deze zender in HD zou uitzenden maar niks is minder waar, die zender zendt eigenlijk in SD uit, dat is te zien aan de beeldkwaliteit en dat zowel bij Proximus als bij Telenet en ook als ik die zender afstem via de CI+ module en ik de resolutie waarde bekijk bedraagt deze 576i en niet 720i of 1080i.
Dat is nogal misleidend en in feite zou ARTE de vermelding HD best achterwege laten. :x
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ARTE HD zal wel degelijk HD zijn... maar zij weten ook niet wat Proximus of Telenet ermee doet (of misschien wel maar is dat de overeenkomst).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Hangt er van af welke Arte HD je bekijkt. Zo heb ik via satelliet de Franse Arte HD en die zendt effectief uit in 1920x1080 pixels. De Duitse versie daarentegen (met een compleet andere programmering) zendt uit in 1280x720 pixels maar heet ook Arte HD. En als ik jouw bericht zo lees, dan besluit ik daaruit dat Telenet en Belgacom een lagere resolutie doorgeven dan satelliet tv. Het gebeurt vaker dat Telenet en Proximus de resolutie van de aangeboden zenders downscalen. De reden waarom ze dat doen, daar heb ik het raden naar. Maar dat de resolutie aan de basis een stuk hoger ligt, dat moge duidelijk zijn.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 279 keer
Bedankt: 279 keer
Provider

De Arte die Telenet uitzendt is niet dezelfde, feitelijk heet die "Arte Belgique" en er zitten Franstalig Belgische programma's tussen.
Dat er soms HD in het beeld verschijnt lijkt mij te zijn dat het op dat moment op de HD versie wel degelijk om een HD programma gaat, en dat het dat beeld is dat gedownscaled wordt, maar de versie van Telenet is zeker SD.
Arte vind ik overigens een zeer verwarrende, maar wel interessante zender.
Zo vind je op satelliet SD versies, en HD versies.
En er is dan een Franse en een Duitse versie van elk, zowel in SD als in HD.
De Duitse is dan FTA, de Franse in HD is dan gecodeerd.
En als je op de Duitse zit, kun je toch een Frans geluidsspoor kiezen en vice versa.
De programmering liep vroeger quasi synchroon, maar dat is nu niet meer het geval.
Ik vraag mij af of je op de SD versies van Arte op satelliet op het moment dat er een HD programma speelt ook zo'n HD logo te zien krijgt.

Het is in elk geval spijtig dat Arte Belgique niet in HD is, want de beeldkwaliteit van Arte HD is heel goed.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Ik moet ook opmerken dat bij Telenet de mogelijkheid bestaat om de audio taal te kiezen tussen het Frans en het Duits zowel via de Digibox/Digicorder als via CI+ module, dat is bij Proximus niet mogelijk waarom dat is mij een raadsel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Het gebeurt vaker dat Telenet en Proximus de resolutie van de aangeboden zenders downscalen. De reden waarom ze dat doen, daar heb ik het raden naar.
De reden voor TN is nochtans doodsimpel... bandbreedte... waarom deze verprutsen aan een "marginaal bekeken zender". Voor Proximus zou dit echter niet mogen spelen aangezien het toch IPTV is ipv. broadcast.

Een andere mogelijkheid zijn rechten... vaak is HD content duurder dan SD content.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 157 keer

Ook op DVB-T is de Franse versie van ARTE weldegelijk in HD resolutie te bekijken. En dat is een heel mooi beeld. ARTE wordt op de Franse DVB-T zelfs 2x uitgezonden, 1x in SD en 1x in HD. Meestal zijn er ook meerdere audiosporen zodat je een nagescynchroniseerde film toch in de oorspronkelijke taal kan horen. Kortom, het beste wat er eigenlijk te vinden valt van te ontvangen DVB-T zenders !
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”