Slingbox op Belgacom TV

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Gezien we op Bhaluu waarschijnlijk niet meer moeten rekenen (toch niet op korte termijn), moet ik een alternatief verzinnen voor een bevriend koppel dat 6 maand in het buitenland verblijft.

Via een Forumlid heb ik een 2-de hands Slingbox "Solo" op de kop getikt, die ik binnenkort wil installeren.

Probleem 1: internet
  • Modem = bbox2
  • Er ligt één UTP kabel naar de TV kast, waarop de Belgacom decoder aangesloten is. De Slinbox heeft een RJ45 aansluiting
  • Ik heb dus enkele opties:
    • de bestaande kabel uitsplitsen voor 2 netwerken (TV, internet).
    • werken met powerlines.
    • werken met een switch (hiervoor moet ik de b-box2 op fully routed zetten).
    • ons een b-box3 aanschaffen (+ switch achter TV).
Iemand advies wat de beste oplossing is ?
Als ik kies voor powerlines, zou je dan de TV via powerline aansluiten, of de Slingbox?

Probleem 2: video input.
  • De Slingbox werkt met composiet (via Scart adapter), component, of S-video
  • TVtoestel is via HDMI aangesloten op de decoder
Wat is hier de beste oplossing?
Als de TV via HDMI aangesloten is, komt er dan nog altijd eenAV signaal op de SCART uitgang van de decoder?

Probleem 3: afstandsbediening
De vorige gebruiker heeft de Slingbox ingesteld op Telenet. Ik zie dus de Telenet afstandsbediening op het PC scherm.
Ik zie niet direct waar je dit kan wijzigen, en wordt de Belgacom afstandsbediening wel ondersteund door de Slingbox?

Graag jullie deskundig advies of ervaringen :).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

Antwoord op enkele puntjes ( met de rest geen ervaring ), switch achter de decoder en bbox2 in full routed zetten, aangezien eens je de netflix app start dat toch gebeurd veronderstel ik dat Belgacom full routed nu volledig ondersteund op de bbox2.

Op de decoder v4 zat er tegelijk hetzelfde signaal op de hdmi & scart ( ooit eens iets op een dvd gezet via scart en terwijl tv (hdmi) gevolgd).

Volgens google & slignbox fora : http://www.hifi-remote.com/forums/dload ... &cat_id=87

Ik zie een belgacom & enkele cisco / scientif atalanta's staan, ik vrees dat je een tijdje werk zal hebben met testen maar hopelijk werkt er eentje.

[EDIT]

En nu de tweaker in mij, als de gebruiker hier een abbo heeft met minstens 5 mbit upload en ginder met 5 mbit download, 2 mikrotik routers, en dan een layer2 extensie maken en de decoder meenemen ;)

Maar soit dan moet de bandbreedte gegarandeerd zijn.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Iemand advies wat de beste oplossing is ?
Er zit geen enkele gigabit ethernetpoort in de huidige setup, dus je kan de kabel gerust opsplitsen. Maar dat is natuurlijk niet toekomstgericht en daarom raad ik het ook nooit aan.
Fully routed lijkt mij de beste optie zolang je de processor van de Bbox2 niet overbelast. (Voor voldoende performance op het bekabeld netwerk schakel je best de BBox2 Wifi volledig uit.)
philippe_d schreef:Als ik kies voor powerlines, zou je dan de TV via powerline aansluiten, of de Slingbox?
De Slingbox Solo aangezien die geen HD-output ondersteunt en toch beperkt wordt door de uploadsnelheid van je internetverbinding.
philippe_d schreef:video input:Wat is hier de beste oplossing?
Theoretisch gezien gebruik je voor de beste beeldkwaliteit de component-ingang van de Slingbox want die ondersteunt HD 720p.
Het probleem is natuurlijk dat je een digitaal signaal(1080i HDMI) moet omvormen naar een analoog 720p component-signaal en dat je tegelijkertijd via diezelfde HDMI-uitgang ook een digitaal HDMI 1080i-signaal wil op je tv-toestel.
Je zal daarvoor dus een HDMI-splitter en een HDMI-to-component converter moeten aanschaffen.

Praktisch gezien is de analoge SCART naar composiet de goedkoopste oplossing, bovendien ondersteunt de Proximus-decoder deze vorm van opnemen op alle decoders:
http://support.nl.proximus.be/app/answe ... eorecorder
philippe_d schreef:afstandsbediening: Ik zie niet direct waar je dit kan wijzigen, en wordt de Belgacom afstandsbediening wel ondersteund door de Slingbox?
Geen idee, maar volgende helppagina biedt misschien de oplossing: http://support.slingbox.com/en/KB/KB-5000141.aspx
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 7 keer

Tomsworld schreef:Antwoord op enkele puntjes ( met de rest geen ervaring ), switch achter de decoder en bbox2 in full routed zetten, aangezien eens je de netflix app start dat toch gebeurd veronderstel ik dat Belgacom full routed nu volledig ondersteund op de bbox2.

Op de decoder v4 zat er tegelijk hetzelfde signaal op de hdmi & scart ( ooit eens iets op een dvd gezet via scart en terwijl tv (hdmi) gevolgd).

Volgens google & slignbox fora : http://www.hifi-remote.com/forums/dload ... &cat_id=87

Ik zie een belgacom & enkele cisco / scientif atalanta's staan, ik vrees dat je een tijdje werk zal hebben met testen maar hopelijk werkt er eentje.

[EDIT]

En nu de tweaker in mij, als de gebruiker hier een abbo heeft met minstens 5 mbit upload en ginder met 5 mbit download, 2 mikrotik routers, en dan een layer2 extensie maken en de decoder meenemen ;)

Maar soit dan moet de bandbreedte gegarandeerd zijn.

Hm, eerste keer dat ik die van die laatste oplossing hoor. Is daar meer info over te vinden ergens ?
Of kan jij hier meer gedetailleerde uitleg over geven ? Ik zit meer dan 50% van mijn tijd in het buitenland, vanaf eind dit jaar constant dus ik zoek eigenlijk een deftige oplossing om Telenet of Belgacom TV te kunnen kijken in het buitenland. Voorlopig doe ik het met Stievie maar daar is het aantal zenders ook beperkt ...
YeloTV via VPN (Raspberry PI) is ook geïnstalleerd, maar die kwaliteit is zeer matig en niet echt een afdoende oplossing.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk dat Tomsworld gewoon een L2TP/IPsec VPN-tunnel bedoelt die verbinding maakt met een Bbox2/3.
In principe kan je dan Proximus TV overal ter wereld streamen mits je VDSL2-verbinding voldoende uploadsnelheid heeft. Het kan ook met raspberry pi natuurlijk: http://linux.tips/tutorials/how-to-setu ... spberry-pi
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1684 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zou toch echt de kabel wel opsplitsen. Het is 1 gigabit kabel die 2 100 mbit kabels wordt en waarover enkel tv moet. Dus max iets van een 20 mbit? Dit zal het meest stabiel zijn. Ik ga er dan even van uit dat je pas via andere kabels of WiFi zijn aangesloten.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jollito
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 7 keer

raf1 schreef:Ik denk dat Tomsworld gewoon een L2TP/IPsec VPN-tunnel bedoelt die verbinding maakt met een Bbox2/3.
In principe kan je dan Proximus TV overal ter wereld streamen mits je VDSL2-verbinding voldoende uploadsnelheid heeft. Het kan ook met raspberry pi natuurlijk: http://linux.tips/tutorials/how-to-setu ... spberry-pi
Thanks Raf !
Sluit ik dan die Raspberry aan op de "TV-poort" van de modem, zodat die een IP van de TV-VLAN (of hoe moet ik dat noemen) krijgt ?
En hoe zit het dan aan de "receiver" zijde ? Hoe moet ik die decoder dan connecteren ? Ook op een Raspberry ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Update:

- Internet: voor de verbinding met de Slingbox heb ik (voorlopig) met Powerlines gewerkt. Die zal ik later vervangen door een UTP kabelsplitter (om de bestaande UTP kabel naar de decoder te ontdubbelen). B-box2 op bridge laten staan.
- Video: TV was via SCART verbonden, maar ik zag dat de decoder een 2de SCART aansluiting had. Slingbox verbonden met SCART2
- Afstandsbediening: In de lijst van afstandsbedieningen ga je naar "Cable Receivers" > hieronder merk "Belgacom" > model "Belgacom" > type "Belgacom". Dat was dus simpel (blijkbaar hebben alle decoders dezelfde afstandsbediening) :)

Het laatste was nog het openen van poort 5001 op de B-box2 naar 192.168.1.254 om de Slingbox vanuit het Internet toegankelijk te maken (blijkbaar heeft de Slingbox tijdens de installatie zichzelf een vast IP toegekend)

Resultaat: werkt perfect, de correcte afstandsbediening wordt op het scherm weergegeven (via Windows 8 kan je gewoon op de knopjes duwen via het touchscreen), ook opnemen en kijken naar opnames werkt. Gebruikte bandbreedte ongeveer 3.600 kbps.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Ja Philippe, heb inderdtijd om het werkend te krijgen met telenet ook een beetje moeten oefenen,...
maar eenmaal het werkt zo laten...best wel een static IP geven ivm de poort 5001 want anders moet je hem gaan zoeken achteraf....

Je connecteerd van buitenaf ook steeds naar een Slingserver die jouw slingbox thuis zoekt....enkel inloggen met je mail en paswoord, heel handig :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”