Je smartphone spiegelen in de auto?
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Mijn oog viel net op dit artikel en het bevestigt wat ik nu al een tijdje aan dacht.
http://www.zdnet.com/article/why-propri ... ed-to-die/
Ik vind het uiterst verbazingwekkend dat dit vandaag de dag nog niet de standaard is... ik begrijp wel dat de constructeurs liever zelf opties in een pack verkopen, maar om eerlijk te zijn: ik heb zelf geen GPS genomen als optie, net omdat ik vind dat het op mijn smartphone allemaal veel beter loopt...
Opinies? Iemand die al ervaring heeft met dergelijke systemen? Er zouden er wel al in ontwikkeling zijn... misschien iemand die op het autosalon zoiets heeft gezien?
http://www.zdnet.com/article/why-propri ... ed-to-die/
Ik vind het uiterst verbazingwekkend dat dit vandaag de dag nog niet de standaard is... ik begrijp wel dat de constructeurs liever zelf opties in een pack verkopen, maar om eerlijk te zijn: ik heb zelf geen GPS genomen als optie, net omdat ik vind dat het op mijn smartphone allemaal veel beter loopt...
Opinies? Iemand die al ervaring heeft met dergelijke systemen? Er zouden er wel al in ontwikkeling zijn... misschien iemand die op het autosalon zoiets heeft gezien?
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1199 keer
- Recent bedankt: 4 keer
In het C en D segment kost een grote GPS makkelijk €1500-€2000.
Maar je krijgt veel meer dan een GPS.
- groot scherm voor GPS (in een Focus lepelen ze tegenwoordig een 8" GPS, een 8" smartphone lijkt me niet zo handig)
- settings van de auto
- parkeersensorweergave
- mediabediening (in een Octavia stak er 5 jaar geleden al een 20Gb harde schijf)
enige nadeel van ingebouwde GPS: niet te updaten, tenzij €150 voor nieuwe kaarten.
Ik wacht op de dag dat mijn auto verbinding kan maken met wifi en op die manier geüpdate kan worden.
Bij het herleggen van de elektriciteit van de garage ga ik een CAT6 kabel naar de garage trekken, omdat ik denk dat het er ooit wel van komt: wifi-updates (bv kaarten).
Maar je krijgt veel meer dan een GPS.
- groot scherm voor GPS (in een Focus lepelen ze tegenwoordig een 8" GPS, een 8" smartphone lijkt me niet zo handig)
- settings van de auto
- parkeersensorweergave
- mediabediening (in een Octavia stak er 5 jaar geleden al een 20Gb harde schijf)
enige nadeel van ingebouwde GPS: niet te updaten, tenzij €150 voor nieuwe kaarten.
Ik wacht op de dag dat mijn auto verbinding kan maken met wifi en op die manier geüpdate kan worden.
Bij het herleggen van de elektriciteit van de garage ga ik een CAT6 kabel naar de garage trekken, omdat ik denk dat het er ooit wel van komt: wifi-updates (bv kaarten).
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Bij mijn Chinees-Zweeds-Belgische wagen kreeg ik 3 jaar kaartupdates gratis bij.
En ik denk dat we meer en meer de keuze gaan krijgen om in optie voor een smartphone-link-systeem in de plaats van een OEM-systeem. Wellicht gaat dat wel even duur zijn als een premium-audio/satnav/...-computer. De automerken gaan daar geen omzetverlies op willen maken he...
En ik denk dat we meer en meer de keuze gaan krijgen om in optie voor een smartphone-link-systeem in de plaats van een OEM-systeem. Wellicht gaat dat wel even duur zijn als een premium-audio/satnav/...-computer. De automerken gaan daar geen omzetverlies op willen maken he...
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
- Bedankt: 1476 keer
Een smartphone is ook zo veel meer dan een GPS. Allerlei apps maken ons leven al een stuk comfortabeler. Ook in de wagen kan dit een meerwaarde zijn. Ik denk aan apps die parkeerplaatsen zouden zoeken / reserveren, een gesproken melding maken dat je een afspraak hebt, enzovoort. Het kan allemaal op de smartphone, dat beestje moet gewoon gemakkelijk kunnen linken met dat scherm dat al in de meeste auto's zit.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik heb bv. iCoyote op m'n Smartphone maar zou dit veel liever op m'n auto zien in het centrale systeem.
Geen gedoe met GSM houders, aansluiten op de batterij, kleiner scherm dan m'n auto, slechte integratien, ...
Ik denk dat de toekomst dus eerder gaat richting meer open in-car systemen op basis van bv. Android, Windows, ...
Geen gedoe met GSM houders, aansluiten op de batterij, kleiner scherm dan m'n auto, slechte integratien, ...
Ik denk dat de toekomst dus eerder gaat richting meer open in-car systemen op basis van bv. Android, Windows, ...
Op zich blijft het nog steeds absurd... 2 a 3000 euro voor in-car navigatie met beperkte of zelfs geen gratis update... terwijl dezelfde kaartleverancier vaak wel gratis updates geeft op andere toestellen (laptop, smartphone).serialchiller schreef:Bij mijn Chinees-Zweeds-Belgische wagen kreeg ik 3 jaar kaartupdates gratis bij.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik denk persoonlijk dat weinig mensen wat voelen om NOG een extra systeem in de auto te hebben naast hun smartphone. Geef die auto een deftig scherm, die idd de smartphone spiegelt, maar dit samenvoegd met dedicated eigen systemen zoals sensoren/afspeelsysteem/....
Ofwel een goed ontworpen, centrale plek om die smartphone vast te houden in de auto, met ineens opladen van de batterij zonder insteken van kabels. Dat is eigenlijk al voldoende (de komende X-jaren).
Ofwel een goed ontworpen, centrale plek om die smartphone vast te houden in de auto, met ineens opladen van de batterij zonder insteken van kabels. Dat is eigenlijk al voldoende (de komende X-jaren).
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Zowel bij Android, IOS als Windows Phone is men bezig met een alternatief waarbij de smartphone in een speciale car-mode gaat en een speciale modus toont in de wagen. Het probleem, allemaal met hun eigen regeltjes en protocollen waardoor ze niet onderling samenwerken (al zullen er ook auto's komen waar meerdere tegelijk ingewerkt zitten, tegen een premium prijsje natuurlijk).
Stiekem hoop ik dat dit op punt staat tegen men volgende wagen, integratie met Here Drive + zou enorm handig zijn in de wagen.
Stiekem hoop ik dat dit op punt staat tegen men volgende wagen, integratie met Here Drive + zou enorm handig zijn in de wagen.
-
- Deel van't meubilair
En zo moet een autoleverancier een app maken voor ieder soort smartphone (en dan krijg je weer van die iPhone only dingen)... trouwens ik kan vandaag in m'n auto dingen zoals split-screen navigatie en multi-media bijvoorbeeld... allemaal dingen die een smartphone vandaag niet kan (is natuurlijk maar een kwestie van software maken).lirec schreef:Geef die auto een deftig scherm, die idd de smartphone spiegelt, maar dit samenvoegd met dedicated eigen systemen zoals sensoren/afspeelsysteem/....
In ieder geval... er is veel meer integratie mogelijk/noodzakelijk... waarom kan ik bijvoorbeeld niet navigeren naar een adres in m'n meeting afspraak (ik zie trouwens m'n afspraken niet eens op m'n in-car systeem, enkel met contactpersonen).
Vroeger kon ik m'n GSM in een houder klikken (zat in m'n armsteun) en werkte dat allemaal. Sinds GSM's echter in alle mogelijke maten ontstaan zijn en connectors op diverse plaatsen hebben is dit eigenlijk verdwenen. Alles gaat via Bluetooth nu, echter het laden en "vast houden" is er eveneens af gevallen.lirec schreef:Ofwel een goed ontworpen, centrale plek om die smartphone vast te houden in de auto, met ineens opladen van de batterij zonder insteken van kabels. Dat is eigenlijk al voldoende (de komende X-jaren).
- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 52 keer
Het grote probleem is standaardisatie.
Stel dat alle grote smartphone bedrijven eens draadloos opladen via Qi zouden ondersteunen, dan zouden automakers ook volgen en Qi in hun auto's installeren. Geen kabels meer nodig en werkt dan met alle telefoons.
Net zoals bleutooth nu gelukkig door zowat elke grote smartphone maker als standaard wordt ingebouwd in elke smartphone, zou dit echt wel een grote vooruitgang zijn.
Maar gezien Qi al vrij lang bestaat en dit er niet staat aan te komen, denk ik dat we dus inderdaad gaan naar auto's die Android Auto en Apple CarPlay zullen implementeren.
En toch.. die kabels storen me danig:

Stel dat alle grote smartphone bedrijven eens draadloos opladen via Qi zouden ondersteunen, dan zouden automakers ook volgen en Qi in hun auto's installeren. Geen kabels meer nodig en werkt dan met alle telefoons.
Net zoals bleutooth nu gelukkig door zowat elke grote smartphone maker als standaard wordt ingebouwd in elke smartphone, zou dit echt wel een grote vooruitgang zijn.
Maar gezien Qi al vrij lang bestaat en dit er niet staat aan te komen, denk ik dat we dus inderdaad gaan naar auto's die Android Auto en Apple CarPlay zullen implementeren.
En toch.. die kabels storen me danig:

iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020
⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
-
- Deel van't meubilair
En hoeveel Bluetooth profielen en afwijkingen zijn er ?thomasv schreef:Net zoals bleutooth nu gelukkig door zowat elke grote smartphone maker als standaard wordt ingebouwd in elke smartphone
Wie kan zeggen dat hij in z'n auto via z'n carkit...
- Contacten kan bellen
- Contacten hun foto kan zien bij het ontvangen van een oproep
- Contacten volledig kan bekijken (details zoals adres, foto, notes, ...)
- Agenda kan raadplegen
- Agenda items kan gebruiken voor navigatie
- SMSjes kan raadplegen
- Mails kan raadplegen
- Audio kan streamen
- ...
... allemaal dingen die perfect kunnen via Bluetooth maar zelden allemaal geimplementeerd zijn ondanks dat het "standaarden" zijn.
- heist_175
- Moderator
Toch niet al die features kan je als chauffeur gebruiken, als je onderweg bent?
Als je stilstaat, kan je uw telefoon pakken, niet?
VAG heeft een DVD speler in hun GPS zitten, maar die schakelt zich uit als je meer dan xx km/u rijdt.
Waarom zou je dan een DVD speler nemen
? Als je op uw dochter aan het wachten bent tot de muziekschool gedaan is
?
Opnieuw: dat kan toch perfect op tablet/smartphone.
Waarom "nog" een systeem.
Mijn vrouw had nog een gewone telefoon, maar in de auto heeft ze wel een grote GPS etc.
VAG heeft een DVD speler in hun GPS zitten, maar die schakelt zich uit als je meer dan xx km/u rijdt.
Waarom zou je dan een DVD speler nemen

Opnieuw: dat kan toch perfect op tablet/smartphone.
Waarom "nog" een systeem.
Mijn vrouw had nog een gewone telefoon, maar in de auto heeft ze wel een grote GPS etc.
-
- Deel van't meubilair
Ik stap 's morgens in m'n auto... ik ga dus eerst kijken op m'n GSM naar welke klant in moet... en moet dus het adres opnieuw ingeven in m'n auto ? Waarom laat m'n auto niet gewoon weten bij het instappen dat ik een meeting heb en de vraag of hij hiernaar moet navigeren ?heist_175 schreef:Toch niet al die features kan je als chauffeur gebruiken, als je onderweg bent?
Eens aangekomen bij de klant wil ik controleren wie m'n contact persoon is... zou handig zijn dat in m'n auto te doen maar in moet m'n smartphone dan terug uit m'n broek nemen om dit te controleren. Waarom zegt m'n auto niet gewoon dat ik aangekomen ben op m'n afspraak en of ik de details wil bekijken ?
Twee domme dingen die veel eenvoudiger kunnen met een betere integratie.
Zelfs dingen als navigatie kunnen nog veel eenvoudiger... ik rij vaak via een andere route naar bepaalde klanten... waarom blijft m'n navigatie volhouden om steeds de "normale" weg voor te stellen (en weet hij niet dat ik toch telkens anders rij) ?
- heist_175
- Moderator
GPS systemen mogen bepaalde routes niet suggereren, omdat de politiek vindt dat je daar niet mag rijden
bv boerenwegen en toestanden, dorpskernen...
Wat de rest betreft: bwaa.
Hoeveel mensen zijn in uw geval? Ik heb nooit afspraken waar ik heen moet.
Het voordeel van Android of iets soortgelijks is dan wel dat bedrijven (of uw eigen werkgever) apps of addons kunnen maken die exact kan wat jij wil.
De adressen die ik frequent gebruik heb ik in de GPS gestoken.
Een Google Maps achtige GPS zou wel handig zijn: geef met de Total in Mechelen en niet "2800" > "Mechelen" "huppeldepupsesteenweg" > "2" "4" "9" > 249 > Start
bv boerenwegen en toestanden, dorpskernen...
Wat de rest betreft: bwaa.
Hoeveel mensen zijn in uw geval? Ik heb nooit afspraken waar ik heen moet.
Het voordeel van Android of iets soortgelijks is dan wel dat bedrijven (of uw eigen werkgever) apps of addons kunnen maken die exact kan wat jij wil.
De adressen die ik frequent gebruik heb ik in de GPS gestoken.
Een Google Maps achtige GPS zou wel handig zijn: geef met de Total in Mechelen en niet "2800" > "Mechelen" "huppeldepupsesteenweg" > "2" "4" "9" > 249 > Start
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik denk dat mocht alles draaien op mijn smartphone ik deze tijdens het rijden continue aan de lader mag hangen of dat anders mijn batterij na een uur plat is
. Eveneens is het gebruik van een smartphone in een wagen nog altijd beperkt omwille van het vele metaal rondom je. Ik merk dikwijls dat als ik buiten sta ik makkelijk 4G heb maar in de wagen zelf 3G of zelfs maar Edge.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Wat ik belangrijk vind voor een GPS is goede satellietontvangst.
En aangezien bij een ingebouwde GPS de (goede!) antenne normaliter ook nog op een ideale plaats zit, laat het verschil zich raden.
Vooral in steden is dit verschil behoorlijk merkbaar naar mijn ervaring.

En aangezien bij een ingebouwde GPS de (goede!) antenne normaliter ook nog op een ideale plaats zit, laat het verschil zich raden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Tegenwoordig kan je met Car net in de Golf VII en de nieuwe Passat gewoon je navigatiegegevens/doel pushen naar de auto navigatie. Dit zal ook wel op ander auto's zitten (of gaan zitten).r2504 schreef:Ik stap 's morgens in m'n auto... ik ga dus eerst kijken op m'n GSM naar welke klant in moet... en moet dus het adres opnieuw ingeven in m'n auto ? Waarom laat m'n auto niet gewoon weten bij het instappen dat ik een meeting heb en de vraag of hij hiernaar moet navigeren ?heist_175 schreef:Toch niet al die features kan je als chauffeur gebruiken, als je onderweg bent?
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 243 keer
- Bedankt: 766 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wacht, ingebouwde gps kaartupdates zijn betalend?
Dat gaat onze pa niet graag horen. Die ging ervan uit dat dat gratis was, inbegrepen als service in de kostprijs van de wagen voor de levensduur van de wagen.
[
Post made via mobile device ]
Dat gaat onze pa niet graag horen. Die ging ervan uit dat dat gratis was, inbegrepen als service in de kostprijs van de wagen voor de levensduur van de wagen.
[

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
en uw pa gelooft in Sinterklaas ? 
Nu ja, van de andere kant, als een tomtom 150€ kost en een autogps +1500€ dan is het misschien nog niet zo'n verkeerde redenering...
J.

Nu ja, van de andere kant, als een tomtom 150€ kost en een autogps +1500€ dan is het misschien nog niet zo'n verkeerde redenering...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Moderator
Ik heb een Ford Focus en de kaarten staan op een SD kaart die permanent (en nauwelijks zichtbaar) in het dashboard zit.
Als je een update wil, moet je een nieuwe SD kaart kopen: €150
-
- userbase crew
Zelfde wagen.
Nu weet ik ineens waarom de garagist moeilijk deed bij de aankoop destijds, toen ik een kaart van de benelux die er standaard inzat niet aanvaardbaar vond, aangezien er veel in frankrijk rondgereden wordt. Maar we kregen toch een europa kaartje.
Enne, voor de prijs dat je betaalt voor de wagen mogen kaart (en software-) updates gerust in de service zitten, vind ik.
[
Nu weet ik ineens waarom de garagist moeilijk deed bij de aankoop destijds, toen ik een kaart van de benelux die er standaard inzat niet aanvaardbaar vond, aangezien er veel in frankrijk rondgereden wordt. Maar we kregen toch een europa kaartje.
Enne, voor de prijs dat je betaalt voor de wagen mogen kaart (en software-) updates gerust in de service zitten, vind ik.
[

- heist_175
- Moderator
Ik betaal de auto niet (rechtstreeks) zelf, wij krijgen veel korting (om niet te zeggen 28% op dat model) dus de prijs viel wel mee.
Ik had na het laatste onderhoud de indruk dat de GPS kaarten iets anders waren in een bepaalde wijk, maar ik heb me er niet in verdiept.
Misschien doen ze nu de updates wel?
Op het model 2015 is de kaart standaard West Europa
Ik had na het laatste onderhoud de indruk dat de GPS kaarten iets anders waren in een bepaalde wijk, maar ik heb me er niet in verdiept.
Misschien doen ze nu de updates wel?
Op het model 2015 is de kaart standaard West Europa
ofNavigatiesysteem, Radio/CD met AUX- & USB-aansluiting, SYNC2 technologie met Bluetooth & Voice Control, stuurbediening en 6 luidsprekers, 8"aanraakscherm, SD-kaart West-Europa
Op het model dat ik heb, 2012, was dat ook al het geval - denk ik.Sony navigatiesysteem, Radio/CD met AUX- & USB-aansluiting, SYNC2 technologie met Bluetooth & Voice Control, stuurbediening en 9 luidsprekers, 8"aanraakscherm, SD-kaart West-Europa
-
- Deel van't meubilair
Die zijn eventueel nog op "andere manieren" te verkrijgen... bij BMW zit dit op een interne HDD waar je alles kan vergeten (in het oude systeem kon men nog hacks toepassen om de flitspalen als POI's op de kaart te zettenheist_175 schreef:Ik heb een Ford Focus en de kaarten staan op een SD kaart die permanent (en nauwelijks zichtbaar) in het dashboard zit.

- thomasv
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 52 keer
Bij Skoda krijg je in elk geval gratis updates (geen idee voor hoelang). Onlangs nog een update uitgevoerd op een Skoda Octavia 2014 met de laatste 2015 maps.
iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020
- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 152 keer
- Contacteer:
Vergeet ook niet het feit dat de ingebouwde GPS verbonden is met uw snelheidsmeter en over een gyroscoop beschikt, waardoor hij bv. ook in (lange) tunnels het noorden (letterlijk) niet verliest.eternum schreef:Wat ik belangrijk vind voor een GPS is goede satellietontvangst.![]()
Nu soit, ik ben het wel eens dat meer dan 1000€ voor zo'n systeem schaamteloos overdreven is. Van zodra ik een inbouwmodule met Android op kan kopen die even geintegreerd is als een af-fabriek systeem (dus liefst niet een eenvoudig dubbel-DIN model hetwelke je er zo uit sloopt...) en onder de 1000€ blijft, is het een no-brainer, imho.
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 156 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ingebouwde gps is waanzinnig idioot in een wagen:
-het kost makkelijk het 5-voudige dan iets gelijkaardig los (dat doorgaans meer kan)
-het doet voor zijn enige taak zelfs vaak onder voor losse toestellen (op gyro en snelheids na dan, maar voor die enkele tunnels op vakantie?)
-het heeft meestal geen live berekening reistijd (tmc is ondergeschikt aan waze/google maps/tomtom live/....)
-na 3 tot 5 jaar is het hopeloos verouderd en niet vervangbaar terwijl de wagen nog wel even mee kan
-voor kaartupdates mag je nogmaals betalen, en moet je vaak via de garage passeren
-bediening vaak nog steeds via knoppen ipv touchscreen => ingave adres/poi duurt veel langer
Het is maar omdat ze het bvb in packs steken dat (onwetende) particulieren het nemen, voor bedrijfswagens maakt de prijs van die gps dan weer weinig uit. Ik zie alleszinds geen enkele raden om autoconstructeurs geld te blijven geven voor die onzin.
-het kost makkelijk het 5-voudige dan iets gelijkaardig los (dat doorgaans meer kan)
-het doet voor zijn enige taak zelfs vaak onder voor losse toestellen (op gyro en snelheids na dan, maar voor die enkele tunnels op vakantie?)
-het heeft meestal geen live berekening reistijd (tmc is ondergeschikt aan waze/google maps/tomtom live/....)
-na 3 tot 5 jaar is het hopeloos verouderd en niet vervangbaar terwijl de wagen nog wel even mee kan
-voor kaartupdates mag je nogmaals betalen, en moet je vaak via de garage passeren
-bediening vaak nog steeds via knoppen ipv touchscreen => ingave adres/poi duurt veel langer
Het is maar omdat ze het bvb in packs steken dat (onwetende) particulieren het nemen, voor bedrijfswagens maakt de prijs van die gps dan weer weinig uit. Ik zie alleszinds geen enkele raden om autoconstructeurs geld te blijven geven voor die onzin.
-
- userbase crew
Klopt volledig. Tis dat hij in stock stond en twas al ingebouwd... En je kan altijd nog een tomtom bijhangen he, als de onboard TE oud wordt.
De vuiligheid is dat je zelf geen kan inbouwen, of toch niet makkelijk.
Zelfs autoradios worden allemaal custom formaten, terwijl je vroeger met die standaardslots makkelijk zelf je keuze aan radio kon inbouwen. Dat zou ook met de onboard computer moeten kunnen (enfin, de nav/radio/gsm/etc computer dan); maar dat gaat allemaal minder en minder. Belachelijk, want de technologie veroudert sneller en sneller.
[
De vuiligheid is dat je zelf geen kan inbouwen, of toch niet makkelijk.
Zelfs autoradios worden allemaal custom formaten, terwijl je vroeger met die standaardslots makkelijk zelf je keuze aan radio kon inbouwen. Dat zou ook met de onboard computer moeten kunnen (enfin, de nav/radio/gsm/etc computer dan); maar dat gaat allemaal minder en minder. Belachelijk, want de technologie veroudert sneller en sneller.
[

Laatst gewijzigd door ITnetadmin 20 jan 2015, 20:12, in totaal 1 gewijzigd.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
- Bedankt: 249 keer
Bij VW hebben ze recent nog beloofd dat alle modellen die een Discover Media of Discover Pro systeem bevatten, gratis kaartupdates krijgen tot 5 jaar na de End-of-Life verklaring van die navigatiesystemen. Aangezien deze pas sinds de Golf 7 op de markt zijn (2012), en ze nog veel modellen moeten vernieuwen met deze systemen, ziet het er dus naar uit dat End-of-Life pas ten allervroegste in 2017 aangekondigd zal worden (dan komt de Golf 8 waarschijnlijk al). Dit wil dus zeggen dat je dus tot 2022 goed zit bij VW. De updates staan gewoon online en worden 2x per jaar bijgewerkt. Goed dat ze dit inzien dat geld aanrekenen voor kaarten zo jaren stillekes is.
MirrorLink is bij VW trouwens nu beschikbaar op de nieuwe Passat en Polo. Bij de Golf zou het volgens geruchten vanaf eind april bestelbaar zijn.

MirrorLink is bij VW trouwens nu beschikbaar op de nieuwe Passat en Polo. Bij de Golf zou het volgens geruchten vanaf eind april bestelbaar zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Hier is net een nieuwe VW Passat besteld met een ingebouwde gps en zo'n groot LCD scherm (active info display) ipv analoge tellers dat ook de navigatie kan weergeven.
Hier kan je het zien: https://www.youtube.com/watch?v=AxH3DBzm9A8 Dat is wel wat anders dan een tomtom.
Daarnaast heb je de voordelen die al genoemd zijn (tunnels, betere gps ontvangst, geen 12v contact dat verloren gaat). Dat scherm kan ook gebruikt worden voor radio telefoon, muziek op SD kaarten, muziek die via bluetooth van een gsm komt of nog andere dingen. (DVD's kijken als je je daar in interesseert of TV kijken of ...)
Als je aan het zien bent naar een relatief oude (goedkopere) auto met ingebouwde navi, dan is een smartphone waarschijnlijk de betere navigatie. Maar ik zou niet zeggen dat het waanzinnig idioot is.
En ook, losse navigatie schrijft een heel stuk meer af dan ingebouwde. Op vlak van tweedehandsprijs maakt dat wel uit.
Hier kan je het zien: https://www.youtube.com/watch?v=AxH3DBzm9A8 Dat is wel wat anders dan een tomtom.
Het is inderdaad niet goedkoop. (2000 euro optie op de Passat, maar daar krijg je nog een paar andere dingen bij) Maar het kan ook wel wat en ziet er deftig uit, itt tot een losse gps en een wirwar van kabels.lirec schreef:Ingebouwde gps is waanzinnig idioot in een wagen:
Niet echt, als ik vandaag de dag een auto bestel met ingebouwde gps kan ik ook gewoon volgen op mijn boorcomputer met de aanwijzigingen (of zelfs een heel LCD scherm als je naar de nieuwe VW Passat kijkt of een Audi TT.)-het doet voor zijn enige taak zelfs vaak onder voor losse toestellen (op gyro en snelheids na dan, maar voor die enkele tunnels op vakantie?)
VW carnet heeft evenzeer live traffic via internet en dat is behoorlijk goed. Net niet zo goed als Google Maps, maar het komt in de buurt. BMW heeft zoiets gelijkaardig.-het heeft meestal geen live berekening reistijd (tmc is ondergeschikt aan waze/google maps/tomtom live/....)
VW geeft 5 jaar gratis kaart updates.-na 3 tot 5 jaar is het hopeloos verouderd en niet vervangbaar terwijl de wagen nog wel even mee kan
Hoeft niet, gaat gewoon via wifi of 3G.-voor kaartupdates mag je nogmaals betalen, en moet je vaak via de garage passeren
Niet waar, veel ingebouwde gps hebben een touchscreen en je kan ook gewoon de Route/bestemming pushen via een app op je smartphone zonder dat je zelfs in de auto moet zitten. Het gaat zelfs sneller dan op losse navigatie met een klein scherm.-bediening vaak nog steeds via knoppen ipv touchscreen => ingave adres/poi duurt veel langer
Het is echt niet per se onzin. De muziek of radio gaat gewoon even stiller als er een aanwijzing is om af te slagen, etc. Daarnaast is het duidelijk te verstaan ipv uit een klein speakertje van een tomtom waarnaast er waarschijnlijk ook nog eens de radio of muziek op staat die op hetzelfde volume door blijft gaan.Het is maar omdat ze het bvb in packs steken dat (onwetende) particulieren het nemen, voor bedrijfswagens maakt de prijs van die gps dan weer weinig uit. Ik zie alleszinds geen enkele raden om autoconstructeurs geld te blijven geven voor die onzin.
Daarnaast heb je de voordelen die al genoemd zijn (tunnels, betere gps ontvangst, geen 12v contact dat verloren gaat). Dat scherm kan ook gebruikt worden voor radio telefoon, muziek op SD kaarten, muziek die via bluetooth van een gsm komt of nog andere dingen. (DVD's kijken als je je daar in interesseert of TV kijken of ...)
Als je aan het zien bent naar een relatief oude (goedkopere) auto met ingebouwde navi, dan is een smartphone waarschijnlijk de betere navigatie. Maar ik zou niet zeggen dat het waanzinnig idioot is.
En ook, losse navigatie schrijft een heel stuk meer af dan ingebouwde. Op vlak van tweedehandsprijs maakt dat wel uit.
-
- Elite Poster
Een losse navigatie vliegt allicht ook stevig in het rond bij een serieuze aanrijding.
't Is natuurlijk niet zoals een paraplu die vanop de hoedenplank tegen je hoofd wordt geslingerd.
Maar toch. Liever geen objecten die rond kunnen beginnen vliegen.
't Is natuurlijk niet zoals een paraplu die vanop de hoedenplank tegen je hoofd wordt geslingerd.
Maar toch. Liever geen objecten die rond kunnen beginnen vliegen.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Hoe minder afleidingen hoe beter, entertainment in de wagen alles goed en wel en dat adressen van de GSM automatisch in de GPS komen zou top zijn.
Maar SMS en mail toch maar liever niet, tenzij het niks laat zien maar wel voorleest ofzo (Wat sommige wagens doen. Ben je wel snel beu in mijn ogen, vroeger las Cortana ze voor op men car-kit maar nu krijgen sms-ers het bericht dat ze maar moeten bellen als het dringend is omdat ik achter het stuur zit). Vanmorgen ook weer een dame tegen de vangrail zien schuren omdat ze haar iPhone belangrijker vond dan haar blik op de weg... Een beetje zoals die dvd-speler, enkel onder een bepaalde snelheid.
Wanneer wagens automatisch rijden is de situatie weer anders.
Maar SMS en mail toch maar liever niet, tenzij het niks laat zien maar wel voorleest ofzo (Wat sommige wagens doen. Ben je wel snel beu in mijn ogen, vroeger las Cortana ze voor op men car-kit maar nu krijgen sms-ers het bericht dat ze maar moeten bellen als het dringend is omdat ik achter het stuur zit). Vanmorgen ook weer een dame tegen de vangrail zien schuren omdat ze haar iPhone belangrijker vond dan haar blik op de weg... Een beetje zoals die dvd-speler, enkel onder een bepaalde snelheid.
Wanneer wagens automatisch rijden is de situatie weer anders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zie hier allemaal voorbeelden uit het duurdere segment wagens, daar kan die navigatie misschien wel beter zijn dan een los toestel, maar het merendeel van de mensen die met pakweg een betaalbare Renault, Opel of konsoorten rond rijdt heeft dit gewoon niet. Dat zijn allemaal standaard navigatietoestanden waar weinig van die technologische snufjes inzitten zoals AndRo555 aanhaalt. Als ik daarentegen eens in een dikke Mercedes of Audi in stap van enkele jaren oud zitten die al op het niveau van wat men tegenwoordig in goedkopere wagens plaatst. Straffer nog, er zijn van die dure auto's van 10+ jaar oud waar al technologische snufjes inzitten die nu pas standaard zijn op het goedkopere segment auto's.
- heist_175
- Moderator
Met wat geluk proppen ze dat ook in de nieuwe Superb en of Octavia.AndRo555 schreef:VW Passat (...) active info display
Binnen dit en 2 jaar ofzo, ik moet bestellen tegen najaar 2016...

-
- Elite Poster
Wat is "beter"?Slafes schreef:Ik zie hier allemaal voorbeelden uit het duurdere segment wagens, daar kan die navigatie misschien wel beter zijn dan een los toestel, ...
Zolang je GPS je maar naar je bestemming brengt ...
Op mijn naked V-Twin zit een Chinese, waterdichte GPS van een goede 100€.
Wel met een goede satellietontvangst, beter dan de "smart"-dingetjes.
Dat is er eentje met iGO 8 ("oud" dus) ... en die brengt me ook waar ik wil zijn.
Voordeel van zo'n "gemotoriseerde tweewieler": je laveert door de files.

En het belangrijkste voordeel:
4 wheels move the body
2 wheels move the soul

- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
- Bedankt: 685 keer
so a car can move 2 souls 

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 257 keer
Ik ga geen 1000+€ extra uitgeven voor een gps als je met Waze (gratis) + zuignap (30€ die ik ook in vorige wagen gebruikt heb) hetzelfde of zelfs beter hebt...
Ik heb sinds kort nieuwe wagen en heb nu wel sensoren rondom rond (en dus met park assist) en de radio heeft een upgrade gehad zodat ik ook visueel zie wat de sensoren zeggen. Maar dat is gewoon zwart/wit. Maar ik moet natuurlijk ook alles uit mijn eigen zak betalen, dat maakt ook veel uit 

Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO