Iemand een ideetje wat dit kan zijn? Ik zou denken dat het ofwel wel werkt (en dus ~10V gelijk de rest), ofwel niets, maar ik ken er niet zo veel van...

0,75 mm² en 1 mm² tja ... geen wonder dat er zoveel slechte installaties zijn.gunmaster schreef: Ik heb jaren bij een elektricien gewerkt en meestal hanteerden we de volgende draadsecties voor laagspanningsverlichting:
0,75 mm² - 8 A
1 mm² - 10 A
1,5 mm² - 14 A
2,5 mm² - 20 A
En voor wie mij niet gelooft: Kijk maar eens op blz. 18 wat AIB-Vinçotte aanraadt.Is er in de stroomkring geen stopcontact aanwezig, dan mag de sectie
verminderd worden tot 1,5 mm². Dit kan het geval zijn bij een zuivere lichtkring.
Bij gemengde kringen (zowel verlichting als stopcontacten) is de doorsnede van de
geleiders min. 2,5 mm².
In kringen die enkel dienen voor bediening, controle, signalisatie of meetstroom,
kan men gebruik maken van een diameter van 0,5mm².
Dat is een richtlijn he mannen... Dat is geen wettelijke verplichting...Dettie schreef:https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publ ... stallaties
amaai, denk dat er veel in de fout gaan als je ziet welke carré's er moeten gebruikt wordenDettie schreef:Zie pag 17 & 18 voor Transformatoren
Voor uw wettelijke kabelsectie moet je kijken naar de stroom die er door gaat. bvb 100W op 12 V = +/- 9A, dat MAG met 1.5mm². Probleem is dat de spannigsval op lijnen boven de 10m 'groot' wordt waardoor de lampen minder fel gaan brandenDIBO schreef:amaai, denk dat er veel in de fout gaan als je ziet welke carré's er moeten gebruikt wordenDettie schreef:Zie pag 17 & 18 voor TransformatorenZelfs zonder centrale transfo, een paar lampekes achtereen een paar meter ver en je zit al direct boven 1,5 of zelfs 2,5mm²!!
Onbelast kan je die dingen tegenwoordig zelfs niet meer meten !dejean schreef:- meet je spanning eens bellast en onbelast ( secundaire 12V gedeelte )
Al veelvuldig meegemaakt tot vervelens toe, meestal wordt de teflon isolatie ook hard door de warmte en moet je die ook weer vervangendejean schreef:Welke centrale transformator gebruik je ?
Is het de typische zwarte EREA blok , 160, 200 300 400 VA ? Deze hebben ONBELAST een secundaire spanning van +/- 13V
Waar heb je de spanning gemeten ? belast of onbelast ?
Een veel voorkomend probleem zijn het inbranden van de lampghoudertjes, ( op 12V heeft een 50W halogeen lampje meet je reeds +/- 5A !! )
Slechte contactovergang is voldoende voor inbranden van de GX5.3 fitting , en zal zich blijven herhalen, ook bij lampwissel
Even volgende punten controleren
- meet je spanning eens bellast en onbelast ( secundaire 12V gedeelte )
- type transformator
- staat van de bedrading ( sectie, 1.5 2.5 4 6 mm² )
- controle lamphoudertjes
- totaal vermogen aangesloten op de transformator
Zeer slecht idee, oude transfo's moeten over het algemeen een minimumbelasting hebben... Ik heb deze test ooit gedaan en de LED's brandde direct door. Ik heb hier alle oude transfo's vervangen. Overal zit nu een led-drive en dit is mijn verbruik ten goede gekomen. In de badkamer heb ik wel een elektronische transformator waar max 2 lampen op mogen (max belasting 75W). Deze branden nog steeds perfect (2x7W led spots).solid-killer schreef:Ik wil dit topic niet hijacken, maar kort tussenvraagje:
12V transfo (echte oude transfo) + LED-spots = goed idee![]()
mijn redenatie => 12V transfo = geen stabiele/geregelde uitgangsspanning en ledspots zijn daar gevoeliger aan => sneller kapot ?
Je mag zeker niet gerust 10% spanningsval hebben ! Het is dergelijke onzin die kabels doet verouderen, huizen doet afbranden, en een slechte installatie doet afleveren.Doktor Avalanche schreef:Dat is een richtlijn he mannen... Dat is geen wettelijke verplichting...Dettie schreef:https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publ ... stallaties
Het gaat hier over een spanningsval van 3%, (360mV bij 12V), je mag gerust 10% spanningsval hebben. Ik heb hier alles op 2.5mm² getrokken, en er hangen lampen op 1.5m en 12 meter en het verschil in lichtsterkte zie je niet. Ik zie niet veel mensen 4mm² of 6 mm² naar spots leggen. Dat doet geen enkele elektricien...
Volgens die tabel moet ik 16mm² naar mijn spots boven de 10m trekken, yeah right...
En op voorwaarde dat de originele kabel wel geschikt is voor 230V !Sylvester schreef:Zoals eerder al gezegd : weg met dat transformator gedoe. Alles ombouwen naar 230v, op voorwaarde dat de draadsectie minstens 1.5 is. En opletten voor het veiligheidsvolume in de badkamer. Boven de douche geen 230v spot .
Allez, spanningsval die kabels doet verouderen. Moet ik dat nu voor serieus nemen? Koper blijft koper, de bescherming kan door veelvuldig warm worden hard worden en afbrokkelen, maar dat komt niet door de spanningsval he. Dat komt door de (te hoge) stroom die er door vloeit.fvhbrugge schreef:Je mag zeker niet gerust 10% spanningsval hebben ! Het is dergelijke onzin die kabels doet verouderen, huizen doet afbranden, en een slechte installatie doet afleveren.Doktor Avalanche schreef:Dat is een richtlijn he mannen... Dat is geen wettelijke verplichting...Dettie schreef:https://veiligwonen.vincotte.be/nl/publ ... stallaties
Het gaat hier over een spanningsval van 3%, (360mV bij 12V), je mag gerust 10% spanningsval hebben. Ik heb hier alles op 2.5mm² getrokken, en er hangen lampen op 1.5m en 12 meter en het verschil in lichtsterkte zie je niet. Ik zie niet veel mensen 4mm² of 6 mm² naar spots leggen. Dat doet geen enkele elektricien...
Volgens die tabel moet ik 16mm² naar mijn spots boven de 10m trekken, yeah right...
Het is inderdaad wellicht een feit dat geen enkele slechte elektricien 4mm² of 6mm² zal leggen want die heeft immers een prijs afgesproken en de klant weet het toch niet. Of hij weet het pas als het te laat is.
Die 16mm² is op 10 meter voor spots van 140W heb je die dan geplaatst?
Nee:Sylvester schreef:Als je veel spanningsval hebt, is er veel stroom, of andersom.